Construction and Processes of Wood Products Manufacturing

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Wood Science and Technology.

Group:

Construction, Technology, Production and Communications

Research area:

English Name of the field of study:

Construction and Processes of Wood Products Manufacturing

Levels - description

Študijný odbor konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov je možné    študovať v týchto stupňoch vysokoškolského vzdelávania:

  • v prvom stupni (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 akademické roky v dennej forme a 4 akademické roky v externej forme štúdia,
  • v druhom stupni (Ing.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 akademické roky v dennej a 3 akademické roky v externej forme štúdia.

Pre uchádzačov, ktorí ukončili štúdium prvého stupňa v niektorom z príbuzných študijných odborov, možno navrhnúť študijný program v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov so štandardnou dĺžkou štúdia 3 akademické roky („konverzné študijné programy“).

  • v treťom stupni (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 akademické roky v dennej forme a 5 akademických rokov v externej forme štúdia.

Pre prijatie na štúdium tretieho stupňa sa predpokladá, že záujemca o štúdium má ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov alebo v príbuznom študijnom odbore.

Content of the study field - general part

 

Absolventi študijného odboru konštrukcie a procesy výroby drevárkych výrobkov sú spôsobilí podľa dosiahnutého stupňa vzdelania vykonávať činnosti spojené s výkonom profesie:

  • Po ukončení prvého stupňa vzdelania – absolvent nájde uplatnenie v oblasti, v ktorej sa zhodnocuje drevo v širokej škále výrobkov ako sú: drevené stavby, stavebno-stolárske výrobky, nábytok a hudobné nástroje. Má tvorivo a adaptabilne vykonávať činnosti spojené s predvýrobnou a projektovou prípravou, realizáciou, výrobou, ocenením a certifikáciou výrobkov z dreva, ako aj s uplatnením na trhu.

Po ukončení druhého stupňa vzdelania – absolvent má schopnosť modelovo riešiť a vyvíjať konštrukcie drevárskych výrobkov, kreatívne rozvíjať procesy ich výroby so zreteľom na efektívne využívanie drevnej suroviny. Dokáže samostatne a tvorivo riešiť úlohy prípravy a realizácie drevárskych výrobkov s využitím počítačom podporovaného projektovania, organizovať prácu a riadiť pracovné tímy v danej oblasti. Absolvent môže nájsť uplatnenie pri predvýrobnej a projekčnej príprave, pri konštruovaní a tvorbe nových produktov v oblasti drevárskej, stavebnej a nábytkárskej výroby, pri projektovaní a konštruovaní výrobkov a stavieb z dreva, výchovno-vzdelávacích inštitúciách, vo výskumno-vývojových organizáciách, a certifikačných organizáciách. V prípade stavebného zamerania môže nájsť uplatnenie v projektovaní a realizácii jednoduchých stavieb z dreva v intenciách stavebného zákona.

  • Po ukončení tretieho stupňa vzdelania – absolventje spôsobilý vykonávať najnáročnejšie funkcie v danom odbore.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU:

  1. Študijné programy uskutočňované v 1.stupni vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 akademické roky (denná forma štúdia) a 4 akademické roky (externá forma štúdia) budú obsahovať minimálne 180 ECTS kreditov. Študijný program obsahuje minimálne 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru.
  2. Študijné programy uskutočňované v 2. stupni vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 akademické roky (denná forma štúdia) a 3 akademické roky (externá forma štúdia) obsahujú minimálne 120 ECTS kreditov. Študijný program obsahuje najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru.
  3. Študijné programy uskutočňované v kombinácii dvoch študijných odborov (medziodborové štúdium) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou štúdia než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  4. Študijné programy uskutočňované v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

Reason for the establishment of a study field

Drevo je obnoviteľná surovina, ktorá má strategický význam v národnom hospodárstve Slovenska – krajiny s jednou z najvyšších lesnatostí v Európe a krajiny s dlhodobým prírastkom drevnej suroviny. Na druhej strane veľký vývoz nespracovateľnej guľatiny a nízky stupeň zhodnotenia dreva vo finalizovaných výrobkoch, a tým aj nízky podiel pridanej hodnoty, stavia Slovensko do pozície rozvojovej krajiny. Pritom je to prírodný, biokompatibilný materiál, ktorý tvorí bázu azda najširšej a najrozmanitejšej škály výrobkov vysokých úžitkových vlastností. Je aj historicky najstarším konštrukčným materiálom, ktorý sa využíva nielen v čistej, ale aj v kompozitnej forme, či v kombinácii s väčšinou iných druhov materiálov. Prednosti ako aj jedinečné vlastnosti samotného dreva predurčujú takmer neobmedzenú diverzitu výrobkov na jeho báze a ich úžitkových vlastností. Využitie týchto možností predpokladá vysokú odbornú a vedeckú, multidisciplinárnu erudíciu a kreatívnosť, ale predovšetkým ľudský potenciál vysoko-školsky vzdelaných kádrov v rôznych pozíciách – od stredných riadiacich pracovníkov, vedúcich výroby, projektantov a konštruktérov, manažérov stavieb, stredných podnikateľov, až po špičkových výskumných a vývojových pracovníkov. Špecifickosť dreva si pritom vynucuje aj špecifické vzdelanie v medziodborových oblastiach, napr. v konštrukcii drevených stavieb. V budúcnosti sa očakáva narastanie významu inovácii drevárskych výrobkov, pre ktoré sú vytvorené vhodné podmienky – dostatočné zásoby dreva ako reprodukovateľnej suroviny, odborne vyspelá spracovateľská základňa (personálna i technicko-technologická), dlhodobá tradícia drevárstva. Práve oblasť nízko-energetických a ekologických drevených stavieb sa v súvislosti s energetickou hospodárnosťou a environmentálnym hodnotením budov stáva vysoko perspektívnou a už teraz je na trhu práce po absolventoch prvého a druhého stupňa, vzdelávaných v špecializovanej oblasti konštrukcií drevených stavieb, vysoký záujem, čo je doložené aj Memorandom Zväzu spracovateľov dreva.

Examples of similar study field abroad

Špecializované študijné programy a odbory zamerané na konštrukciu drevených stavieb či nábytku už existujú v mnohých európskych štátoch i vo svete, napr.:

  • Česká republika: študijný program „Stavby na bázi dřeva“ na Mendelové zemědělské univerzity v Brně; „Dřevěné stavby a tvorba nábytku“ na Vyššej odbornej škole vo Volyni (práve referencie z Českej republiky svedčia o vysokej uplatniteľnosti absolventov v zameraní na drevené stavby),
  • Francúzsko: šúdium na School of Wood Science and Timber Engineering na Univerzite v Nancy,
  • Nemecko a Rakúsko: špecializované študijné programy na „Bau – und Holztechnik“, Technische Universität Hamburg, „Holzbau für Architekten (Master of Engineering)“ a „Holzbau und Ausbau (Bachelor)“ na Hochschule für angewandte Wissenschaften - Fachhochschule Rosenheim, ďalej „Holztechnologie & Holzbau (Bachelor)“ na Fachhochschule Salzburg,
  • Švajčiarsko: „Holzbau (Master of Advanced Studies)“ na Berner Fachhochschule; „National Graduate School of Timber Construction and Design“
  • Fínsko: štúdium na Aalto University.

 

Výskumom a vývojom v oblasti konštrukcií a procesov výroby drevárskych výrobkov za zaoberajú aj ďalšie inštitúcie v Európe, ako napr.: Institute of Wood Biology & Wood Technology Georg August University Gottingen SRN, Technische Universität, Institut für Holz- und Papiertechnik, Dresden, SRN, University of Gottingen, Institut fur Holzbiologie und Holztechnologie, Gottingen, West Hungarian University Soproň, Maďarsko, Akademia Rolnicza Poznaň, Poľsko, Universita of Forestry – Sofia, a mnohé ďalšie v Kanade, USA, Japonsku, na Novom Zélande a v Austrálii.

Definition of related fields of study and differences between them

Za príbuzné študijné odbory možno považovať odbory, ktorých jadrá znalostí sa v primeranom rozsahu zhodujú. Sú to študijné odbory:

  • drevárstvo                                         
  • technológia spracovania dreva        
  • štruktúra a vlastnosti dreva             
  • stavebníctvo   
  • pozemné stavby         

 

Zhoda v primeranom rozsahu v prírodovednom základe predmetov jadra potrebnom pre technické vzdelanie je pri všetkých menovaných odboroch. Spoločná zhoda je aj v teoretických vedomostiach zo štruktúry a vlastností dreva a drevných materiálov a procesov spracovania dreva so študijnými odbormi drevárstvo, technológia spracovania dreva a štruktúra a vlastnosti dreva.

Rozdiely oproti študijným odborom drevárstvo, technológia spracovania dreva a štruktúra a vlastnosti dreva sú v zníženom rozsahu vedomostí z drevárskych technológií, konkrétne v oblasti prvostupňových a druhostupňových technológií spracovania dreva a ich strojno-technologických zariadení, z chemického spracovania dreva, procesov mechanického spracovania dreva, sušenia dreva, degradácie, zušľachťovania dreva a energetického využitia dreva. Naopak oproti študijným odborom drevárstvo, technológia spracovania dreva a štruktúra a vlastnosti dreva, je študijný odbor konštrukcia a procesy výroby drevárskych výrobkov rozdielny vo zväčšení rozsahu vedomostí z oblasti teórie projektovania, princípov konštrukčnej tvorby a funkčných požiadaviek drevárskych výrobkov, z oblasti energetickej hospodárnosti cielenej na finalizovaný výrobok (napr. stavbu z dreva) a v posilnení výučby svetového jazyka.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 4

 

Content of the study field - description of the first degree

Vymedzenie odborného profilu absolventa (1. stupeň) 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa         

Absolventi prvého stupňa štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov získali okrem základných vedomostí z prírodovedných odborov, prislúchajúcich vysokoškolskému štúdiu technického zamerania v danom stupni, znalosti zo štruktúry a vlastností dreva, z drevných materiálov a drevárskych technológií a ich zhodnotení v drevárskych výrobkoch, z princípov konštrukčnej tvorby a funkčných požiadaviek drevárskych výrobkov.

Ako nevyhnutný teoretický základ absolventi počas štúdia získali prírodovedný základ, ako aj prehľad o štruktúre a vlastnostiach dreva, o drevných materiáloch a drevárskych technológiách a ich zhodnotení v drevárskych výrobkoch, ďalej prehľad o princípoch konštrukčnej tvorby a funkčných požiadavkách drevárskych výrobkov. Majú tiež prehľad o právnych, ekonomických a marketingových aspektoch podnikania v danej oblasti.

Absolventi dokážu analyzovať problémy, súčasné trendy a možnosti inovácií, ktoré sa otvárajú v konštrukciách drevárskych výrobkov a procesoch ich výroby. Vedia spolupracovať s manažérmi, technológmi a špecialistami iných profesií, čo si vyžaduje znalosti o podnikaní, organizácii a manažmente.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov:

  • počas štúdia získal a pochopil podstatné fakty, pojmy a princípy, ktoré súvisia s konštrukciou a procesmi výroby drevárskych výrobkov, predvýrobnou a projektovou prípravou, realizáciou, výrobou, ocenením a certifikáciou,
  • ovláda základné teoretické princípy, praktické postupy a nástroje projektovania a konštruovania drevárskych výrobkov,
  • ovláda súčasné trendy vývoja a inovácií v danej oblasti, najmä v oblasti energetickej hospodárnosti a environmentálneho hodnotenia.

 

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov nadobudol schopnosť:

  • riešiť základné technické problémy v konštruovaní drevárskych výrobkov,
  • ovládať štandardné metódy projektovania a konštruovania výrobkov a procesov spracovania,
  • efektívne využívať počítačom podporované projektovanie s možným výstupom na číslicovo riadené výrobné zariadenia,
  • podieľať sa na predvýrobnej príprave drevárskych produktov v ucelenom tíme,
  • manažovať realizáciu jednoduchších výrobkov (stavebno-stolárske výrobky, drevené stavby, nábytok...).

Popritom má potrebné jazykové zručnosti.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov dokáže:

  • indikovať technické, technologické a ekonomické problémy v procese konštruovania a realizácie drevárskych výrobkov,
  • pracovať efektívne ako člen pracovného tímu a riadiť kolektív na zodpovedajúcom stupni riadenia,
  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojom odbore,
  • pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji a vo vysokoškolskom štúdiu na druhom stupni.

 

 

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí 1.stupňa vysokoškolského štúdia študijného odboru konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov sú viazané predovšetkým na konštrukciu drevárskych výrobkov, ktorého jadro vytvárajú disciplíny prírodovedného základu, techniky a teórie projektovania a konštruovania:

  • 1. rok štúdia (denná forma štúdia):

- prírodovedné disciplíny (matematika, fyzika, chémia, deskriptívna geometria)

- štruktúra a vlastnosti dreva

- základné princípy konštruovania a projektovania drevárskych výrobkov i princípy samotných konštrukcií

- cudzí jazyk

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu

prvého roka štúdia.

  • 2. rok štúdia (denná forma štúdia):

- princípy konštrukcií konkrétnych drevárskych výrobkov

- mechanika

- konštrukčné drevné materiály

- fyzikálne, technické a funkčné požiadavky na drevárske výrobky

- ochrana dreva

- cudzí jazyk

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu druhého roka štúdia.

  • 3. rok štúdia (denná forma štúdia):

- ateliérová konštrukčná tvorba

- statické dimenzovanie drevárskych výrobkov

- energetická hospodárnosť

- cudzí jazyk

- záverečná práca

- štátna skúška

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu tretieho roka štúdia.

 

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru

  • ekonomické, spoločensko-vedné a právne aspekty profesie
  • základy podnikania a manažmentu
  • ostatné materiály pre drevárske výrobky

Štátna skúška

  • obhajoba záverečnej práce
  • kolokviálna skúška z oblasti poznania vybratých tém znalostí jadra a ďalších tém podľa odbornej profilácie absolventa

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2 (v prípadoch konverzných ŠP až 3 roky)

Standard length of external study: 3

 

Content of the study field - second grade description

Vymedzenie odborného profilu absolventa (2. stupeň)

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent štúdia má poznatky o štruktúre a vlastnostiach dreva, drevných materiáloch, výrobkoch z dreva, prípadne drevených stavebných konštrukcií, o ich interakciách s inými látkami, rôznymi formami energie, o technológiách a zákonitostiach procesov ich výroby. Tiež nadobudol nevyhnutné poznatky z interdisciplinárnych oblastí bezpečnosti, ekológie a environmentalistiky, ako aj počítačového modelovania a počítačom podporovaného projektovania. Má hlboké poznatky z funkčných a technických vlastností drevárskych výrobkov, prípadne drevených stavieb, vrátane ich technického vybavenia z pohľadu súčasných trendov nízkoenergetickej výstavby. Tieto znalosti o materiáli a konštrukcii vytvárajú predpoklad pre tvorivý rozvoj inovatívnych konštrukcií a procesov komplexného zhodnocovania dreva vo vysoko sofistikovaných výrobkoch, prípadne budovách na báze dreva. Absolvent dokáže analyzovať, navrhovať, konštruovať a realizovať náročné technické riešenia, samostatne riešiť projekty, viesť riešiteľský kolektív, prevziať zodpovednosť za ich komplexné riešenie, ako aj riadiť realizačné tímy pracovníkov.

Absolvent má rozšírené vedomosti o vlastnostiach materiálov a konštrukcii výrobkov, s dôrazom na oblasť dimenzovania, energetickej hospodárnosti, počítačového modelovania, počítačom podporeného projektovania a výroby drevárskych výrobkov, ako aj súvisiacich technických zariadeniach, na základe ktorých je schopný riešiť problémy inovačného procesu tvorby nových výrobkov s vyššími fyzikálnymi a úžitkovými vlastnosťami.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov:

  • z pohľadu teoreticky zdôvodnenej konštrukčnej tvorby vie analyzovať praktické problémy a preukazovať efektívne rozhodovanie pri výbere metód či optimalizácii v procese projektovania a konštruovania,
  • do hĺbky pozná funkčné, energetické, technologické, ekonomické, environmentálne, estetické vlastnosti výrobkov z dreva determinujúce konštrukčnú tvorbu,
  • pozná zložité moderné laboratórne metódy a prostriedky testovania štandardných a neštandardných vlastností dreva a výrobkov z dreva.

 

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov počas štúdia získal schopnosť:

  • navrhovať, projektovať, vyvíjať a konštruovať výrobky na báze dreva, prípadne drevené stavby z pohľadu vývoja, prispôsobovania a zavádzania najnovších poznatkov a inovácií,
  • riešiť vývoj drevárskych výrobkov, ktorý zahŕňa identifikáciu problému, analýzu, návrh a zavádzanie optimálnych riešení z pohľadu súčasných a budúcich trendov,
  • organizovať, logisticky manažovať a viesť realizáciu drevárskych výrobkov, prípadne realizáciu jednoduchých stavieb z dreva v intenciách stavebného zákona,
  • efektívne využívať výpočtovú techniku v projektovaní, konštruovaní a prezentácii výrobkov z dreva.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov dokáže:

  • pracovať efektívne ako jednotlivec, člen alebo vedúci tímu,
  • udržiavať kontakt s najnovšími poznatkami a vývojom v oblasti výrobkov z dreva,
  • riadiť sa profesionálnymi, právnymi a etickými zásadami,
  • pokračovať v štúdiu daného odboru na 3. stupni.

 

Vymedzenie jadra znalostí (2.stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

  • 1. rok štúdia (denná forma štúdia):

- aplikované poznatky prírodovedných disciplín v konštrukcii a vlastnostiach výrobkov z dreva

- procesy degradácie, ochrany a zušľachťovania dreva

- dimenzovanie drevených prvkov

- počítačové modelovanie a simulácie

- navrhovanie výrobkov z dreva, prípadne drevených stavieb z pohľadu minimalizácie energetickej a environmentálnej záťaže

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 1/2 ECTS kreditov študijného programu prvého roka štúdia.

  • 2. rok štúdia (denná forma štúdia):

- ekonomické aspekty konštrukcií a procesov výroby

- protipožiarna bezpečnosť

- technológia výroby drevárskych výrobkov v príslušnom zameraní

- ateliérová konštrukčná tvorba

- cudzí jazyk – odborná terminológia

- diplomová práca – konkrétne riešenie zadaného problému

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu druhého roka štúdia.

 

Štátna skúška

Pozostáva z obhajoby diplomovej práce s overením spôsobilosti inžiniersky riešiť odborné problémy a aplikovať teoretické poznatky nadobudnuté v jadre znalostí.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Vymedzenie odborného profilu absolventa (3. stupeň)

 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent doktorandského štúdia v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov je odborne profilovaný hlbokými teoretickými znalosťami získanými absolvovaním predmetného študijného programu, ktorý nadväzuje na štúdium druhého stupňa  v študijnom odbore konštrukcie a procesy výroby drevárskych výrobkov, prípadne v príbuznom študijnom odbore a absolvovaním predmetného vedeckého programu zameraného na vedeckú prípravu v rámci riešenia zadaného vedecko-výskumného problému alebo konštrukčného projektu s cieľom získať schopnosť samostatnej vedeckej práce v oblasti konštrukcií a konštruovania drevárskych výrobkov (drevených stavieb, nábytku...) a výrobných procesov s nimi bezprostredne súvisiacich (obrábania dreva, lepenie, povrchové úpravy drevárskych výrobkov a pod.).

Obsahovou náplňou v študijnom programe je teoretická príprava z disciplín, prípadne ich vybraných častí súvisiacich s tvorbou, konštruovaním výrobkov na báze dreva a procesmi ich výroby s ohľadom na riešený vedecko-výskumný problém. Jeho súčasťou sú moderné metódy vedeckého výskumu, štatistického plánovania a vyhodnocovania vedeckých pokusov, vyhodnocovania a spracovania výsledkov, analýza a vyhodnocovanie vedeckých poznatkov, formulácia vedeckého problému a konkrétny spôsob jeho riešenia. Ďalej zahŕňa princípy a moderné metódy navrhovania výrobkov, teoreticko-experimentálne zdôvodnenú konštrukčnú tvorbu, použitie výpočtovej techniky pri navrhovaní (systémy CAD a CAD/CAM). Predpokladá sa zdokonaľovanie v cudzom jazyku s ohľadom na zahraničné mobility. Nevyhnutnou súčasťou je vypracovanie písomnej práce k dizertačnej skúške a dizertačná skúška. V nadväznosti na teoretickú prípravu obsahová náplň ďalej zahrňuje: vypracovanie metodiky riešenia konkrétnej vedecko-výskumnej témy z oblasti konštruovania drevárskych výrobkov a výrobných procesov s nimi bezprostredne súvisiacich; spracovanie a vyhodnotenie výsledkov vlastného konštrukčného a experimentálneho riešenia; publikovanie výsledkov vo vedeckých a odborných článkoch; spracovanie vedeckej monografie riešenej témy; prezentácia výsledkov a obhajoba doktorandskej práce s cieľom získania akademickej hodnosti Philosophiae doctor (PhD.).

 

Teoretické vedomosti

Absolvent má v požadovanom rozsahu zvládnuté teoretické vedomosti, ktoré sú obsahom druhého stupňa vysokoškolského štúdia v rovnakom, alebo príbuznom študijnom odbore. V závislosti od študijného programu uskutočňovaného v treťom stupni štúdia ďalej získa patričné teoretické vedomosti z/o:

  • aplikovanej matematiky, fyziky a chémie, náuky o dreve a ostatných materiáloch používaných pri výrobe a konštruovaní drevárskych výrobkov,
  • procesoch interakcie dreva s fyzikálnymi a chemickými látkami a rôznymi formami energie a o zmenách jeho vlastností, o prenosových javoch hmoty a energií v natívnom a dezintegrovanom dreve, v drevných kompozitoch a stavebných prvkoch z dreva,
  • teórii projektovania, konštruovania drevených stavebných konštrukcií, nábytku a ostatných drevárskych výrobkov, vrátane dimenzovania a fyzikálnej analýzy, o zásadách dizajnérskej tvorby nábytku a drevených stavebných konštrukcií,
  • teórii obrábania dreva, o procesoch lepenia, povrchovej úpravy a ochrany dreva,
  • zákonitostiach vzťahu medzi štruktúrou, mechanickými a fyzikálnymi vlastnosťami dreva na jednej strane a technickými vlastnosťami drevárskych výrobkov a stavebných konštrukcií na druhej strane so zohľadnením špecifík dreva ako konštrukčného materiálu v procese ich projektovania a konštruovania,
  • vedeckých metódach plánovania experimentov a štatistického vyhodnoco-vania experimentálnych výsledkov, o moderných metódach projektovania a konštruo-vania drevárskych výrobkov a drevených stavebných konštrukcií.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent má v požadovanom rozsahu zvládnuté doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti z druhého stupňa vysokoškolského štúdia v danom alebo príbuznom študijnom odbore a v závislosti od študijného programu uskutočňovanom v treťom stupni štúdia ďalej pozná/je schopný/je zručný:

  • moderné spôsoby získavania vedecko-technických a ekonomických informácií,
  • zásady a zákonitosti tvorby interiéru a obytného prostredia,
  • zásady ekológie procesov spracovania dreva a výroby drevárskych výrobkov,
  • aktívne sa podieľať na navrhovaní metodického riešenia vedecko-výskumného problému, projektového a konštrukčného riešenia,
  • ovládať zložité vedecké laboratórne metódy, postupy a laboratórnu techniku pre potreby realizácie predmetného výskumu,
  • aktívne a samostatne realizovať experimentálny výskum, projekčné a konštrukčné práce,
  • spracovať výsledky vedeckého výskumu, projektovania a konštruovania formou vedeckej monografie a prezentovať ich formou odborných a vedeckých publikácií a aktívnej účasti na odborných a vedeckých podujatiach.

 

Vymedzenie jadra znalostí (3.stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

  • Študijná časť (v závislosti od riešenia skúmanej problematiky, 1/3 študijného programu):

- Aplikovaná matematika (vybrané časti z analýzy empirickej distribúcie súboru, testy dobrej zhody, testy homogenity súboru, princíp maximálnej vierohodnosti, aproximácia funkčných vzťahov, optimálne navrhovanie experimentov, matematické prostriedky modelovania a pod.),

- mechanika tuhých poddajných telies (teória pružnosti, kompozitov, medzné stavy a pod.),

- technické a konštrukčné vlastnosti dreva a drevných materiálov (štruktúrne, mechanické – pevnosť, pružnosť, plastickosť, húževnatosť, fyzikálne – vlhkosť a jej vplyv na ostatné vlastnosti dreva, tepelno-technické, reologické, akustické, požiarno-technické vlastnosti a funkčné vlastnosti výrobkov),

- procesy výroby drevných materiálov, drevárskych výrobkov a nábytku vrátane delenia, spájania, obrábania a tvárnenia, lepenia, povrchovej úpravy a čalúnenia nábytku,

- konštrukčné princípy a systémy v konštruovaní a tvorbe nábytku a drevárskych výrobkov a interiérových prvkov a drevených stavebných konštrukcií,

- zásady dizajnérskej tvorby nábytku a obytných interiérov a vlastnosti materiálov v prostredí komplexného interiéru,

- statická analýza drevných stavebných konštrukcií, zásady optimálnej pohody v prostredí budov na báze dreva, fyzika obvodového plášťa, a energetická efektívnosť a ochrana drevených konštrukcií proti biologickým škodcom a fyzikálnym vplyvom,

- meracia a experimentálna technika na meranie fyzikálnych vlastností stavebných materiálov v drevných konštrukciách a spotreby energie v budovách.

  • Vedecká časť: (2/3 študijného programu):

- Analýza excerpovaných vedeckých poznatkov a formulácia konkrétneho vedecko–výskumného problému, resp. konštrukčného riešenia skúmanej problematiky,

- metodika riešenia konštrukčných, resp. vedecko-výskumných problémov,

- projektové a konštrukčné spracovanie problému, resp. realizácia vedecko-výskumného experimentu,

- analýza a vyhodnotenie výsledkov konštrukčného riešenia nových a inovovaných výrobkov resp. vedecko-výskumného experimentu, z hľadiska vedeckého prínosu, rozšírenia, resp. prehĺbenia vedeckých poznatkov, tvorby nových a inovovaných výrobkov a konštrukčných riešení, rozvoja študijného odboru, prínosu pre prax so zohľadnením právnych, environmentálnych a ekonomických aspektov,

- spracovanie výsledkov vo forme vedeckej monografie, ich prezentácia a obhajoba, resp. publikovanie vo forme vedeckých a odborných článkov.

History of Descriptions

Back