Mine Surveying and Geodesy

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Extraction and Processing of Earth Resources.

Group:

Construction, Technology, Production and Communications

Research area:

metalurgické a montánne vedy

English Name of the field of study:

Mine Surveying and Geodesy

Levels - description

Študijný odbor BANSKÉ MERAČSTVO A GEODÉZIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou najmenej 3 roky, najviac 4 roky v dennej forme a najviac 5 rokov v externej forme.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové a druhostupňové štúdium v študijnom odbore Geodézia a kartografia alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore.

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru BANSKÉ MERAČSTVO A GEODÉZIA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu

-       Mine&Geo-Surveying/Philosophiae Doctor-PhD., (Geo&Mine-Surveying Scientist) -3. stupeň.

Mine&Geo-Surveying Philosophiae Doctor-PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v bankom meračstve, geodézii, kartografii a geografických informačných systémoch (ďalej len GIS) s orientáciou napr. na:

-       vývoj terestrických, fotogrametrických, družicových, astronomických a ostatných kozmických meračských technológií a prístrojov, špeciálnych meračských prác v baníctve, stavebníctve so zreteľom na podzemné staviteľstvo,

-       vývoj a tvorbu kartografických prác,

-       tvorbu 3D súradnicových systémov,

-       aplikáciu vedeckých výstupov v banskom meračstve a geodézii do GIS lokálneho a globálneho charakteru,

-       riešenie meračských postupov v geotechnike, evidencii nehnuteľností a pod.

Reason for the establishment of a study field

Banské meračstvo a geodézia sú súčasťou megatrendu tretieho milénia orientovaného hlavne na GIS. Pre súčasnú dekádu milénia sa predpokladá aspoň taká potreba profesionálov a vedcov v banskom meračstve a geodézii, ako si vyžadovali GIS za posledných desať rokov.

Examples of similar study field abroad

Austria - Geodesy and Geoiformation, Technical University of Vienna, Mine Surveying, Montanuniversität Leoben; Canada – Geodesy and Geomatics, University of New Brunswick, Fredericton; China – Engineering Surveying and Geodesy, Wuhan University, Mine Surveying, Liaoning Technical University, Fuxin; Czech Republic – Mine Surveying, VŠB-Technical University of Ostrava; France – Mine Surveying, Ecole des Mines de Paris; Germany – Mine Surveying, Freiberg University of Mining and Technology; The Netherlands – Geodesy, Delft University; UK – Mine and Engineering Surveying and Space Geodesy, The University of Nottingham; a dalšie.

Definition of related fields of study and differences between them

-       5.1.3. Geodézia a kartografia.

-       4.1.9. Geofyzika.

-       4.3.2. Environmentálne inžinierstvo.

-       9.2.1. Informatika.

-       4.1.35. Geografia.

-       5.2.35. Banská geológia a geologický prieskum.

-       5.2.38. Získavanie a spracovanie zemských zdrojov.

Náplňou prvého a druhého stupňa vysokoškolského štúdia uvedených príbuzných študijných odborov sú GIS, resp. predmety blízke GIS, čo tvorí v súčasnej dobe vysokoškolského vzdelávania vo svete základ všetkých študijných odborov so zameraním na geovedy.

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: najmenej 3 a najviac 4 roky

Standard length of external study: najviac 5 rokov

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v banskom meračstve a geodézii s orientáciou napr. na vývoj terestrických, fotogrametrických, družicových, astronomických a ostatných kozmických meračských technológií a prístrojov, špeciálnych meračských prác v baníctve a stavebníctve so zreteľom na podzemné staviteľstvo, vývoj a tvorbu kartografických prác, tvorbu 3D súradnicových systémov, aplikáciu vedeckých výstupov v banskom meračstve a geodézii do GIS lokálneho a globálneho charakteru,  riešenie meračských postupov v geotechnike, evidencii nehnuteľností a pod.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Banské meračstvo a geodézia (3. stupeň)

-       vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti banského meračstva a geodézie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Banské meračstvo a geodézia (3. stupeň) si osvojí:

-   Zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-aplikácia, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa, tj. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia, sú viazané na Vedy o Zemi a vesmíre (Earth and Space Sciences),  ako i na Vedy o stavebníctve, architektúre, baníctve a geotechnike (Building Industry, Architecture, Mine and Geotechnics Sciences).

Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

-       Banské meračstvo: zameriavanie a dokumentácia podzemných priestorov, pripojovacie, usmerňovacie  a orientačné merania, hĺbkové a výškové merania v podzemí, vytyčovacie banskomeračské práce, prerážkové ťahy a špeciálne banskomeračské úlohy, geometria ložísk, výpočet zásob, kontrola ťažby.

-       Globálna geodézia a geodynamika: tiažové polia Zeme, určenie geoidu, referenčné telesá, nebeské a terestrické súradnicové systémy, transformácie súradníc, výškový dátum a určenie výšok, kozmické a družicové technológie meraní, geometrické a fyzikálne úlohy dynamiky Zeme a telies vo vesmíre.

-       Meračské siete: projektovanie a matematické modelovanie meračských sietí, spracovanie sietí, ich charakteristiky, matematická a štatistická analýza sietí, transformácie meračských sietí, spájanie sieťových štruktúr.

-       Inžinierska geodézia: budovanie a optimalizácia vytyčovacích a kontrolných geodetických sietí, vytyčovanie, kontrola a stabilita geometrických parametrov líniových a priestorových objektov, priemyselná geodézia v baníctve, strojárenstve, hutníctve a pri dopravných a vodohospodárskych stavbách, nové technológie merania, automatizované meračské systémy.

-       Spracovanie a analýza meraní: chyby geodetických meraní, analýza nameraných údajov, matematické modely spracovania dát, odhadovacie postupy a metódy ich realizácie, testovacie procedúry.

-       Geoinforamčné systémy: analýza informačných fondov, teória modelovania goepriestoru, metódy zberu priestorových dát, modelovanie a projektovanie geoinformačných systémov, kataster nehnuteľností.

-       Kartografia: matematická kartografia, prostriedky a metódy mapového vyjadrovania, kartografická tvorba, spracovanie a reprografia máp, fotogrametria a diaľkový prieskum Zeme, digitálny model reliéfu, kartografické modelovanie terénu a podzemných priestorov.

-       Priemyselné vplyvy a ekológia: vplyv priemyslu na ekológiu a životné prostredie, antropogénne ovplyvňovanie biosféry, vplyvy dobývania, meranie pohybov a deformácií, prognózne výpočty, ochrana prostredia v oblasti ťažby a spracovania nerastných surovín, ochranné piliere, banské škody, sanácie a rekultivácie, pedogenézia a pedológia.

Vedecká časť:

-       Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.

-       Zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-výroba-použitie, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické   a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademický titul „philosophiae doctor - PhD.“, resp.umelecko-akademický tiru „artis doctor - ArtD.“)

(2)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classification of Education Documents).

History of Descriptions

Back