Motor vehicles, railway vehicles, ships and aircrafts

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Mechanical Engineering.

Group:

Construction, Technology, Production and Communications

Research area:

strojárstvo

English Name of the field of study:

Motor vehicles, railway vehicles, ships and aircrafts

Levels - description

Študijný odbor Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá sa môže študovať podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. Zo dňa 16. decembra 2002 v:

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky (v externej forme 3,5 roka),
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky (v externej forme 2,5 roka), za predpokladu, že študent absolvoval prvostupňové štúdium v študijnom odbore Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore (napr. Dopravné stroje a zariadenia, Energetické stroje a zariadenia). V opačnom prípade možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky (v externej forme 3,5 roka).
  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

  • Strojár alebo prevádzkový pracovník pre motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá- 1. stupeň,
  • Inžinier pre motorové vozidlá alebo koľajové vozidlá alebo lode alebo lietadlá - 2. stupeň,
  • Philosophiae doctor - PhD. pre motorové vozidlá alebo koľajové vozidlá alebo lode alebo lietadlá - 3. stupeň.

Predpokladajú sa alternatívne študijné programy orientované na jednotlivé druhy dopravných prostriedkov, ktorých odlišnosť bude narastať so stupňom štúdia. V 1. stupni štúdia sa predpokladá alternatívnosť študijných programov v malej miere v 2. ročníku štúdia a vo väčšej miere v 3. ročníku.

Strojár - ovláda základy fyziky, aplikovanej matematiky, mechaniky, náuky o materiáloch, ďalej ovláda časti strojov, pohonné jednotky, má prehľad o všetkých druhoch dopravných prostriedkov a prehĺbené znalosti v oblasti alternatívne zvolených dopravných prostriedkoch. Ovláda základy strojárenských technológií, elektrotechniky, prevádzky a údržby dopravných prostriedkov a tiež diagnostiky. Je schopný vykonávať konštrukčné práce na jednotlivých častiach a subsystémoch dopravných prostriedkov.

Prevádzkový pracovník - je spôsobilý vykonávať profesiu bakalára pre prevádzku a údržbu dopravných prostriedkov v smere jeho špecializácie.

Inžinier pre dopravné prostriedky - ovláda metódy výpočtov, simulácie a verifikácie modelových riešení dopravných prostriedkov v smere jeho špecializácie. Má prehĺbené znalosti a schopnosti v oblasti aplikovanej matematiky a mechaniky, konštrukcie v špecializácii na vybraný druh dopravného prostriedku. Jeho profesná špecializácia mu umožňuje vykonávať práce v oblasti výskumu, vývoja, projekcie a konštrukcie ako aj v oblasti prevádzky a údržby vybraného druhu dopravných prostriedkov. Má profesné predpoklady pracovať vo výskumných organizáciách, v strojárenských podnikoch orientovaných na výrobu dopravných prostriedkov, ich údržbu a obnovu. Tiež je schopný pracovať na technických, prípadne aj riadiacich postoch organizácií prevádzkujúcich jednotlivé druhy dopravných prostriedkov.

Philosophiae doctor - PhD. pre odbor motorových vozidiel, koľajových vozidiel, lodí a lietadiel - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja pre oblasť vybraného druhu dopravných prostriedkov.

Reason for the establishment of a study field

Doprava je podmienkou fungovania ekonomického systému spoločnosti. Nevyhnutnou súčasťou dopravy sú dopravné prostriedky. Od efektívnosti dopravy, ktorú podmieňuje aj efektívnosť dopravných prostriedkov a ich prevádzkovania závisí aj efektívnosť ekonomiky štátu. Aj z medzinárodného hľadiska má doprava nezastupiteľnú úlohu. V štátoch EÚ je vysoko rozvinutý výskum, vývoj a výroba dopravných prostriedkov. Aj v SR existuje vývoj a výroba všetkých druhov dopravných prostriedkov, t.j. motorových vozidiel, koľajových vozidiel, lodí aj lietadiel. Okrem toho existuje mnoho organizácií prevádzkujúcich dopravné prostriedky. Úspešnosť týchto procesov je podmienená trvalým udržiavaním a rozvojom vedomostnej bázy v oblasti dopravných prostriedkov. V štátoch EÚ a aj v iných štátoch je zabezpečovaná príprava vysokoškolsky vzdelaných odborníkov v odbore.

Výučba v tomto odbore má na Slovensku dlhoročnú tradíciu a v zameraní na lode je jediná v SR aj v ČR.

Tieto skutočnosti poukazujú na existenciu spoločenskej objednávky na výchovu vysokoškolsky vzdelaných odborníkov v odbore Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá.

Examples of similar study field abroad

Podobná kombinácia dopravných prostriedkov sa na zahraničných univerzitách nevyskytuje. Niekde sa vyskytuje kombinácia motorové a koľajové vozidlá. Lode a lietadlá sa vždy študujú každá zvlášť. Z odlišnosti konštrukčných princípov jednotlivých dopravných prostriedkov, najmä lodí a lietadiel od pozemných dopravných prostriedkov (motorové a koľajové vozidlá), ako aj zo zvyklostí v zahraničí vyplýva nutnosť koncipovať tento študijný odbor v alternatívnych vetvách.

ČR: TU - VŠB Ostrava, Univerzita Pardubice, ČVUT Praha, Vojenská akadémia Brno, VUT Brno

Francúzsko: Ecole de air Salon De Provance

Nemecko: TU Aachen, TU Berlín, TU Dresden, TU Mníchov, TU Hamburg, TU Rostock

Maďarsko: Budapest University of Technology and Economics,

Poľsko: Politechnika Gdansk, WAT Varšava,

Rakúsko: Luftfahrt / Aviation Studium FH, Graz

Taliansko: Politecnico di Torino, TU Neapol, Academia aeronatika Neapol

UK: RAF Craanwel

Definition of related fields of study and differences between them

5.2.1 Strojárstvo, 5.2.2 Údržba strojov a zariadení, 5.2.3 Dopravné stroje a zariadenia, 5.2.59 Doprava, 8.4.3 Výzbroj a technika ozbrojených síl.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 3,5

 

Content of the study field - description of the first degree

Absolventi bakalárskeho štúdia študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" sú schopní analyzovať problémy a možnosti, ktoré sa vyskytujú v rôznych oblastiach súvisiacich s oblasťou dopravných prostriedkov. Získajú základné vedomosti z predmetov všeobecného technického vzdelania, majú všeobecný prehľad o strojárskej výrobe a jej riadení, odborné poznatky z oblasti dopravných prostriedkov všeobecne a v prehĺbenej forme v oblasti jednotlivých druhov dopravných prostriedkov v závislosti od ich špecializácie, poznatky z hodnotenia kvality a skúšobníctva v dopravných prostriedkoch a spôsobe plnenia legislatívnych požiadaviek kladených na výrobky a prevádzku dopravných prostriedkov v smere ich špecializácie.



Teoretické vedomosti (1. stupeň):

Široký základ teoretických a odborných predmetov dáva absolventovi trojročného štúdia variabilnosť pri uplatnení v praxi, najmä so zameraním na technickú činnosť v oblasti výroby, na konštruovanie častí dopravnej techniky, na strednú úroveň riadenia prevádzky dopravnej techniky, skúšobníctva, riadenia servisnej a poradenskej činnosti. Má základné vedomosti o podnikaní a manažmente.

Absolvent spĺňa všetky podmienky na zvyšovanie vzdelania v ďalšom stupni štúdia - inžinierskom (aj v zahraničí).

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň):

Absolvent je schopný navrhovať a konštrukčne riešiť časti dopravných prostriedkov aj s využitím moderných CA-X technológií. Je schopný uplatniť sa v prevádzke jednotlivých dopravných prostriedkov, ich diagnostike, údržbe a opravách (v smere jeho špecializácie).

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň):

Absolvent 1. stupňa štúdia študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" je schopný prezentovať rôznym druhom poslucháčstva technické problémy v oblasti dopravných prostriedkov a ich prevádzky a spôsoby ich riešenia, efektívne pracovať ako člen pracovného tímu, porozumieť riešenej problematike, organizovať svoje vlastné ďalšie vzdelávanie a rozvoj, udržiavať kontakt s posledným vývojom v oblasti dopravných prostriedkov v smere jeho špecializácie.

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

  • základy matematiky,
  • základy fyziky,
  • základy mechaniky pevných telies a tekutín
  • konštrukčné materiály,
  • strojárenské technológie,
  • základy elektrotechniky,
  • základy konštruovania,
  • časti strojov amechanizmy,
  • pohonné jednotky,
  • základy teórie dopravných prostriedkov,
  • základy konštrukcie dopravných prostriedkov (obecne avprehĺbenej forme pre jednotlivé druhy dopravných prostriedkov vzameraní podľa špecializácie),
  • základy diagnostiky, prevádzky aúdržby dopravných prostriedkov (zamerané podľa špecializácie),
  • skúšobníctvo voblasti dopravných prostriedkov (v zameraní podľa špecializácie),
  • základy CA-X technológií,
  • Záverečná práca aštátna skúška Bc.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili najmenej 3/5 ECTS kreditov študijného programu.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň):

  • základy podnikania amanažmentu,
  • spoločenské, morálne a právne aspekty profesie,
  • cudzí jazyk,
  • medzinárodné predpisy vzameraní na jednotlivé druhy dopravných prostriedkov týkajúce sa ich konštrukcie aprevádzky (v zameraní podľa špecializácie).

Štátna skúška (1. stupeň):

  • obhajoba záverečnej práce (abstrakt vniektorom zo svetových jazykov - prednostne vangličtine), rozsah práce študenta vkreditovom vyjadrení musí byť úmerný významu zhľadiska príspevku kprofilu absolventa,
  • overenie spôsobilosti riešiť technické zadania vodbore dopravných prostriedkov,
  • kolokviálna skúška zoblasti poznania študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode alietadlá" vzameraní podľa špecializácie.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Standard length of external study: 2,5 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové š

 

Content of the study field - second grade description

Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" sú schopní analyzovať, navrhovať, konštruovať, prevádzkovať a udržiavať rozsiahle technické systémy dopravných prostriedkov v rámci svojej špecializácie. Sú schopní používať riešenia s vysokou mierou tvorivosti, komplexnosti, samostatnosti a zodpovednosti. Dôraz sa musí klásť na to, aby absolvent získal prehĺbené znalosti v oblasti základných teoretických disciplín strojárenstva (aplikovaná matematika a mechanika) ako aj v oblasti konštrukcie a projektovania jednotlivých dopravných prostriedkov v smere svojej špecializácie.

Aby absolventi boli schopní budovať požadovaný vedecký prístup, musia získať skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Absolventi môžu budovať odbornú perspektívu v celej škále aplikácií, v ktorých uplatňujú pokrokové metódy a techniky návrhu a vývoja a prevádzky dopravných prostriedkov a ich systémov.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové v niektorom príbuznom študijnom odbore, študijný program druhého stupňa má štandardnú dĺžku štúdia 2 roky. V opačnom prípade môže mať študijný program štandardnú dĺžku štúdia 3 roky.



Teoretické vedomosti (2. stupeň):

Prehĺbené a rozšírené znalosti teoretických a odborných predmetov, väčšinou alternatívne zameraných podľa špecializácie na jednotlivé druhy dopravných prostriedkov, umožňujú absolventovi inžinierskeho stupňa študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" nachádzať a prezentovať vlastné riešenia problémov pri výskume, vývoji, projektovaní a konštruovaní dopravných prostriedkov a ich systémov v smere jeho špecializácie.

Pozná najmodernejšie princípy činnosti systémov odboru, vie tieto analyzovať, diagnostikovať a riadiť ich prevádzku. Tvorivo aplikuje získané poznatky v praxi, kriticky analyzuje a aplikuje celú paletu konceptov, princípov a praktík odboru v kontexte voľne definovaných problémov, pričom preukazuje efektívne rozhodovanie v súvislosti s výberom a použitím metód, techník a prostriedkov. Vie zavádzať zložité technické riešenia, používať moderné metódy a prostriedky pri riešení problémov.

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň):

Absolvent 2. stupňa štúdia študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" vie analyzovať a porozumieť technickým, technologickým a prevádzkovým procesom z pohľadu špecifických potrieb jednotlivých druhov dopravných prostriedkov. Je schopný pracovať v projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu rozsiahlych riešení spolu s testovaním a primeranou dokumentáciou, pričom si uvedomuje jednotlivé aspekty kvality s využitím moderných CA-X technológií. Je schopný uplatniť sa v prevádzke jednotlivých dopravných prostriedkov, ich diagnostike, údržbe a opravách (v smere jeho špecializácie).

Je schopný preukazovať dôkladné porozumenie nosných oblastí znalostí a teórie systémov dopraných prostriedkov spolu so schopnosťou kritického úsudku v celom spektre problémov a situácií.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň):

Absolvent 2. stupňa štúdia študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" dokáže pracovať efektívne ako jednotlivec, ako člen alebo vedúci tímu , spolupracovať s nadriadenými zložkami, neustále si zvyšovať kvalifikáciu vrátane rozvoja technicko-manažérskych schopností, udržiavať kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne, riadiť sa primeranými praktikami v súlade s predpismi a  profesionálnym, právnym a etickým rámcom odboru.

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)

  • rozšírené aprehĺbené znalosti matematiky a mechaniky,
  • rozšírené aprehĺbené znalosti elektrotechniky a elektroniky,
  • prehĺbenie arozšírenie teórie jednotlivých dopravných prostriedkov vzameraní podľa špecializácie,
  • prehĺbené arozšírené znalosti konštrukcie jednotlivých druhov dopravných prostriedkov vzameraní podľa špecializácie,
  • moderné výpočtové metódy vodbore podľa špecializácie,
  • pokročilé modelovanie adynamické simulácie dopravných prostriedkov aich systémov,
  • experimentálne metódy askúšobníctvo vzameraní podľa špecializácie,
  • projektovanie dopravných prostriedkov aich systémov,
  • semestrálny projekt - inžinierske riešenie zadania,
  • diplomová práca - inžinierske riešenie konkrétneho zadania.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili najmenej 1/2 ECTS kreditov študijného programu.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň):

  • manažment,
  • spoločenské, morálne a právne aspekty profesie.

Štátna skúška (2. stupeň):

  • obhajoba diplomovej práce (abstrakt vniektorom zo svetových jazykov - prednostne vangličtine),
  • overenie spôsobilosti riešiť inžinierske zadania vodbore dopravných prostriedkov,
  • kolokviálna skúška zoblasti poznania študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode alietadlá" vzameraní podľa špecializácie.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent doktorandského stupňa študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" ovláda vedecké metódy výskumu s vývoja dopravných prostriedkov v oblasti svojej špecializácie. Je schopný riešiť najnáročnejšie vedecko-výskumné úlohy so zameraním na stavbu dopravných prostriedkov, ako aj ich skúšanie a certifikáciu. Uplatnenie nájde vo vedecko-výskumných, vývojových a projekčných organizáciách pri riešení zložitých problémov návrhov, analýz pri aplikáciách špičkových technológií, prípadne ako vedecko-pedagogický pracovník vysokej školy.



Teoretické vedomosti (3. stupeň):

Absolvent študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" (3. stupeň) získa na vysokom stupni poznania vedomosti a schopnosť ich tvorivého rozvíjania najmä v oblasti aplikovanej mechaniky a aplikovanej matematiky, ako aj v teoretických disciplínach súvisiacich s jeho špecializáciou v rámci študijného odboru, čo mu umožní vedecky bádať a prinášať vlastné riešenia problémov v oblasti dopravných prostriedkov.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň):

Absolvent študijného odboru „Motorové vozidlá, koľajové vozidlá, lode a lietadlá" (3. stupeň) si osvojí zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-výroba-použitie-recyklácia, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Vedu o dopravných prostriedkoch v oblasti svojej špecializácie.

Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):

Študijná časť:

Témy sú viazané najmä na teoretický základ, metodologicky aparát a špecializáciu absolventa:

  • aplikovaná matematika a mechanika,
  • metódy optimalizácie konštrukcií dopravných prostriedkov,
  • metódy aprostriedky experimentálneho výskumu,
  • teoretické disciplíny vsmere špecializácie vrámci študijného odboru.

Vedecká časť:

  • Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému vodbore,
  • Zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-výroba-použitie-recyklácia, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne aenvironmentálne aspekty nových produktov, etické aspoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru aprínos pre prax..

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti.

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí preukázal schopnosť študenta samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

  • Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1 : 2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademický titul „philosophiae doctor - PhD.“, resp. umelecko-akademický tirul “artis doctor - ArtD.“)
  • Medziodborové štúdia v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5)musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Educatíon Documents).

History of Descriptions

Back