Geodesy and Cartography
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Geodesy and Cartography.
Group:
Construction, Technology, Production and CommunicationsResearch area:
projektovanie, inžinierstvo, technológie a vodné hospodárstvoEnglish Name of the field of study:
Geodesy and CartographyLevels - description
Študijný odbor GEODÉZIA A KARTOGRAFIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) s štandardnou dĺžkou 3 až 4 roky,
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) s štandardnou dĺžkou 2 roky. Podmienkou je ukončenie prvostupňového štúdia v študijnom odbore Geodézia a kartografia,
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.). Podmienkou je ukončenie druhostupňového štúdia v študijnom odbore Geodézia a kartografia, alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore.
Content of the study field - general part
Absolventi študijného odboru GEODÉZIA A KARTOGRAFIA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
- Bakalár v odbore GaK - 1. stupeň,
- Inžinier v odbore GaK - 2. stupeň,
- Philosophiae doctor-PhD v odbore GaK - 3. stupeň.
Bakalár v odbore GaK -nachádza uplatnenie vo všetkých oblastiach rezortu geodézie, kartografie a katastra. Môže pracovať v štátnych a investorských organizáciách, v orgánoch štátnej správy na centrálnej, územnej a miestnej úrovni, ako aj v podnikateľskom sektore. Podľa súčasnej legislatívy (na základe Živnostenského zákona) sa môže stať bezodkladne po absolvovaní štúdia aktívnym účastníkom podnikateľskej sféry SR.
Inžinier v odbore GaK - uplatní sa v teoretickej oblasti pri poznávaní Zeme a jej fyzikálnych prejavoch, budovaní geodetických sietí pri projektovaní a realizácii stavieb, tvorbe krajinného prostredia, informačných systémov o území a katastri nehnuteľností, v inžinierskych činnostiach pozemkových úprav, tvorbe máp, mapových diel a priestorových systémov. Môže pracovať v štátnych investorských organizáciách, vedeckovýskumných ústavoch, v orgánoch štátnej správy na centrálnej, územnej a miestnej úrovni ako aj v podnikateľskom sektore. Po získaní vyžadovanej praxe sa môže uchádzať o autorizáciu v Komore geodetov a kartografov.
Philosophie doctor-PhD.v odbore GaK - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v oblastiach geoinformatiky, globálnej geodézie, inžinierskej geodézie, fotogrametrie, katastra nehnuteľností a pozemkových úprav a kartografie a geografie.
Reason for the establishment of a study field
Študijný odbor Geodézia a kartografia vychováva odborníkov, potrebných pri plnení nasledovných úloh rezortu geodézie, kartografie a katastra, stavebníctva a priemyslu:
- budovanie a rozvoj integrovaných geodetických základov Slovenska,
- budovanie a rozvoj viacúčelového katastra nehnuteľností a pozemkových úprav,
- budovanie digitálnej priestorovej databázy a rozvoj digitálnej kartografie,
- geodetické a kartografické činnosti pri výstavbe a prevádzke veľkých investičných celkov.
Examples of similar study field abroad
Holandsko – TU Delft, Nemecko -TU Mníchov, TU Stuttgart, Rakúsko - TU Viedeň, TU Gratz, Švajčiarsko - ETH Zürich, Česká republika - VUT Brno, ČVUT Praha, Maďarsko – TU Budapešť.
Definition of related fields of study and differences between them
príbuzné študijné odbory:
- Banské meračstvo a geodézia (5.2.33),
vzdialenejšie študijné odbory:
- Geografia (4.1.35),
- Ochrana a využívanie krajiny (4.3.1),
- Environmentálne inžinierstvo (4.3.2),
- Aplikovaná matematika (9.1.9),
- Štatistika (9.1.10),
- Informatika (9.2.1),
- Fyzika (4.1.1).
Standard length of daily study: 3-4
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Odborný profil absolventa prvého stupňa štúdia sa utvára v 6 až 8 semestrálnom štúdiu. Jadro vedomostí získa študent absolvovaním skupiny predmetov tvoriacich teoretický, odborný a technicko-aplikačný základ štúdia. Skupinu základných predmetov vhodným spôsobom dopĺňajú a profil absolventa rozširujú (humanizujú) predmety z oblasti politológie, práva a manažmentu. Nachádza uplatnenie vo všetkých oblastiach rezortu geodézie, kartografie a katastra a môže pracovať v štátnych a investorských organizáciách, v orgánoch štátnej správy na centrálnej, územnej a miestnej úrovni, ako aj v podnikateľskom sektore.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolventi odboru Geodézia a kartografia (1. stupeň) získajú teoretické základy z exaktných a prírodných vied, ako aj humanitných a ekonomických vedných disciplín. Na tento všeobecný rámec nadväzujú základné vedné disciplíny z geodézie a kartografie.
Teoretický základ absolventa sa buduje študovaním exaktných a prírodných vied – matematiky, fyziky, matematickej štatistiky, deskriptívnej geometrie a geológie. Na formovaní odborného profilu absolventa sa podieľajú disciplíny odborného teoretického charakteru – geodézia a vyššia geodézia, teória chýb, geodetická astronómia a fyzikálna geodézia. Ťažiskom štúdia je zvládnutie disciplín s technicko-aplikačným charakterom, medzi ktoré patria predmety geodetické bodové polia, inžinierska geodézia, fotogrametria, geoinformatika, topografia, kartografia, pozemkové úpravy a kataster nehnuteľností. Poznatky absolventa v tejto oblasti dotvárajú predmety pôdohospodárstvo a pedológia, základy staviteľstva a urbanizmu, dopravné a vodohospodárske stavby. K humanizácii štúdia prispievajú disciplíny – politológia, občianske, pracovné a pozemkové právo a manažment geodetických činností, ktoré sú v osnove študijného odboru zastúpené v rozsahu cca 15%.
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň).
Praktickú zručnosť a technickú obratnosť, ktoré sú nevyhnutné pre úspešné pôsobenie absolventov v praxi, získajú študenti absolvovaním výučby v teréne v rozsahu dvoch týždňov v každom párnom semestri. Po ukončení štvrtého semestra absolvujú študenti odbornú prax v štátnom, resp. súkromnom sektore v rozsahu troch týždňov.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň).
Absolvent geodézie a kartografie (1. stupeň) dokáže:
- prezentovať technické problémy a ich riešenia,
- pracovať efektívne ako člen vývojového tímu,
- porozumieť a vysvetliť kvantitatívne rozmery problému,
- organizovať si vlastné ďalšie štúdium,
- udržiavať kontakt a nadväzovať na súčasný vývoj vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji,
Vymedzenie jadra (korpusu) znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň).
Študenti prvého stupňa si počas štúdia majú osvojiť základné poznatky z oblasti geodézie, kartografie a katastra nehnuteľností. Tvorivo rozvíjajú základné teoretické vedomosti. Vedení sú k prispôsobivosti k riešeniu úloh, ktoré treba zvládnuť najmä v oblasti budovania geodetických bodových polí, zberu údajov pre štátne mapové diela, informačné systémy a kataster nehnuteľností, ako aj úloh súvisiacich s investičnou činnosťou. Vypestujú sa u nich návyky profesionálnej samostatnosti a rozhodnosti, založené na metodologickom prístupe pri rešpektovaní správneho vecného riešenia. V záujme samostatnej prípravy a práce študenta sa využíva výpočtová technika na odstránenie prácnosti štatistických spracovaní, postupov pri navrhovaní, možnosti modelovania a optimalizačných postupov, výpočtových, testovacích a hodnotiacich programov, s využívaním programov GIS a programov typu CAD.
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na predmety vyznačené v tabuľke 1A:
ODBOR Geodézia a kartografia (GaK) Tab. 1a
Predmet |
Kredity |
Fyzika |
7 |
Matematika |
13 |
Geodézia |
13 |
Deskriptívna geometria |
4 |
Metódy zobrazovania |
3 |
Spracovanie a analýza meraní |
7 |
Geoinformatika |
4 |
Lokálne geodetické siete |
4 |
Programovanie |
2 |
Informačné technológie |
2 |
Topografia |
2 |
Globálne navigačné systémy |
2 |
Vyššia geodézia |
5 |
Inžinierska geodézia |
5 |
Katastrálne mapovanie |
5 |
Fyzikálna geodézia |
4 |
Kartografická tvorba a reprodukcia |
5 |
Kataster nehnuteľností |
5 |
Pozemkové úpravy |
3 |
Fotogrametria |
4 |
Sférická astronómia a kozmická geodézia |
4 |
Záverečná práca Bc. štúdia |
2 |
Výučba v teréne z geodézie, LGS, IG a katastra nehnuteľností |
3 |
Spolu: |
108 |
Tieto znalosti tvoria 108 ECTS kreditov študijného programu 1. stupňa štúdia. Jeden predmet má maximálne 5 kreditov.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň).
Odporúčané témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na predmety vyznačené v tabuľke 1B:
TAB. 1B
Predmet |
Politológia |
Geológia a geomorfológia |
Neotektonické pohyby |
Kartografické techniky a normy |
Manažment geodetických činností |
Pôdohospodárstvo, pedológia a oceňovanie pozemkov |
Základy staviteľstva a urbanizmu |
Vodohospodárske stavby |
Dopravné staviteľstvo |
MicroStation |
AutoCAD |
Dejiny stavebníctva a architektúry |
Právo |
Etika |
Filozofia |
Planetárna geografia |
Diaľkový prieskum Zeme |
Teória geosystemov |
Geomorfometria a kvantitatívna geomorfológia Geograficky informačný systém |
Databázy geografického informačného systému |
Geometria 1 |
Geometria 2 |
Mapový jazyk |
Odborná prax |
Telesná výchova |
Svetový jazyk |
Slovenský jazyk (pre zahraničných študentov) |
štátna skúška (1. stupeň).
Štúdium je ukončené po absolvovaní všetkých predpísaných predmetov a po získaní všetkých kreditov, minimálne však 180 kreditov. Na záver 6 alebo 8 semestra absolvent vykoná pred komisiou štátnu záverečnú skúšku z Rovinnej geodézie a obhajuje záverečnú prácu (abstrakt v anglickom jazyku). Po úspešnom absolvovaní všetkých skúšok a úspešnej obhajobe záverečnej práce je absolventovi priznaný titul bakalár „Bc.“
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Odborný profil budúceho inžiniera sa utvára po 4-semestrálnom štúdiu. Aby absolvent bol schopný budovať solídny vedecký prístup, študenti musia získať skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Absolvent môže budovať vedeckú perspektívu v celej škále aplikácií, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky návrhu a vývoja technológií v odbore GaK.
Požaduje sa, aby absolvent ukončil prvostupňové štúdium v niektorom študijnom programe, akreditovanom v študijnom odbore Geodézia a kartografia (v rámci študijného programu so štandardnou dĺžkou štúdia 3 až 4 roky).
Teoretické vedomosti (2. stupeň).
Teoretický základ absolventa je založený na študovaní exaktných a prírodných vied – matematiky a fyziky. Na formovaní odborného profilu absolventa sa podieľajú disciplíny odborného teoretického charakteru – globálna geodézia, kozmická geodézia, matematická kartografia. Ťažiskom štúdia je zvládnutie disciplín s technicko-aplikačným charakterom, medzi ktoré patria predmety inžinierska geodézia, fotogrametria, geografické informačné systémy, pozemkové úpravy a metrológia v geodézii. K humanizácii štúdia prispievajú disciplíny – geoekológia, personálny a komunikačný manažment, pozemkové právo a základy súdneho znalectva, ktoré sú v osnove študijného odboru zastúpené v rozsahu cca 15%.
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň).
Technickú obratnosť a základy manažmentu, ktoré sú nevyhnutné pre úspešné pôsobenie absolventov v praxi, získajú študenti absolvovaním výučby v teréne v rozsahu dvoch týždňov na začiatku tretieho semestra. Po ukončení druhého semestra absolvujú študenti odbornú prax prednostne v štátnom sektore v rozsahu troch týždňov. Študenti majú možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí na univerzitách a výskumných ústavoch a odbornú prax v popredných firmách krajín EU.
Absolvent štúdia na druhom stupni je v plnej miere pripravený na štúdium 3. stupňa (doktorandské štúdium) v odbore Geodézia a geodetická kartografia a príbuznom, resp. vzdialenejších študijných odboroch. Nachádza však uplatnenie aj vo všetkých oblastiach rezortu geodézie, kartografie a katastra, najmä v teoretickej oblasti pri poznávaní Zeme a jej fyzikálnych prejavoch, budovaní geodetických sietí pri projektovaní a realizácii stavieb, tvorbe krajinného prostredia, informačných systémov o území a katastri, v inžinierskych činnostiach pozemkových úprav, tvorbe máp, mapových diel a priestorových systémov. Môže pracovať v štátnych a investorských organizáciách, v orgánoch štátnej správy na centrálnej, územnej a miestnej úrovni, ako aj v podnikateľskom sektore. Podľa súčasnej legislatívy (na základe Živnostenského zákona) sa môže stať bezodkladne po absolvovaní štúdia aktívnym účastníkom podnikateľskej sféry SR. Na základe zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii môže ako jediný získať oprávnenie autorizačne overovať výsledky vybraných činností v oblasti geodézie a kartografie a členstvo v Komore geodetov a kartografov.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň).
Absolvent odboru Geodézia a kartografia (2. stupeň) dokáže
- pracovať efektívne ako jednotlivec, ako člen, alebo vedúci tímu,
- identifikovať mechanizmy pre kontinuálny vlastný profesionálny vývoj a štúdium,
- udržiavať kontakt a nadväzovať na súčasný vývoj vo svojej disciplíne,
- riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom disciplíny,
- viesť, alebo byť členom výskumného tímu, pri riešení výskumných úloh vo svojej disciplíne,
- byť koncepčným pracovníkom alebo manažérom v rezorte geodézie, kartografie a katastra.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň).
Jadro vedomostí získa študent absolvovaním skupiny predmetov tvoriacich teoretický, odborný a technicko-aplikačný základ štúdia (vyššia geodézia, inžinierska geodézia, geodetická astronómia a kozmická geodézia, fotogrametria, realizácia pozemkových úprav, priestorový informačný manažment, matematická kartografia). Skupinu základných predmetov vhodným spôsobom dopĺňajú a profil absolventa rozširujú (humanizujú) predmety z oblasti ekológie, manažmentu, práva a súdneho znalectva. Rozsah vedomostí a získavaných zručností plynulo nadväzuje na základné poznatky, získané počas prvého stupňa štúdia. Významnú úlohu pritom zohráva výučba v teréne. Nevyhnutné je vypestovanie návykov profesionálnej samostatnosti a rozhodnosti, založených na metodologickom prístupe pri rešpektovaní správneho koncepčného riešenia. Významnú úlohu zastáva dokonalé zvládnutie výpočtovej techniky, znalosť výpočtových, testovacích a hodnotiacich programov so samozrejmým využívaním programov GIS a skupiny CAD.
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na predmety vyznačené v tabuľke 2A:
ODBOR Geodézia a kartografia (GaK) TAB. 2A.
Predmety |
Kredity |
Matematika |
5 |
Fyzika |
4 |
Globálna geodézia |
5 |
Inžinierska geodézia |
5 |
Kozmická geodézia |
5 |
Geografické informačné systémy |
5 |
Deformačná analýza |
4 |
Pozemkové právo |
4 |
Pozemkové úpravy |
4 |
Fotogrametria |
5 |
Matematická kartografia |
4 |
Metrológia v geodézii |
4 |
Diplomová práca |
4 |
Výučba v teréne v zameraniach |
2 |
Spolu: |
60 |
Tieto znalosti tvoria 60 ECTS kreditov študijného programu 1 a 2 .roku štúdia. Jeden predmet má maximálne 5 kreditov.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň).
Odporúčané témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na predmety vyznačené v tabuľke 2B:
ODBOR Geodézia a kartografia (GaK) TAB. 2B.
Predmet |
Personálny a komunikačný manažment |
Geoekológia |
Špeciálny seminár |
Geodetický projekt |
Odborná prax |
Teória rozhodovania |
Trojrozmerná geodézia |
Tematické mapovanie |
Fyzikálna geodézia |
Geofyzika |
Projektovanie GIS |
Geodetické a družicové technológie |
Metódy analýzy údajov katastra nehnuteľností |
Environmentálny model krajiny |
Základy súdneho znalectva |
Fotogrametrické mapovanie a GIS |
Digitálny kartografický model |
Matematické metódy spracovania meraní |
Geodetické technológie GPS |
Družicová geodézia |
Metódy určovania geoidu |
Integrovaná geodézia |
Geodynamika |
Geodézia v podzemných priestoroch |
Aplikovaná analytická fotogrametria |
Teória spracovania meraní |
Meracie systémy v inžinierskej geodézii |
Geodézia v priemysle |
Legislatíva geodetických prác |
Modelovanie nosných konštrukcií |
Mapy veľkých mierok |
Komplexný digitálny model priestorovej štruktúry |
Redakcia a konštrukcia máp a atlasov |
Digitálny model terénu ako súčasť GIS |
Metóda geografickej databázy v geografických projektoch |
Komplexný digitálny model terénu a jeho algoritmické vybavenie |
Kartometria |
Digitálna kartografia |
Bonitácia a oceňovanie pozemkov |
Kartografické modelovanie v GIS |
Algoritmy komplexného a digitálneho modelu reliéfu |
Komplexný digitálny model priestorovej štruktúry |
Štatistické analýzy |
Geografická regionálna systematika |
Mapový jazyk |
štátna skúška (2. stupeň).
Štúdium je ukončené po absolvovaní všetkých predpísaných predmetov a po získaní všetkých kreditov, minimálne však 120 kreditov. Na záver 4-tého semestra absolvent vykoná pred komisiou štátne záverečné skúšky zo Sférickej geodézie a z voliteľného predmetu a obhajuje diplomovú prácu (abstrakt v anglickom jazyku). Po úspešnom absolvovaní všetkých skúšok a úspešnej obhajobe diplomovej práce je absolventovi priznaný titul inžinie „Ing.“.
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja technológií s orientáciou na budovanie a rozvoj integrovaných geodetických základov Slovenska, budovanie a rozvoj viacúčelového katastra nehnuteľností, budovanie priestorovej databázy a rozvoj digitálnej kartografie s použitím vedeckých metód fotogrametrie a diaľkového prieskumu (leteckého a družicového) a budovanie a rozvoj inžinierskej geodézie pre investičnú výstavbu a sledovaní priestorových posunov, resp. pretvorení stavebných objektov.
Požaduje sa, aby absolvent ukončil druhostupňové štúdium v niektorom študijnom programe, akreditovanom v študijnom odbore Geodézia a kartografia, príbuznom študijnom odbore a v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore.
Teoretické vedomosti (3. stupeň).
Absolvent odboru Geodézia a kartografia (3. stupeň) vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti rezortu geodézie, kartografie a katastra, ako aj v komerčnej sfére.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň).
Absolvent odboru Geodézia a kartografia (3. stupeň) si osvojí zásady vedeckej práce, väzby: výskum – vývoj - výroba – použitie - recyklácia, vedecké formulovanie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Každoročne sa organizuje súťaž interných doktorandov kde prezentujú stav svojej dizertačnej práce. Súčasťou tejto iniciatívy je aj možnosť vystúpiť pred širším kolektívom a obhajovať svoje doterajšie výsledky.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň).
Jadro obsahuje:
Študijnú časť:
Jazykovú prípravu
Teoretické predmety:
- Vybrané state z matematiky,
- Vybrané state z fyziky..
Odborné predmety (voliteľné):
- Globálna geodézia a geodynamika,
- Geodetické siete,
- Inžinierska geodézia,
- Spracovanie a analýza meraní,
- Geoinformačné systémy,
- Fotogrametria,
- Kartografia a kataster.
Dizertačná skúška skladajúca sa s písomnej časti, jej obhajoby a skúšky z jedného teoretického predmetu a dvoch odborných predmetov. Skúška z jazyka sa vykoná pred dizertačnou skúškou. Skúška z jazyka môže byť uznaná, ak absolvent má urobenú štátnu skúšku z príslušného jazyka.
Vedeckú časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru riešeného v záverečnej dizertačnej práci.
- Zásady vedeckej práce, väzby: výskum – vývoj – výroba – použitie - recyklácia, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.