Botany

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Biology.

Group:

Natural Sciences

Research area:

vedy o živej prírode

English Name of the field of study:

Botany

Levels - description

Študijný odbor Botanika sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru  Botanika sú spôsobilí vykonávať profesiu

-       Botanist expert -Philosophiae doctor-PhD, (Botanist Scientist ) -3. stupeň..

Botanik expert- Botanist expert (Botanist Scientist, Botanist Principle Expert)– Philosophiae doctor-PhD - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti systematickej botaniky, taxonómie, fytocenológie, ekológie rastlín environmentálnej botaniky, ktoré osobitne realizuje v systematických skupinách – sinice, riasy, huby, lichenizované huby, machy, cievnaté rastliny, tiež vo fytocenológii. Zameriava sa na získanie najnovších fylogenetických a florogenetických poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania genetiky, molekulárnej biológie, fytocenológie, ekológie, paleobotaniky, fytogeografie. Skúma rastlinné systémy a procesy v bunkách, taxónoch a syntaxónoch najprogresívnejšími metodickými postupmi. Výsledkami tvorivej experimentálnej práce prispieva nielen k rozvoju vedy a vedeckého poznania, ale ich náležitá vedecká hodnota umožňuje aplikáciu v poľnohospodárstve, lesníctve, záhradníctve, v ochrane fytogenofondu, ochrane a manažmente prírody, ochrane a tvorbe životného prostredia.

Reason for the establishment of a study field

Dynamicky sa rozvíjajúci jeden zo základných biologických vedných odborov. Nevyhnutný v kvalifikovanej ochrane biodiverzity a osobitne fytogenofondu. Významné miesto má ekosozológii, fyziotaktike, hygiene, fytopatológii. Významne prispieva k riešeniu akútnych problémov hodnotenia environmentálnych vplyvov, rizík a hazardov, v indikácii a evaluácii ekologickej únosnosti a ekologickej udržateľnosti životného prostredia, hodnotenia stavu biodiverzity.

Examples of similar study field abroad

Identické, resp. podobné študijné odbory.: Botany, Systematic Botany, Systematic Botany and Geobotany sa nachádzajú na väčšine univerzít prírodovedného charakteru vo väčšine vyspelých štátov celého sveta, napr.: ČR- Karlova Univerzita v Prahe, Masarykova Univerzita v Brne, Palackého Univerzita v Olomouci, Jihočeská Univerzita v Českých Budějoviciach, Rakúsko- Univerzita vo Viedni,  Jagiellónska Univerzita v Krakove, Španielsko- Univerzita v Barcelone, Taliansko - Univerzita „Tor Vergata“ v Ríme, Grécko - Univerzita v Aténach, Nemecko -Univerzita v Gőttingene, Univerzita v Halle, Univerzita v Berlíne, Turecko -Univerzita v Ankare a iné.

Definition of related fields of study and differences between them

-       Lesnícka fytológia,

-       Lesníctvo,

-       Environmentálny manažment,

-       Všeobecná ekológia a ekológia jedinca a populácií,

-       Synekológia,

-       Krajinárstvo,

-        Záhradníctvo,

-       Geobotanika

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti systematickej botaniky, taxonómie, fytocenológie, ekológie rastlín environmentálnej botaniky, ktoré osobitne realizuje v systematických skupinách – sinice, riasy, huby, lichenizované huby, machy, cievnaté rastliny, tiež vo fytocenológii. Zameriava sa na získanie najnovších fylogenetických a florogenetických poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania genetiky, molekulárnej biológie, fytocenológie, ekológie, paleobotaniky, fytogeografie. Skúma rastlinné systémy a procesy v bunkách, taxónoch a syntaxónoch najprogresívnejšími metodickými postupmi. Výsledkami tvorivej experimentálnej práce prispieva nielen k rozvoju vedy a vedeckého poznania, ale ich náležitá vedecká hodnota umožňuje aplikáciu v poľnohospodárstve, lesníctve, záhradníctve, v ochrane fytogenofondu, ochrane a manažmente prírody, ochrane a tvorbe životného prostredia.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru botanika (3. stupeň)

-       vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti botaniky.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru botanika (3. stupeň) si osvojí

-         zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj - praktické aplikácie, vedecké formulovanie problému (tvorba vedeckého projektu), právne a environmentálne aspekty, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa tj. PhD.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na  botaniku a jej disciplíny: systematická botanika, taxonómia, fytocenológia, ekológia rastlín, fytogeografia. Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):

Študijná časť:

Jadro obsahuje rámcové témy zamerané na získanie najnovších vedeckých poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania, ktoré sú predpokladom pre úspešné zvládnutie dizertačnej skúšky: z nasledujúcich predmetov: Systém a evolúcia nižších rastlín, metódy taxonómie nižších rastlín, systém a evolúcia vyšších rastlín, metódy taxonómie vyšších rastlín, ekológia rastlín, ochrana diverzity flóry a vegetácie, fytogeografia, fytocenológia, hydrobotanika, biológia rastlín, indikačná botanika.

Vedecká časť:

Vedecká časť je zameraná na výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru., na samostatné a tvorivé riešenie vedeckých problémov z oblasti aktuálneho a moderného botanického výskumu, ktorej zakončením je obhajoba dizertačnej práce. Táto musí spĺňať náročné kritériá, napr. preukázanie schopnosti samostatne získavať teoretické a praktické poznatky. Doktorand musí byť schopný publikovať svoje výsledky v karentovanom časopise a prezentovať vo forme prednášky alebo posteru na vedeckom podujatí.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back