Molecular Biology

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Biology.

Group:

Natural Sciences

Research area:

vedy o živej prírode

English Name of the field of study:

Molecular Biology

Levels - description

Študijný odbor MOLEKULÁRNA BIOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru molekulárna biológia sú spôsobilí vykonávať profesiu:

molekulárny biológ - PhD, (Research worker in Molecular Biology) - 3. stupeň.

Molekulárny biológ - PhD. – ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti molekulárnej biológie, ktoré tvorivo realizuje na rôznych biologických modelových objektoch (vírusy, mikroorganizmy, rastliny, živočíchy, človek). Zameriava sa na získanie najnovších teoretických genetických, predovšetkým genomických poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania v  molekulárnej biológii, v genetike, v biochémii, genomike, bunkovej biológii a v biotechnológiách. Skúma molekulárne štruktúry a  procesy v bunkách modelových organizmov najprogresívnejšími metodickými postupmi. Výsledkami svojej tvorivej práce prispieva nielen k rozvoju vedy a vedeckého poznania, ale prispieva aj k ich aplikácii v biotechnológiách, v medicíne, poľnohospodárstve, lesníctve,  farmakológii, a pri ochrane životného prostredia.

Reason for the establishment of a study field

Molekulárna biológia predstavuje v súčasnom obodbí vývoja biologických vied jednu z nosných disciplín, čo treba primerane zohľadniť aj pri formulovaní obsahu štúdia. Potreba absolventov študijných programov v tomto študijnom odbore je vysoká v celosvetovom meradle a neprestajne narastá aj v rámci Slovenska. Očakáva sa jej podstatné zvýšenie po rozvinutí biotechnologického priemyslu na Slovensku, ktorý sa v súčasnosti len konštituuje.

Examples of similar study field abroad

Molekulárna biológia sa vyučuje na všetkých významných svetových univerzitách, na ktorých sú zastúpené biologické študijné odbory („Life Sciences“) a predstavuje ich podstatnú zložku. Molekulárna biológia je v súčasnosti neodmysliteľnou súčasťou každého študijného kurikula v rámci biologických študijných odborov, predovšetkým na prírodovedne zameraných fakultách vysokých škôl.

Definition of related fields of study and differences between them

Genetika

Biochémia

Biotechnológie

Mikrobiológia a virológia a ďalšie

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu v molekulárnej biológii so zameraním na niektorú z jej subdisciplín a je schopný ich uplatňovať vo svojej činnosti: navrhovať a formulovať vedecké projekty, organizovať a viesť kolektív, orientovaný na ich riešenie, formulovať aplikačné a inovatívne projekty v oblasti molekulárnej biológie a riešiť ich v súlade s potrebami praxe.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru molekulárna biológia (3. stupeň)

vedecky báda, formuluje problémy v oblasti molekulárnej biológie, genetiky a príbuzných disciplín a prináša ich vlastné riešenia.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru molekulárna biológia (3. stupeň) si osvojí zásady vedeckej práce, formulovanie vedeckého problému (vedecké zadanie), právne, etické a spoločenské aspekty vlastnej vedeckej práce, prezentácia a praktická aplikácia vlastných výsledkov, rozvoj vedného a študijného odboru molekulárna biológia aj v celosvetovom kontexte .

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Študijná časť:

Prehĺbenie teoretických vedomostí z odboru (molekulárna biológia a genetika mikroorganizmov, rastlín, živočíchov a človeka; biochémia, biofyzika, biofyzikálna chémia makromolekúl, bunková biológia, imunológia, technológia rekombinantnej DNA, biotechnológie, bioinformatika)

Vedecká časť:

Práca na aktuálnom a otvorenom vedeckom probléme z odboru molekulárna biológia. Nutnosť prezentovať výsledky v  medzinárodnom kontexte: prezentácia výsledkov na domácich aj na medzinárodných vedeckých podujatiach, publikovanie výsledkov v medzinárodne akceptovaných časopisoch (vyžaduje sa najmenej jedna publikácia v časopise, evidovanom v databáze ISI „Current Contents“).

Poznámka:  Vedomosti,  uvedené v jadre majú rozsah 1/3  ECTS v študijnej časti a 2/3 ECTS vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať, rozvíjať a  uplatňovať  teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu               s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back