Geography
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Earth Sciences.
Group:
Natural SciencesResearch area:
vedy o Zemi a vesmíreEnglish Name of the field of study:
GeographyLevels - description
Študijný odbor GEOGRAFIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 2 roky.
- v prípade externej formy možno zvýšiť štandardnú dĺžku štúdia v prvom a druhom stupni vysokoškolského štúdia o jeden rok.
Reason for the establishment of a study field
Geografia patrí ku klasickým prírodovedným študijným odborom. Geografia a jej vyústenie do geoekológie predstavuje geovedne a environmentálne orientovanú vedu, ktorej význam narastá so zvyšovaní nárokov na geosystémy. Vzhľadom na stále sa prehlbujúce sa rozpory v geosystémov, narastá požiadavka na kvalifikovaných vysokoškolsky vzdelaných odborníkov, schopných túto problematiku vnímať a riešiť.
Examples of similar study field abroad
Študijný odbor geografia sa ako klasický študijný odbor študuje na všetkých svetových univerzitách s prírodovedným zameraním.
Definition of related fields of study and differences between them
- nadväzujúce geografické študijné odbory 4.1.36 až 4.1.39
- geovedy – geológia a pod.
- environmentalistika a ekológia
- 1.1.1. Učiteľstvo akademických vedných odborov o živej a neživej prírode.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolventi odboru geografia dokážu hodnotiť problémy a možnosti krajinnej sféry na rôznych hierarchických úrovniach. Identifikáciou parciálnych javov v jednotlivých geosférach sú schopní posudzovať premeny v krajine a regiónoch tak, aby špecifikovali premeny prírodného systému a zhodnotili jeho súčasný stav. Absolventi ovládajú prácu s PC a majú základy manažmentu krajiny (prírodnej a socioekonomickej sféry). Dokážu spolupracovať so špecialistami jednotlivých vedných odborov, ktoré študujú parciálne sféry krajinnej sféry. Na úrovni nešpecifického transferu dokážu riešiť problémové úlohy spojené s analýzou geografického prostredia v jednotlivých regiónoch i problémových oblastiach.
Absolventi odboru geografia majú znalosti kartografie, geoinformatiky, teórie systémov a o ich aplikovaní na riešenie problémov v jednotlivých hospodárskych a spoločenských oblastiach, ako aj pri ochrane a tvorbe krajiny.
Absolventi odboru geografia majú široké možnosti uplatnenia v najrôznejších odvetviach hospodárstva, verejnej správy, súkromnom sektore a i. Dokážu posudzovať a navrhovať zmeny, vytvárať databázy, kartograficky zobrazovať jednotlivé časti krajiny.
Teoretické vedomosti (l. stupeň)
Absolvent ŠO geografia ( 1. stupeň)
- získa a pochopí podstatné fakty, pojmy, princípy a teórie krajinnej sféry a jej jednotlivých geosfér,
- vie ich použiť pri hodnotení krajiny tak, že dokáže aplikovať konzekvencie vyplývajúce z jednotlivých dielčích faktov, analyzuje súvislosti a dôsledky alternatívnych možností posudzovania krajiny,
- vie použiť vhodnú teóriu, praktické postupy a nástroje na špecifikovanie, navrhovanie premien, implementovanie ochranárskych opatrení a celkové hodnotenie častí krajinnej sféry.
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent ŠO geografie (1. stupeň) získa spôsobilosť
- špecifikovať, navrhovať zmeny a spôsoby ich implementácie v krajine,
- hodnotiť krajinnú sféru (krajinu) na základe analýzy jej jednotlivých komponentov,
- pracovať s nástrojmi a modelmi, ktoré sú používané pri evaluácii krajiny, vytváraní jej databáz a globálnom hodnotení premien v regiónoch na rôznych hierarchických úrovniach
- analyzovať situáciu v manažmente krajiny a administratívy správnych jednotiek.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent ŠO geografie (1. stupeň) je schopný
- porozumieť a identifikovať kvantitatívne dimenzie problému,
- je schopný vzdelávať sa samostatne a cieľavedome usmerňovať svoj odborný vývoj,
- sledovať aktuálne inovácie v oblasti geografie a kartografie a pokračovať vo vlastnom profesionálnom napredovaní,
- je schopný komunikovať v cudzom jazyku,
- ovláda základy manažmentu, ekonomiky a právnych predpisov.
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí (1. stupeň) – v rozsahu 60 % kreditov v každom ročníku
Nosné témy jadra znalostí l. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore geografia sú viazané predovšetkým na 4 základné problémové okruhy (geografická kartografia a GIS, fyzická geografia, humánna geografia a regionálna geografia).
Predmety všeobecného základu (matematika, štatistické metódy v geografii, použitie počítačov v geografii)
Predmety odborného základu (planetárna geografia, teória systémov, geografická regionalizácia a systematika, základy kartografie, geografické informačné systémy, základy geológie a litogeografie, meteorológie a klimatológie, geografia Slovenska, trvalo udržateľný rozvoj)
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru sa viažu na matematicko-lingvistický aparát odboru a praktické výskumy v krajine.
Praktické výskumy (práce) v krajine
- Terénne cvičenia a exkurzie z fyzickej, humánnej a regionálnej geografie
- Výučba v teréne z geodézie
- Vybrané metódy fyzickogeografického výskumu
- Odborné praxe
Štátna skúška (Bc.)
- obhajoba záverečnej práce (abstrakt v cudzom jazyku)
- rozprava k problematike záverečnej práce v širších súvislostiach a posúdenie spôsobilosti riešiť konkrétne zadania
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru geografia
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolventi odboru geografia (2. stupeň) dokážu analyzovať problémy a zhodnotiť možnosti krajinnej sféry na rôznych hierarchických úrovniach. Identifikáciou parciálnych javov v jednotlivých geosférach sú schopní samostatne posudzovať premeny v krajine a regiónoch tak, aby špecifikovali premeny prírodného systému a zhodnotili jeho súčasný stav. Absolventi ovládajú prácu s PC a majú základy manažmentu krajiny (prírodnej a socioekonomickej sféry). Dokážu pracovať v tímoch, ktoré študujú parciálne sféry krajinnej sféry. Na úrovni nešpecifického transferu dokážu riešiť problémové úlohy spojené s analýzou geografického prostredia v jednotlivých regiónoch i problémových oblastiach.
Absolventi odboru geografia majú znalosti kartografie, geoinformatiky, teórie systémov, fyzickej geografie, humánnej geografie a regionálnej geografie.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolventi odboru geografia majú hlboké vedomosti z teoretických základov jednotlivých oblastí geografie, ovládajú moderné prostriedky výpočtovej a komunikačnej techniky. Dokážu samostatne posudzovať a navrhovať zmeny, vytvárať databázy, kartograficky zobrazovať jednotlivé časti krajiny.
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent ŠO geografie získa spôsobilosť
- hodnotiť krajinnú sféru (krajinu) na základe analýzy jej jednotlivých komponentov,
- pracovať s nástrojmi a modelmi, ktoré sú používané pri evaluácii krajiny, vytváraní jej databáz a globálnom hodnotení premien v regiónoch na rôznych hierarchických úrovniach
- vykonávať terénne výskumy
- analyzovať situáciu v manažmente krajiny a administratívy správnych jednotiek.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent ŠO geografie je schopný
- prezentovať pre rôzne auditórium problémy krajiny, možnosti riešenia konfliktu záujmov prírodného prostredia a ľudskej spoločnosti, dokáže spolupracovať s tímom špecialistov na riešenie problematiky krajinného prostredia života spoločnosti,
- je schopný vzdelávať sa samostatne a cieľavedome usmerňovať svoj odborný vývoj, sledovať aktuálne inovácie v oblasti geografie a kartografie a pokračovať vo vlastnom profesionálnom napredovaní,
- je schopný komunikovať s odborníkmi v odbore v cudzom jazyku,
- má základné manažérske schopnosti potrebné pre vedenie pracovného tímu.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí – v rozsahu 50 % kreditov v každom ročníku
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore geografia sú viazané predovšetkým na 4 základné problémové okruhy (geografická kartografia a GIS, fyzická geografia, humánna geografia a regionálna geografia).
- Oblasť kartografie (tematická kartografia, mapový jazyk, diaľkový prieskum Zeme, geografické informačné systémy)
- Oblasť geoekológie (geomorfológia, meteorológia a klimatológia, hydrológia a hydrogeografia, základy pedológie a pedogeografie, biogeografia)
- Oblasť humánnej geografie (demografia a demogeografia, geografia priemyslu a dopravy, geografia cestovného ruchu a služieb, geografia poľnohospodárstva a lesného hospodárstva)
- Oblasť regionálnej geografie (politická a regionálna geografia, regionálna geografia sveta)
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)
Prehlbovanie jazykových vedomostí, ovládanie výpočtovej techniky a základných vedomostí o ekonomických a právnych aspektoch odboru.
Praktické výskumy v krajine
- Terénne cvičenia a exkurzie z fyzickej, humánnej a regionálnej geografie
- Odborné praxe
Štátna skúška (Mgr.)
- obhajoba diplomovej práce (abstrakt v cudzom jazyku),
- rozprava k problematike diplomovej práce v širších súvislostiach, overenie schopnosti riešiť problémy odboru,
- kolokviálna skúška z všeobecného prehľadu geografie.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej 1/5 rozsahu študijných programov navzájom, t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
- Študijné programy 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom, t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents).