Petrology

Displays a valid description until 21.02.2017. It is being replaced by a department Earth Sciences.

Group:

Natural Sciences

Research area:

vedy o Zemi a vesmíre

English Name of the field of study:

Petrology

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru PETROLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

-       Petrologie Philosophiae doctor-PhD, (Petrology Scientist , PhD) - 3.  stupeň..

Petrológ, Philosophie doctor-PhD. - ovláda vedecké metódy petrologického výskumu hornín a na základe ich výsledkov dokáže interpretovať genézu hornín v širších geologických súvislostiach, definovať genetický model vzniku horniny a na základe tohto geotektonický a geodynamický vývoj zemskej kôry. Z analýzy minerálneho zloženia a priebehu diagenetických premien v sedimentoch dokáže interpretovať vývoj sedimentačného bazénu, jeho geotektonickú pozíciu i tektogenézu znosovej oblasti. Dokáže riešiť problémy aplikovanej petrológie v oblasti umelých minerálnych systémov a produktov priemyselných technológií.

Examples of similar study field abroad

Taliansko - Univerzita v Padove, Univerzita v Turíne; Česká republika - Karlova Univerzita v Prahe; Nemecko – Univerzita Tübingen, Mainz; Rakúsko – Univerzity vo Viedni, Salzburgu a v Grazi; Maďarsko – Univerzita Eötvös Loránda v Budapešti; Poľsko – Jagielonská  Univerzita v Krakove; Rusko – Lomonosovova Univerzita v Moskve; Španielsko – Univerzita v Madride.

Petrológia sa študuje v rámci geologických vied na väčšine zahraničných univerzít. Na vyššie uvedených univerzitách má prioritné postavenie, v rámci samostatných študijných programov na katedrách alebo inštitútoch. Študuje sa samostatne, alebo spolu s mineralógiou a geochémiou, výnimočne so štruktúrnou geológiou (Praha).

Definition of related fields of study and differences between them

-       Mineralógia,

-       Geochémia,

-       Geológia

-       Tektonika

Mineralógia a geochémia sú odbory úzko prepojené s petrológiou, pretože oba vedné odbory, podobne ako petrológia, používajú pri výskume podobné metodiky a študujú rovnaké prírodné systémy. Výsledky výskumu oboch odborov taktiež významne prispievajú k poznaniu genézy horninových komplexov. Pri štúdiu sedimentárnych hornín je potrebná úzka koordinácia s metódami sedimentologického výskumu, ktoré sú súčasťou všeobecnej geológie. Pri štúdiu magmatických a metamorfovaných komplexov fundamentu sa používajú tiež metódy petrotektoniky, ktoré majú priamu náväznosť na vedný odbor tektonika.

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu v odbore PETROLÓGIA s orientáciou na terénny, laboratórny a experimentálny výskum, ako aj aplikácie do praxe a riešenie problémov vývoja a výskumu v technickej petrológii.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru PETROLÓGIA (3. stupeň)

-     získa špeciálne vedomosti z teoretickej a experimentálnej petrológie, ktoré mu umožnia riešiť vedecké problémy z odboru petrológie v náväznosti na iné odbory geovied, ako aj na vysokej úrovni riešiť problémy praxe a špecializovaných priemyselných technológií,

PraktiPraktické schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru PETROLÓGIA (3. stupeň) je schopný

-       vedecky bádať a prinášať vlastné riešenia problémov v oblasti petrológie, s prepojením na ďalšie odbory geologických vied a v oblasti aplikovanej petrológie,

-       publikovať výsledky svojho bádania.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň) si osvojí

-         Zásady vedeckej práce, väzby výskum-využitie v praxi, vedecké formulovanie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa tj. PhD.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Prírodné Vedy a Vedy o Zemi ( Natural Science and Earth Science)

Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

-         teoretická a experimentálna petrológia, fázové vzťahy, izotopy a fluidné inklúzie v geologických procesoch, fyzikálne aspekty vzniku sedimentárnych textúr, geochémia horninových systémov a zvetrávacích procesov,  pedológia, petrofyzika, teoretické aspekty vývoja litosféry, high-resolution chronológia,

-         aktuálne vysoko-špecializované metódy laboratórneho výskumu,

-         matematicko-počítačová simulácia a vizualizácia.

Vedecká časť:

-       výskum aktuálneho vedeckého problému z odboru  Petrológia,

-       písomná práca k dizertačnej skúške a dizertačná skúška,

-       publikovanie pôvodných vedeckých prác (min. požiadavka 2),

-       prezentácia výsledkov vedeckého výskumu na domácich a zahraničných konferenciách,

-       vypracovanie vedeckého projektu a zapájanie sa do programov vedeckej spolupráce,

-       vypracovanie a obhajoba dizertačnej práce.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a  praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back