Hydrogeology

Displays a valid description until 21.02.2017. It is being replaced by a department Earth Sciences.

Group:

Natural Sciences

Research area:

vedy o Zemi a vesmíre

English Name of the field of study:

Hydrogeology

Examples of similar study field abroad

Francúzsko - Department of Hydrogeology, University of Poitiers; UK - Groundwater Protection and Restoration Group, Department of Civil and Structural Engineering, University of Sheffield, Rusko - Katedra hydrogeológie MGU, Moskva; Maďarsko – Department of Applied and Environmental Geology, Eötvös Loránd University, Budapešť, Poľsko – Department of Hydrogeology and Engineering geology, University of Silesia, Sosnowiec; Institute of Hydrogeology and Engineering geology Warsaw University; Česká republika – Ústav hydrogeológie, inžinierskej geológie a aplikovanej geofyziky, Univerzita Karlova, Praha Nemecko – Applied environmental geoscience, University of Tübingen, Institute for Geotechnics and Water Sciences, University of Applied Sciences, Dresden, Department of Hydrogeology, Geological Institute, TU Bergakademie Freiberg; Argentína – Department of hydrogeology, National University of Mar del Plata; Španielsko – Department of hydrogeology, University of Almería, a i. Na týchto inštitúciách je študijný odbor Hydrogeológia prioritným odborom, resp. jedným z hlavných komponentov študijného odboru.

Definition of related fields of study and differences between them

Inžinierska geológia – je orientovaná na štúdium procesov a zmien prebiehajúcich v najvrchnejšej časti zemskej kôry, v ktorej sa realizuje stavebná činnosť človeka. Je orientovaná výrazne na vlastnosti hornín a zemín z pohľadu základovej pôdy, resp. prostredia pre realizáciu technických diel.

Environmentálna geológia – je príbuzným vedným odborom, v ktorom sa v podstatnej miere uplatňujú hydrogeologické poznatky pri hodnotení vodnej zložky prírodného a životného prostredia.

Hydrológia – je orientovaná predovšetkým na povrchovú zložku hydrosféry z pohľadu opisu jej súčasného stavu a prognózy vývoja v budúcnosti. V podzemnej zložke hydrosféry neskúma interakcie medzi vodou a horninovým prostredí, nezaoberá sa prírodnými množstvami podzemných vôd, metódami ich získania, využitia a ochrany, generálne ani problematikou zásobovania obyvateľstva a jednotlivých zložiek hospodárstva krajiny pitnou a úžitkovou vodou.

Vodné hospodárstvo – technický študijný odbor orientovaný na zabezpečenie zásobovania pitnou a úžitkovou vodou v oblasti projektovania a realizácie technických prác na zachytenie vodných zdrojov, projektovanie a výstavbu vodných diel, vodovodných systémov, a pod.

Hydromeliorácie – užšie špecializovaný technický odbor so zameraním na využitie hydrologických a technických poznatkov v poľnohospodárstve pri zabezpečení optimálnych podmienok produkcie rastlinnej výroby (odvodňovanie, zavlažovanie pôdneho fondu).

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolventi študijného odboru Hydrogeológia sú spôsobilí vykonávať profesiu:

-         hydrogeológ,

-         vedecký pracovník hydrogeológ.

Uplatnenie špecialistov je možné v organizáciách výskumu a prieskumu, v projektových a stavebných organizáciách, orgánoch štátnej správy a samosprávy v oblasti územného plánovania a ochrany životného prostredia, v školstve, balneotechnike, kúpeľníctve, v oblasti využívania minerálnych a geotermálnych vôd, v organizáciách zameraných na sanáciu znečistenia podzemných vôd.

Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania v odbore hydrogeológia ovláda vedecké metódy výskumu v hydrogeológii a príbuzných odboroch s orientáciou na moderné metódy vyhľadávania, prognózovania vývoja, návrhu využívania a ochrany množstiev a kvality podzemných vôd. Je schopný riešiť problematiku interakcie medzi podzemnou vodou a horninovým prostredím, ako aj medzi podzemnou vodou a technickými dielami, navrhovať a aplikovať nové metódy a postupy pri riešení problémov v súlade so svetovými trendmi a poznatkami. Získané poznatky spracováva a prezentuje pomocou moderných technológií.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru hydrogeológia

-         vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti hydrogeológie a príbuzných odboroch,

-         formuluje vlastné metodické postupy na riešenie výskumných a vedeckých problémov, tvorivo ich aplikuje v praxi,

-         je schopný využívať informačné systémy, vytvárať aplikačné databázy, navrhovať metódy spracovania dát a prezentácie výsledkov svojej vedecko-výskumnej činnosti.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru hydrogeológia (3. stupeň) si osvojí:

-         zásady vedeckej práce,

-         vedecké formulovanie problému,

-         právne a environmentálne aspekty navrhovaného spôsobu riešenia problému,

-         etické a spoločenské stránky vedeckej práce,

-         metódy reprezentatívnej prezentácie výsledkov doma aj v zahraničí,

-         schopnosť prezentovať získané výsledky vo vedeckých a odborných kruhoch, popularizovať a približovať študijný odbor aj širokej laickej verejnosti.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí študijných programov 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na hydrogeológiu ako vedu.

Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia: zákonitosti prúdenia vody v horninovom prostredí, procesy interakcie vody a horninového prostredia, vedecká analýza genézy vôd a tvorby jej chemického zloženia, kvantitatívne a kvalitatívne parametre prírodných vôd a prognóza ich vývoja, matematicko-štatistické metódy spracovania a vyhodnotenia údajov, modelovanie hydrogeologických a hydrogeochemických procesov, špecifiká výskumu obyčajných, minerálnych a geotermálnych vôd, metódy regionalizácie, využitie geografických informačných systémov a pod.

Vedecká časť:

-         výskum aktuálneho, otvoreného vedeckého problému z odboru,

-         aplikácia zásad vedeckej práce, väzby výskum – prieskum – využitie – ochrana kvantity a kvality množstiev prírodných vôd, vedecké formulovanie problému, posúdenie právnych a environmentálnych aspektov navrhnutého riešenia, prezentácia výsledkov, formulácia a popularizácia ich prínosu pre prax a rozvoj študijného odboru.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby ňou študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back