Biochemistry

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Chemistry.

Group:

Natural Sciences

Research area:

chémia, chemická technológia a biotechnológie

English Name of the field of study:

Biochemistry

Levels - description

Študijný odbor BIOCHÉMIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Reason for the establishment of a study field

Biochémia je moderný neustále sa rozvíjajúci interdisciplinárny odbor, ktorého výsledky sú dôležité nielen v oblasti chémie a biológie. Keďže biochémia je dnes najprudšie sa rozvíjajúcou časťou chémie a biológie a budúcnosť technológie sa všeobecne vidí v biotechnológiách, naša ekonomika bude schopná absorbovať neobmedzený počet absolventov. Vývoj odboru je úzko spojený  s odvetviami, ktoré sa nachádzajú v primárnej sfére záujmu vedecko-technického rozvoja ako sú zdravotníctvo, výživa a biotechnológie.

Examples of similar study field abroad

Na všetkých významnejších univerzitách v celosvetovom meradle, na ktorých sa študujú prírodné vedy je študijný odbor biochémia prioritným študijným odborom. Podobne je to aj na fakultách so zameraním sa na štúdium živej prírody (lekárske fakulty, veterinárne fakulty resp. univerzity, farmaceutické fakulty). Štúdium biochémie na týchto fakultách je jedným zo základných predmetov výučby umožňujúcim pochopiť deje prebiehajúce v živých systémoch za normálnych a patologických podmienok.

Definition of related fields of study and differences between them

-       Molekulárna biológia

-       Biotechnológia

-       Klinická biochémia

-       Klinická farmakológia

-       Farmaceutická chémia

-       Klinická farmácia

-       Toxikológia

-       Laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve

-       Ďalšie chemické a biologické študijné odbory

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolventi študijného odboru BIOCHÉMIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

-          biochemika, vedecko-výskumného a riadiaceho pracovníka v oblasti biochémie, biotechnológiách a biomedicínskom výskume

Biochemik - vzhľadom k medziodborovej povahe odboru a širokých znalostiach absolvent sa môže bez problémov uplatniť ako chemik v iných profesiách a ako biológ tam, kde sa vyžaduje exaktný prístup a laboratórne zručnosti. Je kvalifikovaný na priamy výkon povolania, a to ako:

1.      spolupracovník na výskume v biochémii, biotechnológiách a biomedicínskom výskume,

2.      klinický biochemik,

3.      biochemik v prevádzkových a vývojových laboratóriách v potravinárskom, farmaceutickom a biotechnologickom priemysle, v poľnohospodárskych a veterinárnych zariadeniach,

4.      biochemik vo firmách obchodujúcich s farmaceutickými, potravinárskymi, agrotechnickými a biotechnologickými produktmi.

Absolvent ovláda vedecké chemické, biologické a biomedicínske metódy výskumu a vývoja  s orientáciou na skúmanie chemického zloženia látok a základné procesy, ktoré prebiehajú v živých organizmoch za fyziologických a patologických podmienok. Teoretické vedomosti a zručnosti, ktoré získal štúdiom môže využiť v širokej škále činností v biochemickom a biomedicínskom výskume, v klinickej praxi, v prevádzkových a vývojových laboratóriách potravinárskeho, farmaceutického, poľnohospodárskeho a veterinárneho zamerania, v obchodných firmách farmaceutického zamerania pri testovaní a predaji nových liekov, ďalej v informačnom manažmente a v neposlednom rade aj v štátnej správe.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru biochémia

-         vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti biochémie, biomedicínskom výskume a farmaceutickom výskume.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru biochémia si osvojí

-         zásady vedeckej práce, formuláciu a riešenie vedeckého problému, kritické hodnotenie získaných riešení, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, ako aj prezentáciu vlastných originálnych výsledkov.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí študijných programov 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na  prehĺbenie odborných znalostí v odbore biochémia ako aj v príbuzných odboroch – patobiochémia, klinická biochémia, molekulárna biológia, biotechnológia a iných biomedicínskych a farmaceutických  odborov.

Jadro obsahuje nosné témy z biochémie a rámcové témy z príbuzného odboru podľa zamerania dizertačnej práce.

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

Je zameraný na prehĺbenie odborných znalostí z biochémie ako aj  príbuzných odborov, štúdium odbornej literatúry, ktoré predstavuje vyhľadávanie, triedenie a kritickú evalváciu najnovších poznatkov v odbore biochémia a získanie príslušných návykov a skúseností nevyhnutných pri plánovaní a realizácii laboratórnych experimentov, ktoré tvoria súčasť projektu dizertačnej práce.

Základné vedomosti: Moderné experimentálne metódy -Atomic Force Microscopy, DNA Chips, Electrophoretické a chromatografické separačné metódy, imunologické a molekulárno-biologické postupy, spektrálne metódy a ďalšie.

Vedecká časť:

-         Výskum aktuálneho vedeckého problému z odboru  biochémia.

-         Prezentácia a publikovanie dosiahnutých vedeckých výsledkov v karentovaných časopisoch a na rôznych vedeckých podujatiach.

-         Zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie, vedecké formulovanie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov a postupov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back