Inorganic Chemistry

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Chemistry.

Group:

Natural Sciences

Research area:

chémia, chemická technológia a biotechnológie

English Name of the field of study:

Inorganic Chemistry

Levels - description

Študijný odbor anorganická chémia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Vyžaduje sa aby študent ukončil druhostupňové štúdium (Mgr. alebo Ing.) v študijnom odbore chémia alebo v príbuznom študijnom odbore.

Reason for the establishment of a study field

Chémia je jednou zo základných vedeckých disciplín, ktorá zohráva prvotnú úlohu v našom ponímaní materiálnych fenoménov a našej schopnosti kontrolovať ich. Riešenie základných a aplikovaných chemických problémov má kľúčový a strategický význam pre človeka. Chémia ako celok sa v dôsledku intenzívneho nárastu poznatkov už v minulosti rozdelila na niekoľko oblastí. Jednou z nich je anorganická chémia. S nárastom nových poznatkov a predovšetkým dopytu hospodárstva po nových materiáloch a technológiách sa potreba hlbokého teoretického štúdia a praktických zručností neustále zvyšuje. Odborná prax vyžaduje riešenie mnohých problémov spojených s aplikáciou nových látok a materiálov v nových technológiách a v rôznych oblastiach života a teda vyžaduje špecialistov so širokým záberom znalostí o vlastnostiach, metódach prípravy a štruktúre látok. Jej súčasťou je aj štúdium rôznorodých materiálov anorganickej povahy, ktoré majú významné aplikačné možnosti, napr. vysokoteplotné supravodiče, magneticky zaujímavé materiály ako aj látok s očakávanou biologickou účinnosťou  a aplikáciou vo farmácii.

Anorganická chémia má úzke vzťahy jednak s inžinierskymi odbormi (napr. hutníctvo, materiálové inžinierstvo) jednak s medicínou (liečivá na báze koordinačných zlúčenín kovových prvkov).

Pre súčasnú a nasledujúcu etapu vývoja sa predpokladá podstatne vyššia potreba odborníkov rôznych chemických odborov.

Examples of similar study field abroad

Anorganická chémia je súčasťou štúdia prírodných a technologických vied na všetkých univerzitách a vysokých školách v zahraničí. Je nevyhnutná pre štúdium biológie, geológie, medicíny, farmácie, environmentalistiky a metalurgie.

Definition of related fields of study and differences between them

-          fyzikálna chémia sa zaoberá teoretickým objasňovaním modelov správania sa chemických sústav na podklade experimentálnych údajov,

-          analytická chémia je zameraná na metódy, meracie prístroje a stratégiu informácií o zložení a štruktúre chemických látok,

-          jadrová chémia je zameraná na výskum a využitie rádioaktívnych látok a výskum ionizačného žiarenia a jeho interakcie s chemickými látkami.

Ani jeden s príbuzných študijných odborov sa však nezaoberá syntézou anorganických, koordinačných a organokovových zlúčenín a syntézou a štúdiom štruktúry nových anorganických materiálov.

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolventi študijného odboruanorganická chémia sú spôsobilí vykonávať profesiu:

  • výskumný pracovník vanorganickej chémii apríbuzných chemických odboroch,
  • vysokoškolský pedagóg.

Výskumný pracovník ovláda anorganickú chémiu na súčasnom stupni poznania a ostatné príbuzné odbory v miere, ktorá zaručuje použitie vedeckých metód výskumu na riešenie konkrétnych úloh. Vie samostatne plánovať a organizovať chemický výskum a viesť výskumný tím.

Vysokoškolský pedagóg má hlboké teoretické a praktické znalosti z anorganickej chémie ako aj z príbuzných prírodovedných disciplín, ktoré je schopný tvorivo odovzdávať študentom na rôznych typoch vysokých škôl. Nevyhnutnou súčasťou jeho práce je vedecko-výskumná činnosť, do ktorej zapája študentov.

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu anorganických a metaloorganických zlúčenín so zameraním na progresívne smery výskumu v anorganickej chémii (kompozitné a hybridné materiály, nanomateriály, chémia vysokoteplotných supravodičov, biokordinačná chémia, chémia anorganických terapeutík, využitie nerudných surovín - bentonitu, zeolitu... a i.). Absolvent je schopný

  • orientovať sa vo vedeckej literatúre a nájsť perspektívne smery vývoja vedeckého odboru,
  • nájsť a formulovať vedecký problém a zostaviť výskumný projekt,
  • zvoliť adekvátny postup riešenia vedeckého problému,
  • vybrať vhodné experimentálne techniky na riešenie daného problému a interpretovať výsledky fyzikálno-chemických meraní,
  • formulovať závery riešenia,
  • prezentovať výsledky výskumnej práce na medzinárodných konferenciách a vo forme publikácií vanglickom jazyku,
  • viesť výskumný kolektív.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Nadväzujú na znalosti získané na 2. stupni vzdelávania a prehlbujú úroveň vedomostí vo vybraných smeroch. Základným zdrojom poznatkov sú vedecké monografie a originálna vedecká literatúra.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti, zručnosti (3. stupeň)

Absolvent si osvojí:

  • používanie pokročilého softvéru na riešenie vedeckých problémov,
  • etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
  • právne a environmentálne aspekty výskumu a používania nových látok.

Absolvent je schopný vykonávať konzultačnú a expertíznu činnosť.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Študijná časť

Nosné témy jadra znalostí sú viazané na základné súčasti odboru anorganická chémia so zameraním na tému dizertačnej práce. Teoretický základ, metodologický aparát, špecializované predmety (výber):

  • difrakčné a spektrálne metódy štúdia anorganických zlúčenín, syntéza biokoordinačných ametaloorganických zlúčenín, supramolekulová chémia, magnetochémia anorganických zlúčenín, elektrické a optické vlastnosti anorganických látok a materiálov, molekulové inkluzívne zlúčeniny, environmentálna chémia anorganických zlúčenín, príprava aštúdium fyzikálno-chemických vlastností anorganických a hybridných materiálov.
  • moderné syntetické aexperimentálne metódy (difrakčné, optické, rezonančné, termické, magnetické a elektrochemické metódy)

Vedecká časť

• Výskum aktuálneho vedeckého problému z odboru.

  • Zásady vedeckej práce, väzby výskum - vývoj - použitie - recyklácia, vedecké formulovanie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov a postupov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia získaných výsledkov publikovaním v odbornej literatúre aformou konferenčných príspevkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatnej výskumnej práce v študijnom odbore anorganická chémia.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

  • Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
  • Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

History of Descriptions

Back