Social Services and Consulting

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Social Work.

Group:

Social, Economic and Legal Sciences

Research area:

spoločenské a behaviorálne vedy

English Name of the field of study:

Social Services and Consulting

Levels - description

  • V prvom stupni vysokoškolského vzdelávania (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme a 4 roky v externej forme štúdia.
  • V druhom stupni vysokoškolského vzdelávania (Mgr.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky v dennej forme a 3 roky v externej forme štúdia. 
  • V treťom stupni vysokoškolského vzdelávania (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 alebo 4 roky v dennej forme a 4 alebo 5 rokov v externej forme štúdia.

 

Content of the study field - general part

Absolvent bakalárskeho štúdia ovláda základy teórie a praxe sociálnych služieb a poradenstva, má fundamentálne znalosti z príbuzných disciplín (sociálna práca, pedagogika, psychológia, sociológia a iné), ktoré mu dávajú dobrý základ pre prácu s cieľovými skupinami sociálnych služieb a poradenstva. Pozná úlohy, miesto a fungovanie verejnej správy - štátnej správy, samosprávnych orgánov, ako aj neštátnych subjektov a neziskových organizácií v oblasti sociálnej politiky. Je pripravený pre výkon:

  • základného sociálneho poradenstva vo všetkých subjektoch a inštitúciách, ktoré sa zameriavajú na jeho poskytovanie,
  • sociálnej prevencie,
  • práce s klientom sociálnych služieb a poradenstva a so sociálnym klientom vo všeobecnosti,
  • organizovania a realizácie rozličných druhov a foriem sociálnych služieb – odborných, obslužných a ďalších činností, tak ako ich vymedzuje legislatíva,
  • organizovania a realizovania voľnočasových aktivít a činnostných terapií,
  • ďalších činností v rámci kompetencií, ktoré ustanovujú všeobecne záväzné právne predpisy.

Absolvent magisterského štúdia ovláda teoretické východiská sociálnych služieb a poradenstva, ale aj príbuzných odborov (sociálnej práce, sociálnej politiky a iných), ovláda a vie aplikovať v praxi metódy sociálnych služieb a poradenstva, dokáže pracovať s rôznymi cieľovými skupinami sociálnych služieb a poradenstva, orientuje sa v oblasti sociálneho zabezpečenia, má znalosti o právnych predpisoch v sociálno-politickej oblasti. Súčasne disponuje manažérskymi zručnosťami v oblasti poskytovania sociálnych služieb, je pripravený zriaďovať a koordinovať sociálne služby. Dokáže realizovať metódy riadenia sociálnych služieb a je schopný: 

  • uplatňovať legislatívou dané kompetencie,
  • vykonávať základné a špecializované sociálne poradenstvo v závislosti od sociálnych problémov klienta,
  • zabezpečovať a vykonávať poradenskú činnosť v oblastiach: rodinného poradenstva, zamestnanosti, rizikových sociálnych javov, sociálno-ekonomických problémov, sociálno-právnych a iných sociálnych problémov,
  • realizovať priamu prácu s cieľovými skupinami sociálnych služieb a poradenstva,
  • plánovať, organizovať a realizovať činnosti v oblasti sociálnych služieb,
  • navrhovať a realizovať riešenia celého spektra sociálnych problémov,
  • spolupracovať so zainteresovanými subjektmi štátnej správy a samosprávy, s neziskovými organizáciami, s nadáciami a pod.,
  • riadiť a pracovať v tímoch, spolupracovať s odborníkmi rôznych profesií,
  • riadiť organizácie sociálnych služieb a podieľať sa na tvorbe koncepcií rozvoja sociálnych služieb.

Absolvent doktorandského štúdia ovláda vedecké metódy a techniky vedeckého výskumu v oblasti vied o človeku a spoločnosti, je schopný riešiť problémy v rámci: 

  • výskumných projektov,
  • tvorby koncepcií rozvoja sociálnych služieb,
  • špecializovaných sociálnych služieb a poradenstva,
  • sociálneho projektovania s orientáciou na riešenie sociálnych problémov,
  • usmerňovania, koordinácie a riešenia sociálnych projektov a programov.

Reason for the establishment of a study field

Odborné diskusie o úrovni vzdelania, potrebnej pre uznanie odbornej kvalifikácie v sociálnych službách a poradenstve, vychádzajú z rôznych medzinárodných konvencií (napr. Európska konvencia o všeobecnej porovnateľnosti dôb vysokoškolského štúdia, prijatá Radou Európy), predovšetkým však zo Smernice Rady Európy o všeobecnom systéme uznávania vysokoškolských diplomov (higher-education) z 21. januára 1988 udelených na základe ukončenia odborného vzdelávania. Študijný odbor sociálne služby a poradenstvo je reakciou na neustále sa zvyšujúcu potrebu skvalitňovať sociálne služby pre rôzne skupiny obyvateľstva s cieľom zabezpečiť štandard, ktorý je kompatibilný s poskytovaním sociálnych služieb a poradenstva vo vyspelých krajinách Európskej únie (ďalej len EÚ). S rešpektovaním demografického vývoja slovenskej spoločnosti sa predpokladá potreba profesionálov v tejto oblasti, ako aj v kontexte zosúlaďovania profesijných štandardov tak, aby sa bolo možné porovnať v úrovni vzdelania a odborných kompetenciách s identickými odborníkmi v krajinách EÚ.

Examples of similar study field abroad

Česká republika: Ostravská univerzita – Sociální poradenství a management sociálních služeb; Karlova univerzita - Verejná a sociálna politika;

Nový Zéland: Univerzity of Canterbury - Social Work and Human Services;

Nemecko: Donau-Universitet Krems – Social Management;

Veľká Británia: University of Kent - Health & Social Care.

Definition of related fields of study and differences between them

  • sociológia
  • sociálna práca
  • psychológia
  • teológia
  • verejná politika a verejná správa

Uvedené príbuzné študijné odbory predstavujú akademické disciplíny s rôznou mierou priamej aplikovateľnosti v praxi. Sociálna práca a psychológia sú disciplíny, vychádzajúce prevažne z tzv. vzdelávacej, terapeutickej a poradenskej paradigmy, navyše psychológia je predovšetkým teoreticko-empirická veda, s ťažiskom na riešenie sociálnych a psychologických problémov. Verejná politika a verejná správa popri teoretickom základe z okruhu predmetného vedného odboru predstavuje hlavne proces realizácie sociálnej politiky, sociálneho zabezpečenia a sociálnych služieb, vrátane jeho inštitucionálneho zabezpečenia. Spoločenské javy a problémy sú predmetom záujmu sociológie, ktorá zároveň poskytuje metodologickú výbavu pre pomáhajúcich profesionálov. Vo vzťahu k tomuto odboru vystupujú aj širšie príbuzné vedné disciplíny, ktoré predovšetkým pomáhajú sociálnym službám a poradenstvu svojimi poznatkami. Ide hlavne o právne, politologické a ošetrovateľské študijné odbory. Príbuznosť študijného odboru teológia, osobitne v euroatlantickom priestore, je daná v teoretickej rovine prepracovanosťou sociálneho učenia cirkví a v aplikačnej rovine praktickým realizovaním filantropie, charitatívnej a diakonickej služby človeku a poskytovaním komplexného poradenstva pre jeho bio-psycho-sociálno-duchovnú stabilizáciu a progres.

 

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Vymedzenie odborného profilu absolventa (1. stupeň)

Všeobecná charakteristika absolventa:

Absolvent študijného odboru sociálne služby a poradenstvo je schopný pracovať ako:

  • sociálny poradca na úrovni základného poradenstva,
  • odborný pracovník v subjektoch a zariadeniach sociálnych služieb, v subjektoch sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately, v edukačných a reedukačných zariadeniach, v inštitúciách azylového typu, v personálnych agentúrach, v mimovládnych organizáciách a v sociálno-terapeutických centrách,
  • odborník pre prácu s deťmi, mládežou a s dospelými v rámci preventívnych aktivít. 

Teoretické vedomosti absolventa:

  • má základné znalosti z oblasti sociologických a psychologických vied, z aplikovanej pedagogiky, zo sociálnej práce, z práva, sociálnej politiky, verejnej správy a verejnej politiky,
  • disponuje vedomosťami v oblasti individuálnej, skupinovej a komunitnej práce s klientom,
  • ovláda teoretické poznatky o efektívnom využívaní voľného času,
  • pozná metódy práce, používané v sociálnych službách a v poradenstve.

Praktické schopnosti a zručnosti absolventa:

  • dokáže diagnostikovať problémy cieľových skupín,
  • disponuje  kompetenciami pre poradenskú činnosť na úrovni základného poradenstva,
  • má kvalifikáciu, potrebnú pre uplatnenie v oblasti sociálnych služieb, v subjektoch sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, v edukačných a reedukačných zariadeniach, v inštitúciách azylového typu, v personálnych agentúrach, v mimovládnych organizáciách, v sociálno-terapeutických centrách,
  • je schopný uplatňovať metódy sociálnych služieb a poradenstva v odbornej praxi a v práci s cieľovými skupinami,
  • ovláda a vie uplatňovať jazykovo-komunikačné kompetencie kultivovaného medziľudského styku.

 Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa:

  • v spolupráci s cieľovými skupinami dokáže hľadať optimálne riešenia ich problémov,
  • je schopný organizovať si vlastné štúdium a ďalšie vzdelávanie,
  • vie sledovať a aplikovať legislatívne zmeny v oblasti sociálnej politiky, sociálneho zabezpečenia a sociálnych služieb.

 

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru 

sú viazané predovšetkým na predmety:

  • Základy filozofie
  • Základy sociológie
  • Základy psychológie
  • Základy pedagogiky
  • Základy práva
  • Sociálne služby
  • Sociálne poradenstvo
  • Sociálna práca
  • Metodológia
  • Teória komunikácie
  • Výcvik v sociálnych zručnostiach
  • Verejná politika a verejná správa
  • Sociálna politika
  • Odborná prax

Odporúča sa, aby uvedené znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu v priebehu štúdia.

 Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru:

  • Metódy a prístupy v práci s cieľovými skupinami sociálnych služieb a poradenstva
  • Sociálna patológia
  • Sociálna prevencia
  • Profesijná etika
  • Právo sociálneho zabezpečenia

Znalosti, uvedené v korpuse, musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program musí pokrývať celý obsah študijného odboru, hĺbka rozpracovania však môže byť rôzna, nie však menej, ako sa vymedzuje v jadre.

Štátna skúška: 

  • obhajoba bakalárskej práce,
  • sociálne služby,
  • sociálne poradenstvo.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Vymedzenie odborného profilu absolventa (2. stupeň)

Všeobecná charakteristika absolventa:

Absolvent študijného odboru sociálne služby a poradenstvo je schopný pracovať ako:

  • odborný pracovník v štátnej a verejnej správe,
  • samostatný špecializovaný poradca v sociálnom, rodinnom poradenstve, v poradenstve v oblasti zamestnanosti, rizikových sociálnych javov, sociálno-ekonomických problémov, sociálno-právnych a iných sociálnych problémov, v poradenstve v procese resocializácie a pod.,
  • odborný pracovník a odborný riadiaci pracovník v zariadeniach sociálnych služieb, v subjektoch sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, v edukačných a reedukačných zariadeniach, v inštitúciách azylového typu, personálnych agentúrach, v mimovládnych organizáciách a v sociálno-terapeutických centrách,
  • odborný garant a manažér vzdelávacích programov, rekvalifikačných kurzov a projektov v sociálnej oblasti.

Teoretické vedomosti absolventa:

  • ovláda teóriu a prax sociálneho poradenstva a sociálnych služieb v ich interdisciplinárnych súvislostiach,
  • chápe rôznorodosť a komplexnosť príčin sociálnych problémov a rizikových sociálnych javov a dokáže ich odborne interpretovať v politicko-kultúrnych a ekonomicko-právnych súvislostiach,
  • disponuje adekvátnymi vedomosťami v oblasti riadenia sociálnych služieb,
  • má adekvátne vedomosti a zručnosti v oblasti výkonu sociálnych služieb a sociálneho poradenstva.

 Praktické schopnosti a zručnosti absolventa:

  • dokáže diagnostikovať podstatu problémov cieľových skupín sociálnych služieb a poradenstva, navrhovať, prezentovať a aplikovať metódy riešenia týchto problémov,
  • vie pracovať v projektoch a programoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu a implementáciu rozsiahlych riešení v sociálnych službách a poradenstve a odborne ich garantovať,
  • dokáže riadiť, organizovať a realizovať sociálne služby pre rôznorodé cieľové skupiny,
  • je schopný komunikovať v krízových situáciách a riešiť ich,
  • dokáže aplikovať metódy, používané v poradenstve a v sociálnych službách,
  • je pripravený utvárať vzťahy, rozvíjať spoluprácu a zastupovať záujmy iných.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa:

  • v rámci edukačnej starostlivosti vie poskytovať sociálne poradenstvo, zamerané na zlepšenie sociálnych vzťahov v škole a v triedach, najmä v skvalitnení vzťahov pedagógovia – žiaci, pedagógovia – rodičia,
  • v rámci sociálneho poradenstva dokáže poskytovať poradenstvo pre dlhodobo nezamestnaných a nezamestnaných absolventov škôl,
  • dokáže koordinovať tím odborníkov v rámci poskytovania sociálnych služieb na základe subsidiárneho princípu pri práci s klientom.

 

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru:

  •  Manažment a marketing sociálnych služieb
  •  Teoretické východiská sociálnych služieb a sociálneho poradenstva
  •  Poradenstvo v sociálnej a v ekonomicko-právnej oblasti
  •  Aktuálne problémy politológie a sociálnej politiky
  •  Metodológia výskumu v sociálnych vedách
  •  Výcvik v poradenských zručnostiach
  •  Projektovanie v sociálnych službách
  •  Supervízia
  •  Odborná prax
  •  Záverečná práca

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru:

  • Verejné financie a financovanie sociálnych služieb
  • Teoretické a metodologické východiská pre sociálne štúdie
  • Psychoterapia
  • Organizácia a fungovanie verejnej správy
  • Mediácia a probácia
  • Sociálna filozofia
  • Psychohygiena a psychoprofylaxia
  • Rodinné poradenstvo
  • Teória organizácie a riadenia
  • Krízová intervencia

Uvedené znalosti tvoria aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu. Znalosti, uvedené v jadre musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program musí pokrývať celý obsah študijného odboru, hĺbka rozpracovania však môže byť rôzna, nie však menej ako sa vymedzuje v jadre.

 Štátna skúška:

  • obhajoba diplomovej práce,
  • organizácia a riadenie sociálnych služieb,
  • sociálne poradenstvo a poradenský proces.

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the third grade

Vymedzenie odborného profilu absolventa (3. stupeň)

Všeobecná charakteristika absolventa:

Absolvent študijného odboru sociálne služby a poradenstvo je schopný pracovať ako:

  • samostatný vedecký pracovník vo svojom odbore, 
  • vysokoškolský učiteľ zodpovedajúceho zamerania,
  • odborný pracovník v rezortoch vnútra, spravodlivosti, sociálnych vecí a rodiny, predovšetkým pri tvorbe legislatívnych predpisov, metodík a sociálnych a výchovno-vzdelávacích programov.

Teoretické vedomosti absolventa:

  • ovláda zásady a metodológiu vedeckej práce,
  • ovláda vedecké metódy výskumu, metódy a techniky, využívané pri zabezpečovaní kvality poskytovaných sociálnych služieb a poradenstva s preferovaním poradenskej práce s orientáciou na poradenskú a reformnú paradigmu,
  • prostredníctvom analýzy sociálnopolitických rozhodnutí, dokumentov a právnych predpisov dokáže skúmať a hodnotiť rizikové faktory, vplývajúce na zmeny v spoločnosti a identifikovať dopady na poskytované sociálne služby a sociálne zabezpečenie obyvateľstva.

 Praktické schopnosti a zručnosti absolventa:

  • má schopnosti vedecky bádať a prinášať vlastné koncepcie v oblasti sociálnej politiky, sociálnych služieb, sociálnej pomoci a poradenstva,
  • dokáže vedecky formulovať konkrétny sociálny problém a navrhovať a realizovať jeho riešenie,
  • vie analyzovať mieru rizika pôsobenia faktorov sociálno-politických rozhodnutí na sociálne problémy jednotlivca, skupiny, rodiny, komunity, ale aj na celú spoločnosť,
  • je schopný identifikovať hlavné problémy v kontexte demografických, sociálno-ekonomických a ekologicko-sociálnych zmien v spoločnosti, s možným dopadom na kvalitu života jednotlivcov, ako aj sociálnych skupín a komunít,
  • zdokonaľuje a štandardizuje metódy a techniky poradenskej práce a sociálneho výskumu v rámci identifikovaného poradenského problému a výskumu v rámci skvalitňovania poskytovaných sociálnych služieb.

 Doplňujúce vedomosti absolventa:

  • teoretické vedomosti v oblasti poznania študijného odboru vie prakticky uplatniť v širších interdisciplinárnych súvislostiach,
  • zúčastňuje sa na multidisciplinárnej vedecko-výskumnej činnosti.

 

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru:

Študované témy majú charakter predmetov s možnosťou výberu aj povinnej účasti podľa rozhodnutia školiteľa.

  • Metodológia vedy
  • Metódy a koncepcie sociálnych služieb
  • Metódy a koncepcie sociálneho poradenstva
  • Európska sociálna politika a dokumenty EÚ v sociálnej oblasti
  • Sociálna politika v podmienkach Slovenskej republiky
  • Riešenie grantových vedecko-výskumných úloh
  • Dizertačná skúška
  • Dizertačná práca

 Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru:

  • Odborná komunikácia vo svetovom jazyku
  • Informačno-komunikačné technológie

Študijný program pozostáva zo študijnej častivedeckej časti. Znalosti uvedené v jadre musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program musí pokrývať celý obsah študijného odboru, hĺbka rozpracovania však môže byť rôzna, nie však menej ako sa vymedzuje v jadre.

Back