Public Policy and Public Administration
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Political Science.
Group:
Social, Economic and Legal SciencesResearch area:
spoločenské a behaviorálne vedyEnglish Name of the field of study:
Public Policy and Public AdministrationLevels - description
- štúdium v prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky,
- štúdium v druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky
Tento stupeň môže študovať absolvent prvostupňového štúdia v študijnom odbore verejná politika a verejná správa, alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili štúdium prvého stupňa v príbuznom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky
- štúdium v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme štúdia a 5 rokov v externej forme štúdia.
Content of the study field - general part
Reason for the establishment of a study field
- a 2. stupeň
Demokratizácia súčasnej spoločnosti a štátu nesie so sebou nielen prvok rozširovania účasti občanov na správe vecí verejných, ale výrazne preferuje aj požiadavku odbornej prípravy (profesionalizácie) všetkých zamestnancov pohybujúcich sa v oblasti verejnej politiky a verejnej správy vykonávajúcich odbornú pracovnú činnosť. Verejná správa (v širšom meradle verejná politika a verejná správa) ako súčasť verejnej moci si vyžaduje ľudí odborne pripravených, kreatívnych a zručných, schopných plniť úlohy súvisiace s budovaním právneho štátu a občianskej spoločnosti a to na úrovni národnej, regionálnej i miestnej. Osobitnú pozíciu má v tomto systéme miestna samospráva (komunálna politika), na ktorú (obce a samosprávne kraje) v procese decentralizácie verejnej správy prešla veľká časť kompetencií štátu, ktorých realizácia si nutne vyžaduje prvok odbornosti a pracovnej profesionality.
V súvislosti s naznačenými všeobecne sa rozvíjajúcimi trendmi spoločenského vývoja je nutné pripraviť novú generáciu absolventov, ktorých nadobudnuté vedomosti a zručnosti bude charakterizovať univerzálnosť ako východisková báza pre ich pôsobenie v oblasti verejnej politiky a verejnej správy všeobecne a v jednotlivých súčastiach, zložkách a inštitúciách verejnej politiky a verejnej správy zvlášť (špeciálne).
- stupeň
Budovanie nových akademických programov v oblasti verejnej politiky a verejnej správy v krajinách strednej Európy a uplatňovanie ich absolventov v praxi je proces postupný a neraz komplikovaný. Doterajšie skúsenosti však potvrdzujú, že ide o proces správny a objektívne potrebný. V oblasti verejného sektora a verejnej správy pracuje dnes v Slovenskej republike okolo 70 tis. pracovníkov, z ktorých takmer 2/3 by mali mať zodpovedajúce vysokoškolské vzdelanie. Podľa poznatkov Ministerstva vnútra SR chýba dnes v danej oblasti zhruba 20 tis. kvalifikovaných ľudí. Verejná politika majúca svoje špecializácie (sociálna politika, vzdelanostná politika, regionalizmus, komparatívna verejná politika a pod.) a verejná správa zahrňujúca štátnu správu, územnú samosprávu a verejnoprávne korporácie rôzneho druhu, je zložitý a široko rozvetvený systém udalostí, orgánov a inštitúcií a nimi (v rámci nich) realizovaných procesov a činností vyžadujúci pracovníkov majúcich na jednej strane univerzálne vzdelanie z oblasti verejnej politiky a verejnej správy (poskytuje ho bakalársky a magisterský stupeň štúdia), na druhej strane náročnosť úloh súvisiacich s obsahovým zameraním verejnej politiky a verejnej správy si postupne vyžaduje potrebný stupeň špecializácie, ktorú môže poskytnúť 3. stupeň štúdia (doktorandské štúdium).
Požiadavka skvalitnenia personálnej zložky verejnej politiky a verejnej správy (ich pracovníkov) prostredníctvom dosiahnutia zodpovedajúceho stupňa vysokoškolského vzdelania je obsiahnutá ako súčasť reformy verejnej správy vo vládnych programoch predchádzajúcej i súčasnej vlády Slovenskej republiky, keďže proces reformy verejnej správy a jej jednotlivých zložiek je procesom stále prebiehajúcim.
Examples of similar study field abroad
(1. a 2. stupeň štúdia)
Holandsko - Erasmus Universiteitet, Rotterdam, Leiden Universiteitet, Leiden
Belgicko - Katholieke Universiteitet, Leuven
Nórsko - University of Bergen, Bergen
Fínsko - University of Vaasa, Vaasa
Taliansko - Bacconi University, Milano Italy
Európske univerzity na ktorých je možné študovať odbor verejná správa sú združené v EPAN (European public administration netwark). Pri tejto organizácii vznikla v roku 2000 Európska asociácia pre akreditáciu verejnej správy (EAPAA - European association of public administration accreditation - www.eapaa.org). Predložený návrh vychádza z akreditačných kritérií EAPAA. Členmi EPAN sú napr. univerzity v týchto štátoch:
Írsko - Public administration, University of Limerick
Holandsko - Public administration, University of Amsterdam
Nemecko - Administration science, University of Potsdam
Francúzsko - Administration Publique, Université d Aix
(3. stupeň štúdia)
Holandsko - Leiden University, Faculty of Social and Behavioral Sciences, Erasmus University, The Dutch Research School for Public Administration and Political Science, Maastricht University, The Maastricht Graduate School of Governance
Nórsko - The University of Bergen, Det samfunnsvitenskapelige fakultet (Faculty of Social Sciences)
Fínsko - University of Vaasa, Filosofinen tiedekunta (Faculty of Philosophy)
Nemecko - University of Konstanz, Fachbereich Politik- und Verwaltungswissenschaft (The Department of Politics and Management)
Rumunsko - National School of Political Sciences and Public Administration, Bucharest, Faculté d'Administration Publique (Faculty of public administration)
Maďarsko - Corvinus University of Budapest, Faculty of Public Administration
Česká republika - Silesian University in Opava, Faculty of public policies (3. stupeň štúdia je v schvaľovacom konaní).
Definition of related fields of study and differences between them
(1. a 2. stupeň)
- politológia,
- sociológia,
- ústavné právo,
- správne právo,
- trestné právo,
- verejná ekonomika a služby,
- manažment,
- finančný manažment,
- ekonomika a manažment podniku.
(3. stupeň)
- politológia,
- sociológia,
- ústavné právo,
- správne právo,
- trestné právo,
- verejná ekonomika a služby,
- manažment,
- finančný manažment,
- ekonomika a manažment podniku.
Študijný odbor verejná politika a verejná správa má k svojim príbuzným odborom univerzálnu pozíciu, keďže kladie dôraz na štúdium politologických, sociologických, právnych a ekonomických aspektov i súvislostí charakterizujúcich podstatu, funkcie a fungovanie verejnej politiky a verejnej správy v demokratickom štáte. Študijný odbor sa zameriava:
- z hľadiska politologických a sociologických aspektov na aktérov verejnej politiky a súčasti verejnej správy, nástroje a spôsoby tvorby verejnej politiky a fungovanie verejnej správy, ľudský prvok - jeho kvalitu, motiváciu a participáciu, skúmanie verejného záujmu a politickej kultúry,
- z hľadiska verejnoprávnych disciplín skúma ústavno-právne východiská podstaty a realizácie verejnej politiky a verejnej správy, ich legislatívnu úpravu a prax, hlavne štátnej správy a územnej samosprávy, s osobitným zameraním na správne procesy vo verejnej správe, ako aj prípravu (tvorbu) a výkon správnych rozhodnutí,
- z hľadiska ekonomických aspektov na zásady ekonomického fungovania verejnej politiky a verejnej správy, poznanie a využívanie informačnej sústavy, vnášanie prvkov trhového mechanizmu do verejnej správy, nové formy financovania, organizovania a riadenia verejnej správy.
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolventi bakalárskeho štúdia odboru Verejná politika a verejná správa získavajú vedomosti a zručnosti, ktoré im umožnia efektívne pôsobiť v oblasti verejnej politiky a verejnej správy - vykonávať požadované pracovné úkony, riešiť problémy a prijímať rozhodnutia, spolupracovať s predstaviteľmi iných zložiek verejného života (sektora), spolupôsobiť pri príprave koncepčných materiálov a regulatívov vo verejnej politike, analyzovať efektívnosť verejnej politiky na úrovni národnej, regionálnej i miestnej, aktívne sa podieľať na reforme a modernizácii verejnej správy (štátnej správy, územnej samosprávy a verejnoprávnych korporácií).
Absolventi odboru Verejná politika a verejná správa sú oprávnení na prácu profesionálneho manažéra v oblasti verejnej politiky (verejného sektora), resp. odborného pracovníka v oblasti verejnej správy.
Teoretické vedomosti
Absolventi získajú vedomosti, ktoré im umožnia pochopiť verejnú politiku a verejnú správu ako interdisciplinárne vedné disciplíny na základe osvojenia si poznatkov z vedných odborov súvisiacich s verejnou politikou a verejnou správou - osobitne poznatkov z politológie, sociológie, práva a ekonómie. Následne absolventi nadobudnú prehľad o mieste a význame verejnej politiky a verejnej správy v demokratickom štáte z hľadiska ich legislatívnych základov a praktického uplatňovania (fungovania) s osobitným zreteľom na miesto a pozíciu Slovenska v politicko-administratívnom priestore Európskej únie.
Praktické schopnosti a zručnosti
- poznanie a pochopenie rôznych názorov na verejnú politiku, jej priority a problémy,
- pochopenie vzťahov a rolí vo verejných, súkromných a neziskových sektoroch pri formovaní občianskej spoločnosti,
- schopnosť pracovať s predstaviteľmi iných sektorov, pôsobiť v pracovných kolektívoch zameraných na definovanie a riešenie komplexného problému,
- plánovať a organizovať procesy a činnosti vo verejnej správe,
- schopnosť vydávať (spolupôsobiť pri vydávaní) interných právnych aktov
- implementovať právne predpisy Európskych spoločenstiev a Európskej únie do rozhodovacej činnosti v oblasti verejnej politiky a verejnej správy.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti
- pracovať efektívne ako jednotlivec, alebo člen tímu,
- efektívna komunikácia a riešenie konfliktov,
- strategický, krízový manažment,
- príprava podkladov pre tvorbu normatívnych aktov.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
Nosné témy výučby spočívajú v poznaní (a následnom pochopení)
- teoretických a ústavných základov podstaty a funkcie verejnej politiky a verejnej správy v demokratickom štáte,
- verejnej politiky ako politického procesu a verejnej politiky ako sociálnej praxe,
- odvetvových politík, zdravotnej, vzdelávacej, bývania a obrany,
- aktérov verejnej politiky (trh, štát, občiansky sektor),
- ústavy a ďalších právnych predpisov upravujúcich organizáciu a fungovanie verejnej správy (štátnej správy, územnej samosprávy a verejnoprávnych korporácií),
- občana ako subjektu verejnej politiky a verejnej správy, jeho politických práv ako ústavno-právneho základu priamej a zastupiteľskej demokracie,
- zásady ekonomického fungovania verejnej politiky a verejnej správy a informačnej sústavy, ktorá je jeho súčasťou,
- systému financovania v oblasti verejnej politiky a verejnej správy,
- vnútroorganizačných procesov a ich riadenia vo verejnej správe,
- postupov a spracovaní údajov a práce s informáciami v oblasti verejnej politiky a verejnej správy
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
- spoločenské, morálne a etické aspekty profesie,
- vzťahy s verejnosťou
- efektívna komunikácia,
- sociálna politika a právo sociálneho zabezpečenia,
- komparácia systémov verejnej politiky a verejnej správy.
Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 3/5 rozsahu študijného odboru verejná politika a verejná správa.
Štátna skúška
- obhajoba bakalárskej práce,
- skúška z vybraných študijných predmetov predstavujúcich nosné jadro študijného odboru verejná politika a verejná správa v 1. stupni štúdia.
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Druhý stupeň vysokoškolského štúdia v odbore Verejná politika a verejná správa poskytuje prehlbujúce a rozširujúce poznatky prejavujúce sa v schopnosti absolventov rozvíjať a precizovať teóriu verejnej politiky a verejnej správy, analyzovať ich súčasné princípy a tieto tvorivo uplatňovať v praxi. Absolventi dokážu uplatňovať získané vedomosti v procese organizácie a fungovania verejnej politiky a verejnej správy, osobitne v oblasti administratívnych procesov, spôsobov a techník rozhodovania, spracovania, interpretácie a vyhodnocovania informácií súvisiacich s verejnou politikou a verejnou správou za pomoci využitia základných vedeckých metód. Magisterské štúdium pripraví absolventov na najnáročnejšie odborné a analytické činnosti v oblasti verejnej politiky a verejnej správy a zároveň je prípravou na ich možné pôsobenie v riadiacich zložkách a inštitúciách verejnej politiky (vrátane sektorových politík) a verejnej správy (najmä štátnej správy a územnej samosprávy).
Teoretické vedomosti (druhý stupeň)
- poznanie súčasných teoretických prístupov k problematike verejnej politiky a verejnej správy všeobecne, ako aj z hľadiska súvisiacich vedných disciplín, najmä politológie, sociológie, práva a ekonómie,
- identifikácia problémov v oblasti verejnej politiky a verejnej správy, navrhovanie riešení a formulovanie trendov vývoja,
- využívanie najnovších vedecko-výskumných poznatkov v praxi verejnej politiky a verejnej správy,
- poznanie teoretických východísk a legislatívnych základov vytvárania a fungovania organizácií, ich riadenia s osobitným zameraním na vnútroorganizačné procesy,
- schopnosť vytvárať stratégiu rozvíjania verejnej správy a jej súčastí (štátna správa, územná samospráva, verejnoprávne korporácie) pri využití skúseností z fungovania verejnej správy v iných krajinách Európskej únie,
- poznanie politického, administratívneho, právneho a ekonomického priestoru v rámci EÚ, vrátane fungovania jej orgánov a inštitúcií.
Praktické schopnosti a zručnosti (druhý stupeň)
- určovať a rozhodovať o prioritách riešenia jednotlivých problémov v oblasti verejnej politiky a verejnej správy, garantovať ich komplexnú implementáciu,
- prijímať rozhodnutia pri riadení pracovných tímov,
- pripraviť projekt organizácie, jej organizačnej štruktúry, hľadať alternatívne zdroje (ľudské, materiálne, finančné) na fungovanie organizácie,
- riadiť tok financií smerujúci k hospodárnemu fungovaniu organizácie (inštitúcie),
- vykonávať priebežnú a následnú kontrolu za účelom najvyššieho efektu,
- schopnosť tvoriť normatívne právne akty, resp. podieľať sa na ich tvorbe (najmä na úrovni regionálnej a miestnej),
- vysvetľovať a sprístupňovať teoretické a praktické poznatky o verejnej politike a verejnej správe verejnosti (laickej i odbornej).
Doplňujúce vedomosti schopnosti a zručnosti (druhý stupeň)
- profesionálne rozhodovanie (koncepčné versus reaktívne rozhodovanie, schopnosť účinného prevodu rozhodnutí do vecných riešení, lokalizácia rozhodovania o vybraných problémoch),
- schopnosť strategického plánovania a manažmentu,
- odborný rast v oblasti teórie a praxi verejnej politiky a verejnej správy,
- schopnosť aktívne sa podieľať na vzdelávaní pracovníkov verejnej správy s osobitným zameraním na volených funkcionárov miestnej samosprávy.
Vymedzenie jadra znalostí (druhý stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (druhý stupeň)
- ľudské práva a verejná politika, ochrana ľudských práv vo verejnej správe,
- etika vo verejnej politike a verejnej správe,
- komparatívna verejná politika,
- tvorba a nástroje verejnej politiky,
- občiansky sektor vo verejnej politike,
- regionalizmus a komunálna samospráva,
- správne procesy vo verejnej správe, výkon správnych rozhodnutí,
- manažment organizácií verejnej správy (projektovanie organizácie a jej zložiek, vytváranie tímov, manažment procesov, ľudských zdrojov, strategický manažment),
- finančné právo a verejné financie a ich pozícia v oblasti verejnej politiky a verejnej správy,
- finančný manažment a hľadanie nových zdrojov financovania v oblasti verejnej politiky a verejnej správy,
- daňový systém ako súčasť finančnej politiky demokratického štátu,
- trestná politika (trestné právo), nástroj ochrany práv jednotlivca a záujmov štátu,
- verejná politika a verejná správa v Európskej únii, prax verejnej politiky v krajinách EÚ, inštitúty a orgány EÚ, právo EÚ.
Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 3/5 rozsahu študijného odboru verejná politika a verejná správa.
Štátna skúška
- obhajoba diplomovej práce,
- skúška z vybraných študijných predmetov predstavujúcich nosné jadro študijného odboru verejná politika a verejná správa v 2. stupni štúdia.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké spôsoby získavania najnovších poznatkov vo verejnej politike a verejnej správe a v oblastiach vedných disciplín bezprostredne s nimi súvisiacich: politológia, sociológia, právo, ekonómia a ich vzájomné súvislosti, dokáže vykonávať ich kritickú analýzu a aplikovať ich v praxi so znalosťou výberu alternatívnych riešení.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent pozná najnovšie teórie a vedecké poznatky z oblasti verejnej politiky a verejnej správy a bezprostredne súvisiacich disciplín, t.j. politológie, sociológie, práva, ekonómie a navrhuje vlastné riešenia problémov. Absolvent je spôsobilý svojim osobným vedeckým prínosom formulovať tendencie ďalšieho rozvíjania verejnej politiky a verejnej správy a ich zložiek (súčastí) v intenciách spoločensko-politického, ekonomického a sociálneho rozvoja Slovenskej republiky pri využití poznatkov a skúseností z iných krajín Európskej únie.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent získa vedomosti o zásadách vedeckej práce a aplikácie vedeckých poznatkov do praxe, o spôsobe prezentácie vedeckých poznatkov v kontexte rozvoja verejnej politiky a verejnej správy ako vednej disciplíny.
Vymedzenie jadra znalosti
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa
Témy jadra znalostí sú viazané na témy odboru verejná politika a verejná správa ako vednú disciplínu. Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state).
Študijná oblasť:
Teória verejnej politiky a verejnej správy vrátane metodologických otázok ich skúmania a aplikovania. Demokratizácia verejnej politiky a verejnej správy, vzťah odbornosti a demokracie, kvalita ľudského prvku (v širšom ponímaní ľudských zdrojov) vo verejnej politike a verejnej správe, občan ako subjekt (klient) v procese reálneho fungovania verejnej politiky a verejnej správy v praxi. Špecializácia: procesy vo verejnej politike, verejno-politická udalosť ako globálny proces, verejno-politická udalosť a rozhodovanie vymedzené k špecifickému cieľu verejnej politiky, verejná politika a udalosti ako inštrumentálny proces vo verejnej politike. Ústavno-právne východiská verejnej správy, súčasná legislatíva dotýkajúca sa verejnej správy, osobitne štátnej správy a územnej samosprávy, jej zdokonaľovanie zohľadňujúce najnovšie teoretické poznatky, požiadavky praxe a skúsenosti iných krajín Európskej únie. Vnášanie prvkov trhového mechanizmu do verejnej správy, nové formy financovania, organizovania, riadenia a hodnotenia verejnej správy.
Vedecká časť
Zásady vedeckej práce, jej obsahová, etická a spoločenská stránka. Vedecké formulovanie aktuálneho problému z oblasti verejnej politiky a verejnej správy ako príprava pre spracovanie doktorandskej práce, teoretický aj empirický výskum. Zvládnutie väzby (následnosti) výskum - aplikácia pri využití štandardných metód výskumu a poznania požiadaviek praxe. Schopnosť vedecky riešiť interdisciplinárne problémy súvisiace s obsahovým zameraním verejnej politiky a verejnej správy s osobitným zreteľom na problematiku politologických, sociologických právnych a ekonomických aspektov verejnej politiky a verejnej správy. Prezentácia výsledkov výskumu (vedeckej práce) v odborných periodikách a na vedeckých podujatiach doma i v zahraničí.