Design
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Art.
Group:
Humanities and ArtResearch area:
umenieEnglish Name of the field of study:
DesignLevels - description
Študijný odbor Dizajn sa môže podľa Sústavy študijných odborov, vydanej rozhodnutím Ministerstvom školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002, študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia – v bakalárskom štúdiu (bakalár – Bc.) so štandardnou dĺžkou 4 roky
- druhom stupni vysokoškolského štúdia – v magisterskom štúdiu (magister umenia – Mgr.art.) so štandardnom dĺžkou štúdia 2 roky za predpokladu, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore dizajn. Pre uchádzačov s výnimočným talentom, ktorí prvostupňové štúdium ukončili v niektorom príbuznom alebo v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program v druhom stupni štúdia so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky.
- treťom stupni vysokoškolského štúdia – doktorandskom štúdiu v študijnom odbore dizajn (artis doctor – ArtD.) so štandardnou dĺžkou štúdia v dennej forme 3 roky a v externej forme najviac 5 rokov.
Základným predpokladom štúdia je talent, ktorého mieru škola preverí v rámci prijímacieho konania.
Content of the study field - general part
Absolventi študijného odboru dizajn sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu
- Dizajnér bakalár ( Bc.) - 1. stupeň
- Dizajnér magister umenia (Mgr.art.) - 2. stupeň
- Dizajnér doktor umenia (ArtD.) - 3. stupeň
Dizajnér bakalár - získa teoretické a praktické poznatky z dizajnu na úrovni 1.stupňa. Je pripravený na samostatné pôsobenie v oblasti dizajnérskej tvorby po stránke kreatívnej, technologickej a materiálovej alebo môže pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu.
Dizajnér magister umenia - je všestranne, prakticky aj teoreticky pripravený na samostatnú dizajnérsku tvorbu vo svojom odbore na interdisciplinárnej úrovni. Dokáže navrhovať vlastné riešenia produktov v súlade s požiadavkami spotrebiteľa a výrobcu. Je pripravený viesť dizajnérske tímy alebo pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom podľa. Po absolvovaní doplňujúceho pedagogického štúdia môže pôsobiť ako učiteľ odborných predmetov.
Dizajnér doktor umenia - je pripravený po praktickej aj teoretickej stránke na špecializovanú tvorbu vo svojom odbore, na zvládnutie tvorivých riešení na intermediálnej a interdisciplinárnej úrovni, je schopný pracovať v oblasti výskumu. Dokáže kriticky posudzovať tvorbu v oblasti dizajnu, prispievať k rozvoju publicistiky a vzdelávania v odbore.
Indikátory študijného odboru
- Študijné programy 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 4 roky obsahujú 240 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 144 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
- Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a umeleckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje MŠ SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby, dizertácie a priznaním práva vedeckej a umeleckej rade fakulty udeľovať umelecko-akademickú hodnosť “artis doctor” – ArtD”)
Ostatné indikátory sú spoločné pre všetky študijné odbory v sústave ŠO vysokoškolského vzdelávania SR – ostávajú nezmenené.
Reason for the establishment of a study field
Dizajn na prelome 20. a 21. storočia sa stal jednou výraznou ľudskou činnosťou, ktorá ovplyvňuje vývoj vyspelej civilizácie. V rozhodujúcej miere prispieva k humanizácii a estetizácii priemyselnej produkcie, rozvoju vizuálnej komunikácie, zlepšeniu kultúry práce a života človeka. Stáva sa meradlom kultúrnej vyspelosti ľudskej spoločnosti, významne prispieva k zlepšovaniu kvality a konkurencie schopnosti produkcie.
Pre súčasnú dekádu milénia sa predpokladá nárast uplatnenia profesionálov v odbore Dizajn a v oblasti inovácie a tvorby nových výrobkov, rozvoja vizuálnych komunikácií a harmonizácie pracovného a životného prostredia vo väzbe na potreby ekológie a zachovania obnoviteľnosti prírodných zdrojov na zemi. Dizajn vo svojej forme je integrálnou súčasťou ľudskej kultúry.
Examples of similar study field abroad
- Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha, Česká republika
- Universität für angewandte Kunst, Wien, Rakúsko
- University of Art and design, Helsinki, Fínsko
- Hochschule der Kunste, Berlin, Bergishe Universität, Wuppertal, Nemecko
- Royal College of Art, London, Veľká Británia
- Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, Design Academy, Eindhoven, Holandsko
- Akademia Sztuk Pieknych, Krakow, Poľsko
- University of Ljubljana, Slovinsko
- Magyar Iparmüvészeti Egyetem, Budapest, Maďarsko
- École des beaux -. Arts de Saint-Étienne, Francúzsko
- Politecnico di Milano, Taliansko
Definition of related fields of study and differences between them
- Výtvarné umenie
- Filmové umenie amultimédiá
- Architektúra aurbanizmus
- Architektonická tvorba
- Reštaurovanie
- Dejiny ateória umenia
Standard length of daily study: 4
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolvent bakalárskeho štúdia odboru dizajn má teoretické a praktické poznatky a zručnosti z oblasti dizajnu, je schopný ich tvorivo používať pri samostatnej dizajnérskej činnosti, pri navrhovaní v rôznych oblastiach hospodárskeho a kultúrneho života. Ovláda technológie a materiály podľa obsahu študijného programu. Má znalostí o ekológií, podnikaní a manažmente.
(b) Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore dizajn:
- má vedomosti z dejín dizajnu a výtvarného umenia
- má vedomosti z teórie ametodiky dizajnu, z ergonómie a z estetiky
- má základné vedomosti o technologických postupoch, o materiáloch a základov navrhovania podľa obsahu študijného programu.
(c) Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore dizajn
- je schopný samostatne tvoriť anavrhovať dizajnérske produkty avýtvarné diela pre širokú oblasť hospodárskeho, kultúrneho aspoločenského života
- primerane dokáže používať technológie amateriály podľa študijného programu
- je schopný prezentovať svoju tvorbu.
(d) Doplňujúce vedomosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore dizajn je schopný:
- udržiavať kontakt svývojom vo svojej disciplíne
- zaujímať aprezentovať postoje voblasti dizajnu a hmotnej kultúry
- organizovať svoj ďalší odborný rast
- pracovať ako člen tvorivého tímu
- využívať organizačné amanažérske zručností
- komunikovať oodbornej problematike minimálne vjednom svetovom jazyku.
(e) Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa ŠO Dizajn
Štúdium odboru dizajn je ťažiskovo založené na praktickej dizajnérskej tvorbe študenta v rozpätí od tvorby koncepcie, návrhu až po realizáciu diela. Základné ateliérové štúdiu dopĺňajú teoretické, technologické a ďalšie odborné predmety.
Základným predpokladom štúdia odboru dizajn je talent, ktorého mieru škola preverí u uchádzačov o štúdium odboru v rámci prijímacieho konania formou talentovej skúšky.
Jadro znalostí tvoria vedomosti, schopnosti a zručnosti, ktoré si má absolvent študijného odboru osvojiť.
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňavysokoškolského štúdia tvorí:
- umelecké znalostí zkompozície, tvarovania a ateliérovej dizajnérskej tvorby
- technické, technologické amateriálové znalostí
- znalostí dejín umenia adizajnu
- znalostí základov teórie dizajnu, umenia aestetiky
- spoločensko-vedné, humanitné aprírodovedné súvislostí odboru.
Jadro znalostí je formované prostredníctvom:
- umeleckej interpretácie sveta ajej transpozície do oblasti dizajnu atechniky
- tvorivej reakcie na podnety aproblémy rôznych disciplín
- tvorby konceptu anávrhu
- poznávania technických, technologických, materiálových, ekonomických aekologických možností realizácie produktu
- poznávania kontextu svojej tvorby zhľadiska súčasného stavu dizajnu aspoločnosti
- štúdia teoretických predmetov acudzieho jazyka.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu v 1. - 4. roku štúdia.
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej bakalárskej práce, ktorá má charakter dizajnérskeho
- kolokviálna skúška zdejín umenia adizajnu
- kolokviálna skúška zoblasti poznania ŠO Dizajn
Znalosti uvedené v jadre znalosti ŠO Dizajn, musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah študijného odboru. Hĺbka rozpracovania však môže byť rôzna, nie však menej ako sa vymedzuje v jadre.
Indikátorom poznania spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul „bakalár" je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu na úrovni 3/5 celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100 % ECTS kreditov študijného odboru.
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov s výnimočným talentom, ktorí prv
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolvent 2. stupňa ŠO Dizajn, t.j. magisterského štúdia (Mgr.art.) získa teoretické a praktické poznatky, založené na štúdiu dizajnu a rozvíja schopnosti ich uplatnenia v samostatnej tvorbe, alebo pri pokračovaní vo vysokoškolskom štúdiu podľa doktorandského študijného programu v študijnom odbore dizajn alebo v príbuznom odbore. Je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie. Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia odboru dizajn dokážu analyzovať a navrhovať dizajn produktov v oblastiach vymedzenými jednotlivými študijnými programami v odbore dizajn. Absolvent získava hlbšie znalosti v oblasti dizajnérskej tvorby, ktorá mu umožňuje riadiť tvorivé tímy pracovníkov a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia projektov. Predpokladá sa, že absolvent 2. stupňa študijného odboru dizajn ukončil prvostupňové štúdium v odbore dizajn, resp. v niektorom príbuznom študijnom odbore (študijný program 2. stupňa je so štandartnou dĺžkou štúdia dva roky).
Je pripravený vstúpiť do praxe ako:
- samostatný tvorivý dizajnér
- vedúci tvorivého tímu
- po absolvovaný doplnkového pedagogického štúdia ako pedagóg odborných predmetov na základnej a strednej škole
- pedagóg na vysokej škole.
(b) Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia v ŠO Dizajn :
- má prehĺbené vedomosti zdejín dizajnu a výtvarného umenia
- má prehĺbené vedomosti zteórie dizajnu, semiotiky adejín hmotnej kultúry
- má vedomosti zo spoločensko-vedných disciplín súvisiacich so študijným odborom dizajn
- má prehĺbené vedomosti otechnických atechnologických postupoch amateriáloch podľa obsahu študijného programu.
(c) Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia v ŠO Dizajn:
- je schopný samostatne tvoriť anavrhovať dizajnérske produkty pre širokú oblasť hospodárskeho akultúrneho života
- dokáže používať široký rozsah technických a technologických postupov, médií amateriálov, vyplývajúcich zobsahu študijného programu
- je schopný interpretovať aprezentovať svoju tvorbu.
(d) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia v ŠO Dizajn dokáže:
- tvorivo pracovať ako samostatný dizajnér, alebo ako člen, prípadne vedúci tvorivého tímu
- udržiavať kontakt svývojom vo svojom odbore vo svete
- analyzovať ainterpretovať dizajnérsku tvorbu vsúvislostiach
- riadiť sa právnym, etickým aprofesionálnym rámcom svojej disciplíny
- aktívne komunikovať oodbornej problematike vjednom svetovom jazyku.
(e) Vymedzenie jadra znalostí pre 2. stupeň (Mgr.art.)
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa ŠO Dizajn
Magisterské štúdium odboru dizajn pokračuje v praktickej dizajnérskej tvorbe študenta. Magisterské štúdium sa zameriava na profiláciu študenta, individuálne projekty a prepojenie s praxou. Jadro znalostí tvoria vedomosti, schopnosti a zručnosti, ktoré si má absolvent študijného odboru osvojiť.
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia v ŠO Dizajn tvorí:
- ateliérová tvorba - tvorba dizajnérskeho konceptu adefinitívneho návrhu
- rozšírené technické, technologické,materiálové aekologické znalosti
- rozširujúce témy zdejín dizajnu a umenia
- rozšírené znalostí z teórie ametodológie dizajnu, zumenia, estetiky a filozofie
- diplomová práca - samostatné tvorivé riešenie dizajnérskej úlohy.
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa sú formované prostredníctvom:
- umeleckej interpretácie sveta ajej transpozície do oblasti dizajnu atechniky
- tvorivej reakcie na podnety aproblémy rôznych disciplín voblasti tvorby hmotnej kultúry spoločnosti
- tvorby konceptu anávrhu- semestrálny projekt
- poznávania technických, technologických, materiálových, ekonomických aekologic-kých možností realizácie produktu
- poznávania kontextu svojej tvorby zhľadiska súčasného stavu dizajnu aspoločnosti
- štúdia teoretických predmetov acudzieho jazyka
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň polovicu ECTS kreditov študijného programu magisterského štúdia.
Štátna skúška (2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce, ktorá má charakter dizajnérskeho návrhu
- obhajoba teoretickej (písomnej) časti diplomovej práce
- kolokviálna skúška zoblasti poznania študijného programu.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent doktorandského štúdia v ŠO Dizajn preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú tvorivú a výskumnú činnosť v oblasti dizajnu a príbuzných odborov. Je pripravený formovať a zverejňovať trendy a koncepcie v tejto oblasti. Absolvent ovláda vedecké a umelecké metódy tvorivej práce v dizajne. Je schopný študovať zahraničnú literatúru v origináli, slovom a písmom ovláda aspoň jeden svetový jazyk.
Môže vstúpiť do praxe ako:
¨ samostatný tvorivý dizajnér
¨ vedúci dizajnérskych tímov
¨ vedecký a výskumný pracovník v oblasti dizajnu
¨ vysokoškolský pedagóg
¨ odborný publicista.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru dizajn (3. stupeň) má:
¨ špecializované poznatky z dizajnu, filozofie a estetiky vo vzťahu k súčasnému stavu poznania v odbore
¨ špecializované technické, technologické, ekologické a umenovedné poznatky zamerané na okruh vlastného dizajnérskeho výskumu.
Praktické schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent 3. stupňa štúdia v ŠO Dizajn je schopný:
¨ samostatného výskumu v oblasti dizajnérskej tvorby
¨ formulovať ciele dizajnérskej tvorby v kontexte vývoja spoločnosti a teórie dizajnu.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent ŠO Dizajn (3. stupeň) si osvojí:
¨ zásady výskumnej a tvorivej práce v odbore dizajn a skúmanie ich spoločenských súvislostí
¨ právne, etické, ekonomické a ekologické súvislostí dizajnérskej tvorby
¨ schopnosti definovať a zdôvodniť nové prístupy a pohľady na dizajnérsku tvorbu a navrhovať nové produkty pre uspokojovanie hmotných a duchovných potrieb človeka.
Vymedzenie jadra znalostí pre 3. stupeň ŠO Dizajn (ArtD.)
Jadro znalostí 3. stupňa, t.j. doktorandského štúdia (ArtD.) v ŠO Dizajn je zamerané na teóriu, výskum a vlastnú dizertačnú prácu.
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore dizajn sú zamerané na teóriu a spoločensko-vedné kontexty dizajnu.
Jadro znalostí 3. stupňa obsahuje len rámcové témy (vybrané state).
Študijná časť :
zahŕňa 1/3 jadra znalostí
¨ špeciálne témy z oblasti spoločensko-vedného kontextu dizajnu a estetiky
¨ štúdium teórie dizajnu, technických, technologických a umenovedných aspektov, súvisiacich s problematikou dizertačnej práce
¨ štúdium trendov dizajnérskej tvorby v kontexte vízie vývoja spoločnosti.
Výskumná časť:
zahŕňa 2/3 jadra znalostí
¨ výskum aktuálneho dizajnérskeho problému, ktorého výsledkom je dizertačná práca
¨ účasť na tímových domácich a medzinárodných výskumných projektoch
¨ aktívna účasť v pedagogickom procese, odborných podujatiach a v publikačnej činnosti.
Štátna skúška (ArtD.)
¨ dizertačná skúška zo spoločensko-vedných kontextov dizajnu a voliteľných predmetov; obhajoba písomnej časti dizertačnej skúšky
¨ obhajoba dizertačnej práce (abstrakt v anglickom jazyku).