Theory of Music
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Theory and History of Art and Culture.
Group:
Humanities and ArtResearch area:
humanitné vedyEnglish Name of the field of study:
Theory of MusicLevels - description
Študijný odbor Teória hudby sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať
- v treťom stupni vysokoškolského štúdia – doktorandskom štúdiu (Philosophiae doctor – PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia v dennej forme 3 roky a v externej forme najviac 5 rokov.
Študijný odbor Teória hudby obsahovo nadväzuje organicky na študijný odbor 2.1.17 Dejiny a teória umenia so zameraním na dejiny a teóriu hudby, rozvíjajúc nosné disciplíny 1. (bakalárskeho) a 2. (magisterského) stupňa profilovania absolventa tohto odborného zamerania. Orientuje sa na špeciálne problémy a vybrané tematické okruhy historickej, systematickej, teoretickej a metodologickej stránky štúdia hudby, hudobného umenia a hudobnej kultúry v rámci jednotlivých disciplín hudobnej vedy. Predpokladá profiláciu špecialistu na jednotlivé oblasti skúmania hudby. Vzhľadom na prirodzenú vnútornú kontinuitu obsahu, cieľov a nosného jadra vzdelávania, profilácie absolventov i siete ich uplatnenia v praxi s obsahom 1. a 2. stupňom odboru 2.1.17 v zameranosti na Dejiny a teóriu hudby, bude vhodné rozšíriť názov odboru 2.1.21 na Dejiny a teóriu hudby (3. stupeň).
Content of the study field - general part
Obsah študijného odboru sa zameriava na vybrané problémy dejín európskej i slovenskej hudby so špecializáciou na konkrétne obdobia, žánrovo-druhové vrstvy a regionálne okruhy, prehlbuje systematicko-metodologickú sústavu štúdia vybraných hudobno-teoretických problémov z jednotlivých disciplín systematickej hudobnej vedy, posilňuje filozoficko-historický základ muzikologickej profilácie s cieľom pripraviť odborníka pre samostatné a tvorivé riešenie vedeckých problémov a prípravu rozvojových programov v oblasti hudobnej kultúry v profesionálnych hudobno-kultúrnych inštitúciách s celoštátnou pôsobnosťou.
Reason for the establishment of a study field
Polydisciplinárny základ štúdia historických, teoretických, systematicky precizovaných vedomosti o hudbe a podmienkach jej existencie vyžaduje koncentrovanú špecializáciu na prieskum aktuálnych, menej rozpracovaných problémových okruhov prostriedkami vedeckej analýzy a interpretácie. Absolvent štúdia 3. stupňa vysokoškolského vzdelania sa uplatní v zhode so svojou vedeckou špecializáciou ako samostatný odborný pracovník na úrovni vedecko-výskumných inštitúcií (Ústav hudobnej vedy SAV, Hudobné múzeum SNM) a dokumentačno-informačných inštitúcií, ako aj na vedecko-pedagogických vysokoškolských inštitúciách (Katedra hudobnej vedy Univerzity Komenského, katedry hudobnej výchovy na pedagogických fakultách slovenských univerzít, Hudobná a tanečná fakulta VŠMU).
Examples of similar study field abroad
Doktorandské štúdium, profilujúce muzikológov špecialistov sa realizuje na všetkých európskych univerzitách v organickej nadväznosti na historicko-teoretické (muzikologické) štúdium hudby na úrovni 1. a 2. stupňa vysokoškolského štúdia
Definition of related fields of study and differences between them
- všeobecná história
- etnológia
- dejiny a teória výtvarného umenia
- dejiny a teória divadla
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Tretí stupeň štúdia (doktorandské) sa zameriava na užšie špecializácie a prehĺbenie historických, teoreticko-systematických a metodologických poznatkov a aspektov profesionálnej prípravy odborníka – muzikológa. Obsahovo, štrukturálne a profilovo organicky nadväzuje na 2. stupeň (magisterský) získaného vzdelania v odbore Dejiny a teória hudby.
Chápe sa ako príprava na vedeckú činnosť v odbore, resp. ako výchova koncepčných a vedúcich pracovníkov v oblasti hudobnej kultúry na úrovni štátnych, regionálnych, miestnych i súkromných inštitúcií (dramaturg, redaktor, vydavateľ, manažér). Výber tém azameranie štúdia má individuálny charakter, predkladá sa formou projektu a končí sa.
(a) Teoretické vedomosti
Absolvent odboru TEÓRIA HUDBY:
- samostatne sformuluje vedecký problém bádania,
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov, ktorých výsledkom sú nové poznatky o predmete výskumu.
(b) Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru TEÓRIA HUDBY:
- publikovaním vlastných riešení prispieva k rozvoju svojej disciplíny a medzinárodnej vedeckej komunikácie,
- svoje vedecké schopnosti môže uplatniť aj v pedagogickom procese.
(c) Doplňujúce schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru TEÓRIA HUDBY:
- aplikuje súvislostí umeleckej tvorby a spoločensko-vedných disciplín,
- zúčastňuje sa medzinárodnej spolupráce pri realizácií výskumov umeleckej tvorby
- rozvíja študijný odbor.
Vymedzenie jadra znalostí
(a) Nosné témy jadra znalostí
Témou je problematika, ktorá je predmetom spracovania v dizertačnej práci.
(b) Študijná časť
- prehĺbenie teoretických základov a metodologického aparátu,
- prehĺbenie odbornej špecializácie / téma a zameranie štúdia má individuálny charakter a podobu riešenia problému sformulovaného v úvodnom projekte.
(c) Vedecká časť
- výskum aktuálneho / otvoreného vedeckého problému z odboru podľa vyššie zmienených kritérií.
(d) Štátna skúška
- dizertačná skúškazpredmetov jadra znalostí; obhajoba písomnej časti dizertačnej skúšky,
- obhajoba dizertačnej práce (abstrakt v anglickom jazyku).
(e) Indikátory študijného odboru
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej aumeleckej časti študijného programu 1:2. Oakceptácii študijného programu vštudijnom odbore rozhoduje MŠ SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby, dizertácie apriznaním práva vedeckej aumeleckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademickú hodnosť Philosophiae doctor - PhD.).
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.