Theory and History of Fine Art and Architecture

Displays a valid description until 20.03.2017.

Group:

Humanities and Art

Research area:

humanitné vedy

English Name of the field of study:

Theory and History of Fine Art and Architecture

Levels - description

Študijný odbor sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať

  • v treťom stupni vysokoškolského štúdia – doktorandskom štúdiu (Philosophiae doctor – PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia v dennej forme 3 roky a v externej forme najviac 5 rokov.

Študijný odbor DEJINY A TEÓRIA VÝTVARNÉHO UMENIA A ARCHITEKTÚRY obsahovo organicky nadväzuje na študijný odbor 2.1.17 Dejiny a teória umenia so zameraním na dejiny a teóriu výtvarného umenia, rozvíjajúc nosné disciplíny 1. (bakalárskeho) a 2. (magisterského) stupňa profilovania absolventa.

Tretí stupeň štúdia (doktorandské) sa poníma ako príprava sa samostatnú vedeckú činnosť v odbore a preto sa zameriava na užšiu špecializáciu a prehĺbenie teoretických a metodologických aspektov práce historika umenia.

Téma a zameranie štúdia má individuálny charakter, predkladá sa formou projektu vedeckého bádania; orientuje sa na špeciálne problémy a vybrané tematické okruhy historickej, systematickej, teoretickej a metodologickej stránky štúdia dejín a teórie výtvarného umenia; predpokladá profiláciu špecialistu pre jednotlivé oblasti bádania.

Content of the study field - general part

Obsah študijného odboru sa zameriava na vybrané problémy dejín umenia v európskom i užšom stredoeurópskom, resp. slovenskom rámci so špecializáciou na konkrétne obdobia, žánrovo-druhové vrstvy a regionálne okruhy, prehlbuje systematicko-metodologickú sústavu štúdia vybraných teoretických problémov odboru, posilňuje filozoficko-historický základ umeleckohistorickej profilácie s cieľom pripraviť odborníka pre riešenie vedeckých problémov.

Reason for the establishment of a study field

Polydisciplinárny základ štúdia historických, teoretických, systematicky precizovaných vedomostí o výtvarnom umení, súvislostiach jeho vzniku a podmienkach existencie, vyžaduje koncentrovanú špecializáciu na prieskum aktuálnych, menej rozpracovaných problémových okruhov prostriedkami vedeckej analýzy a interpretácie.

Absolvent 3. stupňa vysokoškolského vzdelania sa uplatní v zhode so svojou vedeckou špecializáciou na úrovni vedecko-výskumných inštitúcií (Ústav dejín umenia SAV, Slovenská národná galéria, VŠVU) a vedecko-pedagogických vysokoškolských inštitúcií (Katedra dejín výtvarného umenia Univerzity Komenského, katedry výtvarnej výchovy na pedagogických fakultách slovenských univerzít, teoretické katedry VŠVU), prípadne ako pracovník výskumu v inštitúciách aplikovaného výskumu (napríklad Slovenské národné múzeum).

Examples of similar study field abroad

Doktorandské štúdium, profilujúce historikov umenia sa realizuje na všetkých európskych univerzitáchv organickej nadväznosti na historicko-teoretické štúdium výtvarného umenia na úrovni 1. a 2. stupňa vysokoškolského štúdia, napríklad:

Universität Wien – Institut für Kunstgeschichte, Universität München – Institut für Kunstgeschichte, Universität Berlin – Institut für Kunstgeschichte, Uniwersytet Jagiellonski Kraków – Instytut historii sztuki, Univerzita Karlova Praha – Ústav dějin umění, Masarykova univerzita Brno – Ústav dějin umění, Eötvös Lórand T E – Müvészettörténeti Tanszék, Columbia University New York – Institute for Art History, Cambridge University – Department of Art History atď.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2 resp. 3 (konverzný ŠP)

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Študijný odbor Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry (3. stupeň štúdia – doktorandské) obsahovo nadväzuje na študijný odbor 2.1.17 Dejiny a teória umenia so zameraním na dejiny a teóriu výtvarného umenia, rozvíja teda nosné disciplíny 1. a 2. stupňa profilovania absolventa, pričom sa poníma ako príprava sa samostatnú vedeckú činnosť v odbore.

Téma a zameranie štúdia má individuálny charakter a podobu riešenia vedeckého problému samostatne sformulovaného v úvodnom projekte. Orientuje sa na špeciálne problémy a vybrané tematické okruhy historickej, systematickej, teoretickej a metodologickej stránky štúdia dejín a teórie výtvarného umenia. Predpokladá profiláciu absolventa na špecialistu pre jednotlivé oblasti bádania.

Štúdium končí naplnením predpísaných kritérií na udelenie kreditov, absolvovaním doktorandských skúšok (užšia odborná špecializácia) a obhájením doktorandskej práce.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry:

-samostatne sformuluje vedecký problém bádania,

-vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov, ktorých výsledkom sú nové poznatky o predmete výskumu.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry:

-publikovaním vlastných riešení prispieva k rozvoju svojej disciplíny a medzinárodnej vedeckej komunikácie,

-svoje vedecké schopnosti môže uplatniť aj v pedagogickom procese.

Doplňujúce schopnosti a zručnosti

-aplikuje súvislostí umeleckej tvorby a spoločensko-vedných disciplín,

-zúčastňuje sa medzinárodnej spolupráce pri realizácií výskumov umeleckej tvorby,

-rozvíja študijný odbor.

Vymedzenie jadra znalostí

(a)Nosné témy jadra znalostí

Témou je problematika, ktorá je predmetom spracovania v dizertačnej práci.

(b)Študijná časť

-prehĺbenie teoretických základov a metodologického aparátu,

-prehĺbenie odbornej špecializácie / téma a zameranie štúdia má individuálny charakter a podobu riešenia problému sformulovaného v úvodnom projekte.

(c)Vedecká časť

-výskum aktuálneho / otvoreného vedeckého problému z odboru podľa vyššie zmienených kritérií.

(d)Štátna skúška

-dizertačná skúška z predmetov jadra znalostí; obhajoba písomnej časti dizertačnej skúšky,

-obhajoba dizertačnej práce (abstrakt v anglickom jazyku).

(e)Indikátory študijného odboru

-Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujúpomer študijnej a umeleckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje MŠ SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby, dizertácie a priznaním práva vedeckej a umeleckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademickú hodnosť „Philosophiae doctor“ – PhD“)

-Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovaťv dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

-Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

History of Descriptions

Back