Ethics

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Philosophy.

Group:

Humanities and Art

Research area:

humanitné vedy

English Name of the field of study:

Ethics

Levels - description

Študijný odbor ETIKA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č.2090/2002-sekr. zo dňa 16. novembra 2002 študovať

  • v prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky,
  • v druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou 2 roky,

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore ETIKA, Aplikovaná etika (Etika profesijných činností) alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky.

  • v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.).

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru ETIKA sú spôsobilí vykonávať profesiu podľa dosiahnutého stupňa vzdelania:

1. stupeň

-          bakalár (Bc.) v odbore etika a aplikovaná etika (resp. etika profesijných činností); pre učiteľský smer  etika a etická výchova)

2. stupeň

-          magister (Mgr.) v odbore etika a aplikovaná etika; pre učiteľský smer etika a etická výchova

3. stupeň.

-          Philosophiae doctor (PhD.) v odbore etika (so špecializáciou aplikovaná etika)

Bakalár (Bc.)- v odbore ETIKA ovláda teoretické základy etiky, je schopný riešiť morálne konfliktné situácie v rámci profesijnej etiky, dokáže správne komunikovať s ľuďmi, ovláda princípy empatie, vie vhodne aplikovať zásady asertívneho správania v každodennom pracovnom styku pri výkone svojho povolania, ovláda etické a právne aspekty vzťahu odborník a klient, disponuje predpokladmi pre komunikáciu aspoň v jednom svetovom jazyku. Uplatňuje sa na nižších stupňoch verejnej správy, štátnej služby, ako asistent manažéra, pri styku s verejnosťou vo firmách, organizáciách, podnikoch a inštitúciách, ako aj vo výchovných zariadeniach.

Magister (Mgr.)- v odbore etika a aplikovaná etika dokáže vykonávať funkciu profesionálneho etika v štátnom alebo súkromnom sektore. Môže sa uplatniť ako odborník, ktorý bude schopný riadiť  ľudí, prípadne diagnostikovať a riešiť eticko-humánne dilemy v organizácii a zabezpečovať jej sociálnu integritu ako aj implantovať organizačnú kultúru. Môže mať učiteľské zameranie na etickú výchovu. V učiteľskom zameraní získava spôsobilosť pre výučbu etickej výchovy na základných školách a na stredných školách v 5. - 13. ročníku s plnou odbornou a pedagogickou kvalifikáciou. Môže sa uplatniť ako pedagóg v pedagogických inštitúciách a vzdelávacích zariadeniach.

Philosophiae doctor (PhD.) - v odbore etika: ovláda vedecké metódy výskumu v danej oblasti, je schopný viesť náročné vedecké a pedagogické projekty, dokáže realizovať etický audit v podmienkach veľkých podnikateľských subjektov, etické poradenstvo a expertízne činnosti v oblasti profesijných etík, je spôsobilý vykonávať funkciu vedúceho manažéra etiky v štátnych inštitúciách, vo verejnej správe a v súkromných firmách.

Reason for the establishment of a study field

V štruktúre ľudského poznania patrí etike dôležité miesto ako jednej z najstarších filozofických disciplín zaoberajúcej sa morálkou, mravnými hodnotami a spôsobmi správania, ktoré vedú k uplatňovaniu mravných zákonov v rozličných oblastiach života pospolitosti. V súčasnosti má kriticko-teoretický výklad základných mravných problémov svoje významné praktické vyznenie v aplikovaných etikách, ktoré formulujú prakticko-etické riešenia každodenných problémov vo vzťahu etiky k rôznym oblastiam vedy   a praxe.

Štúdium a osvojenie si metód  implementácie etiky korešponduje s modernými trendmi a humanizáciou v oblasti vedy, poznania a praxe, výzvami pre 21. storočie, ako aj integračnými ambíciami Slovenska zaradiť sa do moderného svetového a európskeho duchovného prostredia. Vysoký akcent je kladený na etiku z hľadiska negociačných procesov, informačnej spoločnosti, inštitucionálneho pôsobenia vo všetkých sférach spoločnosti, pri ovplyvňovaní rozhodovania na všetkých úrovniach spoločenského života a riešenia jeho aktuálnych dilem.

Na začiatku tretieho tisícročia sa intenzívne zvyšuje potreba odborníkov v oblasti aplikovanej etiky (podnikateľská etika, etika hospodárstva, sociálna etika, environmentálna etika, bioetika, etika komunikácie, internetu a reklamy) a profesijných etík (lekárska etika, etika žurnalistiky, práva, politiky, etika vo verejnej správe, v pedagogickej práci, v policajnej, colnej a vojenskej službe a i.) s osobitným dôrazom na etickú stránku aktivít súvisiacich s prežitím ľudstva ako sociálne organizovaného spoločenstva. Nových profesionálnych odborníkov vyžaduje aj etická dimenzia globalizácie s dôrazom na problém pôrodnosti, rozširovania svetového trhu, meniace sa ľudské potreby, urbanizáciu, migráciu, národné a etnické diaspory, otázku utečencov atď. Neoddeliteľnou súčasťou štúdia etiky je etická výchova, spojená s výchovou k tolerancii, sociálnemu spolunažívaniu, tvorivosti a humanizmu.

Examples of similar study field abroad

  • Rakúsko - Katedra etiky, Universität Wien, Institut für Philosophie, Univesität Salzburg
  • Rusko - Katedra etiky, Moskovská univerzita
  • Poľsko - Katedra etiky, Jagelonská univerzita, Katedra etiky, Univesyet Lodž, Katedra historii etiky, Wydzial filozofii chrescianskiej, Lublin
  • Japonsko - Department of Ethics, University of Tokyo
  • Kórejská republika - Department of Ethics, Chejn National University
  • Nemecko - Katheder für Ethik, Universität Frankfurt am Main, Katholische Akademie in Bayern, Universität München, Department of Ethics and Philosophy, University of Limburg, Institut für Wissenschaft und Ethik, Bonn
  • S.A. - Department of Ethics, San Diego State University, The Association for Practical Ethics, Indiana University
  • Kanada - CAE, University of British Columbia
  • Holandsko - Department of Ethics, Catholic University of Nijmegen, European Business Ethics Network, Amsterdam
  • Švajčiarsko - Universität Freiburg (Fribourg), Ethische Zentrum, Universität Zürich
  • India - College of Ethics, University of Bombay
  • Čína - Centre for Applied Ethics, Hong Kong Baptist University

Vo všetkých týchto inštitúciách a univerzitných pracoviskách patrí ETIKA k prioritným študijným a výskumným odborom.

Definition of related fields of study and differences between them

  • filozofia
  • psychológia
  • pedagogika
  • lingvistika
  • teológia
  • sociológia
  • axiológia
  • estetika
  • kulturológia

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the first degree

Absolventi odboru ETIKA (1. stupeň) dokážu analyzovať a riešiť etické problémy na úrovni zvládnutia teoretických základov dejín etiky a filozofie, východiskových poznatkov disciplín všeobecnej a aplikovanej etiky a základnej problematiky etickej výchovy. Dokážu správne rozpoznať miesto eticko-humánnych hodnôt v živote človeka a rozhodovať sa v priestoroch morálnych konfliktov v každodennom praktickom živote. Ovládajú základy psychológie, sociológie, teórie kultúry a komunikačných techník. Poznajú hlavné myšlienkové prúdy v súčasnej teoretickej, filozofickej i aplikovanej etike. Absolventi musia vedieť spolupracovať s manažérmi vo vlastnom odbore, ale aj so špecialistami z iných profesií.Absolventi odboru ETIKA (1. stupeň) majú znalosti z odboru axiológia v rozsahu základných teoretických informácií o hodnotách, hodnotení, hodnotových systémoch.Absolventi odboru ETIKA (1. stupeň) hľadajú svoje uplatnenie vo verejnom i súkromnom sektore, v štátnej službe a v oblasti výchovných inštitúcií. Dokážu riešiť situácie súvisiace s aplikovaním etických zásad vo svojom povolaní, dokážu pedagogicky pôsobiť v duchu etickej výchovy vo výchovných zariadeniach a vplývať na osoby, ktoré sú im tu zverené pri dôležitých životných rozhodnutiach, pri rozlišovaní dobra a zla v každodenných situáciách, pri práci s delikventnou mládežou.



(a)  Teoretické vedomosti absolventa

Absolvent odboru ETIKA (1. stupeň):

-          získa a pochopí podstatné informácie, všeobecné fakty, základné pojmy, princípy a teórie vzťahujúce sa k etike, filozofii, axiológii, dejinám etiky a filozofie, metodológie a metodiky týchto disciplín,

-          pochopí a vie aplikovať získané teoretické poznatky z oblasti etiky a etickej výchovy na konkrétne každodenné životné situácie,

-          dokáže aktívne participovať na riešení etických problémov profesijnej etiky a vie adekvátne použiť praktické postupy a nástroje riešenia etických otázok v tejto oblasti.

(b)  Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru ETIKA (1. stupeň) získa schopnosť:

-          identifikovať podstatu etického problému nielen na teoretickej rovine, ale aj v praxi,

-          hodnotiť etickú situáciu v podniku, firme, organizácii alebo inštitúcii, a to v štátnom ako aj   v súkromnom sektore,

-          špecifikovať problémy a navrhovať zlepšenia v etických aspektoch práce manažmentu pôsobiaceho na nižšej úrovni v organizácii, firme alebo inštitúcii,

-          používať svoje vedomosti účinne a efektívne na základnej úrovni práce vo výchovných zariadeniach.

(c)  Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru ETIKA (1. stupeň) dokáže:

-          základné etické problémy vysvetliť rôznym skupinám percipientov a navrhovať reálne možnosti ich riešenia,

-          efektívne pracovať ako jeden z členov tímu pri príprave etického kódexu v rámci profesie,

-          premyslene organizovať svoje vlastné ďalšie vzdelávanie v odbore etika a v príbuzných disciplínach,

-          pokračovať vo svojom profesionálnom rozvoji.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňavysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na Všeobecnú etiku. Štúdium má komplexný charakter a môže sa realizovať v učiteľskom aj  v neučiteľskom smere,     v dennej aj externej forme s relevantným dôrazom na príslušný profil (učiteľský smer musí zakomponovať primeraný rozsah pedagogicko-psychologických a didaktických predmetov, v neučiteľskom budú alternované špeciálne disciplíny zo všeobecnej a aplikovanej etiky ako aj                 z príbuzných sociálnych vied; v externej forme budú preferované disciplíny s výraznejším praktickým zameraním a pod.).

Jeho jadro obsahuje:

  • vymedzenie problematiky (definovanie etiky, morálky a mravnosti)
  • základné etické pojmy a kategórie
  • súčasné koncepcie v etike - prehľad teoretických koncepcií
  • dejiny etiky a filozofie  I.
  • základy metodológie praktických vied

Odporúča sa, aby tieto vedomosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 1. ročníka štúdia.

  • tradičná a súčasná etika,
  • systematická filozofia aetika
  • dejiny etiky a filozofie II.
  • profesijné etiky
  • výberové semináre zetiky a aplikovanej etiky
  • estetika a etiketa

Odporúča sa, aby tieto vedomosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 2. ročníka štúdia.

  • filozofická a aplikovaná antropológia
  • sociálna etika a jej špeciálne oblasti
  • etika spoločnosti, resp. etika vprofesijnej praxi
  • základy kulturológie

Odporúča sa, aby tieto vedomosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu 3. ročníka štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru

  • základypsychológie a sociálnej psychológie
  • program etickej výchovy (pre učiteľský smer sprimeraným rozsahom)
  • etika inštitúcií
  • úvod do axiológie
  • základy sociológie a vybrané témy zaplikovanej sociológie
  • základy ekonomiky
  • základy teórie štátu a práva
  • cudzí jazyk
  • didaktika etiky
  • prax (učiteľská/neučiteľská)

Znalosti uvedené v korpuse musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah študijného odboru. Hĺbka rozpracovania však môže byť rôzna, nie však menej ako sa vymedzuje v jadre. Ak sú uvedené témy alternatívne, študijný program musí obsahovať aspoň jednu, alebo umožňovať voľbu jednej spomedzi nich.

Indikátorom priznania spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul "bakalár" je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu na úrovni 3/5 celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100% ECTS kreditov študijného odboru.

Štátna skúška

  • obhajoba záverečnej bakalárskej práce (abstrakt v anglickom alebo nemeckom jazyku) - rozsah práce študenta v kreditovom vyjadrení musí byť úmerný významu z hľadiska príspevku k profilu absolventa.
  • komisionálna skúška z oblasti všeobecnej a aplikovanej (profesijnej) etiky a ďalších tém jadra znalostí

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Odbor je možné rozvíjať v učiteľskej aj neučiteľskej forme. Pre učiteľský variant je nutné relevantné absolvovanie pedagogicko-psychologických, didaktických a praktických disciplín. V neučiteľskej alternatíve štúdia bude položený väčší dôraz na špeciálne aplikované etiky, disciplíny zamerané na manažérsku teóriu ako aj príbuzné spoločensko-vedné disciplíny podporujúce odbornú profesijnú erudovanosť pri výkone povolania v štátnych, súkromných inštitúciách ako aj rôznych oblastiach praxe (inštitúty etiky, poradenské centrá, etické komisie apod.). Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia odboru ETIKA sú schopní aktívne pôsobiť priamo v oblasti aplikovanej etiky, etiky profesijných činností. Môžu sa podieľať na tvorbe profesionálnych etických kódexov pracovníkov rozličných profesií a navrhovať ich znenie, môžu pracovať v národných a medzinárodných etických komisiách, expertných tímoch, riadiacich orgánoch a výboroch pre posudzovanie stavu etického rozhodovania v rôznych oblastiach života spoločnosti a spoločenských vzťahov.

Absolventi sú schopní ako profesionálni etici pôsobiť s dlhodobým programovým zameraním v oblasti etického poradenstva. Sú v tejto súvislosti spôsobilí vykonávať etický audit a etickú expertízu.

Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia odboru ETIKA nadobudnú spôsobilosť pre výučbu etiky a etickej výchovy na školách základného a stredného stupňa. Pre túto pracovnú činnosť získavajú plnú odbornú a pedagogickú kvalifikáciu. Absolventi sa dokážu koncepčne a s programovým zacielením venovať pedagogickej práci a môžu tiež pôsobiť ako pedagógovia a riadiaci pracovníci vo výchovných zariadeniach a v pedagogických inštitúciách, a to aj vo vedúcich funkciách. Môžu sa venovať aj prednáškovej činnosti v rámci kurzov slúžiacich na zvýšenie odbornej kvalifikácie a etického vedomia pracovníkov v štátnej službe, vo verejnej správe, ale aj v ostatných významných korporáciách, ktoré cielene budujú etický profil svojho manažmentu.

Osobitne úspešní absolventi môžu pokračovať v štúdiu v odbore ETIKA a ďalej pôsobiť ako vysokoškolskí pedagógovia a vedeckí pracovníci na univerzitných a ostatných akademických pracoviskách.



Teoretické vedomosti

Absolvent vysokoškolského štúdia odboru ETIKA (2. stupeň):

-          komplexne ovláda etickú teóriu z oblasti všeobecnej a aplikovanej etiky a je schopný tieto vedomosti uplatňovať v jednotlivých oblastiach praxe s dôrazom na ich presadzovanie v živote organizácii (neučiteľské štúdium),

-          komplexne ovláda teoretickú problematiku etiky a etickej výchovy a je schopný tieto teoretické vedomosti uplatňovať a odovzdávať v pedagogickom procese,(pre učiteľské štúdium),

-          ovláda v relevantnom rozsahu poznatky príbuzných vedných disciplín (axiológia, aplikovaná psychológia a sociológia, pedagogika, filozofia a dejiny filozofie, pozitívne právo, religionistiky, sociálnej analýzy)a metódy vedeckej práce,

-          dokáže samostatne pôsobiť ako pedagóg pri výučbe etiky a etickej výchovy na základnom     a strednom stupni škôl, a to aj v riadiacej funkcii,

-          aktívne nachádza a prezentuje vlastné riešenia konkrétnych etických problémov, ktoré vznikajú v pedagogickej praxi,

-          aktívne nachádza a prezentuje vlastné riešenie etických problémov v rámci aplikovanej etiky, na pôde etiky profesijných činností.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent vysokoškolského štúdia odboru etika (2. stupeň):

-          získa schopnosť prakticky usmerňovať a viesť v rámci pedagogického procesu osoby, ktoré mu boli zverené, pomáhať im pri etickom rozhodovaní v každodenných situáciách, ale aj pri zásadných životných rozhodnutiach,

-          je schopný profesijne pôsobiť v decíznej sfére, v inštitúciách a organizáciách, vo verejnej správe a štátnej službe utvárať zodpovednostný mechanizmus,

-          dokáže uviesť do praxe teoretické vedomosti z jednotlivých aplikovaných etík,

-          v súkromných, verejných alebo štátnych organizáciách a inštitúciách dokáže svojou pôsobnosťou v etickom manažmente využiť vedomostný základ k zvýšeniu praktickej výkonnosti, organizačnej kultúry a úspešnosti korporácie,

-          je schopný navrhovať a zavádzať do praxe etické programy a etický režim v organizácii, pracovať v etických komisiách, vykonávať poradenskú a humanitnú činnosť.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent vysokoškolského štúdia odboru ETIKA (2. stupeň):

-          dokáže pracovať efektívne ako jednotlivec a ako člen alebo vedúci pedagogického alebo výskumného tímu,

-          je schopný viesť a riadiť pracovný kolektív s aktívnymi znalosťami manažérskej práce,

-          dokáže využiť vo svojej práci znalosti z oblasti teórie komunikácie, výchovy a vzdelávania,

-          je schopný udržiavať kontakt s najnovším tendenciami vývinu vo svojej vednej disciplíne,

-          má predpoklady pôsobiť v medzinárodných expertných a vedecko-výskumných tímoch a riešiť interdisciplinárne úlohy z etického a humánneho hľadiska,

-          je schopný presadiť sa ako expert v medzinárodných inštitúciách a programoch.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

  • etické a filozofické smery súčasnosti
  • etika ako systém (sociálna filozofia jej východiská a princípy, sebauskutočnenie a sebarozvinutie človeka, európska dimenzia v morálnej kultivácii osobnosti, súčasné etické teórie)
  • aplikované etiky (etika a postmoderná kultúra, etika v období globalizácie, súčasné trendy v environmentálnej etike, etika politiky, biomedicínska etika, hospodárska etika)
  • etická výchova (tvorivo-humanistická výchova a celoživotné vzdelávanie, výchovné štýly ako stratégie výchovy, etická výchova a rodina, výchova k tolerancii a sociálnemu spolunažívaniu) - pre učiteľský smer

Odporúča sa, aby tieto vedomosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.

  • aplikovaná a profesijná etika (aplikované etiky, etika v policajnej, colnej a vojenskej službe, etika a právo, základné práva v sociálnom zabezpečení, etika verejnej správy, etická expertíza a etické poradenstvo, manažérska a podnikateľská etika, etika vedy a techniky)
  • sociológia a psychológia (nové koncepcie v teórii osobnosti, morálna inteligencia, sociálne nerovnosti a sociálne stratifikácia, teória konfliktov)
  • axiológia (riziká hodnotovej voľby)
  • teória komunikácie (špeciálne problémy, etika masmediálnej komunikácie a reklamy, etika internetu)
  • riešenie etických dilem, analytických postupov, identifikácia etických štandardov a uplatňovanie etiky vpersonálnej práci
  • prax učiteľská/neučiteľská
  • diplomová práca (DP) - konkrétne riešenie zadania

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

Znalosti uvedené v jadre znalostí musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah študijného odboru. Aspoň 1/2 obsahu študijného programu musí obsahovať témy (nosné a ďalšie) študijného odboru, v 1OO% vyjadrení ECTS kreditov odboru.

Štátna skúška

  • obhajoba diplomovej práce (abstrakt v anglickom, nemeckom alebo francúzskom jazyku)
  • komisionálna ústna skúška zo všeobecnej (filozofickej) etiky, aplikovanej etiky a zo schopnosti riešiť etické dilemy všpecifických oblastiach uplatňovania etiky (neučiteľský smer) a etickej výchovy (v učiteľskom smere)

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent štúdia ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti etiky a etickej výchovy, sleduje posledné vedecké trendy v týchto disciplínach, sám hľadá nové, originálne riešenia a prístupy k problematike.

Konštruktívne spolupracuje s odborníkmi z iných vedných odborov, dokáže uplatňovať svoje vedomostiv praxi, je spôsobilý riadiť výskum v danej oblasti.

Absolvent je schopný aktívne a účinne pôsobiť vo  vrcholovom manažmente moderných inštitúcií, organizácií, firiem a iných korporácií ako profesionálny etik.

Dokáže sledovať spoločenské, právne a prípadné environmentálne dôsledky etických rozhodnutí v praxi.



(a)  Teoretické vedomosti

Absolvent vysokoškolského štúdia odbor ETIKA (3. stupeň):

-          vedecky báda a ako zrelá vedecká osobnosť prináša vlastné riešenia problémov v oblasti etiky, aplikovanej etiky a etickej výchovy,

-          dokáže vedecky sformulovať aktuálne problémy vo svojej sfére vedeckých záujmov,

-          dokáže iniciovať a argumentačne obhájiť vznik nových výskumných programov                     a teoretických úloh v oblasti etiky, aplikovanej etiky a etickej výchovy,

-          vďaka rozsahu a hĺbke svojich teoretických vedomostí, ako aj zásluhou svojich osobnostných kvalít je schopný vychovávať ďalších vedeckých a pedagogických pracovníkov v oblasti etiky, aplikovanej etiky a etickej výchovy.

(b)  Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent vysokoškolského štúdia odboru ETIKA (3. stupeň):

-          je schopný významne sa podieľať na organizovaní výskumu, na organizačno-technickom zabezpečení konkrétnej realizácie a riešenia výskumných úloh a programov,

-          je schopný presvedčivo a verejne prezentovať výsledky svojej vedeckej činnosti,

-          účinne a všestranne podporuje rozvoj študijného odboru a intenzívne hľadá možnosti jeho spojenia s praxou,

-          je schopný aktívne pracovať v medzinárodných výskumných tímoch a celoštátnych výskumných programoch.

Vymedzenie jadra znalostí

(a)  Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí tretieho stupňa vysokoškolského štúdia odboru ETIKA sa viažu na najnovšie výsledky vedeckého bádania v oblasti všeobecnej, filozofickej etiky, teórie a praxe aplikovanej etiky        a etickej výchovy.

Jadro znalostí môže preto obsahovať len príklady vybraných rámcových tém, ktoré možno modifikovať, aktualizovať, dopĺňať a špecifikovať v súvislosti so súčasnými vedeckými potrebami a bádateľskými výsledkami.

(b)  Študijná časť

Dokonalé zvládnutie teoretického fundamentu, metodologického aparátu, vynikajúca zorientovanosť       v súčasných vedeckých trendoch v oblasti všeobecnej etiky, aplikovanej etiky a etickej výchovy, znalosť domácich i zahraničných prameňov, vedeckej produkcie publikovanej knižne aj vo vedeckých periodikách.

(c)  Vedecká časť

Samostatné vytvorenie a verejné prezentovanie originálnych výsledkov výskumu aktuálneho, otvoreného vedeckého problému v oblasti etiky doma aj v zahraničí.

Osvojenie si a rozvinutie zásad vedeckej práce, precízne a pôvodné vedecké formulovanie problému, permanentná pozornosť venovaná vzťahu medzi rozvojom študijného odboru a prínosom pre prax.

Osvojiť si metódy organizácie vedeckej práce, praktiky organizovania vedeckých podujatí a spôsobov aktívnej účasti vo vedeckom živote.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška        a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium študentovej schopnosti samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

History of Descriptions

Back