Logopédia
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Speech and Language Therapy and Therapeutic Education.
Group:
Upbringing and EducationResearch area:
pedagogické vedyContent of the study field - general part
Absolventi študijného odboru LOGOPÉDIA sú spôsobilí vykonávať profesiu logopéda v rezorte zdravotníctva, školstva a rezorte práce a sociálnych vecí, ako aj v neštátnych zariadeniach.
- Absolvent magisterského štúdia (1. a 2. stupeň) ovláda logopedickú diagnostiku, terapiu aprevenciu narušenej komunikačnej schopností udetí adospelých. Medzi jeho zručnosti aspôsobilosti patrí aj poradenská, posudková avedecko-výskumná činnosť.
- Absolvent doktorandského štúdia - PhD (3. stupeň) okrem vyššie uvedených spôsobilostí ovláda aj vedecké metódy skúmania etiológie, patogenézy, klasifikácie, hodnotenia narušenej komunikačnej schopnosti, ako aj efektívnosti metód terapie narušenej komunikačnej schopnosti.
Examples of similar study field abroad
UK- Speech and Language therapy: City University London, Department of Language and Communication Science; Speech and Language therapy: Manchester Metropolitan University, Department of Psychology and Speech Pathology, Nemecko - Sprachbehindertenpädagogik: Maxmilian Universität München,Institut für Rehabilitationswissenschaften der Humboldt-Universität zu Berlin, Švédsko: Speech and language pathology, Karolinska Institutet Stockholm, Francúzsko: Université Victor Segalen, Bordeaux, Département d'orthophonie .
Definition of related fields of study and differences between them
- Medicína (ORL- foniatria, neurológia, pediatria, plastická chirurgia atď.)
- Špeciálna pedagogika
- Jazykoveda
- Psychológia
Logopédia ako interdisciplinárny vedný odbor hraničí s tými časťami uvedených príbuzných študijných odborov, ktoré sa týkajú komunikácie, vývinu komunikačnej schopnosti, liečenia ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou, výchovou a vzdelávaním týchto ľudí atď. Líši sa od nich svojim komplexným zacielením na narušenie komunikačnej schopnosti ako predmetu svojho skúmania ako aj tým, že pri skúmaní narušenej komunikačnej schopnosti, jej diagnostike, prevencii, poradenstve a terapii aplikuje špecifické logopedické metódy.
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolventi odboru logopédia (1.a 2. stupeň) dokážu poskytnúť komplexnú logopedickú intervenciu ľuďom s narušenou komunikačnou schopnosťou každého veku.
Absolventi sú spôsobilí pracovať v tíme s lekárom, psychológom, špeciálnym, liečebným pedagógom atď. ako rovnocenný člen tímu; získavať, prijímať a poskytovať členom tímu potrebné informácie a zručnosti v rámci komplexnej starostlivosti o ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou. Dokážu tiež riadiť tímy, samostatne a tvorivo pracovať, viesť aj veľké projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia, Hlboké znalosti im umožňujú solídny vedecký prístup k riešenej problematike narušenej komunikačnej schopnosti
Logopéd sa uplatní
- v rezorte zdravotníctva: v logopedických ambulanciách polikliník a nemocníc s poliklinikou, na klinikách a oddeleniach ORL, foniatrických a neurologických, rehabilitačno - fyziatrických oddeleniach, ako aj klinikách a oddeleniach plastickej chirurgie, geriatrických oddeleniach, v liečebniach pre dlhodobo chorých, rehabilitačných ústavoch a sanatóriách, v neštátnych ambulanciách atď.
- v rezorte školstva: ako logopéd v špeciálnych materských školách, špeciálnych základných školách, špeciálnych školách pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, zariadeniach špeciálnopedagogického poradenstva, detských integračných centrách
- v rezorte práce a sociálnych vecí: podľa potrieb a požiadaviek ústavov sociálnej starostlivosti v rámci ich logopedickej starostlivosti
- v súkromných zariadeniach.
Teoretické vedomosti
Absolvent štúdia logopédie (1.a 2. stupeň)
- získa dostatočne hlboké informácie aby pochopil fakty, teórie a interdisciplinárne súvzťažnosti, spojené so vznikom a odstraňovaním narušenej komunikačnej schopnosti,
- získa primerané informácie zo súvzťažných disciplín, najmä medicíny, jazykovedy, psychológie a pedagogiky, týkajúce sa komunikačnej schopnosti, jej anatomicko-fyziologickej bázy, možností diagnostikovania i korigovania, ktoré tvorivo aplikuje v praxi.
- dokáže aplikovať primerané teoretické prístupy aby pochopil zložitosť narušenia komunikačnej schopnosti v celej jej mnohotvárnosti, zavádzať zložité riešenia a používať metódy a prostriedky modernej logopédie
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru logopédia (1. a 2. stupeň)
- dokáže diagnostikovať a analyzovať narušenú komunikačnú schopnosť u detí i dospelých,
- je schopný navrhovať, špecifikovať, implementovať a aplikovať metódy a techniky logopedickej terapie u ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou,
- v rámci komplexnej starostlivosti o ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou je spôsobilý poskytovať poradenské služby, realizovať preventívnu a osvetovú činnosť.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent dokáže
- v rámci preventívnej činnosti sprostredkovať širokej verejnosti informácie o predchádzaní narušenej komunikačnej schopnosti prístupnou formou,
- spracovať a publikovať výsledky svojej diagnostickej a terapeutickej činnosti,
- realizovať priebežné pošpecializačné vzdelávanie vo svojom odbore, svoj vlastný kontinuálny profesionálny rozvoj.
Vymedzenie jadra znalostí 1. a 2. stupeň
Nosné témy jadra znalostí:
Základné logopedické disciplíny
- Logopedická propedeutika
- Anatómia, fyziológia a patofyziológia reči
- Logopedické poradenstvo
- Vývin reči
- Kazuistický seminár
Tieto znalosti tvoria 8% ,t.j. 24 kreditov študijného programu
Špeciálne logopedické disciplíny
- Dyslálie,
- Narušený vývin reči
- Poruchy hlasu
- Poruchy rezonancie a palatolália
- Poruchy plynulosti reči
- Poruchy čítanej a písanej reči
- Symptomatické poruchy reči
- Afázie
- Alternatívna a augmentatívna komunikácia
Tieto znalosti tvoria 21% ,t. j. 63 kreditov študijného programu
Logopedické suportívne disciplíny
- ORL, foniatria a audiológia
- Neurológia
- Rehabilitačné lekárstvo
- Gerontológia
- Psychiatria
- Základy latinčiny
- Základy lingvistiky
- Špeciálna pedagogika
- Metodológia výskumu
- Psychológia a patopsychológia
- Klinická psychológia
- Neuropsychológia
- Terapia hrou
- Muzikoterapia
Tieto znalosti tvoria 34% ,t. j. 112 kreditov študijného programu
Štátna skúška (1. a 2. stupeň)
- Obhajoba diplomovej práce
- Teória logopédie
- Logopedická diagnostika
- Logopedická terapia
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolventi odboru logopédia (1.a 2. stupeň) dokážu poskytnúť komplexnú logopedickú intervenciu ľuďom s narušenou komunikačnou schopnosťou každého veku.
Absolventi sú spôsobilí pracovať v tíme s lekárom, psychológom, špeciálnym, liečebným pedagógom atď. ako rovnocenný člen tímu; získavať, prijímať a poskytovať členom tímu potrebné informácie a zručnosti v rámci komplexnej starostlivosti o ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou. Dokážu tiež riadiť tímy, samostatne a tvorivo pracovať, viesť aj veľké projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia, Hlboké znalosti im umožňujú solídny vedecký prístup k riešenej problematike narušenej komunikačnej schopnosti
Logopéd sa uplatní
- v rezorte zdravotníctva: v logopedických ambulanciách polikliník a nemocníc s poliklinikou, na klinikách a oddeleniach ORL, foniatrických a neurologických, rehabilitačno - fyziatrických oddeleniach, ako aj klinikách a oddeleniach plastickej chirurgie, geriatrických oddeleniach, v liečebniach pre dlhodobo chorých, rehabilitačných ústavoch a sanatóriách, v neštátnych ambulanciách atď.
- v rezorte školstva: ako logopéd v špeciálnych materských školách, špeciálnych základných školách, špeciálnych školách pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, zariadeniach špeciálnopedagogického poradenstva, detských integračných centrách
- v rezorte práce a sociálnych vecí: podľa potrieb a požiadaviek ústavov sociálnej starostlivosti v rámci ich logopedickej starostlivosti
- v súkromných zariadeniach.
Teoretické vedomosti
Absolvent štúdia logopédie (1.a 2. stupeň)
- získa dostatočne hlboké informácie aby pochopil fakty, teórie a interdisciplinárne súvzťažnosti, spojené so vznikom a odstraňovaním narušenej komunikačnej schopnosti,
- získa primerané informácie zo súvzťažných disciplín, najmä medicíny, jazykovedy, psychológie a pedagogiky, týkajúce sa komunikačnej schopnosti, jej anatomicko-fyziologickej bázy, možností diagnostikovania i korigovania, ktoré tvorivo aplikuje v praxi.
- dokáže aplikovať primerané teoretické prístupy aby pochopil zložitosť narušenia komunikačnej schopnosti v celej jej mnohotvárnosti, zavádzať zložité riešenia a používať metódy a prostriedky modernej logopédie
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru logopédia (1. a 2. stupeň)
- dokáže diagnostikovať a analyzovať narušenú komunikačnú schopnosť u detí i dospelých,
- je schopný navrhovať, špecifikovať, implementovať a aplikovať metódy a techniky logopedickej terapie u ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou,
- v rámci komplexnej starostlivosti o ľudí s narušenou komunikačnou schopnosťou je spôsobilý poskytovať poradenské služby, realizovať preventívnu a osvetovú činnosť.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent dokáže
- v rámci preventívnej činnosti sprostredkovať širokej verejnosti informácie o predchádzaní narušenej komunikačnej schopnosti prístupnou formou,
- spracovať a publikovať výsledky svojej diagnostickej a terapeutickej činnosti,
- realizovať priebežné pošpecializačné vzdelávanie vo svojom odbore, svoj vlastný kontinuálny profesionálny rozvoj.
Vymedzenie jadra znalostí 1. a 2. stupeň
Nosné témy jadra znalostí:
Základné logopedické disciplíny
- Logopedická propedeutika
- Anatómia, fyziológia a patofyziológia reči
- Logopedické poradenstvo
- Vývin reči
- Kazuistický seminár
Tieto znalosti tvoria 8% ,t.j. 24 kreditov študijného programu
Špeciálne logopedické disciplíny
- Dyslálie,
- Narušený vývin reči
- Poruchy hlasu
- Poruchy rezonancie a palatolália
- Poruchy plynulosti reči
- Poruchy čítanej a písanej reči
- Symptomatické poruchy reči
- Afázie
- Alternatívna a augmentatívna komunikácia
Tieto znalosti tvoria 21% ,t. j. 63 kreditov študijného programu
Logopedické suportívne disciplíny
- ORL, foniatria a audiológia
- Neurológia
- Rehabilitačné lekárstvo
- Gerontológia
- Psychiatria
- Základy latinčiny
- Základy lingvistiky
- Špeciálna pedagogika
- Metodológia výskumu
- Psychológia a patopsychológia
- Klinická psychológia
- Neuropsychológia
- Terapia hrou
- Muzikoterapia
Tieto znalosti tvoria 34% ,t. j. 112 kreditov študijného programu
Štátna skúška (1. a 2. stupeň)
- Obhajoba diplomovej práce
- Teória logopédie
- Logopedická diagnostika
- Logopedická terapia
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké metódy skúmania príčin, príznakov, vyšetrovania a odstraňovania narušení komunikačnej schopnosti.
Teoretické vedomosti (3.stupeň)
Absolvent odboru logopédia
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia v oblasti narušení komunikačnej schopnosti a logopédie vôbec.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)
Absolvent si osvojí
- zásady a spôsob vedeckého bádania, vedecké formulovanie problému, cieľa výskumu hypotéz, spôsob výskumu, prezentácie a interpretácie výskumných výsledkov. Dokáže prezentovať svoje výsledky v odbornej i laickej verejnosti, rozvíja študijný odbor a je prínosom pre logopedickú teóriu i prax.
Vymedzenie jadra znalostí (3.stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3.stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa, t.j. PhD. stupňa štúdia logopédie sú viazané na vedecké spracovanie analýzu, komparáciu a syntézu poznatkov o narušenej komunikačnej schopnosti v najširších súvislostiach.
Študijná časť:
Kurzy
Cudzí jazyk - odborná terminológia (angličtina/nemčina)
Metodológia a štatistika
Kognitívna neurofyziológia
Logopédia - moderné trendy v teórii a výskume
Predmety
Logopédia
Otorinolaryngológia
Lingvistika
Psychológia
Pedagogika
Vedecká časť
- Výskum aktuálneho a doteraz nedoriešeného vedeckého problému v odbore logopédia
- Zásady vedeckej práce, základný verzus aplikovaný výskum, koncipovanie vedeckého výskumu (problém- hypotéza -.riešenie -výskum -interpretácia a analýza výsledkov - syntéza - závery.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Kritérium dizertačnej skúšky a obhajoby dizertačnej práce je preukázanie adekvátnej schopnosti samostatne získavať a najmä aplikovať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich aplikovať.