Curative education
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Speech and Language Therapy and Therapeutic Education.
Group:
Upbringing and EducationResearch area:
pedagogické vedyEnglish Name of the field of study:
Curative educationLevels - description
Študijný odbor LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA sa môže študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky;
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou 2 roky;
Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v odbore Liečebná pedagogika. Pre uchádzačov z príbuzných študijných odborov sa navrhne študijný program so štandardnou dĺžkou 3 roky.
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.)
Content of the study field - general part
Absolventi študijného odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
·(Bc.) liečebný pedagóg – asistent– 1. stupeň
·(Mgr.) liečebný pedagóg – 2. stupeň
·liečebný pedagóg (PhD.) so špecializáciou – 3. stupeň
Liečebný pedagóg – asistent (Bc.) ovláda kľúčové kvalifikácie liečebného pedagóga, máodborné a osobnostné predpokladypre poskytovanie asistenčných služieb pri inklúzii, v rámci rozvíjajúcich a korekčných cvičení, pri kreatívnych, podporných, reedukačných a psychorehabilitačných formách liečebnopedagogickej práce.
Liečebný pedagóg (Mgr.) – je samostatným odborným pracovníkom v tíme iných vysokoškolsky vzdelaných odborníkov – ovláda potrebnú terminológiu, diagnostické metódy a terapeutické postupy pre prípravu a realizáciu terapeuticko-výchovnej pomoci jednotlivcom alebo v skupine ako aj pre poradenstvo a prácu s rodinou. Má metodologické, osobnostné a odbornépredpoklady prevedecko-výskumnúprácu. Po získaní potrebnej praxe je pripravený metodicky viesť liečebnopedagogických asistentov.
Liečebný pedagóg (PhD.) – je schopný tvorivo rozvíjať, hodnotiť a odovzdávať vedecké poznatky vo svojom odbore.Ovláda vedecké metódy výskumu. Je vysoko graduovaným odborníkom vo svojej oblasti, s prehĺbeným vzdelaním vo vybranej oblasti liečebnopedagogickej praxe.
Reason for the establishment of a study field
Liečebnej pedagogike patrí priestor medzi všeobecnou, špeciálnou pedagogikou a hraničnými medicínskymi, psychologickými a sociálnymi vedami. Orientuje sa na terapeuticko-výchovnú pomoc tým jednotlivcom, ktorí zaostávajú za svojimi možnosťami, majú poruchy vývinu alebo správania, ktorí pre svoje postihnutie, ochorenie alebo jeho následky nie sú schopní viesť vekuprimeraný spôsob života. Táto pomoc spočíva v podpore kompetencií jednotlivca orientovať sa, rozhodovať, vytvárať vzťahy, komunikovať, nachádzať význam, prijímať a realizovať hodnoty. Uskutočňuje sa v rámci cvičení a programov s terapeutickovýchovným využívaním rozvíjajúcich, kreatívnych, sebarealizačných a sebaobslužných činností. Ide o bazálnu stimuláciu, senzomotorickú stimuláciu, korekciu, reedukáciu, individuálnu edukáciu, psychosociálnu rehabilitáciu, krízovú intervenciu a sprevádzanie. Má pevné miesto v modernej starostlivosti o znevýhodnených jednotlivcov v každom veku. Jej význam rastie so spoločenskou potrebou odborníkov v oblasti včasnej diagnostiky a terapie, prevencie a terapie porúch vývinu a správania, inkluzívneho vzdelávania a výchovy detí (mládeže) s postihnutiami a ochoreniami, ako aj potreby komplexnej a komunitnej rehabilitácie a poradenstva.
Examples of similar study field abroad
Nemecko: Bc./ Mgr. rehabilitácie a sociálnej integrácie (BA/MA of Arts in Rehabilitation and Social Integration), Fakulta liečebnej pedagogiky a rehabilitácie - Univerzita v Kolíne
Holandsko: Liečebná pedagogika (Orthopadagogiek) - Univerzity v Groningene, Nijmegen, Utrechte, Leidene a Amsterdame
Belgicko: Liečebná pedagogika (Orhtopädagogik) - Univerzity v Leuven a v Gente
Rakúsko: Sonder- und Heilpädagogik, Univerzita vo Viedni
Maďarsko: Liečebná pedagogika (Gyógypedagógia) - Univerzita G. Barzci, Budapešť
Švajčiarsko- Liečebnopedagogické odbory na univerzite v Zürichu a Berne
Poľsko: Pedagogika revalidicijna, Univerzita v Štetíne, Pedagogika terapeuticzna - Univerzita vo Varšave
USA - Musictherapy, Arttherapy - Montclair State University
Francúzsko - Arttherapy, Bibliotherapy, Musictherapy - Savojská univerzita, Chambery
Definition of related fields of study and differences between them
- Vychovávateľstvo a sociálna pedagogika - má ťažisko v sociálnej pedagogike, v teórii výchovy a výchovných programoch pre skupiny detí a mládeže v školských zariadeniach. V štúdiu liečebnej pedagogiky je dôraz na medicínske a psychologické disciplíny, na vývinovú a problémovú diagnostiku, terapeuticko-výchovné cvičenia a programy pre jednotlivcov a skupiny v každom veku.
- Špeciálna pedagogika – zameriava sa hlavne na výchovu a vzdelávanie detí a mládeže s postihnutiami (mentálnym, zmyslovým, rečovým, somatickým, sociálnym...). Svoju potrebu zdôvodňuje závažnosťou postihnutia. Významné miesto majú špeciálne didaktiky predmetov. V štúdiu liečebnej pedagogiky ide o ťažké vývinové a životné okolnosti v každom veku bez ohľadu na prítomnosť postihnutia. Dôraz sa kladie na predmety pripravujúce študentov pre individuálnu prácu a prácu s malou skupinou, na odbornú, praktickú a osobnostnú prípravu v jednotlivých terapeuticko-výchovných disciplínach.
- Sociálna práca – je zameraná na sociálnu patológiu, na problémové sociálne situácie a formy pomoci - sociálny manažment, terénna práca, poradenstvo, pomoc pri realizácii sociálnych potrieb a rolí. V liečebnej pedagogike je terapeutickovýchovná pomoc zameraná na podporu vývinu a obnovu psychosociálneho zdravia človeka v ťažkej životnej situácii.
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolvent je pripravený vykonávať liečebnopedagogickú činnosť v rezorte školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva a vnútra v rámci:o prevencie vzniku porúch a možného narušenia psychosociálneho zdravia, ako aj prevencie druhotných porúch a komplikácií u rizikových jednotlivcov;o orientácie v aktuálnej (spravidla výchovnej, ale aj zdravotnej, sociálnej, psychickej) situácii klienta, na zistenie jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb; o asistencie pri liečebnopedagogických cvičeniach a programoch v rámci inklúzie alebo podporných opatrení na zlepšenie podmienok vývinu a kvality života človeka v ťažkej životnej situácii;o konzultačno-poradenskej intervencie smerom do životného prostredia klienta s cieľom zlepšiť jeho životné podmienky a okolnosti vývinu;
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa získa:
o znalosť biologických, psychologických a sociálnych zákonitosti vývinu a správania človeka od prenatálneho veku po starobu;
o znalosť spoločenských (sociálnych, kultúrnych, ekonomických, právnych a filozofických) okolností, problémov a konfliktov vo vzťahu k výchove a k starostlivosti o osoby so špeciálnymi potrebami;
o znalosť okolností, ktoré vyvolávajú a sprevádzajú poruchy vývinu a zdravia, schopnosť porozumieť súvislostiam a preventívne intervenovať;
o vedomosti o zdrojoch a formách pomoci, schopnosť poskytnúť poradenské informácie, znalosť kompetencií príbuzných odborov.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolventi odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA (1. stupeň) získavajú tieto schopnosti a zručnosti:
o schopnosť porozumieť a zohľadniť v liečebnopedagogickej intervencii diagnózy a opatrenia iných odborníkov (lekárov, psychológov, špeciálnych pedagógov, vychovávateľov...);
o schopnosť zostaviť problémovú anamnézu, získať orientáciu vo výchovnej situácii klienta, aktualizovať korekčné opatrenia a sledovať ich účinnosť;
o schopnosť plánovať a realizovať liečebnopedagogickú asistenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo liečebnovýchovných programov s využívaním prvkov disciplín ako sú arteterapia, biblioterapia, muzikoterapia, ergoterapia, terapia hrou, dramatoterapia, terapia pohybom;
o schopnosť inštruovať o aktuálnych výchovných opatreniach vo výchovnom, vzdelávacom a sociálnom prostredí klienta;
o znalosť techník, materiálov a postupov, ktoré uľahčujú dosiahnuť liečebnovýchovný zámer;
o schopnosť uplatniť tímový a interdisciplinárny prístup v riešení problému klienta;
o schopnosť kontrolovať a hodnotiť svoje správanie, postoje, city a starať sa o svoju psychohygienu;
Doplňujúce vedomosti a schopnosti a zručnosti:
Absolvent 1. stupňa získa tieto doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti:
- základy odborného cudzieho jazyka;
- zručnosť v práci s odbornou literatúrou
- schopnosť pracovať s PC;
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Bakalársky študijný program odboru Liečebná pedagogika obsahuje nosné témy:
o základy sociálnych vied - základy filozoficko-metodologické, biologicko-medicínske,
štúdium pedagogiky, psychológie, sociológie a soc. práva;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 2/3 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia.
o základy liečebnej pedagogiky - dejiny, diagnostika, didaktika, cvičenia a programy;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia, 1/3 v 2. roku štúdia.
o aplikovanie liečebnej pedagogiky - vekové a problémové okruhy, základy terapeutických disciplín, výskumný projekt;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 2. roku štúdia a 1/3 v 3. roku štúdia.
o praktická príprava - exkurzia, prax, sociálnopsychologický výcvik, praktikum;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili 1/12 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia a 1/12 v 2. roku a 1/6 v 3. roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupňa):
o poruchy vývinu a správania
o základy špeciálnej pedagogiky
o systémy pomoci osobám so zdravotným postihnutím
o komunitná rehabilitácia
o práca v tíme, práca so skupinou
1.štátna skúška:
- obhajoba záverečnej práce;
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru.
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov z príbuzných študijných odborov
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolventi druhého stupňa sú schopní vykonávať samostatnú liečebnopedagogickú odbornú činnosť v rezorte školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva a vnútra v rámci:
- selektívnej aindikovanej prevencie porúch vývinu a psychosociálneho zdravia so zameraním nahabilitáciu, rehabilitáciu apodporné programy pri reziduálnych stavoch;
- liečebnopedagogickej diagnostiky, ovládať diagnostické prostriedky, orientovať sa vaktuálnej (spravidla výchovnej, ale aj zdravotnej, sociálnej, psychickej) situácii klienta a vypracovať koncept pomoci, využívať anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, zostaviť problémovú anamnézu, hodnotiť pozorovanie a analyzovať produkty činností klienta;
- liečebnej výchovy, pripraviť, realizovať a hodnotiť liečebnopedagogické cvičenia aprogramy vrámci bazálnej stimulácie, senzomotorickej stimulácie, korekcie, reedukácie, resocializácie, individuálnej edukácie, psychosociálnej rehabilitácie, krízovej intervencie alebopodpory a zlepšenia kvality života človeka vťažkej životnej situácii (sprevádzanie);
- odborného metodického vedenia liečebných pedagógov- asistentov;
- rodinnej terapie avýchovného poradenstva, realizovať konzultačno-poradenskú intervenciu do životného prostredia klienta scieľom zlepšiť jeho životné podmienky, poskytovať výchovné, rodinné aosobné poradenstvo, informovať opovahe aprognóze poruchy, ako ajomožnostiach inej odbornej pomoci;
- odborno-znaleckej činnosti vypracovať pedagogické hodnotenie jednotlivcov, ktorí sú sociálne avýchovne ohrození, znevýhodnení, týraní, zanedbávaní, zneužívaní, apod., v záujme riešenia ich situácie;
- vedecko-výskumnej činnosť hľadať možnosti pre zlepšovanie poskytovanej starostlivosti, rozvíjať teóriu a prax liečebnej pedagogiky aspolupracovať vtomto smere sinými odborníkmi. Tiež apublikovať aprezentovať svoje poznatky askúseností.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (2. stupeň) v rámci štúdia:
- získal komplexné vedomosti a zručnosti z dvoch (avedomosti aspoň zďalších dvoch) terapeutických disciplín ako sú arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia;
- osvojil si ďalšie terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program);
- získal vedomosti z predmetov adisciplín relevantných oblastiam svojho uplatnenia:
- v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia)
- v špecializovaných zariadeniach, napr. v špeciálnychtriedach, liečebňach, oddeleniach, ústavoch - (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok);
- v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia);
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolventi odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA (2. stupeň) získavajú okrem vedomostí a schopností získaných v 1. stupni vzdelávania schopnosti a zručnosti:
- vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú aprocesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii acelkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami, projektovať terapeutickovýchovné apsychorehabilitačné opatrenia ahodnotiť ich prínos,
- vykonávať diferenciálnodiagnostické vyšetrenie,získavať doplňujúce diagnostické údaje
- analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby;
- plánovať,realizovať ahodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečeb-nopedagogických cvičení alebo programov svyužívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom;
- vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta vsúvislosti sriešením situácie klienta so špeciálnymi problémami vťažkých životných okolnostiach;
- plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať vrodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej akrízovej intervencie;
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (2. stupeň) dokáže:
- komunikovať v odbore vcudzom jazyku;
- po absolvovaní predpísanej praxe metodicky viesť liečebného pedagóga - asistenta;
- starať sa o svoj odborný život, udržiavať kontakty sliečebnopedagogickou obcou;
- riadiť sa profesionálnym, etickým aprávnym rámcom svojho odboru.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí (2. stupeň)
- Dieťa vohrození, vproblémovej situácii, sporuchou, s ochorením - systémy a možnosti pomoci (psychiatria, patopsychológia, rehabilitácia, rozvíjajúce programy, liečebno-výchovné poradenstvo, poruchy vývinu, špecifické poruchy vývinu, rodinná terapia, psychoterapia udetí, klinická psychológia)
- Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v1. roku štúdia.
- Mládež, dospelí astarí ľudia vsituácii ohrozenia integrity azdravia, s poruchami, ochoreniami, vkrízovej situácii - systémy amožnosti pomoci (psychiatria apsychopatológia, rehabilitácia - komunitná, psychosociálna, psychoterapia, rodinná terapia, krízová intervencia,gerontológia,nápravná pedagogika)
- Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v2. roku štúdia.
- Koncipovanie terapeuticko výchovnej aporadenskej pomoci (vrámci arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, terapie pohybom, terapie hrou, poradenstva, mobilných akomunitných služieb, ďalej liečebnopedagogické praktikum, supervízne vedenie pri projekte diplomovej práce)
- Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 1/3 ECTS kreditov v1. aj 2. roku štúdia.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti
- Poruchy komunikácie (logopédia, neurologické poruchy reči, augmentatívna komunikácia)
- Metodológia pedagogického výskumu
- Sociálna práca asociálne právo
- Práca vtíme, riešenie konfliktov azáťažových situácií
Štátna skúška:
- obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom)
- overenie spôsobilosti vypracovať koncept pomoci, využívať terapeutické prístupy,
- kolokviálna skúška z odboru liečebná pedagogika
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent je pripravený samostatne a tvorivo riešiť odborné problémy, je vysoko erudovaný v niektorej z oblastí liečebnopedagogickej teórie a praxe, ovláda vedecké metódy výskumu. Výsledky jeho bádania sú prínosom pre odbornú prax.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň)
- vedecky báda aprináša vlastné riešenia problémov voblasti liečebnej pedagogiky;
- sústavným štúdiom prehlbuje svoje vedomosti vtej oblasti liečebnej pedagogiky, ktorá má vzťah kjeho výskumu;
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň) si osvojí:
- zásady heuristickej vedeckej práce;
- aplikovanie etických aspoločenských zásad vedeckej práce;
- schopnosť slovom ipísmom sa vyjadrovať vodbornom cudzom jazyku;
- schopnosť na požadovanej úrovni prezentovať výsledky svojej vedeckej aodbornej práce (referovať, prednášať, publikovať);
- predpoklady ďalej rozvíjať svoj odbor, tvoriť koncepty a projekty vaplikovanej liečebnej pedagogike.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
- teoretický fundament liečebnej pedagogiky vmedziodborovom amedzinárodnom kontexte;
- metodologický aparát;
- špecializačné predmety štúdia (z liečebnej pedagogiky, z príbuzných alebo zhraničných, napríklad medicínskych odborov);
- jazyková príprava (ak je potrebná).
Študijná časť obsahuje 1/3 sumy štúdia v 3. stupni:
- hĺbkové štúdium dielčej oblasti relevantnej k vedecko-výskumnej práci vjej aktuálnej medzinárodnej dimenzii;
- metodológia kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu;
- vybrané kapitoly zliečebnej pedagogiky apríbuzných vedných aštudijných odborov.
Vedecká časť obsahuje 2/3 sumy štúdia v 3. stupni
- aplikáciu zásad vedeckej; výskumnej aodbornej práce;
- prezentovanie apublikovanie výsledkov výskumnej a odbornej práce;
- výskum; príprava, priebeh, analýza, vyhodnotenie avýstup vpodobe vedeckej správy;
- prínos pre inováciu odboru alebo pre rozvoj teórie sdopadom na prax.
Vedecká časť končí obhajobou dizertačnej práce.