Special Education
Displays a valid description until 19.02.2017. It is being replaced by a department Teacher Training and Education Science.
Group:
Upbringing and EducationResearch area:
pedagogické vedyEnglish Name of the field of study:
Special EducationContent of the study field - general part
Absolventi študijného odboru špeciálna pedagogiky sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
o Vychovávateľ pre špeciálne výchovné zariadenia - 1. stupeň
o Učiteľ špeciálnych škôl a poradenský pracovník - 2. stupeň
o Vedecko-výskumný pracovník - PhD. - Special education doktor - 3. stupeň
Vychovávateľstvo pre špeciálne výchovné zariadenia - je spôsobilý pre riešenie rôznych výchovných situácií, pozitívne výchovné ovplyvňovanie detí a mládeže s poruchami správania, preventívnych aktivít, ďalej je spôsobilý výchovne podporiť edukačnú prácu učiteľa, ako aj spolupráce s rodinou detí.
Učiteľ pre špeciálne školy a poradenský pracovník - je spôsobilý pre edukačnú prácu (výchova, vyučovanie a vzdelávanie) v špeciálnych školách, triedach a pri individuálnom (domácom) vyučovaní. Je teoreticky a prakticky pripravený na dosahovanie pozitívnych zmien vo vývine vzdelanosti a vychovanosti detí a mládeže so špeciálnymi edukačnými potrebami. Je teoreticky a prakticky pripravený pre tímovú prácu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti a pre spoluprácu s rodinou. Absolvent štúdia v programe „Špeciálnopedagogické poradenstvo" je spôsobilý pre poradenskú prácu v systéme špeciálnopedagogického poradenstva so zameraním na potreby dieťaťa, rodiny prípadne inštitúcie, kde sa dieťa nachádza.
Špeciálny pedagóg - Philosophiae doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti špeciálnej edukácie detí, mládeže a dospelých so špeciálnymi edukačnými potrebami. Je pripravený aj pre riadiacu a organizačnú prácu v oblasti komplexnej starostlivosti o jedincov so špeciálnymi edukačnými potrebami.
Examples of similar study field abroad
Špeciálna pedagogika v PL, liečebná pedagogika v MR, Sonderpädagogik v NSR, defektológia v Rusku a Bulharsku. Pre tento odbor v zahraničí sú vytvorené samostatné fakulty alebo špecializované katedry.
Definition of related fields of study and differences between them
o liečebná pedagogika - kým v špeciálnej pedagogike je akcent na edukáciu (výchova, vzdelávanie, vyučovanie), v liečebnej pedagogike je akcent na aplikovaní pedagogických terapeutických metód (muzikoterapie, arteterapie, činnostnej terapie a pod.) ako doplnku liečby, prípadne pozitívneho ovplyvňovania osobnosti jednotlivca v indikovaných prípadoch.
o logopédia - sa sústreďuje na korekciu narušenej komunikačnej schopnosti jednotlivca pedagogickými prostriedkami, kým špeciálna pedagogika na edukáciu a výchovnú rehabilitáciu jedincov s narušenou komunikačnou schopnosťou.
o predškolská a elementárna pedagogika - v učiteľskom zameraní je prienik v základnej podstate sociokultúrnych obsahov sprostredkúvaných vo vzdelávaní detí príslušných vekových kategórií
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolventi odboru Špeciálna pedagogika (1. stupeň) získavajú prehľad o základoch špeciálnej pedagogiky ako integrovaného vedného odboru, ako aj o jej jednotlivých špecializáciách - tak, že vždy v rámci programu vybranej špecializácie sú tieto poznatky a zručnosti podrobnejšie. Celý prvý stupeň je charakteristický tým, že mimoriadny dôraz sa kladie na teóriu špeciálnej výchovy, čím je tento stupeň prípravou pre vychovávateľské aktivity. Poznatky sú doplnené pomocnými vedami akými sú pedagogika, psychológia, sociológia, patobiológia, patopsychológia, sociálna patológia a ďalšie. Študijné programy v tomto odbore sú zostavené ako kombinácia dvoch špecálnopedagogických zameraní: pedagogika mentálne postihnutých, pedagogika sluchovo postihnutých, pedagogika zrakovo postihnutých, pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených, pedagogika psychosociálne narušených, alebo sa uplatňuje medziodborové štúdium kombinujúce jedno špeciálnopedagogické zameranie s odborom 1.1.5 predškolská a elementárna pedagogika
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent špeciálnej pedagogiky (1. stupeň)
- získa a pochopí základné, podstatné fakty, pojmy, princípy vzťahujúce sa k interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo všeobecnosti,
- osvojí si poznatky vzťahujúce sa k teórii špeciálnej výchovy vo vybraných dvoch programoch špeciálnej pedagogiky,
- získa spôsobilosť aplikovať poznatky pomocných vied pri interpretácii špeciálnopedagogických javov a procesov vo vzťahu k správaniu sa detí a mládeže so špeciálnymi edukačnými potrebami.
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent špeciálnej pedagogiky (1. stupeň) získa spôsobilosť
- pozitívne modifikovať správanie osôb so špeciálnymi edukačnými potrebami,
- pre elementárnu špeciálnopedagogickú diagnostiku,
- chápať a vysvetľovať špeciálnopedagogické javy a procesy v oblasti mimoškolskej výchovy,
- účinne aplikovať preventívne opatrenia,
- podporiť a doplniť edukačné aktivity učiteľa v integrovanej triede,
- spolupracovať s rodinou a ostatnými súčasťami blízkymi okoliu jedinca.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1.stupeň)
Absolvent špeciálnej pedagogiky (1. stupeň) je spôsobilý
- pracovať ako člen tímu v rámci komplexnej rehabilitačnej starostlivosti,
- spolupracovať a podieľať sa na práci záujmových združení pre postihnutých (administratívna, organizačná, metodická práca),
- pracovať ako pomocník učiteľa pri edukačnej práci v špeciálnej triede, škole (pri individuálnom vyučovaní),
- starať sa o inováciu svojich poznatkov a zručností v rámci odboru,
- orientovať sa v základných právnych normách o ochrane detí a mládeže.
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
Nosné témy jadra poznatkov 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na Špeciálnu pedagogiku. Jadro obsahuje:
o vedecký jazyk špeciálnej pedagogiky
o špeciálnopedagogické javy a procesy
o patobiológiu, patopsychológiu, sociálnu patológiu
Odporúča sa, aby tieto poznatky tvorili aspoň 3/5 kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
o metodológia a diagnostika v špeciálnej pedagogike
o zvolený odbor špeciálnej pedagogiky (pedagogika mentálne postihnutých, pedagogika zrakovo postihnutých, pedagogika sluchovo postihnutých, pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených, pedagogika psychosociálne narušených)
Odporúča sa, aby tieto poznatky tvorili 3/5 kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
o teória špeciálnej výchovy
o záverečná práca - štátna skúška Bc.
Odporúča sa, aby tieto poznatky a požiadavky tvorili 3/5 kreditov študijného programu 3. roku štúdia
Ďalšie témy a poznatky študijného odboru (1. stupeň)
- sociálno-právna ochrana detí a mládeže
- teória riadenia a školský manažment
Uvedené tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška:
- obhajoba záverečnej práce
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru včítane špeciálnopedagogického zamerania
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia špeciálnej pedagogiky je spôsobilý pre riešenie zložitých problémov v oblasti špeciálnej edukácie v rámci zvolených špecializácií. Ovláda etiológiu a symptomatológiu postihnutí, narušení a ohrození so zreteľom na interpretáciu špeciálnopedagogických javov a procesov. Teoreticky a prakticky ovláda metódy diagnostiky a výskumu, vie aplikovať metódy výchovnej rehabilitácie s osobitným zreteľom na príslušnú špeciálnu didaktiku a v príslušnom študijnom programe na poradenskú činnosť. Vie účinne usmerňovať a pomáhať rodičom a ostatným zúčastneným odborníkom pri riešení výchovných problémov a pri úsilí dosahovať vyššiu efektívnosť. Je pripravovaný aj pre koncipovanie špeciálnych edukačných, korekčných a stimulačných programov. Dĺžka štúdia je spravidla 2 roky.
Tento stupeň je určený pre prípravu učiteľov špeciálnych škôl alebo poradenských pracovníkov v rámci systému špeciálnopedagogického poradenstva. Študijné programy sa zostavujú buď ako kombinácia dvoch učiteľských špeciálnopedagogických zameraní alebo kombinácia učiteľského špeciálnopedagogického zamerania so špeciálnopedagogickým poradenstvom alebo sa vytvára študijný program v rámci medziodborového štúdia s predškolskou a elementárnou pedagogikou.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent špeciálnej pedagogiky (2. stupeň)
- dokáže interpretovať špeciálnopedagogické javy a procesy prostredníctvom vedeckého jazyka,
- ovláda teoreticko-filozofické východiská, ktoré sú potrebné pre určovanie cieľov,
- je schopný teoreticky zdôvodniť argumenty, pre ktoré si zvolil metódy individuálneho prístupu v rámci výchovnej rehabilitácie,
- je schopný špeciálnopedagogické javy a procesy interpretovať aj z aspektu pomocných vied patopsychológie, patobiológie a sociálnej patológie,
- je schopný aplikovať poznatky z priamych a nepriamych pomocných vied do edukačného procesu (psycholigvistika, informatika, sémantika a pod.).
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent špeciálnej pedagogiky (2. stupeň) získa schopnosť
- realizovať špeciálny edukačný proces v rôznych organizačných podmienkach,
- na základe poznatkov zo špeciálnopedagogickej diagnostiky si zvoliť adekvátne edukačné metódy vo vzťahu ku konkrétnym diagnózam žiakov,
- pri výukovej rehabilitácii aplikovať v individuálnych prípadoch najnovšie technické a kompenzačné prostriedky,
- aplikovať matematicko-štatistické metódy pri spracovaní výskumných údajov,
- pracovať v multiodborovom tíme,
- organizovať a riadiť skupinu jednotlivcov,
- rozvíjať komunikačné schopnosti a aplikovať náhradné komunikačné systémy,
- aplikovať poznatky z informatiky do špeciálneho edukačného procesu,
- poskytovať rady a vedenie rodičom, učiteľom a vychovávateľom detí so špeciálnymi výchovnými potrebami,
- poskytovať rady a usmernenia pri profesionálnej orientácii žiaka,
- pripravovať vzdelávacie, korekčné, stimulačné a rozvíjajúce programy,
- aplikovať v praxi metódy špeciálnopedagogickej diagnostiky.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2.stupeň)
Absolvent odboru Špeciálna pedagogika (2 stupeň) dokáže
-kooperovať s ostatnými odborníkmi v rámci pracovných tímov,
-viesť pracovné tímy,
-usmerňovať v otázkach výchovy rodičov,
-sledovať a osvojovať si nové poznatky v rámci odboru,
-riadiť sa vo svojej činnosti právnymi a etickými normami.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)
o Teória špeciálneho vyučovania
o Špeciálnopedagogická diagnostika
o Komplexná diagnostika
o Teória komunikácie
o Matematicko-štatistické metódy
o Metódy výskumu
Odporúča sa, aby tieto poznatky tvorili aspoň ½ kreditov študijného programu 1. roka štúdia
o Teória riadenia
o Teória špeciálnopedagogického poradenstva
o Personálny manažment
o Alternatívne smery v špeciálnej pedagogike
o Informatika v špeciálnej pedagogike
o Diplomová práca
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň ½ kreditov študijného programu 2. roka štúdia
štátna skúška (2. stupeň)
o obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom)
o overenie spôsobilosti interpretovať šeciálnopedagogické javy a procesy z interdisciplinárneho aspektu
o skúška z jednotlivých disciplín špeciálnej pedagogiky - overenie poznatkov (pedagogika zrakovo postihnutých, pedagogika sluchovo postihnutých, pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených, pedagogika psychosociálne narušených)
o teória špeciálnopedagogického poradenstva v aplikovaní na konkrétne prípady
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu, pomocou ktorých sa môžu vysvetliť špeciálnopedagogické javy a procesy a zákony, ktorými sa riadia. Ovláda jednotlivé metódy na zostavovanie programov, čo sa týka požiadaviek špeciálnej edukácie. Navrhuje nové, prípadne inovované programy výchovnej rehabilitácie, spôsoby, ako ich realizovať. je schopný viesť tímy, spolupracovať s inými odborníkmi.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Špeciálna pedagogika (3. stupeň)
- realizuje vedecký výskum, získava poznatky o zákonitostiach špeciálnej edukácie,
- zovšeobecňuje skúsenosti z praxe a obohacuje teóriu odboru,
- overuje možnosti aplikácie zahraničných poznatkov a postupov v domácich podmienkach,
- v oblasti metodológie a diagnostiky navrhuje a overuje vlastné postupy,
- posudzuje pedagogické a právne normy z aspektu špeciálnej pedagogiky,
- usiluje sa o kreovanie nových okruhov poznatkov medziodborového charakteru v rámci tímu (využitie poznatkov z informatiky v odbore, prognózovanie, výhľady pohybu v populácii a pod.),
- navrhuje a realizuje nové postupy výchovnej rehabilitácie,
- sústavne dopĺňa a upresňuje vedecký jazyk odboru.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)
Absolvent odboru Špeciálna pedagogika (3. stupeň) si osvojí
- zásady vedeckej práce, komplexné posúdenie nových výsledkov z etického, právneho, ekonomického aspektu, ako aj z hľadiska zlepšenia kvality široko postihnutých,
- aplikáciu nových teoretických poznatkov do praxe,
- metódy pozitívneho ovplyvňovania verejnej mienky v prospech jedincov so špeciálnymi výchovnými potrebami,
- odborné vedenie pracovných tímov medziodborového charakteru.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra poznatkov študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra poznatkov 3. stupňa, t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Vedu o špeciálnej pedagogike
o Výchovná rehabilitácia vo svetle najnovších poznatkov pomocných vied (patopsychológia, patobiológia, sociálna patológia)
o Prehľad o aktuálnych inovačných trendoch v zahraničí
o Aplikácia poznatkov z infomatiky, matematiky, sémantiky, bioniky a pod. na vybrané problémové okruhy odboru
Študijná časť
Metodologický aparát, vedecký jazyk, schopnosť využívať vedecké poznatky a metodologický aparát iných odborov. Matematická štatistika, teória pravdepodobnosti, teória systémov, psycholingvistika, teória komunikácie, komplexná diagnostika, schopnosť primerane ovládať literárnu metódu zo zahraničných prameňov a pod.
Vedecká časť
o Teoretická príprava a výskum k problematike zvolenej témy doktorandskej práce
o Aktívna účasť na súvzťažných vedeckých podujatiach
o Prezentovanie výsledkov výskumu