Pre-school and Elemenatry School Education
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Teacher Training and Education Science.
Group:
Upbringing and EducationResearch area:
pedagogické vedyEnglish Name of the field of study:
Pre-school and Elemenatry School EducationLevels - description
Študijný odbor PREDŠKOLSKÁ A ELEMENTÁRNA PEDAGOGIKA sa môže podľa sústavy študijných odborov študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky,
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky. (Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v inom, ale príbuznom odbore, možno navrhnúť študijný program s dĺžkou štúdia 3 roky.),
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.).
Content of the study field - general part
Cieľové uplatnenie absolventa:
Absolventi študijného odboru sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu:
1. stupeň:
- učiteľ materskej školy, vychovávateľ v zariadeniach pre deti v predškolskom a mladšom školskom veku (najmä školské kluby a centrá voľného času)
2. stupeň:
- učiteľ na úrovni primárneho vzdelávania,
- metodik pre oblasť predprimárneho a primárneho vzdelávania,
- špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania detí predškolského a mladšieho školského veku.
3. stupeň:
- práca pre oblasť vedy, výskumu a vývoja pre príslušný úsek pedagogiky.
Reason for the establishment of a study field
V odbore predškolská a elementárna pedagogika ide v hlavnom akcente o prípravu učiteľov pre predprimárne a primárne vzdelávanie. Vzhľadom na teoretickú i praktickú komplexnosť socializačných a pedagogických procesov sa príprava pre danú profesijnú oblasť viaže na vysokoškolské štúdium.
Examples of similar study field abroad
Programy pre vzdelávania učiteľov predprimárneho a primárneho vzdelávania sú zakotvené v drvivej väčšine vysokoškolských štúdií v rozvinutom svete.
Definition of related fields of study and differences between them
- Sociálna pedagogika a vychovávateľstvo (Odbor je príbuzný v pedagogickom, psychologickom a širšom sociálnovednom zábere. Od prezentovaného odboru sa líši absenciou odborovodidaktických tém.)
- Špeciálna pedagogika (Odbor je príbuzný učiteľskou a vychovávateľskou orientáciou pre príslušnú vekovú kategóriu. Špeciálna pedagogika je výraznejšie orientovaná na prácu s deťmi so špecifickými potrebami.)
- Učiteľstvo akademických predmetov (Príbuznosť je daná spoločnou teoretickou - pedagogickou, didaktickou a sociálnovednou základňou. Učiteľstvo akademických odborov sa však koncentruje na konkrétny špecializovaný obsah výučby.)
- Odborová didaktika (Odbor je príbuzný v tom, že konkrétne odborové didaktiky tvoria podstatnú súčasť obsahovej výstavby odboru predškolská a elementárna pedagogika.)
- Pedagogika (Všeobecnopedagogický záber odboru Pedagogika je súčasťou teoretického základu predškolskej a elementárnej pedagogiky).
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolvent odboru Predškolská a elementárna pedagogika (Bc.) dokáže projektovať výchovné a vzdelávacie prostredie v inštitúciách predškolskej výchovy a v zariadeniach voľnočasových aktivít detí mladšieho školského veku (školské kluby, CVČ a pod.). Je spôsobilý realizovať výchovné a vzdelávacie programy v konkrétnych skupinách detí, viesť detské skupiny vo vzťahu k pedagogickým zámerom príslušných inštitúcií a organizácií.
Absolventi majú vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, poznajú a vedia aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež poznajú organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení.
Teoretické vedomosti absolventa 1. stupeň:
-pozná a chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
-ovláda psychologickú interpretáciu vývinu a výchovy detí,
-pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre deti príslušných vekových kategórií.
Praktické schopnosti absolventa 1. stupeň:
-vie organizovať a riadiť pedagogický proces na úrovni predškolskej triedy a v skupinách detí mladšieho školského veku,
-je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania,
-je schopný komunikovať svoje pedagogické poznanie na úrovni príslušnej komunity.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti 1. stupeň:
-má návyk permanentného vzdelávania sa,
-je schopný interpretácie vedeckých textov z oblasti pedagogiky,
-dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi.
Vymedzenie jadra vedomostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálnovedný základ odboru s tematickou orientáciou na:
-základné filozofické súvislosti pedagogického myslenia,
-sociálny a politický kontext výchovy a vzdelávania,
Pedagogický a psychologický kontext odboru:
-základy psychológie vývinu dieťaťa a biológie dieťaťa,
-všeobecné teórie výchovy a vzdelávania,
-teória predškolskej a mimoškolskej výchovy,
-programy a všeobecná metodika výchovy a vzdelávania vpredškolskom a mladšom školskom veku.
Metodický kontext odboru:
-metodika výchovných a vzdelávacích činností v základných oblastiach výchovy a vzdelávania (jazyk, matematika a prírodoveda, umenie, telesná kultúra),
-pedagogický projekt (semestrálna práca),
-záverečná práca (metodického charakteru) a štátna skúška.
Ďalšie témy jadra:
-organizácia školských a výchovných inštitúcií,
-gender štúdie,
-vybrané medicínske poznatky,
-alternatívne výchovné programy.
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov odpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (1. stupeň)
-obhajoba záverečnej práce,
-overenie spôsobilosti viesť výchovnú a vzdelávaciu činnosť v príslušných zariadeniach,
-kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru.
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Predškolská a elementárna pedagogika je spôsobilý byť učiteľom na úrovni primárneho vzdelávania, je schopný organizačne a metodicky viesť inštitúcie predškolskej a mimoškolskej výchovy detí príslušného veku, ako aj pracovať v sektore vzdelávania ľudí s kultúrnym hendikepom. Absolvent disponuje schopnosťou didaktického projektovania výučby v základných oblastiach ľudskej kultúry, s dôrazom na počiatočnú akulturáciu detí, ako aj enkulturáciu imigrantov či členov kultúrne hendikepovaných minorít. Má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy, a jej psychologických interpretáciách. Je dôkladne zorientovaný v obsahoch základného všeobecného vzdelávania a dokáže ich efektívne transformovať pre didaktické účely. Absolvent taktiež získa primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti pedagogiky.
Teoretické vedomosti absolventa 2. stupňa
-je schopný kritického narábania s teoretickým zázemím predškolskej a elementárnej pedagogiky,
-ovláda súčasné teoretické modely výchovy, socializácie a akulturácie človeka,
-pozná a analyzuje koncepcie rozvoja kultúrnej gramotnosti,
-ovláda myšlienkové algoritmy v didaktike a jej odborových súčastiach (najmä v didaktike jazyka, matematiky, základného sociálnovedného a prírodovedného poznania).
Praktické schopnosti absolventa 2. stupňa
-samostatne projektuje a realizuje výučbu na úrovni primárneho vzdelávania (1. stupeň ZŠ),
-ovláda metodicko-organizačnú prácu na úseku predškolskej výchovy a mimoškolského vzdelávania,
-vie projektovať podporné akulturačné programy pre kultúrne hendikepovaných,
-vie analyzovať a posudzovať alternatívne programy predprimárneho primárneho vzdelávania,
-vie efektívne komunikovať so širším prostredím laickej i profesijnej komunity.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa 2. stupňa
-tvorba metodických textov so širšou aplikovateľnosťou,
-vedomosti o právnych, ekonomických a etických aspektoch práce vo svojej oblasti,
-špecializácia na konkrétnu didaktickú oblasť.
Vymedzenie jadra vedomostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálnovedný kontext odboru s tematickou orientáciou na:
-kultúrno- a sociálnoantropologické súvislosti výchovy,
-sociologickú interpretáciu detstva,
-metodológiu tvorby sociálnovedného poznania.
Pedagogický a psychologický kontext odboru:
-teórie formovania kultúrnej gramotnosti,
-modely kognitívneho vývinu,
-modely personálneho a sociálneho vývinu,
-teória a prax primárneho vzdelávania,
-teória riadenia predškolskej a mimoškolskej výchovy.
Didaktický kontext odboru:
-didaktika základných oblastí primárneho vzdelávania (jazyk, matematika, počiatočné prírodovedné a sociálnovedné vzdelávanie, prierozovo umenie a telesná kultúra),
-základy výskumnej a projektovej práce v didaktike,
-semestrálny projekt (empiricko-výskumná práca).
Diplomová práca a štátna skúška
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 1/2 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (2. stupeň)
-obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom),
-overenie spôsobilosti riešiť didaktické zadania na vybranom obsahu primárneho vzdelávania,
-kolokviálna skúška z oblasti teoretického poznania študijného odboru.
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent je spôsobilý vykonávať vedecko-výskumnú a komplexnejšiu projektovú a vývojovú činnosť v oblasti svojho odboru. Orientovať sa môže na oblasť všeobecnejších pedagogických tém a problémov alebo na špecializovanú didaktickú oblasť. Je spôsobilý pôsobiť aj v ďalšom vzdelávaní učiteľov a pedagogických pracovníkov z daného odboru.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent rieši vedecko-výskumné úlohy a projekty v oblasti predškolskej a elementárnej pedagogiky.
Osvojí si:
-metodológiu vedeckej práce v odbore, zásady prezentovania výsledkov výskumu, väzby vedy, výskumu, pedagogického vývoja a praxe, etické a právne súvislosti vedeckej práce,
-širší filozofický a sociálnovedný kontext odboru.
Vymedzenie jadra vedomostí
Nosné témy jadra sú viazané na teoretické výstavbové prvky predškolskej a elementárnej pedagogiky a metodológiu pedagogického výskumu.
Študijná časť:
Metodológia pedagogického výskumu. Kvantitatívne a kvalitatívne prístupy. Teoretický a empirický výskum. Vedecký jazyk, vedecký text.
Výskum predškolského a primárneho vzdelávania. Interdisciplinárne prístupy. Filozofia výchovy.
Vedecká časť:
Riešenie individuálneho vedecko-výskumného projektu
Priebežná prezentácia výsledkov projektu
Spracovanie dizertačnej práce