Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu na UMB a ich eliminácia
Basic informations
Thematic area: 4. Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu
Project name: Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu na UMB a ich eliminácia
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Condition of project: Nefinancovaný
Average number of receives points: 55,0
Request for grant (€): 27 731,29
Total project budget - including cofinancing (€): 27 731,29
Project ranking of the total number of projects in the given topic: 7/8
Financial grant of MŠVVandŠ SR
Together | 0,00 |
Target state
Cieľom projektu je identifikácia všetkých druhov bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelávaniu, ktoré existujú pre študentov so špecifickými potrebami na UMB, určenie ich významnosti a vplyvu na cieľovú skupinu a následné navrhnutie opatrení, vhodných na odstránenie týchto bariér. Navrhnuté opatrenia budú rozčlenené do kategórií v závislosti od toho, či sa jedná o nevyhnutné investičné aktivity v oblasti technickej infraštruktúry, alebo o opatrenia neinvestičného charakteru.
Výstupom projektu bude strategický dokument UMB, ktorý jasne analyzuje a definuje problematiku prístupu študentov so špecifickými potrebami k vysokoškolskému vzdelaniu a to na úrovni identifikácie existujúcich bariér (interných, externých, investičných, neinvestičných), vrátane analýzy potrieb finančných prostriedkov a časového plánu realizácie. Súčasťou dokumentu bude tiež prognóza vývoja spoločnosti v danej oblasti s cieľom dostatočne anticipovať a pripraviť podmienky UMB na budúce zmenené vývojové trendy.
Uvedený strategický dokument bude obsahovať analýzu súčasného stavu, spočívajúcu v detailnej identifikácii bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu študentov so špecifickými potrebami a existujúcich opatrení na ich minimalizáciu. V rámci tejto analýzy bude taktiež stanovená významnosť jednotlivých bariér a prioritizácia ich odstraňovaní alebo zmiernení ich vplyvu.
V rámci uvedeného strategického dokumentu budú stanovené konkrétne ciele v oblasti odstraňovania bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu na obdobie rokov 2014 – 2020, pričom bude vytvorený akčný plán, obsahujúci konkrétne opatrenia pre odstránenie, alebo zmiernenie jednotlivých bariér. Navrhované riešenia budú taktiež obsahovať predpokladanú finančnú a časovú náročnosť.
Čiastkovým cieľom projektu je taktiež uľahčenie voľby študijného programu študentom so špecifickými potrebami jednak na základe predpokladov na štúdium a jednak na základe schopnosti vykonávať budúce povolanie.
Evaluation 1
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
6 Predkladateľ projektu uznáva potrebu zmien pri zabezpečovaní prístupnosti vysokoškolského vzdelania pre osoby so špecifickými potrebami. Do realizácie projektu budú zapojení predovšetkým zamestnanci školy a študenti, čo je v súlade s cieľom výzvy. Študenti budú zapojení do monitorovania bariér a to aj formou rozhovorov so študentami so špeciálnymi potrebami. V projekte nie je uvedené, či do mapovania bariér budú zapojení aj študenti so špeciálnymi potrebami. Predpokladaný počet zapojených študentov je 30. Takisto sa v projekte počíta s účasťou šiestich študentov na návšteve UK v Bratislave a Technickej univerzity v Košiciach, s cieľom získania potrebných informácií a skúseností. Pozitívne je, že v rozpočte sa počíta aj s odmenami pre študentov. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
8 Realizácia projektu je zabezpečená v spolupráci s organizáciami, ktoré sa profesionálne venujú zlepšovaniu podmienok osôb so špecifickými potrebami. Z obsahu projektu vyplýva, že ich participácia sa orientuje na konzultáciu, proces mapovania bariér - Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, o. z. Aktívny vozík, Slovenská únia sluchovo postihnutých, Asociácia organizácií zdravotne postihnutých občanov na Slovensku. Za aktívnej účasti partnerov bude spracovaná aj dlhodobá stratégia v oblasti podpory vzdelávania študentov so špecifickými potrebami. Pozitívne hodnotím záujem predkladateľa projektu na získanie potrebného know-how a to najmä od domácich vysokých škôl, ktoré majú dlhodobejšie skúsenosti so sprístupňovaním vzdelávania pre študentov so špecifickými potrebami. Technická univerzita v Košiciach a UK Bratislava majú množstvo skúseností s doteraz realizovanými projektami, ktoré je možné ďalej využiť a predkladateľ projektu takýto záujem má. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
17 Projekt je orientovaný na univerzitu ako celok, taktiež je zameraný na identifikáciu viacerých druhov bariér (fyzické, informačné, ktoré sú potrebné k štúdiu na univerzite, dostupnosť dokumentov a študijných materiálov) Predpokladá aj využitie súčasných technických možností na porovnanie stavu vybraných zahraničných vysokých škôl a UMB v oblasti prístupnosti vysokoškolského vzdelávania - ako sekundárny zdroj informácii. Jedným z výstupov projektu bude aj spracovanie akčného plánu zameraného na zlepšenie prístupnosti vysokoškolského vzdelania pre študentov so špeciálnymi potrebami. Pri spracovaní návrhov na riešenie bude riešiteľ dbať nielen na obsahovú časť, ale aj vymedzenie potrebného času, personálne zabezpečenie a ich finančnú náročnosť. Výstupy budú voľne prístupné na internetových stránkach univerzity, a s čiastočnými úpravami realizovateľné aj na ostatných vysokých školách, čo je ambíciou projektu. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
14 Opis súčasného stavu v prístupnosti vzdelávania pre osoby so špeciálnymi potrebami na univerzite a porovnanie reálnych potrieb a požiadaviek študentov ktoré vyplývajúcich z medzinárodnej a národnej legislatívy dávajú návod na stanovenie cieľov projektu. Predkladateľom sú jasne vymedzené a majú priamu väzbu na dlhodobé zámery univerzity. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
12 Ciele projektu vyplývajú z pomerne kvalitného spracovania súčasnej situácie a dostatočných znalostí prostredia zodpovedajúceho potrebám študentov so špecifickými potrebami vo viacerých oblastiach. Dosiahnutie cieľov je podmienené aj zapojením študentov a partnerských organizácií - posudzovaním hlavne fyzických a informačných bariér. ale aj zapojením do vypracovania dlhodobého strategického programu, do ktorého je tak možné zapracovať aj implementovanie najdôležitejších článkov dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. Ciele projektu sú jasne vyšpecifikované a ich naplnenie popísané v jednotlivých aktivitách projektu ako aj časovom pláne. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
3.00 Z predloženého projektu nie je možné získať informácie zodpovednej osoby s riadením projektov. Skutočnosti uvedené v projekte hovoria skôr o výsledkoch dosiahnutých samotnou univerzitou. Na druhej strane je viditeľná snaha o zapojenie riešiteľov z vedenia na úrovni fakúlt. |
Total points |
60.00 |
Overall comment |
Projekt dostatočne korešponduje s výzvou, je zmysluplný, spracovaný na slušnej úrovni. Prejavuje sa v ňom dobrá znalosť problematiky, pozitívne hodnotím zapojenie študentov, získanie know-how. Pri takomto postupe je možné očakávať relevantné výstupy ktoré ovplyvnia následnú analýzu a aj stanovenie priorít na zlepšenie prístupnosti univerzity pre študentov so špecifickými potrebami. Know-how sa odrazí aj na kvalite spracovaného Akčného plánu, ktorý je jedným z výstupov projektu. Projekt odporúčam financovať. |
Draft amending budget |
Do rozpočtu projektu nie sú zahrnuté náklady súvisiace s technickým zabezpečením, pokiaľ to finančné možnosti výzvy dovoľujú, odporúčam rozpočet dopracovať. Z projektu totiž nie je jasné, či financovanie takýchto položiek má univerzita zabezpečené z iných zdrojov. |
Recommendation |
finance
Comment - the conditions under which I recommend financing odporúčam financovať |
Evaluation 2
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
6 Aktivita 1- Zber dát nevyhnutných pre identifikáciu bariér na úrovni UMB |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
6 Do realizácie projektu budú zapojení aj externí experti z oblasti práce s cieľovou skupinou, ktorou sú študenti so špecifickými potrebami. Jedná sa napríklad o osoby z organizácií ako Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, o.z. Aktívny vozík, Slovenská únia sluchovo postihnutých, Asociácia organizácií zdravotne postihnutých občanov na Slovensku, ESN, AIESEC a iných organizácií. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
11 Dokumenty, ktoré sú predmetom riešenia projektu budú voľne dostupné na internetovej stránke UMB, pričom navrhnutá koncepcia sa zapracuje do dlhodobej stratégie UMB. Zmapovaný súčasný stav, ako aj dlhodobá stratégia UMB v danej oblasti sa odzrkadlí v správe o pedagogickej činnosti, vo výročných správach univerzity, ako aj v dlhodobom pláne univerzity pri dosahovaní cieľov vo vzdelávaní. Uvedené dokumenty sú spravidla každoročne, alebo na inej pravidelnej báze publikované verejne. Identifikované bariéry bude možné komparatívnou analýzou identifikovať na ktorejkoľvek inej vysokej škole na území SR. Navrhované riešenia, ktoré budú obsahovať aj časovú, personálnu a finančnú náročnosť jednotlivých opatrení budú voľne prenositeľne a s určitými adaptáciami realizovateľné aj na ostatných vysokých školách v rámci Slovenska. Zámerom projektu je taktiež preskúmať možnosti odstraňovania bariér pre študentov so špecifickými potrebami v širšej definícii ako je v súčasnosti platná v zmysle národnej legislatívy. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
12 Výstupom projektu bude strategický dokument UMB, ktorý jasne analyzuje a definuje problematiku prístupu študentov so špecifickými potrebami k vysokoškolskému vzdelaniu a to na úrovni identifikácie existujúcich bariér (interných, externých, investičných, neinvestičných), vrátane analýzy potrieb finančných prostriedkov a časového plánu realizácie. Súčasťou dokumentu bude tiež prognóza vývoja spoločnosti v danej oblasti s cieľom dostatočne anticipovať a pripraviť podmienky UMB na budúce zmenené vývojové trendy. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
12 Cieľom projektu je identifikácia všetkých druhov bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelávaniu, ktoré existujú pre študentov so špecifickými potrebami na UMB, určenie ich významnosti a vplyvu na cieľovú skupinu a následné navrhnutie opatrení, vhodných na odstránenie týchto bariér. Navrhnuté opatrenia budú rozčlenené do kategórií v závislosti od toho, či sa jedná o nevyhnutné investičné aktivity v oblasti technickej infraštruktúry, alebo o opatrenia neinvestičného charakteru. Výstupom projektu bude strategický dokument UMB, ktorý jasne analyzuje a definuje problematiku prístupu študentov so špecifickými potrebami k vysokoškolskému vzdelaniu a to na úrovni identifikácie existujúcich bariér (interných, externých, investičných, neinvestičných), vrátane analýzy potrieb finančných prostriedkov a časového plánu realizácie. Súčasťou dokumentu bude tiež prognóza vývoja spoločnosti v danej oblasti s cieľom dostatočne anticipovať a pripraviť podmienky UMB na budúce zmenené vývojové trendy. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
3.00 Zodpovedný riešiteľ PhDr. Slávka Beracková, vedúca oddelenia, Univerzitná knižnica UMB, Koordinátorka špeciálneho pedagogického centra na podporu štúdia študentov so špecifickými potrebami. Má zatiaľ malé skúsenosti v tejto problematike. |
Total points |
50.00 |
Overall comment |
Výsledky projektu budú tvoriť východisko pre nadväzujúce aktivity, ktoré budú následne konkrétne riešiť problematiku odstraňovania bariér v prístupe študentov so špecifickými potrebami ku vzdelaniu. UMB má vytvorené personálne kapacity v podobe koordinátorov pre potreby Študentov so špecifickými potrebami, administratívne a priestorové kapacity v podobe Centier pre študentov so špecifickými potrebami na dislokovaných pracoviskách, ako aj finančné kapacity tvorené nie len fondom zriadeným zo zákona priamo na uvedené účely, ale aj vlastnými zdrojmi univerzity určenými na rozvoj a informatizáciu. Na základe výstupov projektu budú postupne prijímané jednotlivé opatrenia navrhnuté v dlhodobej stratégii podľa zostaveného časového a finančného plánu v závislosti od dostupnosti zdrojov univerzity tak, aby boli do danej skupiny zahrnuté všetky identifikované sociálne skupiny. Implementácia týchto opatrení bude predstavovať reálne odstraňovanie bariér v období rokov 2014-2020 tak ako vyplynie z vypracovanej dlhodobej stratégie v súlade s napĺňaním cieľov, ktoré budú stanovené v uvedenom dokumente. V závislosti od dostupnosti finančných kapacít v konkrétnom roku a možnostiach financovania jednotlivých opatrení z iných zdrojov (napríklad eurofondy) budú prijímané rozhodnutia o implementácii toho ktorého opatrenia s ohľadom na prioritu, ktorú bude mať daná bariéra stanovenú v rámci vypracovanej analýzy. Takýmto spôsobom je možné na základe vypracovaného akčného plánu operatívne po častiach napĺňať dlhodobý zámer univerzity v danej oblasti. Z hľadiska infraštruktúry sa javí univerzita ako jedna z tých, ktoré chcú naplniť funkcie prístupnosti vzdelávania. V humanitných vedách by to malo byť samozrejmosťou. Predložený projekt svedčí o tom, že zo strany vedenia je potrebné intenzifikovať vzťah so strednými školami, aby budúci študenti so ŠP vedeli o možnostiach ich podpory. |
Draft amending budget |
Celkový rozpočet projektu je : 27 731,- € finančný podiel fakultných zdrojov: 0 €. Odporúčam rozpočet prijať s prípadným znížením nákladov na mzdové položky. |
Recommendation |
finance
Comment - the conditions under which I recommend financing Odporúčam projekt financovať. |