Odstraňovanie bariér v prístupe k informačným službám – analýzy potrieb a návrh modelového riešenia
Basic informations
Thematic area: 4. Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu
Project name: Odstraňovanie bariér v prístupe k informačným službám – analýzy potrieb a návrh modelového riešenia
University: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Condition of project: Ukončený
Average number of receives points: 61,0
Request for grant (€): 18 200,00
Total project budget - including cofinancing (€): 18 200,00
Project ranking of the total number of projects in the given topic: 4/8
Financial grant of MŠVVandŠ SR
University | Item | Description | Amount |
---|---|---|---|
SPU | 614 | Odmeny | 3 150 € |
SPU | 620 | Odvody | 1 540 € |
SPU | 630 | Služby, dohody študentov, spotrebný tovar | 8 050 € |
EU | 614 | Odmeny | 1 350 € |
EU | 620 | Odvody | 660 € |
EU | 630 | Služby, dohody študentov, spotrebný tovar | 3 450 € |
Together | 18 200,00 |
Target state
Zámerom projektu je analyzovať potreby, navrhnúť modelové riešenia a následne ich uviesť do praxe dvoch zainteresovaných akademických knižníc, Slovenskej poľnohospodárskej knižnice pri SPU v Nitre a Slovenskej ekonomickej knižnice EU v Bratislave, s nasledovnými čiastkovými cieľmi :
- Na základe mapovania informačného správania študentov so špecifickými potrebami a analýzy jednotlivých systémov a služieb knižnice z hľadiska vhodnosti pre túto skupinu používateľov navrhnúť komplexný model knižnično-informačných služieb pre týchto študentov.
- Navrhnúť a realizovať, resp. implementovať (spoločne s dodávateľmi jednotlivých systémov) všetky dostupné riešenia pre zlepšenie komunikácie tejto špecifickej skupiny používateľov s informačnými systémami.
- Špecifikovať osobitne služby pre jednotlivé typy používateľov (študenti s poruchami zraku, sluchu, motorickými ťažkosťami, s psychickými poruchami, poruchami učenia). Zlepšiť pripravenosť knihovníkov v oblasti práce s týmito používateľmi.
- Získať a implementovať špecifické technologické zariadenia a služby, ktoré podporujú prístup k tlačeným dokumentom (v závislosti od finančných možností).
- Vytvoriť centrum informačných služieb a poradenstva pre študentov so špecifickými potrebami poskytujúce prístup k študijným materiálom (napr. digitalizačné služby), vzdelávacie služby (individuálne školenia a konzultácie) zamerané na vyhľadávania a spracovanie informácií.
Evaluation 1
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
6 Projekt predkladajú dve akademické knižnice - v Bratislave a v Nitre. Nie je dostatočne uvedený popis súčasného stavu v Nitre a popis súčasného stavu úplne chýba u bratislavského predkladateľa. Knižnica v Nitre deklaruje svoju prístupnosť pre osoby so zrakovým postihnutím, v prípade telesne postihnutých uvádza knižnica je v "zásade bezbariérová", čo je pre hodnotiteľa ťažko identifikovateľný pojem, aj keď zo skúseností z praxe je zrejme knižnica bariérová. NPU má v súčasnosti aj iný projekt, ktorý je zameraný na debarierizáciu, tak je možné, že situácia sa zlepší. Odporúčam však konzultovať túto skutočnosť s predkladateľmi projektu. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
3 V projekte sa nepočíta so spoluprácou s organizáciami, ktoré sa profesijne zaoberajú zlepšovaním podmienok pre osoby so špecifickými potrebami, čo je na škodu veci, pretože na Slovensku sú organizácie, ktoré dokážu z hľadiska užívateľov vyhodnotiť prístupnosť informačných systémov, www.stránok a databáz, ktoré chce predkladateľ počas realizácie projektu zaviesť. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
10 Projekt sa nezaoberá vysokou školou ako celkom, ale v oboch prípadoch iba akademickými knižnicami. Cieľom je zlepšenie knižnično-informačnej prístupnosti. Aktivity projektu sa nezameriavajú na identifikáciu fyzických bariér, ale na druhej strane sa orientujú aj na skupinu študentov s poruchami učenia a psychickými problémami, čo je skôr ojedinelé. Obidve akademické knižnice môžu výstupy z projektu poskytnúť ďalším knižniciam v pôsobnosti ministerstva školstva. Výstupy sú určené aj pre širšiu verejnosť vzhľadom k charakteru knižníc. Pozitívom je aj vytvorenie centra poradenských a informačných služieb pre študentov so špecifickými potrebami aj s možnosťou osobných konzultácií. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
15 Aktivity sú jasné a zamerané na zlepšenie prístupnosti knižnično-informačných služieb pre osoby so špecifickými potrebami. Zámerom projektu je aj vyšpecifikovať nové druhy služieb a zaradiť ich do ponuky. Je predpoklad naplnenia cieľov projektu, aj keď by určite pomohlo zapojenie profesijných organizácií, ktoré majú informácie o dobrých príkladoch praxe využiteľných aj na Slovensku. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
15 Projekt má v podstate dobré ciele, jasne sú stanovené a popísané jednotlivé aktivity smerujúce k dosiahnutiu cieľov. Po obsahovej stránke je však projekt trochu "nesúrodný", dajú sa však pochopiť zámery predkladateľom aj prostriedky, ktorými ich chce dosiahnuť. Z predloženého projektu nie je možné zistiť, či má škola akčný plán alebo nie. Tiež sa v projekte nepredpokladá, že by niektoré skutočnosti boli doplnené do existujúceho akčného plánu prípadne použité pri tvorbe akčného plánu. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
6.00 Skúsenosti zodpovednej osoby v oblasti problematiky zdravotného postihnutia a konkrétne študentov so špecifickými problémami sú pomerne malé - viac možno osobné skúsenosti s klientmi priamo v knižnici. Aj z toho dôvodu je nepochopiteľný nezáujem o spoluprácu s profesijnými organizáciami osôb so zdravotným postihnutím. Podstatné je však to, či dokáže predkladateľka využiť skúsenosti z realizácie iných projektov, čo je vysoko pravdepodobné. |
Total points |
55.00 |
Overall comment |
Projekt je zaujímavý, orientovaný na zlepšenie prístupnosti knižnično-informačných služieb, mapovanie potreby nových služieb pre študentov a verejnosť s viacerými druhmi zdravotného postihnutia. Aj keď nespĺňa jedno zo základných požiadaviek vyhlasovateľa - orientácia na všetky súčasti školy, je podľa môjho názoru užitočný a potrebný. K rozpočtu projektu nie je pripojený komentár. Počíta sa však v ňom aj s odmenami pre študentov participujúcich na projekte. |
Draft amending budget |
Dopracovať komentár k rozpočtu. |
Recommendation |
to be financed on condition
Comment - the conditions under which I recommend financing Zapojenie profesijných organizácií osôb so zdravotným postihnutím s cieľom postupnej implementácie článkov Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím - prístupnosť k informácií, vzdelávania, nezávislý život. |
Evaluation 2
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
9 Zámerom projektu je analyzovať potreby, navrhnúť modelové riešenia a následne ich uviesť do praxe dvoch zainteresovaných akademických knižníc, Slovenskej poľnohospodárskej knižnice pri SPU v Nitre a Slovenskej ekonomickej knižnice EU v Bratislave, s nasledovnými aktivitami: |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
9 Hlavný partner: Slovenská ekonomická knižnica EU v Bratislave. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
15 Vybrané výsledky projektu bude možné aplikovať v praxi iných akademických knižníc. Analýza informačných potrieb a informačného správania študentov so špecifickými potrebami môže poskytnúť všeobecne použiteľný východiskový materiál. Výsledky testovania knižnično-informačného systému (konkrétne Advanced Rapid Library, ktorý využívajú obidve knižnice) a prípadné návrhy na úpravu niektorých funkcionalít budú môcť využiť aj iné akademické knižnice, ktoré s týmto systémom pracujú. Rovnako budú širšie aplikovateľné pracovné postupy digitalizácie študijných materiálov a iných odborných publikácií ako aj zásady poskytovania knižnično-informačných služieb študentom so špecifickými potrebami. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
16 Projekt sa zameriava na čiastkové riešenie podpory študentov so ŠP, a to knižničné služby spojené s digitalizáciou dokumentov, ako aj prístup do knižničných služieb a databáz. Dlhodobý zámer SPU v Nitre na roky 2008-2015 v časti 3.2.3 Zabezpečenie rovnosti príležitostí, vytváranie podmienok pre úspešné štúdium uvádza „Rovnosť príležitostí pre záujemcov o štúdium zabezpečovať: Budovaním bezbariérových prístupov, ako aj využívaním nových technológií umožniť aj zdravotne postihnutým osobám plnohodnotnú účasť na vzdelávacom procese.“ |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
20 • Na základe mapovania informačného správania študentov so špecifickými potrebami a analýzy jednotlivých systémov a služieb knižnice z hľadiska vhodnosti pre túto skupinu používateľov navrhnúť komplexný model knižnično-informačných služieb pre týchto študentov. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
10.00 Mgr. B. Bellérová, PhD. je absolventkou Katedry knižničnej a informačnej vedy FFUK v |
Total points |
79.00 |
Overall comment |
Slovenská poľnohospodárska knižnica pri SPU v Nitre poskytuje komplexné knižničné a informačné služby študentom a zamestnancom univerzity. V oblasti poskytovania služieb študentom so špecifickými potrebami dosiahla určité pokroky. Budova knižnice je v zásade bezbariérová, knižnica má zriadené špecializované pracovisko pre slabozrakých návštevníkov, poskytuje služby študentom so špecifickými potrebami za osobitných (pre nich výhodných) podmienok, knižničný systém deklaruje, že online katalóg dostupný na webe spĺňa štandardy prístupnosti podľa zásad projektu Únie nevidiacich a slabozrakých - Blind Friendy Web. Priebežným plnením úloh vyplývajúcich z Dlhodobého zámeru rozvoja EU v Bratislave sa Slovenská ekonomická knižnica snaží skvalitňovať, modernizovať a rozširovať úroveň poskytovaných knižnično-informačných služieb a priblížiť sa k štandardom služieb, ktoré sú poskytované v iných slovenských a zahraničných knižniciach. Zásadným problémom pri poskytovaní knižnično-informačných služieb študentom so špecifickými potrebami je porozumenie bariéram. Tradične sa ako študenti so špecifickými potrebami vnímajú študenti s poruchami zraku, sluchu a motorickými ťažkosťami. Špecifické edukačné potreby sa týkajú aj psychických porúch a porúch učenia. Knižnice pre zabezpečenie kvalitných služieb potrebujú porozumieť týmto používateľom, aktívnejšie s nimi pracovať a zapájať ich do identifikovania a odstraňovania bariér. S týmto súvisí aj problém nedostatočnej informovanosti personálu knižnice o potrebách špecifickej skupiny študentov. Využívanie moderných technológií si vyžaduje nielen zlepšenie technického vybavenia, ale aj vytvorenie nových pracovných postupov. Projekt sa zameriava na čiastkové riešenie podpory študentov so ŠP, a to knižničné služby spojené s digitalizáciou dokumentov, ako aj prístup do knižničných služieb a databáz. Pozitívom projektu je spolupráca dvoch univerzít. |
Draft amending budget |
18 200,- EUR, spoluúčasť nie je vyčíslená, v žiadosti priamo uvedená 0,-. Prevažná časť činností interných zamestnancov, súvisiacich s realizáciou projektu, sa bude realizovať v rámci ich pracovného času. Finančný podiel jednotlivých univerzít bude predstavovať mzdové náklady týchto zamestnancov. Odporúčam plnú úhradu. |
Recommendation |
finance
Comment - the conditions under which I recommend financing Odporúčam financovať. |
Evaluation 3
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
4 Projekt sa týka úzkej časti dvoch vysokých škôl - knižničnej činnosti. Na projekte sa ako "testeri" budú podielať študenti so špecifickými potrebami, aktívna úloha študentov pri zabezpečovaní projektu inak nebol identifikovaná. Rovnako nie je jasné, ako do tejto témy bude zapojená väčšia časť akademickej obce, keďže aktivity sa koncentrujú na knižnice. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
0 Na projekte sa nepodieľajú organizácie, zaoberajúce sa problematikou študentov so špecifickými potrebami, len firmy zamerané na IS. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
10 Projekt sa zaoberá len knižnicami dvoch vysokých škôl, bariérami na vysokej škole ako celku sa nezaoberá. Knižnica a prístup k informáciám je považovaná za dôležitú súčasť vysokoškolského štúdia, ale nie je jasné, prečo sa projekt zameriava len na túto časť vysokých škôl. Obidve knižnice majú širší, ako len akademický charakter, a preto môžu použité riešenia byť prospešné aj pre širšiu verejnosť. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
18 Aktivity projektu sú predpokladom, že projekt dosiahne ciele, ktoré predpokladá. Z hľadiska rozpočtu nie je kalkulovaný vklad vysokých škôl k naplneniu projektu, teda pracovný čas, ktorý mu budú venovať pracovníci vysokých škôl a náklady s tým spojené. Rovnako nie je vysvetlené, prečo nie je podiel vysokých škôl 1:1. V obidvoch prípadoch je možné konštatovať súlad s dlhodobým zámerom vysokých škôl. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
10 Ciele sú naformulované vo vzťahu k aktivitám, je možné ich vyhodnotiť splnené/nesplnené, i keď niektoré môžu byť splnené len formálne (bez kvantifikácie počtu riešených špecifických potrieb a pod.) |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
7.00 Do riešenia projektu je zapojené vedenie SPU, ale nie vedenie EU. Zodpovedná osoba má skúsenosti s projektovou činnosťou, je zodpovedná za chod akademickej knižnice, a preto má možnosť zabezpečiť naplnenie projektu v rámci knižnice. V prípade EU je rovnako do projektu zapojená riaditeľka knižnice, nieje jasná podpora z vedenia EU. |
Total points |
49.00 |
Overall comment |
Projekt sa zameriava len na parciálnu časť života vysokej školy - knižnice. V základnom tíme nie sú odborníci na problematiku študentov so špecifickým potrebami, i keď sa predpokladá zapojenie koordinátorov v jednotlivých činnostiach. |
Draft amending budget |
dopracovať spolufinancovanie zo strany vysokých škôl. |
Recommendation |
finance
Comment - the conditions under which I recommend financing bez |