Návrh stratégií správania v náročných sociálnych situáciách v manažmente strednej školy využitím inovatívnych predikčných softwarových nástrojov.

Basic informations

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Návrh stratégií správania v náročných sociálnych situáciách v manažmente strednej školy využitím inovatívnych predikčných softwarových nástrojov.

Project name (English): The Proposal of Behavior Strategy related to Demanding Social Situations in Management of Secondary School with the use of innovative predictive Software Tools.

Start of project: 2015

End of project: 2016

Condition of project: Ukončený

Project number: 001DTI-4/2015

Project leader: prof. PaedDr. PhDr. Gabriela Gabrhelová, PhD., MBA

University: Vysoká škola DTI

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Za hlavné originálne výsledky daného projektu považujeme:

  • Komplexne spracovanú analýzu súčasného stavu problematiky emocionálnej inteligencie vymedzené v súvislostiach s cieľom projektu.
  • Prípravu, realizáciu a vyhodnotenie výskumu na základe obohatenia poznania v oblasti osobnostných predpokladov potrebných pre manažérsku prácu.
  • Prínos nových originálnych  poznatkov k zvýšeniu kvality a efektívnosti manažérskej práce, teoretickým a výskumným riešením otázok spätých so súvislosťou medzi emocionálnou inteligenciou manažérov a zvládaním stresových situácií manažérmi a manažérkami.
  • Spracovanie historických dát technológiou inovatívnych prostriedkov predikčných softwarových nástrojov pre vytvorenie zhlukovej analýzy s využitím Kohonenovej siete.
  • Spracovanie historických dát  technológiou inovatívnych prostriedkov predikčných softwarových nástrojov pre  predikciu časových radov.
  • Identifikáciu súvislosti medzi emocionálnou inteligenciou a spôsobmi zvládania stresových situácií manažérmi a manažérkami.
  • Identifikáciu súvislosti medzi emocionálnou inteligenciou a právnymi súvislosťami.
  • V tomto kontexte boli špecifikované aj súvislosti medzi atribútmi emocionálnej inteligencie manažérov a osobnostnými a socio-demografickými charakteristikami manažérov a pridanou hodnotou je obohatenie teoretických premís vo vzťahu manažérov a práva.

Výsledky výskumu konštruktu emocionálnej inteligencie predstavujú významnú pridanú hodnotu rozvoja poznania problematiky osobnosti manažéra. Konkrétne z hľadiska efektívneho zvládania stresu manažérmi jednoznačne vystupuje do popredia atribút emocionálnej inteligencie manažérov sebadôvera. Naopak, s menej efektívnymi spôsobmi zvládania stresu súvisia atribúty emocionálnej inteligencie manažérov emocionalita a sociabilita. Pre diskusiu o teoretických prínosoch projektu je dôležité zistenie, že analýza z hľadiska veku manažérov nepriniesla totožné výsledky ako analýza z hľadiska dĺžky praxe manažérov. Samotný vek manažéra nie je v tomto kontexte dostatočný a presný a je nevyhnutné  uvažovať o dĺžke manažérskej praxe.

Rovnako aj nezistenie rozdielov v posudzovaní atribútov emocionálnej inteligencie z hľadiska manažérskej pozície, resp. z hľadiska rozdielov medzi manažérmi a manažérkami má významné teoretické súvislostí. Uvedené poznatky svedčia o skutočnosti, že podstatné je vyhovieť všeobecným, základným požiadavkám manažérskej práce, vrátane osobnostných a sociálnych predpokladov. Takýto človek, nezávisle od toho, či je to muž alebo žena, má potenciál v budúcnosti zaujať akúkoľvek manažérsku pozíciu.

Výsledky realizovaného výskumu na vzorke 562 respondentov potvrdili význam emocionálnej inteligencie pri zvládaní stresu manažérmi. Uvedené zistenie súvisí s ďalšími možnými odporúčaniami pre manažérsku prax.

V tomto kontexte je potrebné upozorniť na potrebu zisťovať uvedené atribúty emocionálnej inteligencie už pri výbere ľudí na manažérske pozície. Aj keď je zrejmé, že ani snaha o čo najkomplexnejší postup pri výbere ľudí na manažérske pozície nezaručuje istotu a vyhnutie sa omylom, predsa len zakomponovanie emocionálnej inteligencie medzi parametre výberu môže pravdepodobnosť zlého výberu znížiť. Predovšetkým to súvisí s výberom manažérov na pozície, na ktorých efektívnosť manažérskej práce bezprostredne súvisí s efektívnosťou správania v medziľudských vzťahoch a zvládaním stresu.

 

Vo vzťahu k uvedeným výsledkom boli kontinuálne realizované plánované podujatia, spracovávané vedecké a odborné štúdie, vedené práce Bc., Mgr., realizované kolokviá a konferencie na domácej pôde školy i v zahraničí.

Description of original results of the project in English

As main original results of presented project we consider following:

·         Complexly processed analyse of present state of solved topic emotional intelligence defined in the context of presented aim.

·         Preparation, realization and evaluation of research on the base of knowledge enrichment in the field of personal presumptions necessary for the managerial job.

·         Benefit of new original knowledge to the increase of quality and of effectiveness of managerial job through theoretically and exploratory solution of questions connected with the link between the emotional intelligence of managers and coping with stress situations.

·         Processing of historical data through the technology of innovative instruments of prediction software tools for the creation of cluster analyse with the use of Kohonen´s nets.

·         Processing of historical data through the technology of innovative instruments of prediction software tools for the prediction of time series.

·         The identified links between the emotional intelligence and the ways of stress coping by the managers.

·         The identified links between the emotional intelligence and the legal context.

·         The links between attributes of the managers´ emotional intelligence and personal and socio-demographic characteristics of managers were specified in frame of this context as well and the added value is the enrichment of the theoretical premises in the relationship between managers and law.

The results of the research of the emotional intelligence construct present the dominant added value of the cognition development of the managers´ personality problematics. We argue, that the self-confidence as one of the managers´ emotional intelligence attribute is to the fore from the viewpoint of stress coping. Vice versa, the emotionality and the sociability as some of the managers´ emotional intelligence attributes associates with the less effective ways of coping.

For the discussion about the theoretical benefits of project is very important to know, that the analyse of the managers´ age does not offer up the same results as the analyse from the viewpoint of the length of practice. The manager´s age is not adequate and accurate in this context and it is necessary to think about the managers´ practice.

There are no differences in the assessing of attributes of the emotional intelligence from the viewpoint of the managerial position, respectively from the viewpoint of differences between woman manager and man manager, and this fact has significant theoretical relationships. The cited knowledge indicates the fact that it is necessary to comply with the general basic requirements for the managerial job including the personal and social conditions. Such a person independently of the fact whether it is man or woman has a potential to take any managerial position.

The results of field research sample of 562 respondents confirms the significance of the emotional intelligence for the managers´ stress coping. Cited findings are connected with further possible recommendation for praxis.

In such a context it is necessary to pay attention to the necessity to reconnoiter cited attributes of the emotional intelligence in the process of the novice selection for the managerial positions. Even if it is clear, that the effort to realise the most complex process upon the novice selection for the managerial positions does not secure the assurance and the confusion avoid, after all the incorporation of the emotional intelligence among the selected parameters can cut the probability of wrong choice. Among all it is associated with the selection of managers for such position, where the efficiency of the managerial work directly relates with the efficiency of behavior in the interpersonal relationships and with the stress coping.

In relation to cited results we realised scheduled events, we issued the research and expert studies and papers, we led bachelor and master thesis, we realised colloquiums and conferences on campus and abroad as well.

 

 

 

 

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 0,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
ADE Zapletal, Ladislav (40%); Oberuč, Jaroslav (20%); Gabrhelová, Gabriela (20%); Porubčanová, Dáša (20%); Sekot, Aleš (0%); Rozum, Zdeňek (0%); Vodička, Stanislav (0%): Frekvenční Slovník. 2015
AAA Gabrhelová, Gabriela (50%); Korn, Ferdinad (50%); Kanárik, Imrich (0%); Rozvadský Gugová, Gabriela (0%); Lajčin, Daniel (0%): Emotional inteliigence, manager, law. 2016
AEC Várkoly, Ladislav (25%); Lajčin, Daniel (25%); Gabrhelová, Gabriela (25%); Jakúbek, Peter (25%); Kuceba, Robert (0%); Kułyk, Piotr (0%): Innovativeness and competitiveness of comtemporary eductional organizations. 2016 Toruń : Wydawnictvo \"Dom Organizatora\", 2016. ISBN 978-83-7285-799-6
ADE Hrazdilová-Bočková, Kateřina (25%); Gabrhelová, Gabriela (25%); Porubčanová, Dáša (25%); Šín, Robin (25%): The importance of educational case studies for medical devices managers´ education. 2016 Lithuania : Klaipeda University Press, 2016. ISSN 1648-7974
AEC Porubčanová, Dáša (34%); Pasternáková, Lenka (33%); Gabrhelová, Gabriela (33%); Szczebiot, Ryszard (0%); Zábovský, Michal (0%): Celoživotné vzdelávanie v pedagogickej profesii odborného vzdelávania a problémy s ňou súvisiace. 2016 Lomža : State University of Applied Sciences, 2016. ISBN 978-83-60571-44-6
ADE Gabrhelová, Gabriela (34%); Hilčíková, Daniela (33%); Dohnanská, Monika (33%): Stress analysis in the Process of University quality Management.. 2015 London : Eastern European Development, 2015. ISSN 2048-4186
ADF Porubčanová, Dáša (50%); Gabrhelová, Gabriela (50%): Analýza stresu v kontexte riadenia a kvality školy. 2015 Prešov : VPS – SLOVAKIA, spol. s r.o., 2015. ISSN 1338-4104
ADF Hrazdilová-Bočková, Kateřina (34%); Gabrhelová, Gabriela (33%); Hilčíková, Daniela (33%): Budoucnost slovenského projektového řízení. 2015 Prešov : VPS – SLOVAKIA, spol. s r.o., 2015. ISSN 1338-4104
ADF Korn, Ferdinad (50%); Gabrhelová, Gabriela (50%): Emocionálna inteligencia, manažér, právo. 2015 Prešov : VPS – SLOVAKIA, spol. s r.o.,, 2015. ISSN 1338-4104
ADF Gáborová, Ľubica (100%); Repka, Richard (0%); Šipošová, Martina (0%): Násilie na pracovisku. 2016 Bratislava : Z-F LINGUA, 2016. ISBN 978-80-8177-022-7
ADF Gáborová, Ľubica (100%): Gabriela Rozvadský Gugová: Patopsychológia. Učebnica pre študentov pedagogických a psychologických vied. 2016 Bratislava : ZF- LINGUA, 2016. ISBN 978-80-8177-020-3
AAA Zelina, Miron (9%); Bajtoš, Ján (6%); Mikulková, Milena (7%); Krásna, Slávka (6%); Hanuliaková, Jana (6%); Porubčanová, Dáša (6%); Adamovič, Martin (6%); Tamášová, Viola (8%); Šulganová, Zuzana (8%); Marks, Igor (8%); Petlák, Erich (7%); Pasternáková, Lenka (7%); Geršicová, Zuzana (2%); Adamík Šimegová, Miroslava (2%); Bizoňová, Naďa (2%); Gubricová, Janette (2%); Lajčin, Daniel (4%); Korn, Ferdinad (4%); Veteška, Jaroslav (0%); Bodonyi, Edit (0%): Škola v interdisciplinárnom kontexte. 2016
AEC Porubčanová, Dáša (50%); Vaníčková, Radka (50%); Szczebiot, Ryszard (0%); Zábovský, Michal (0%): Motivace žáků odborných škol k pracovním hodnotám pro uplatnení se absolventu na trhu práce. 2016 Lomža : State University of Applied Sciences, 2016. ISBN 978-83-60571-44-6
ADE Hrazdilová-Bočková, Kateřina (25%); Gabrhelová, Gabriela (25%); Porubčanová, Dáša (25%); Šín, Robin (25%): The importance of educational case studies for medical devices managers´ education. 2016 Lithuania : Klaipeda University Press, 2016. ISSN 1648-7974
ADE Hrazdilová-Bočková, Kateřina (25%); Dohnanská, Monika (25%); Hilčíková, Daniela (25%); Vaníčková, Radka (25%): Project Manager´s Competencies in Czech Lottery Industry Enterprise. 2016 David Publishing, 2016.
ADF Dohňanská, Monika (100%); Vietorová, Nina (0%); Brychová, Sylvia (0%): Špecifiká výberového konania na vysokých školách. 2013 Bratislava : ZF LINGUA, 2013. ISBN 978-80-89328-88-8
ADF Ižová, Katarína (50%); Dohnanská, Monika (50%): Negatívne činitele vplývajúce na prácu v tíme a ich riešenie. 2015 Prešov : VPS – SLOVAKIA, spol. s r.o., 2015. ISSN 1338-4104
ADE Gabrhelová, Gabriela (34%); Hilčíková, Daniela (33%); Dohnanská, Monika (33%): Stress analysis in the Process of University quality Management.. 2015 London : Eastern European Development, 2015. ISSN 2048-4186
ADF Hrazdilová-Bočková, Kateřina (34%); Gabrhelová, Gabriela (33%); Hilčíková, Daniela (33%): Budoucnost slovenského projektového řízení. 2015 Prešov : VPS – SLOVAKIA, spol. s r.o., 2015. ISSN 1338-4104
AFD Gabrhelová, Gabriela (34%); Hilčíková, Daniela (33%); Dohnanská, Monika (33%); Salata, Elžbieta (0%); Bodonyi, Edit (0%): Zvládanie náročných situácií v procese riadenia vysokých škôl. 2015 Dubnica nad Váhom : Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, 2015. ISBN 978-80-98732-64-7
ADE Gabrhelová, Gabriela (34%); Porubčanová, Dáša (33%); Pasternáková, Lenka (33%): The importance of activing methods in vocational education. 2015 Baden : Redaktion R&E-SOURCE, 2015. ISSN 2313-1640
ADE Dohnanská, Monika (50%); Lajčin, Daniel (50%): By The Media as a Way of Streamlining The Process of Education in Secondary Schools. 2015 Baden : Redaktion R&E-SOURCE, 2015. ISSN 2313-1640
ADE Hasajová, Lívia (34%); Korintušová, Mária (33%); Verbovanec, Ľubomír (33%): Discoveries and research in educational practice activities - The acquisition of knowledge, practical activities in the teaching unit. 2015 Baden : Redaktion R&E-SOURCE, 2015. ISSN 2313-1640
ADF Pasternáková, Lenka (33%); Lajčin, Daniel (34%); Sláviková, Gabriela (33%): Management of the current school terms only. 2015 Prešov : VPS Slovakia, spol. s r.o.,, 2015. ISSN 1338-4104
AAA Zelina, Miron (9%); Bajtoš, Ján (6%); Mikulková, Milena (7%); Krásna, Slávka (6%); Hanuliaková, Jana (6%); Porubčanová, Dáša (6%); Adamovič, Martin (6%); Tamášová, Viola (8%); Šulganová, Zuzana (8%); Marks, Igor (8%); Petlák, Erich (7%); Pasternáková, Lenka (7%); Geršicová, Zuzana (2%); Adamík Šimegová, Miroslava (2%); Bizoňová, Naďa (2%); Gubricová, Janette (2%); Lajčin, Daniel (4%); Korn, Ferdinad (4%); Veteška, Jaroslav (0%); Bodonyi, Edit (0%): Škola v interdisciplinárnom kontexte. 2016
AAA Lajčin, Daniel (50%); Korn, Ferdinad (50%); Kanárik, Imrich (0%); Rozvadský Gugová, Gabriela (0%); Gabrhelová, Gabriela (0%): Personality of a manager in the context of morality and law. 2016
AAA The intersections of education and management / Gabriela Gabrhelová, Lenka Pasternáková ; Recenzenti: Rudolf Dupkala, Jaroslav Veteška. - 1. vyd. - Karlsruhe, Deutschland : SteCon, 2016. - 152 s. - ISBN 978-3-945862-07-0. [Gabrhelová Gabriela (50%) - Lenka Pasternáková (50%) - Rudofl Dupkala (Recenzent), Jaroslav Veteška (Recenzent)]
AAA Emotional intelligence managers in research / Gabriela Gabrhelová ; Recenzenti: Miroslav Frankovský, Daniel Lajčin, Lenka Pasternáková. - 1. vyd. - Karlsruhe, Deutschland : SteCon, 2016. - 104 s. - ISBN 978-3-945862-08-7.
AAB Hrazdilová-Bočková, Kateřina (25%); Škoda, Miroslav (25%); Polčáková, Martina (25%); Rozvadský Gugová, Gabriela (25%); Starchoň, Peter (0%); Hačkajlová, Ludmila (0%): Kompetence manažerů národních a mezinárodních vzdělávacích projektů. 2015
AAA Bajtoš, Ján (50%); Dawidziuk, Stanislaw (50%); Bednarski, Henryk (0%); Nyczakalo, Nella (0%): Teoria kształcenia. 2015

Replications

Category Name Specific name
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch VANÍČKOVÁ, R. JAKÚBEK, P. Project culture of project oriented companies. In: ICFE 2016 – The 3rd International Conference on Finance and Economics. Ho Chi Minn City, Vietnam : Ton Duc Thang University, 2016. ISBN 978-80-7454-598-6. - S. 705-711.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch GABRHELOVÁ, G., KORN, F. Emotional inteliigence, manager, law. Ste-Con: Karlsruhe, 2016. 126 s. ISBN 978-3-945862-03-2
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch HRMO, R., KRIŠTOFIAKOVÁ, L. Engineering Pedagogy and its role in quality assurance in higher education. In R&E- SOURCE - Open Online Journal for Research and Education, Special Issue 4, 2015. s. 97-101. ISSN 2313-1640
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch HANULIAKOVÁ, J., HASAJOVÁ, L., PORUBČANOVÁ, D. Stress of Students and Social-Patological Phenomena. In Acta Technologica Dubnicae. Roč. 6,č. 3 (2016) s. 114-123. ISSN 1338-3965
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch KRÁSNA, S. Pracovní spokojenost jako specifický komponent interního marketingu. 1. vyd. České Budejovice: Vysoká škola evropských a regionalních studií, 2016, 90 s. ISBN 978-80-87472-96-5
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS HRAZDILOVÁ BOČKOVÁ, K. ŠKODA, M. Postoje české společnosti k pozici žen na trhu práce. Znalosti pro tržní praxi 2015: Ženy podnikatelky v minulosti a současnosti. Olomouc: KAE FF UP, 2015. S. 217 - 226. ISBN 978-80-87533-12-3

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter