Diverzifikácia a posilnenie interdisciplinárneho a aplikačného charakteru geografickej edukácie - vydanie učebnice: Destinačný marketing pre geografov

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Diverzifikácia a posilnenie interdisciplinárneho a aplikačného charakteru geografickej edukácie - vydanie učebnice: Destinačný marketing pre geografov

Project name (English): The diversification and strengthening the interdisciplinary and application character of the geographical education - edition of the textbook: Destination Marketing for geographers

Start of project: 2015

End of project: 2017

Condition of project: Ukončený

Project number: 046PU-4/2015

Project leader: doc. RNDr. Kvetoslava Matlovičová, PhD.

University: Prešovská univerzita v Prešove

Department: Fakulta humanitných a prírodných vied

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

V koncepčnej rovine bol projekt zameraný na definovanie výstupov vzdelávania, konštrukciu obsahu a prípravu implementácie nového prakticky zameraného študijného programu Geografia a aplikovaná geoinformatika na Fakulte humanitných a prírodných vied PU. Tento program bol predložený v rámci komplexnej akreditácie a následne aj pozitívne hodnotený príslušnou pracovnou skupinou a AK. Hlavným cieľom bolo zohľadniť novú paradigmu vysokoškolského vzdelávania orientovanú na výstupy vzdelávania (learning outcomes) v zmysle revidovanej Bloomovej taxonómie. V súlade s tým, bol vypracovaný nový informačný list predmetu, ktorého pozícia je daná jedným zo špecializačných modulov spomínaného študijného programu, ktorého názov znie: Turizmus a teritoriálny marketing.

Hlavnými výstupmi riešenia projektu sú:

1. Rámcová koncepcia nového predmetu Destinačný marketing pre geografov, definovanie výstupov vzdelávania, stanovenie rámcovej obsahovej štruktúry predmetu a určenie vyučovacích metód. Konštrukcia obsahovej osnovy prednášok na báze získaných poznatkov a so zohľadnením slovenských špecifík a spätnej väzby od študentov.

2. Kľúčovým výstupom projektu je vysokoškolská učebnica: Matlovičová K., Matlovič R. (2017): Destinačný marketing pre geografov. Prešovská univerzita v Prešove, 275 s. Hlavným motívom k napísaniu učebnice bol fakt, že na Slovensku učebnica tohto zamerania chýbala. Problematika destinačného marketingu je síce pomerne solídne diskutovanou akademickou témou na poli ekonomických vedných disciplín a o výsledky výskumu je narastajúci záujem aj zo strany odborníkov z praxe. Absentovala však potrebná študijná literatúra, ktorá by pracovala s geografickou perspektívou, čo je nevyhnutným predpokladom na jej optimálne zvládnutie. Marketing turistickej destinácie sa nezaobíde bez solídneho geografického poznatkového základu a naopak, aj vynikajúci znalec geografickej bázy nevyhnutne potrebuje zvládnuť teórie a metodológiu teritoriálneho marketingu. Zavedením predmetu Destinačný marketing pre geografov a napísaním tejto vysokoškolskej učebnice sme teda dosiahli nielen obsahovú diverzifikáciu štúdia akcentujúc využitie poznatkov v praxi, ale aj integráciu problematiky regionálnej geografie, ekonómie a teritoriálneho marketingu do vysokoškolského štúdia geografie. Potenciál využitia učebnice nemusí byť nevyhnutne redukovaný len na prostredie geografických študijných programov. Interdisciplinárna povaha problematiky destinačného marketingu núka široké možnosti jej využitia aj v oblasti ekonómie, manažmentu, regionalistiky a verejnej správy.

3. Dôležitým výsledkom riešenia projektu bolo vybudovanie Edukačného laboratória pre turizmus a destinačný marketing (EDULAB) na princípe open space. Slúži na praktickú prípravu študentov a tréning špeciálnych zručností potrebných pre uplatnenie v rozličných oblastiach cestovného ruchu. Prevádzka laboratória bola spustená koncom septembra 2016. Jeho vybavenie tvorí: interaktívna tabuľa, mobilný stojan, notebook, mikrofón, mapy, mobiliár - špeciálny typ zariadenia umožňujúci rýchlu transformáciu prostredia a simuláciu rozmanitých situácií v praxi (cestovná kancelária, recepcia hotela, turistické informačné centrum, kancelária prvého kontaktu, prostredie autobusu počas zájazdu, virtuálne prostredie turistických destinácií a sprevádzanie turistov rozličnými typmi prostredia a pod.).

Description of original results of the project in English

The project was focused on the definition of learning outcomes, the design of the content and the preparation of the implementation of a new, practically oriented study program Geography and Applied Geoinformatics at the Faculty of Humanities and Natural Sciences, University of Presov. This program was presented under a comprehensive accreditation and subsequently positively evaluated by the relevant Task Force and Accreditation commission. The main objective was to take into account the new paradigm of higher education oriented towards learning outcomes in the sense of the revised Bloom Taxonomy. Accordingly, a new information sheet of the subject Destination marketing for geographers was produced, the position of which is given by one of the specialization modules of the mentioned study program, which is titled: Tourism and Territorial Marketing. The main outcomes of the project are: textbook Destination Marketing for geographers, several research articles and new Educational Laboratory for Tourism and Destination Marketing (EDULAB) on the open space principle. It serves for the practical preparation of students and the training of the special skills required for application in various areas of tourism. We have achieved by introducing Destination marketing for geographers and writing this academic textbook, not only the content diversification of the study focusing on the use of knowledge in practice, but also the integration of regional geography, economics and territorial marketing knowledge into geography studies. The potential of using a textbook may not necessarily be reduced to the geographical study environment. The interdisciplinary nature of destination marketing issues is widespread in its use in the fields of economics, management, regional studies and public administration.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 17 760,41 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
ABC Matlovič R., Matlovičová K., Vlčková V. (in press). The language of Rusyns in Slovakia: controversies, vagaries and rivalry of codification discourses. In Brunn S. & Kehrein R. (2017-8): The Changing World Language Map, Springer (WoS).
ADN Matlovič R., Matlovičová K. (2017): Neoliberalization of the Higher Education in Slovakia: a Geographical Perspective. Geografický časopis / Geographical Journal 69 (2017) 4, pp.: 01-02 (SCOPUS).
ADF Matlovičová, Kvetoslava (70%); Husárová, Martina (30%): Heritage marketing a možnosti jeho využitia pri rozvoji turistickej destinácie. 2017 ISSN 1336-6157
ADF Matlovičová K., Miháľ O. (2017): Stratégia rozvoja mesta Kolín nad Rýnom založená na budovaní značky. Acta Geographica Universitatis Comenianae, 2017, Vol. 61, No. 2., pp. 161-182.
ABD Matlovičová, Kvetoslava (25%); Kolesárová, Jana (50%); Matlovič, René (25%); Lauko, Viliam (0%); Veselovský, Ján (0%): Pro-poor turizmus ako nástroj rozvoja marginalizovaných komunít (príklad obce Spišský Hrhov). 2016 Bratislava : Geografický ústav SAV, 2016. ISBN 978-80-89580-12-5
BCI Matlovičová, Kvetoslava (85%); Matlovič, René (15%); Adamišin, Peter (0%); Pachura, Piotr Tomas (0%): Geografia inovácií a technopolí. 2016
ADM Klimovský, Daniel (25%); Želinský, Tomáš (25%); Matlovičová, Kvetoslava (25%); Mušinka, Alexander (25%): Roma settlements and poverty in Slovakia: Different policy approaches of the state, local governments, and NGOs. 2016 ISSN 1408-032X
ADM Matlovičová, Kvetoslava (40%); Mocák, Peter (40%); Kolesárová, Jana (20%): Environment of estates and crime prevention through urban environment formation and modification. 2016 ISSN 0354-8724
ADM Matlovič, René (80%); Matlovičová, Kvetoslava (20%): The position of tourism and teritorial marketing in the context of paradigmatic change to tertiary geography education in Slovakia. 2016 ISSN 2065-0817
AFC Matlovičová, Kvetoslava (45%); Kolesárová, Jana (45%); Matlovič, René (10%): Vybrané teoretické aspekty destinačného marketingu založeného na participácii marginalizovaných komunít. 2016 Praha : Vysoká škola hotelová v Praze, 2016. ISBN 978-80-87411-75-9
AFC Matlovičová, Kvetoslava (100%); Chromý, Pavel (0%); Kirchner, Karel (0%): Country of origin (COO) koncept - jeho vymedzenie, determinanty a možnosti využitia v marketingovej praxi. 2016 České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2016. ISBN 978-80-7394-619-7
BFA Matlovičová, Kvetoslava (100%): Priestorový pôvod produkov (POO efekt) ako marketingový nástroj. 2016 České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2016.

Replications

Category Name Specific name
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS ADM009 Matlovič R., Matlovičová K. (2016): The position of tourism and territorial marketing in the context of paradigmatic change to tertiary geography education in Slovakia. Geojournal of Tourism and Geosites 18 (2), pp. 133-144 (Scopus)
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Matlovičová K. (70%), Husárová M. (30%) (2017): HERITAGE MARKETING A MOŽNOSTI JEHO VYUŽITIA PRI ROZVOJI TURISTICKEJ DESTINÁCIE. Prípadová štúdia hradu Čičva. Folia Geographica 2017, Vol. 59, No 1, pp. 5-35
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Matlovičová K. (70%), Husárová M. (30%) (2017): HERITAGE MARKETING A MOŽNOSTI JEHO VYUŽITIA PRI ROZVOJI TURISTICKEJ DESTINÁCIE. Prípadová štúdia hradu Čičva. Folia Geographica 2017, Vol. 59, No 1, pp. 5-35

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter