Socializačné a edukačné funkcie marketingového komunikátu ako odrazu mediálnej kultúry

Basic informations

TOP PROJECT

Thematic area: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia

Project name (Slovak): Socializačné a edukačné funkcie marketingového komunikátu ako odrazu mediálnej kultúry

Project name (English): Socializing and educational functions of marketing text as a reflexion of media culture

Start of project: 2015

End of project: 2016

Condition of project: Ukončený

Project number: 035UKF-4/2015

Project leader: doc. Mgr. Györgyi Janková, PhD.

University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Department: Filozofická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Z výchovného a vzdelávacieho aspektu má pôsobenie mediálnych komunikátov, podobne ako marketingových komunikátov, dôsledok na sociálnej i psychologickej úrovni, pričom priamy a nepriamy vplyv prostredia na rozvoj človeka sú potvrdené na paradigmálnej úrovni. Prečo však túto skutočnosť nevyužiť a prečo neposunúť súčasnú teóriu spoločenskej zodpovednosti na úroveň spoločenskej zodpovednosti marketingových komunikátov, ktoré by sa snažili okrem prvotného komerčného cieľa (predávať) posunúť recipienta komunikátov v osobnom rozvoji?

Počas riešenia projektu sme sa zamerali na analýzu problematiky z oblastí rozvoja osobnosti, výchovy, socializácie, spotrebiteľskej gramotnosti cez vybrané typy mediálnych komunikátov. Výsledky sa zameriavavali na analýzu  pedagogicko – psychologického aspektu dopadu reklamy na deti a iné cieľové skupiny, spájajúc Bloomovu taxonómiu cieľov a Zelinov koncept cieľov výchovy s využitím inštruktáže v reklamných komunikátoch. Vymedzili sa podoby spoločenskej zodpovednosti adverfaktu do skupín spoločensky zodpovedné vzdelávanie komunikátmi (1), komerčné vzdelávanie adverfaktmi (2), spoločensky zodpovedná výchova adverfaktmi (3) a spoločensky zodpovedná reklama ako kreatogénne prostredie (4).

Vo výstupoch projektu sú charakterizované  okruhy a tomu zodpovedajúce podoby spotrebiteľských skupín, ktoré možno vnímať ako potenciálny návod na postup v zmysle efektívneho využitia spotrebiteľského vzdelávania pre trvalú zmenu spotrebiteľského správania a dosiahnutie vyššej miery spotrebiteľskej udržateľnosti. Konštatuje sa význam rozpracovania koncepcie spotrebiteľskej výchovy, ktorá by mala prispieť k spotrebiteľskému vzdelaniu cez pôsobenie na mladých spotrebiteľov, detského spotrebiteľa, ale významným spôsobom aj na rodičov, ktorí často nie sú schopní dostatočne pôsobiť na vytváranie racionálnych spotrebiteľských návykov svojich detí.  Upozorňuje na možnosť alebo skôr nutnosť vypracovať koncepciu cielenej spotrebiteľskej výchovy, ktorá by mohla pozitívne ovplyvniť kľúčové spotrebiteľské oblasti.

Projekt sa  zameriava na analýzu pozitívnych a negatívnych aspektov vplyvu a dopadu médií na recipientov, konštatuje, že masmédiá môžu mať na nás pozitívny vplyv, pričom záleží na tom, ako k nim pristupujeme, či poučení, pripravení, s utvoreným systémom pozitívnych hodnôt a zbavení (alebo vedomí si) predsudkov, alebo naopak.

Projekt hľadá možnosti vplyvu digitálnych médií na deti z edukačného hľadiska, vymedzuje významnú rolu učiteľov, rodičov a akademikov pri podnecovaní rozvoja samostatnosti, smelosti, motivácie, zvedavosti, vnímania, predstavivosti a fantázie, myslenia, podnetnosti, slobody, humoru a sociálnych zručností nie na úkor fyziológie dieťaťa, ale v súlade s ňou v dobe, ktorá glorifikuje dušu pred telom.

Projekt sa zameriava na vymedzenie ideálu edukácie adverfaktmi v zmysle návratu ku kalokagatii, ktorá vyjadruje nádej, že je potrebný práve súlad duševných, telesných a technologických schopností jednotlivca.

Description of original results of the project in English

From the educational and training perspective has the influence of media and marketing communication its consequence at the social and psychological level, whereby the direct and indirect influence of the environment on human development was proven at the level of paradigm. But why not just use this fact and advance the contemporary theory of social responsibility to the level of social responsibility of marketing communication, which would not only seek primarily to sell (commercial goal), but also would seek to progress the personal development of the  communication recipient?           

During the project solution we focused on the analysis of problematic within the areas of personality development, training, socialization and consumer literacy by means of the selected types of media communication. The results were focused on the analysis of the pedagogical-psychological aspect of the advertisement effect on children and other target groups, connecting the Bloom’s taxonomy of goals and Zelina’s concept of training goals with the use of brief in the advertising communication. The following forms of adverfact social responsibility were defined - social responsible education by means of the communication (1), commercial education by means of the advertisement (2), social responsible training by means of the adverfacts (3) and social responsible advertisement as the creatogenic environment (4).   

In the project outputs are characterized the ambits and correspondingly the forms of consumer groups which may be perceived as the potencial operating procedure in order to effectively use the consumer education for the permanent change of the consumer behavior and achievement of the greater consumer sustainability.   

The importance of elaboration of the consumer education concept is noted which should contribute to the consumer education through exposure to young consumers, children consumer but also significant to parents who are often unable to act sufficiently to create rational consumption habits of their children. It points to the possibility, or rather the need to develop
a concept for targeted consumer education which could positively affect key consumer areas.

The project is focused on the analysis of positive and negative aspects of media influence and effects on recipients; it is noted that mass media are able to influence us positively while it depends on how we approach them, whether instructed, prepared, with already formed system of positive values and free from (or being conscious of) prejudice, or the other way.

The project is looking for the possible ways of influence of digital media on children from the educational perspective, defines the important role of educators, parents and academics by stimulation of the development of independence, daring, motivation, curiosity, perception, imagination and fantasy, thinking/cognition, actuation, freedom, humour and social skills, not at the expense of child physiology but in accordance with it, in the era glorifying soul prior to body.

The aim of project is to provide the definition of ideal education by means of adverfacts, in terms of return to calocagatia which expresses hope that each individual needs just the consistency of his mental, physical and technological capacities.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 13 665,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AAB Janková, Györgyi (100%); Gero, Štefan (0%); Fichnová, Katarína (0%): Adverfakt ako zrkadlo edukačnej a socializačnej funkcie médií. 2015
ADN Fichnová, Katarína (50%); Wojciechowski, Łukasz P. (50%): Selfie - exposed identity in digital media - originality or banality?. 2015 Trnava : Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, 2015. ISBN 978-80-8105-780-9 ISSN 1339-5726
ADE Fichnová, Katarína (100%): Reflection On The Creative Process In Media Communication And Marketing . 2016 ISSN 1842-8517
ADF Rožňová, Jitka (100%): ESTETICKÝ ROZMER REKLAMNÝCH KOMUNIKÁTOV A ICH VÝZNAM V PROCESE EDUKÁ- CIE. 2016 ISSN 1339-3715
AFD Kačániová, M. - Bačíková Z.: EDUCATIONAL FACTORS OF BRAND ONLINE COMMUNICATION TARGETED TO CHILDREN,Zborník konferenčných príspevkov z podujatia Makerting Identity 2016, Smolenice. V tlači
ADF Bačíková, Zuzana (100%): Socializačné aspekty politického marketingu na sociálnej sieti. 2016 ISSN 1339-3715
AAB Janková, G. - Džupina, M. - Satková, J. - Bačíková, Z.: Sociálna zodpovednosť pri tvorbe adverfaktov. 2016. ISBN 978-80-558-1135-2.
FAI Janková, Györgyi: Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9.
ADE Fichnová, K. - Janková, G. Marketingová komunikácia klasického a digitálneho typu a jej kultúrne, edukačné a socializačné aspekty. In: Perspektywy Kultury (Perspektívy kultúry). ISSN 2081-1446. Poľsko. 2017. V tlači
ADE Janková, G. - Tóthová T.Rodičovská kontrola pred digitálnymi hrozbami detí. In: Perspektywy Kultury (Perspektívy kultúry). ISSN 2081-1446. Poľsko. 2017. V tlači
ADE Janková, G. - Runnová, K.: Mediálna kultúra a ich dopad na nové formy porúch potravy. In: Perspektywy Kultury (Perspektívy kultúry). ISSN 2081-1446. Poľsko. 2017. V tlači
ADE Štrbová, E.: Participatívna kultúra: Sociálne zručnosti a kultúrne kompetencie v digitálnom prostredí. In: Perspektywy Kultury (Perspektívy kultúry). ISSN 2081-1446. Poľsko. 2017. V tlači
ADF Mago, Zdenko (100%): Edukačný potenciál digitálnych hier. 2016 Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, ISSN 1339-3715
ADF Janková, Györgyi (50%); Duchoňová, Silvia (50%): Inovačné trendy vo webkomiksoch . 2016 ISSN 1339-3715
ADF Víteková, Ivana (100%): MEDIÁLNY OBRAZ PUNKOVEJ MODLITBY VO VYBRANOM PERIODIKU. 2016 ISSN 1339-3715
BEF Viktória Murínová, Barbora Višňovská, Kristína Elscheková, Matej Šimjak: ZMENA POSTOJA ADOLESCENTOV VO VZŤAHU K INTERRUPCII NA ZÁKLADE MEDIÁLNEHO KOMUNIKÁTU. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Simona Boldišová, Lenka Čechová, Barbora Gajdošová, Denisa Mošaťová, Martina Poluchová, Adriana Starostová:ANALÝZA OBSAHU REKLAMNÝCH BLOKOV VYBRANÝCH TV STANÍC. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Veronika Blahová, Kornélia Csudaiová, Lilla Czinege, Jana Fábryová, Romana Kráľová: MARKETINGOVÝ VÝSKUM „VESELÉ ZÚBKY“. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Barbora Piterková, Zuzana Tretinárová, Michal Škvarenina, Alexandra Srnková:ANALÝZA OBSAHU A NÁVRH ZLEPŠENIA EDUKATÍVNOSTI KOMUNIKAČNÝCH POSOLSTIEV MOBILNÝCH OPERÁTOROV NA FACEBOOKU. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEE Natália Blašková, Bronislava Štefundová, Denisa Trubíniová: DUREX A POSOLSTVO CHRÁNENÉHO POHLAVNÉHO STYKU NA SLOVENSKOM TRHU. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Martina Brandobúrová, Lucia Čekanová, Bronislava Fábiková: VÝSKUM VHODNOSTI POUŽITIA VYBRANÉHO TYPU KOMUNIKÁTU NA ŠÍRENIE VÝCHOVNO – VDZELÁVACÍCH INFORMÁCII O PRODUKTE. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Diana Kluková, Mária Jurigová, Veronika Bandošťáková: DARCOVSTVO KRVI. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Petra Herová, Erika Jančovičová, Iveta Škrabáková, Katarína Špacírová, Dominika Uramová: MODELY SLÁVENIA VIANOČNÝCH SVIATKOV V AUDIOVIZUÁLNEJ REKLAME. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Eva Kubíková, Alena Maťková, Eva Hanusová: FREKVENCIA VYUŽÍVANIA GAMIFIKÁCIE V ONLINE PROSTREDÍ SOCIÁLNEJ SIETE FACEBOOK VYBRANÝCH POTRAVINOVÝCH REŤAZCOV. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Katarína Kiššová, René Kubovič, Monika Kulíšková, Matej Neradný: OBRAZOVÉ VAROVANIA NA OBALOCH CIGARIET. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
BEF Michaela Čierťaská, Tatiana Nyáriová, Andrea Sabo, Veronika Szabová: ZDRAVÁ STRAVA U DETÍ PREDŠKOLSKÉHO VEKU. In: Janková, G. a kol.:Analýza edukatívnych a socializacných prvkov v marketingovej komunikácii - prípadové štúdie .1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - 136 s. - ISBN 978-80-558-1136-9
ADF Janková, G.: Edukácia a socializácia v marketingovej komunikácii. In: Mládež a spoločnosť. 2016. ISSN 1335-1109. V tlači

Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)

Output name Description of output Link
Sekcia Socializačné a edukačné aspekty marketingovej komunikácie na medzinárodnej konferencie Komédia Medzinárodná vedecká konferencia (KO)média, ktorá sa konala 24-ho a 25-ho novembra 2015 na KMKaR UKF v Nitre http://www.kmkr.ff.ukf.sk/index.php?page=temy
Workshop Postoje k médiám Workshop so zameraním na zmapovanie vnímania edukačných prvkov z aspektu odborníkov, ktorý sa bude konať 4.12.2015 na UKF v Nitre nie je
Edukačný a socializačný aspekt marketingovej komunikácie Odborný seminár, ktorý sa konal 10.11.2016 na Katedre masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF s účasťou riešiteľov, študentov a záujemcov z UKF v Nitre nie je
Poľská sociálna reklama zameraná na deti a mládež Odborný seminár , ktorý sa konal 22.11.2016 na Katedre masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF s medzinárodnou účasťou Dr. Katarzyna Walotek-Ściańskej (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) a prof. dr hab. Dariusz Rotta (Akademia Ignatianum w Krakowie) nie je

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter