Globálny polohový systém ako inovatívny prvok v pohybových aktivitách žiakov a žiačok základných škôl realizovaných v prírodnom prostredí.
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Globálny polohový systém ako inovatívny prvok v pohybových aktivitách žiakov a žiačok základných škôl realizovaných v prírodnom prostredí.
Project name (English): Global positioning system as an innovative element in physical activities of primary school pupils and female pupils realized in the natural environment.
Start of project: 2015
End of project: 2017
Condition of project: Ukončený
Project number: 021UMB-4/2015
Project leader: doc. PaedDr. Štefan Adamčák, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Výskumom sme zistili nasledovné skutočnosti:
- žiaci sa vo väčšom rozsahu venujú pohybovým aktivitám ako žiačky (95,88 % oproti 40,96 %),
- forma trávenia voľného času (považujeme ho za jeden z najdôležitejších ukazovateľov nášho výskumu) je v prospech indiferentného vyjadrenia medzi aktívnym a pasívnym spôsobom
- pre vykonávanie pohybových aktivít žiaci preferujú športoviská (55,30 %) a žiačky prírodné prostredie (57,03 %),
- z pohľadu formy športových aktivít žiačky (37,05 %) aj žiaci (54,16 %) uprednostňujú najmä kolektívne športy,
- najväčší vplyv na vykonávanie pohybových aktivít majú podľa žiakov a žiačok rodičia – viac ako 50 %,
- najmenší vplyv na vykonávanie pohybových aktivít pripisujú učiteľom telesnej a športovej výchovy – frekvencia odpovedí nepresiahla hodnotu 16 %,
- hlavným motívom žiakov a žiačok k vykonávaniu pohybových aktivít je zlepšenie a upevnenie svojho zdravia a telesnej zdatnosti. U žiakov sa takto vyjadrilo 55,20 % a u žiačok 42,30 %,
- hlavným dôvodom žiakov a žiačok pre nevykonávanie pohybových aktivít je podľa 50,73 % žiakov a 45,75 % žiačok slabá dostupnosť priestorov,
- zistili sme, že vplyvom hravých aktivít s GPS je možné pozitívne ovplyvniť postoje žiakov k telesnej a športovej výchove, nakoľko na základe výsledkov nami zrealizovaného experimentu vzrástol počet pozitívnych postojov u skúmaných žiakov na úroveň 34,38 %, čo v porovnaní so vstupným zisťovaním predstavuje nárast o 18,75 %, zároveň klesla frekvencia indiferentných postojov na hladinu 65,63 %, čo predstavuje pokles o 15,62 %, pri porovnaní vstupných a výstupných meraní došlo k nárastu počtu získaných bodov v postojovom dotazníku v priemere o 8,34 bodov, čo predstavuje priemerný nárast získaných bodov o 8,18 % - uvedená bodová zmena bola štatisticky významná na hladine významnosti p<0,01. Z výsledkov nami zrealizovaného experimentu ďalej vyplýva, že:
- pre 75 % žiakov boli hravé aktivity s GPS zábavné,
- 100 % žiakov by uvítalo na hodinách TaŠV hravé aktivity s GPS,
- o záujmový krúžok, kde by sa žiaci venovali hrám s GPS a geocachingu prejavilo záujem viac ako 50 % žiakov.
Description of original results of the project in English
Through the research we found out following facts:
- boys do physical activites in wider range than girls (95,88 % opposite 40,96 %),
- the form of leisure time spending (we consider it one of the most important indicators of our research) is in favour of an indifferent statement,
- for the realisation of physical activities boys prefer sport facilities(55,30 %) and girls prefer landscape (57,03 %),
- from the point of view of sport activities form, girls (37,05 %) and also boys (54,16 %) prefer mainly collective sports,
- according to pupils, the greatest impact on doing any physical activity has their parents – up to 50 %
- pupils attach the least impact to teachers of sport and phsical education – the frequency of answer didn´t exceed the value of 16 %,
- the main motive for pupils to do sport activity is the improvement and fixation of their health and physical ability. In the case of boys were the statements 55,20 % in the case of girls 42,30 %,
- pupils state the main reason for not doing any physical activity in the case of boys 50,73% and 45,75% of girls, the poor accessibility of premises,
- by the impact of playful activities using the GPS it is possible to positively affect the attitudes of pupils to physical and sport education, because on the result basis of our experimen(us designed, built and implemented experiment with the use of playful GPS activities) the number of positive attitudes increased up to 34,38 %. Compared to the entry survey it represents the increase of 18,72 %, the frequency of indifferent attitude decreased to the level of 65,63 %, that represents the decrease of 15,62 %. By comparing the input and output measurements it came to the increase of obtained points number in attitude inquiry with the average of 8,34 points, that represents the average increase of obtained points up to 8,18 % - given point change was statistically important on the level of importance p<0,01. From the results of our experimts we can state that:
- the playfull activities with the use of GPS were entertaining for 75 % of pupils,
- 100 % of pupiles would like to have playfull activities with the use of GPS on the lessons of sport and physical education,
- for the hobby groups focused on playfull games with the use of GPS and geocaching , the interest was shown in 50 % of pupils.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 6 961,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AAB | Adamčák, Štefan (34%); Nemec, Miroslav (33%); Bartík, Pavol (33%); Oborný, Josef (0%); Bendíková, Elena (0%): Pohybové aktivity žiakov a žiačok základných škôl. 2015 |
ADE | Adamčák, Štefan (34%); Bartík, Pavol (33%); Nemec, Miroslav (33%): Physical activities of pupils in Slovak primary schools. 2016 Sochi : Academic Publishing House Researcher, 2016. ISSN 2219-8229 |
ADE | Adamčák, Štefan (34%); Görner, Karol (33%); Nemec, Miroslav (33%): The knowledge of male and female pupils from primary schools on the Global Positioning System and playful activities associated with it. 2015 Ústí nad Labem : University of Jan Evangelista Purkyně, 2015. ISSN 1802-3908 |
ADM | Adamčák, Štefan (34%); Nemec, Miroslav (33%); Bartík, Pavol (33%): Opinions of primary school students on taking part in sport activities in selected regions of Slovakia. 2017 Pitesti : Editura Universitatea din Pitesti, 2017. ISSN 2247-8051 |
ADE | Adamčák, Štefan (50%); Bartík, Pavol (50%): The sports activities of primary school girls in selected slovak regions. 2017 Sochi : Academic Publishing House Researcher, 2017. ISSN 2409-1952 |
BCB | Adamčák, Štefan (24%); Bartík, Pavol (10%); Nemec, Miroslav (23%); Michal, Jiří (10%); Kompán, Jaroslav (10%); Beťák, Boris (23%); Görner, Karol (0%); Hubiňák, Andrej (0%): Globálny polohový systém a jeho využitie pri realizácii pohybových aktivít u žiakov základných škôl. 2016 |
AFD | Nemec, Miroslav (50%); Adamčák, Štefan (50%): Rozdiely vo voľnočasových pohybových aktivitách žiakov a žiačok stredných škôl z Tisovca a Dolného Kubína. 2015 Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2015. ISBN 978-80-558-0847-5 |
AED | Adamčák, Štefan (50%); Bendíková, Elena (50%): Pohybové aktivity žiakov 8. ročníka základných škôl. 2015 Zvolen : Technická univerzita, 2015. ISBN 978-80-228-2802-4 |
ADF | Falat, Patrik (50%); Adamčák, Štefan (50%): Physical activities of the 9-th grades pupils of elementary schools in selected cities of Slovakia. 2015 Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2015. ISSN 1338-0974 |
AED | Adamčák, Štefan (50%); Falat, Patrik (50%): Úroveň poznatkov žiakov základných škôl o globálnom polohovom systéme a hre geocaching vo vybraných mestách Slovenska. 2016 Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2016. ISBN 978-80-558-1018-8 |
AED | Adamčák, Štefan (50%); Bartík, Pavol (50%); Novotná, Nadežda (0%): Postoje žiakov základných škôl Slovenska k telesnej a športovej výchove. 2016 Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2016. ISBN 978-80-8105-802-8 |
ADE | Adamčák, Štefan (50%); Nemec, Miroslav (50%): Informovanosť žiakov základných škôl o globálnom polohovom systéme a hre geocaching vo vybraných mestách a obciach východného Slovenska. 2016 Brno : Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2016. ISSN 1802-7679 |
AED | Kozaňáková, Anna (50%); Adamčák, Štefan (50%): Rozsah a obsah pohybových aktivít žiakov základných škôl v meste Veľký Krtíš a jeho okolí. 2017 Košice : Technická univerzita v Košiciach, Katedra telesnej výchovy, 2017. ISBN 978-80-553-3149-2 |
AED | Adamčák, Štefan (33%); Kozaňáková, Anna (33%); Beťák, Boris (34%); Sedláček, Jaromír (0%); Psalman, Vladimír (0%): Rozsah a obsah pohybových aktivít žiakov na vybraných základných školách v Banskej Bystrici. 2017 Ružomberok : VERBUM - vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2017. ISBN 978-80-561-0434-7 |
AED | Analýza postojov žiakov základných škôl k telesnej a športovej výchove v meste Banská Bystrica = Attitudes analysis of primary school pupils towards physical education in Banska Bystrica / Štefan Adamčák. In Šport a rekreácia 2017 : zborník vedeckých prác / rec. Karol Görner, Pavol Bartík ... [et al.]. - 1. vyd. - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2017. - ISBN 978-80-558-1179-6. - S. 13-18. |
AED | Informovanosť žiakov základných škôl o globálnom polohovom systéme a hre geocaching v meste Veľký Krtíš a okolí = Awareness of primary school pupils on the global positioning system and geocaching game in Veľký Krtíš and its surroundings / Štefan Adamčák, Anna Kozaňáková, Boris Beťák. In Šport a rekreácia 2017 : zborník vedeckých prác / rec. Karol Görner, Pavol Bartík ... [et al.]. - 1. vyd. - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2017. - ISBN 978-80-558-1179-6. - S. 4-12. |
AED | Názory žiakov základnej školy na hry s využitím globálneho polohového systému = The opinions of elementary school pupils to games with the use of global positioning system / Adamčák Štefan, Beťák Boris. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 5-19. |
AED | Analýza postojov žiakov 2. stupňa základných škôl k telesnej a športovej výchove v Lučenci a okolí = The attitude analysis of 2nd grade elementary school pupils towards the physical and sport education in Lučenec and surroudings / Bartík Pavol, Adamčák Štefan. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 20-29. |
AED | Informovanosť žiakov základných škôl o globálnom polohovom systéme a hre geocaching v meste Banská Bystrica = Awareness of primary school pupils on the global positioning system and geocaching game in Banska Bystrica / Kozaňáková Anna, Adamčák Štefan. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 60-69. |
AED | Realizácia hravých aktivít s globálnym polohovým systémom u žiakov základných škôl = The realization of playful activities with global positioning system for elementary school pupils / Nemec Miroslav, Adamčák Štefan. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 85-97. |
AED | Postoje žiakov základných škôl v stredoslovenskom regióne k pohybovým aktivitám = Possibilities of basic school facilities in the Central social region for movement activities / Michal Jiří, Straňavská Stanislava. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 70-84. |
AED | Vzťah adolescentov k outdoorovým aktivitám = Relationship of adolescents to outdoor activities / Straňavská Stanislava, Görner Karol. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 98-109. |
AED | Pohybové a športové aktivity vo voľnom čase žiakov základných škôl v Kysuckom Novom Meste = Free time physical and sport activities of elementary school pupils in Kysucké Nové Mesto / Beťák Boris, Opáth Lukáš. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 30-38. |
AED | Realizácia škôl v prírode v primárnom vzdelávaní = The realization of the outdoor schools in primary education / Görner Karol, Vitková Júlia. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 39-48. |
AED | Outdoorové aktivity vo voľnom čase stredoškolskej mládeže = Outdoor activities in non-time central youth / Stanislava Straňavská, Karol Görner. In Šport a rekreácia 2017 : zborník vedeckých prác / rec. Karol Görner, Pavol Bartík ... [et al.]. - 1. vyd. - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2017. - ISBN 978-80-558-1179-6. - S. 109-118. |
BEF | Geocaching ako možná forma pohybovej aktivity mladých ľudí = Geocaching as a possible form of physical activity for young people / Püšpöky Peter, Cipov Boris. In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 129-134. |
BEF | Výchovno-vzdelávacie aspekty vyučovania s využitím informačno-komunikačných technológií smerujúce k rozvoju osobnosti žiaka = Educational aspects of instruction process with the use of informative-communicational technologies directing to the development of pupil's personality / Piterková Gabriela, Vlčeková Michaela.In Pohybové aktivity a možnosti využívania informačno-komunikačných technológií v edukácii a vo voľnom čase mládeže : zborník vedeckých a odborných prác / zost. Štefan Adamčák, Miroslav Nemec, Boris Beťák ; rec. Nadežda Novotná, Peter Krška ... [et al.]. - 1. vyd. - Žilina : IPV Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina, 2017. - ISBN 978-80-89902-05-7. - S. 121-128. |
AFC | Analýza odlišnosti pohybových aktivít 13 a 14 ročných dievčat základných škôl Slovenska = Analysis of the differentiality of physical activity 13 and 14 years old girls of primary schools of Slovakia / Štefan Adamčák, Miroslav Nemec. In Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017 = Proceedings of International Scientific Conference ICOLLE 2017 : 12.-13. 9. 2017, Křtiny / rec. Alena Bendová, Tomáš Čech ... [et al.]. - 1. vyd. - Brno : Mendelova univerzita, 2017. - ISBN 978-80-7509-503-9. - S. 7-19. |
AFC | Analýza postojov žiakov 2. stupňa základných škôl k telesnej a športovej výchove vo zvolenskom regióne = The analysis of 2nd grade elementary school pupils' attitudes to physical and sport education on Zvolen district / Štefan Adamčák. In Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017 = Proceedings of International Scientific Conference ICOLLE 2017 : 12.-13. 9. 2017, Křtiny / rec. Alena Bendová, Tomáš Čech ... [et al.]. - 1. vyd. - Brno : Mendelova univerzita, 2017. - ISBN 978-80-7509-503-9. - S. 20-27. |
ADE | Outdoor activities and their impact on the lifestyle of adolescents / Stanislava Straňavská, Karol Görner. In Journal of outdoor activities. - Ústí nad Labem : University of Jan Evangelista Purkyně, 2017. - ISSN 1802-3908. - Roč. 11, č. 1 (2017), s. 6-13. |
AAA | The Global Positioning System as an Innovative Element in the Physical Activity of Primary School Pupils in the Natural Environment/ Štefan Adamčák, Boris Beťák, Miroslav Nemec. GAUDEAMUS - University of Hradec Králové, 2017, 137p. |
AFD | Účinok hravých aktivít využívajúci globálny polohový systém na zmenu postojov žiakov základných škôl/Štefan Adamčák, Miroslav Nemec. Zvolen:TU Zvolen, 2017, s. 249-257. ISBN 978-80-228-3024-9 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).