Overovanie kľúčových kompetencií študentov končiacich pregraduálne štúdium v odbore Výchova k občianstvu s cieľom zistenia ich pripravenosti do učiteľskej praxe

Basic informations

Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Project name (Slovak): Overovanie kľúčových kompetencií študentov končiacich pregraduálne štúdium v odbore Výchova k občianstvu s cieľom zistenia ich pripravenosti do učiteľskej praxe

Project name (English): Verification of core competencies students leaving undergraduate degree in Education for citizenship in order to determine how ready they are to teaching practice

Start of project: 2015

End of project: 2017

Condition of project: Ukončený

Project number: 004UKF-4/2015

Project leader: doc. Mgr. Viera Jakubovská, PhD.

University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Department: Filozofická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

-projekt poukázal na rezervy, ktoré máme v súvislosti s prípravou budúcich učiteľov ON
-počas troch rokov sme sa intenzívne zaoberali mapovaním aktuálneho stavu prípravy učiteľov UAP VO a hľadaním riešení jeho zlepšenia
-na základe výsledkov projektu, dokážeme v najbližšom čase modifikovať študijný program UAP VO
-pri riešení projektu vznikli viaceré monografie, zborníky a články, ktoré odporúčame do pozornosti študentom VO, učiteľom ON a kolegom
-projekt považujeme za dôležitý pre Katedru filozofie z toho dôvodu, že:

(1)zmeny, ktoré budeme uskutočňovať v študijnom programe sú výsledkom trojročného monitorovania a overovania kompetencií a spôsobilostí  študentov odboru VO
(2)inovácie v študijnom programe VO budú vychádzať priamo z výskumu a budú reagovať na aktuálne potreby praxe
(3)zistenia, výsledky overovania a závery riešiteľský kolektív pravidelne diskutoval s odborníkmi z iných pracovísk pripravujúcich učiteľov ON (Žilina, Liberec, Ostrava, Minsk), študentmi a učiteľmi z praxe
(4)riešiteľský kolektív sa pokúsi v diskusii s ostatnými členmi katedry zapracovať svoje návrhy do inovovaného študijného programu UAP VO

závery, ku ktorým sme dospeli, budeme implementovať do aktuálneho študijného programu v rôznych podobách:

-navrhujeme doplniť sylaby vybraných predmetov o nové problémy (matice)
-inovujeme interaktívne metódy smerom k rozvíjaniu zručností a postojov
-dôraz navrhujeme klásť na rozvíjanie kritického myslenia a čítania s porozumením
-budeme iniciovať zavedenie do študijného programu dvoch nových predmetov : Sociálno-komunikačné zručnosti v praxi a Autoregulácia učenia sa študentov
-popremýšľame o formách ďalšieho vzdelávania a zvyšovania kvalifikácie učiteľov ON.

Description of original results of the project in English

The project has revealed and has pointed to some weaknesses we have at the Department of Philosophy in connection with the preparation of future teachers of civic education. Thanks to this project, we have been intensively engaged in the undergraduate training of teachers of the Civic Education (at both: primary and secondary schools). The project lasted for three years, during which we examined the current state of preparation of teachers of Civic Education and we were seeking solutions for its improvement. Based on the results we have reached during this project, we are able to modify the teacher training program for teachers of the Civic Education in the near future, both in terms of content and didactics. We consider the project to be important for the Department of Philosophy because the changes that we will make in the study program are the result of a three-year monitoring of the education process, including the assessment of competences and skills of students in the undergraduate study and therefore innovation will be based directly on research and will respond to current needs of the teaching practice. The findings, the results verification and the conclusions of the team were regularly discussed with experts from other departments preparing civic education teachers (Žilina, Banská Bystrica) as well as with teachers themselves. We confronted our findings and the research results not only with Slovak institutions, but also some others from Zlín, Ostrava, Liberec, and Minsk. The conclusions we have reached will be implemented in the current study program in various forms:

● We propose to supplement the syllabi of selected subjects with new problems (the matrices of Prof. Ľubica Predanocyová, PhD and V. Jakubovská, PhD.),

● Innovating interactive methods towards developing skills and attitudes,

● We propose to put emphasis on developing students' critical thinking and reading comprehension,

● We will initiate the introduction of two new subjects into the study program: Social and Communication Skills in Practice and Autoregulation of Students' Learning.

While the project was being run, we have actively used contacts with teachers of civic education and we also cooperated with former graduates of the Civic Education Department. We believe that this experience is highly valuable, therefore we would like to continue to organize similar meetings with the civic education teachers (elementary schools and secondary schools teachers) and we would also like to keep in touch with undergraduate students. These meetings are enriching not only for university teachers but also for teachers of civic education, since the Department of Philosophy offers (depending on their needs) different forms of further education as well as possibilities to increase their qualifications.

 

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 7 876,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AAA Jakubovská, Viera (30%); Jonášková, Gabriela (20%); Predanocyová, Ľubica (30%); Stanová, Katarína st. (10%); Jakubovská, Kristína (10%); Probucka, Dorota (0%); Selická, Denisa (0%): Nástroje hodnotenia vybraných kompetencií učiteľa. 2017
AAA Lomnický, Igor (0%); Baďová, Petra (0%); Boboňová, Ivana (0%); Bánesz, Gabriel (0%); Čeretková, Soňa (0%); Fandelová, Eva (0%); Gadušová, Zdenka (0%); Harťanská, Jana (0%); Hašková, Alena (0%); Hockicková, Beáta (0%); Chválová, Katarína (0%); Jakubovská, Viera (0%); Jonášková, Gabriela (0%); Kramáreková, Hilda (0%); Labancová, Veronika (0%); Lalinská, Mária (0%); Magová, Lenka (0%); Malá, Eva (0%); Markechová, Dagmar (0%); Müglová, Daniela (0%); Predanocyová, Ľubica (0%); Sandanusová, Anna (0%); Sládečková, Zuzana (0%); Stranovská, Eva (0%); Szíjjártóová, Katarína (0%); Stančeková, Svetlana (0%); Švarbová, Eva (0%); Tandlich, Tomáš (0%); Tirpáková, Anna (0%); Valovičová, Ľubomíra (0%); Žilová, Ružena (0%); Petlák, Erich (0%); Vítečková, Miluše (0%): Teoretické východiská a súvislosti hodnotenia kompetencií učiteľa. 2017
ACA Jakubovská, Viera (50%); Jakubovská, Kristína (50%); Svitačová, Eva (0%); Selická, Denisa (0%): Rozvíjanie interkultúrnych kompetencií. 2017
ADF Jakubovská, Viera (100%): Edukačná hra ako metóda na rozvíjanie socializácie žiaka v multikultúrnom prostredí. 2017 ISSN 1335-1109
ADF Jakubovská, Viera (100%): Učiteľ rozvíja osobnosť žiaka a jeho osobnostné kompetencie. 2017 ISSN 1335-1109
AFC Jakubovská, Viera (50%); Stranovská, Eva (50%); López, Agustín (0%); Girós, Amparo (0%): Developing multicultural attitudes of trough educational games. 2017 Valencia : IATED Academy, 2017. ISBN 978-84-617-8491-2
AFC Jakubovská, Viera (100%): Developing Pupil´s Socialisation by Means of the Education Game. 2017 Brno : Univerzita obrany, 2017. ISBN 978-80-7231-419-5
AFC Stranovská, Eva (40%); Jakubovská, Viera (40%); Stančeková, Svetlana (20%); López, Agustín (0%); Girós, Amparo (0%): Simulation of social situation as a means of developing tolerance for ambiguity. 2017 Valencia : IATED Academy, 2017. ISBN 978-84-617-8491-2
AFG Jakubovská, Viera (100%): Developing Pupil´s Socialisation by Means of the Education Game. 2017 Brno : Univerzita obrany, 2017. ISBN 978-80-7231-419-5
AFG Predanocyová, Ľubica (100%): Incoherent text - development of reading competence of pupils. 2017 Brno : Univerzita obrany, 2017. ISBN 978-80-7231-419-5
AFC Predanocyová, Ľubica (100%): Incoherent text - development of reading competence of pupils. 2017 Brno : Univerzita obrany, 2017. ISBN 978-80-7231-419-5
AFC Gadušová, Zdenka (15%); Hockicková, Beáta (15%); Lomnický, Igor (15%); Predanocyová, Ľubica (40%); Žilová, Ružena (15%); Biasini, Fabiana (0%); Ballester, Ignacio (0%): Designing and Planning Teaching Process - Teacher´s Competence and its Evaluation. 2017 Valencia : IATED Academy, 2017. ISBN 978-84-617-8491-2
AFC Jonášková, Gabriela (50%); Harťanská, Jana (50%): Výchova k občianstvu a rozvoj medziľudských vzťahov. 2017 Brno : Univerzita obrany, 2017. ISBN 978-80-7231-419-5
AFG Jonášková, Gabriela (50%); Harťanská, Jana (50%): Výchova k občianstvu a rozvoj medziľudských vzťahov. 2017 Brno : Univerzita obrany, 2017. ISBN 978-80-7231-419-5
ACA Ivana Boňová a kol : Aplikácia metodiky hodnotenia kompetencií učiteľa : prípadové štúdie ; recenzent:Danuše Nezvalová, Erich Petlák. - 1. vyd. - Praha : Verbum, 2017. - 184 s. - ISBN 978-80-87800-38-6.

Replications

Category Name Specific name
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Viera Jakubovská, Gabriela Jonášková, Ľubica Prefanócyová : Učiteľ a jeho kompetencie ; recenzent: Júlia Ivanovičová, Eva Svitačová. - 1. vyd : Albert Šalé - Albert, 2016. - 172 s. - ISBN 978-80-7326-271-6.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Profesionalizácia učiteľskej profesie : súčasné chápanie učiteľských kompetencií ; recenzent: Júlia Ivanovičová, Eva Svitačová, 2015. In. Kompetenčný profil učiteľov občianskej náuky = vedecký zborník recenzovaných príspevkov ; redaktor Viera Jakubovská a kol. - 1. vyd. - Nitra : UKF, 2015. - ISBN 978-80-558-0887-1, CD-ROM, s. 17-25.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Indikátory overovania schopnosti učiteľa identifikovať sociokultúrny kontext rozvoja žiaka ; recenzent: Júlia Ivanovičová, Eva Svitačová, 2016. In. Kompetencie učiteľov a ich overovanie (so zameraním na učiteľov občianskej náuky) : vedecký zborník recenzovaných príspevkov ; zostavil Viera Jakubovská a kol. - 1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - ISBN 978-80-558-1047-8, CD-ROM, s. 60-80.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Nástroje overovania schopnosti učiteľa identifikovať sociokultúrny kontext rozvoja osobnosti žiaka ; recenzent: Júlia Ivanovičová, Eva Svitačová, 2016. In. Kompetencie učiteľov a ich overovanie (so zameraním na učiteľov občianskej náuky) : vedecký zborník recenzovaných príspevkov ; zostavil Viera Jakubovská a kol. - 1. vyd. - Nitra : UKF, 2016. - ISBN 978-80-558-1047-8, CD-ROM, 81-105.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Teachers positive and negative opinions on evaluation of their professional competences., 2016. DOI DOI: 10.5593/SGEMSOCIAL2016/B11/S03.159. In. SGEM 2016 : Proceedings from 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts. Anthropology, Archeology, History & Philosophy. Vol. 2 History, Philosophy. Albena, Agust 24-31. - Albena : STEF92 Technology, 2016. - ISBN 978-619-7105-70-4, P. 71-84.

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter