Marketing v regionálnom a miestnom rozvoji – tvorba vysokoškolských učebných materiálov v slovenskom, anglickom jazyku v tlačenej a elektronickej forme
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Marketing v regionálnom a miestnom rozvoji – tvorba vysokoškolských učebných materiálov v slovenskom, anglickom jazyku v tlačenej a elektronickej forme
Project name (English): Marketing in the regional and local development –print and electronic university textbooks and materials in Slovak and English
Start of project: 2015
End of project: 2017
Condition of project: Ukončený
Project number: 007UMB-4/2015
Project leader: doc. Ing. Anna Vaňová, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Ekonomická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Originálnym výstupom projektu sú inovatívne formy výučby (service learning, interaktívne prednášky, učenie prostredníctvom príkladov dobrej, príp. zlej praxe) a vysokoškolské učebné texty v slovenskom a anglickom jazyku v tlačenej a elektronickej podobe.
BCI Place marketing / Anna Vaňová, Katarína Vitálišová, Kamila Borseková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Mateja Bela - Belianum, 2017. - 96 s. [5,34 AH].
Jazyková mutácia: Marketing územia. Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2017. 98 s. ISBN 978-80-557-1296-3. - ISBN 978-80-557-1312-0
[VAŇOVÁ, Anna (34%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (33%) - BORSEKOVÁ, Kamila (33%) - NAGYOVÁ, Ľudmila (rec.) - KOŽIAK, Radoslav (rec.)]. - This university study text is an outcome of the KEGA no. 007UMB-4/2015 project titled “Marketing in regional and local development – creation of university study materials in Slovak and English in printed and electronic form”.
Titul sa zaoberá problematikou marketingu územia ako súčasti riadenia územných samospráv. Cieľom skrípt je oboznámiť čitateľov s problematikou marketingu územia. Vedecké výskumy, prax a aj naše dlhoročné skúsenosti ukazujú, že marketing územia je jedným z účelných a efektívnych nástrojov riadenia územia. Vyžaduje si systematické a koordinované postupy od vymedzenia vízie, poslania a cieľov, identifikovanie silných a slabých stránok územia, možností a ohrození, hlavných konkurentov, cieľových trhov a pozície územia na trhu, cez vymedzenie vhodnej marketingovej stratégie a stratégií marketingového mixu, až po schopnosť premeniť široko formulovanú stratégiu do špecifických krokov a dôsledne kontrolovať ich úspešnosť. Štruktúra a obsah vychádzajú z dlhoročných vedecko-výskumných a pedagogických skúseností členov autorského kolektívu a z testovania obsahu vo vyučovacom procese počas 2 rokov trvania projektu KEGA. Skriptá sme rozdelili do troch kapitol. Prvá kapitola sa venuje vymedzeniu pojmov územie a rozvoj územia. V snahe zabezpečiť efektívny rozvoj územia, rast blahobytu a prosperity územia je treba k riadeniu rozvoja územia zaujať trhovo orientovaný prístup, ktorého vyjadrením je marketing územia. Druhá kapitola je venovaná problematike marketingu územia z hľadiska vymedzenia základných pojmov. Územie je z pohľadu marketingu územia produkt, ktorý sa od iných produktov líši v mnohých charakteristikách. Preto bolo potrebné ho bližšie špecifikovať. Vymedzili sme aj ďalšie nástroje marketingového mixu v marketingu územia – cenu, dostupnosť, marketingovú komunikáciu, ľudský činiteľ, partnerstvo a charakterizovali sme ich zvláštnosti. V tretej kapitole je rozpracovaná problematika strategického marketingového plánovania rozvoja územia na úrovni územných samospráv. V závere jednotlivých kapitol je krátke zhrnutie problematiky, kľúčové slová, otázky a úlohy, ktoré by mali pomôcť čitateľovi prehĺbiť si poznatky. Každá kapitola je ukončená zoznamom použitej literatúry.
Ďalšie rozšírenie poznatkov k predmetnej problematike predstavuje druhá časť týchto skrípt, samostatná publikácia prípadových štúdií.
BCI Place marketing, public and nonprofit marketing: case studies / Anna Vaňová, Katarína Vitálišová, Kamila Borseková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2017. - 98 s. [5,90 AH].
Jazyková mutácia: Prípadové štúdie z marketingu územia, z verejného a neziskového marketingu. Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2017. 100 s. ISBN 978-80-557-1297-0. - ISBN 978-80-557-1313-7
[VAŇOVÁ, Anna (33%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (34%) - BORSEKOVÁ, Kamila (33%) - NAGYOVÁ, Ľudmila (rec.) - KOŽIAK, Radoslav (rec.)]. - KEGA research project No. 007UMB-4/2015: Marketing in regional and local development – creation of university study materials in Slovak and English in printed and electronic form, and it was performed by the members of the Department of Public Economics and Regional Development and the Research and Innovation Centre at the Faculty of Economics, Matej Bel University.
Vysokoškolské skriptá sa venujú vybraným oblastiam marketingu územia, verejného a neziskového marketingu. Publikáciu tvorí desať prípadových štúdií, ktorých riešenie rozvíja kritické, analytické a kreatívne myslenie čitateľa, rozširuje jeho teoretické vedomosti a aplikačné schopnosti, čo zároveň umožňuje aj ich efektívne vzájomné prepájanie. Jednotlivé prípadové štúdie sa skladajú zo štyroch základných častí. Prvá časť každej prípadovej štúdie prezentuje základné teoretické východiská danej oblasti marketingu územia, verejného alebo neziskového marketingu. Na to nadväzuje spracovaná prípadová štúdia, ktorá mapuje reálne problémy praxe v teoreticky definovanej oblasti marketingu. Prípadové štúdie čerpajú jednak zo sekundárnych dát (napr. branding mesta Amsterdam, budovanie kreatívneho mesta Lodž), ako aj z vlastných realizovaných marketingovo-orientovaných výskumov počas obdobia rokov 2015 – 2017 (napr. marketing vzťahov s občanmi v Banskej Bystrici, spoločensky zodpovedné správania v mestskej časti Rača a pod.). Treťou časťou každej kapitoly je séria úloh vychádzajúca z predstavenej prípadovej štúdie v prepojení s teoretickými východiskami. Kapitola je ukončená zoznamom použitej literatúry, ktorá zároveň môže byť považovať za odporúčanú literatúru vo vzťahu k téme prípadovej štúdie. Cieľom skrípt je naučiť študentov používať odbornú terminológiu marketingu územia, verejného a neziskového marketingu; uplatňovať marketingové postupy a princípy v podmienkach územia, verejného a neziskového sektora, efektívne ich aplikovať na konkrétne problémové úlohy na základe použitia širokej škály metód a nástrojov marketingového výskumu v rámci marketingového plánovacie procesu a nástrojov marketingového mixu. Vybranými témami prípadových štúdií sú atraktívne, aktuálne témy reflektujúce nové trendy v marketingu územia, verejnom a neziskovom marketingu. Patrí sem marketingová komunikácia územia a jej nové podoby, napr. webové stránky, sociálne média; branding územia; budovanie kreatívnych miest; využívanie moderných foriem zapojenia verejnosti do verejného diania v podobe participatívneho rozpočtovania; spoločensky zodpovedného správanie verejného sektora, marketingu vzťahov, budovanie konkurenčnej výhody a metódy marketingového výskumu.
Description of original results of the project in English
The original outputs of the project are the innovative teaching forms (service learning, interactive lectures, case studies, etc.) and the university study textbooks in Slovak and English in print and electronic form:
BCI Place marketing / Anna Vaňová, Katarína Vitálišová, Kamila Borseková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Mateja Bela - Belianum, 2017. - 96 s. [5,34 AH].
Slovak language versions: Marketing územia. Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2017. 98 s. ISBN 978-80-557-1296-3. - ISBN 978-80-557-1312-0
[VAŇOVÁ, Anna (34%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (33%) - BORSEKOVÁ, Kamila (33%) - NAGYOVÁ, Ľudmila (rec.) - KOŽIAK, Radoslav (rec.)]. - This university study text is an outcome of the KEGA no. 007UMB-4/2015 project titled “Marketing in regional and local development – creation of university study materials in Slovak and English in printed and electronic form”.
This university study text deals with the issues of place marketing as part of managing self-government authorities. The aim is to get readers acquainted with the issues of place marketing. Research and practice as well as many years of our experience show that place marketing is one of the effective tools of place management. It requires systematic and coordinated procedures, from defining a vision, mission and goals, to dentifying the stregths and weaknesses, opportunities and threats, main competitors, target markets and the position of the place in the market, to defining a suitable promotional strategy and marketing mix strategies, the ability to translate a widely formulated strategy into individual steps and to thoroughly check how successful they are. The structure and content are based on broad research and teaching experience of the authors and on testing the content in class during the two years of the KEGA project. The whole study text is divided into three chapters. The first chapter defines the concepts of place and place development. In theory and practice, the approaches to place development are different although effective development of a place and rising wellfare and prosperity require a market-oriented approach to the management of the place development, which is expressed through place marketing. The second chapter brings definitions of the basic concept of place marketing. Place marketing is based on the classical concept of marketing. When this concept is applied in the specific conditions of a place, specific approaches, methods and tools are needed. In this chapter, we describe marketing factors of place development. In terms of place marketing, a place is a product different from other products in a number of characteristcs. This is a reason why it needs a more detailed specification. We have also defined other tools of the marketing mix in place marketing – price, accessibility, promotion, human factor, partnership – and characterized their peculiarities. The third chapter pays attention to strategic marketing planning of the place development at the level of local self-government. Development of a place is a systematic and continuous process and therefore, it was important to define and characterize its individual phases. Each chapter is ended with a short summary of the issues, key words, questions and tasks to help the reader deepen the knowledge, and a list of resources used in the chapter. This publication is a result of the effort to transfer our knowledge from the theory and practice of place marketing in a complete and systematic way.
The second part of this textbook is the separate textbook of the case studies:
BCI Place marketing, public and nonprofit marketing: case studies / Anna Vaňová, Katarína Vitálišová, Kamila Borseková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2017. - 98 s. [5,90 AH].
Slovak language versions: Prípadové štúdie z marketingu územia, z verejného a neziskového marketingu. Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2017. 100 s. ISBN 978-80-557-1297-0. - ISBN 978-80-557-1313-7
[VAŇOVÁ, Anna (33%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (34%) - BORSEKOVÁ, Kamila (33%) - NAGYOVÁ, Ľudmila (rec.) - KOŽIAK, Radoslav (rec.)]. - KEGA research project No. 007UMB-4/2015: Marketing in regional and local development – creation of university study materials in Slovak and English in printed and electronic form, and it was performed by the members of the Department of Public Economics and Regional Development and the Research and Innovation Centre at the Faculty of Economics, Matej Bel University.
The study text covers selected topics of place marketing, as well as public and non-profit marketing. The publication contains ten case studies, selected and arranged by its authors. It can help develop critical, analytical and creative thinking of the readers, deepen their theoretical knowledge and improve the application skills, which allows the effective interconnection of the two aspects as well. The individual case studies consist of four parts. The first part of each case study presents the theoretical base of a given part of place, public or non-profit marketing. It is followed by the case study itself, mapping the real practical problems in the theoretically defined field of marketing. Case studies use both secondary data (e.g. the city of Amsterdam branding, a creative city of Lodž establishing), as well as the own marketing-oriented research performed between 2015 – 2017 (e.g. marketing of relationships with Banská Bystrica residents, socially responsible behaviour in the Rača city district, etc.). The third part of each chapter covers a number of tasks based on the presented case study and related theoretical resources. The chapter is followed by the references that can be considered as resources of further reading on the case study topic. The goal of the study text is to teach the students place, public and non-profit marketing terminology; to apply marketing procedures and principles in a specific place, public and non-profit sectors, to apply them effectively in particular problem tasks while using a large scale of market research methods and instruments during the planning process of marketing, as well as the marketing mix tools. The case studies present the attractive, current topics reflecting the new trends in place, public and non-profit marketing. They include place promotion and its new forms, e.g. web sites, social media; place branding; establishing of creative cities; modern forms of involving the public in the public events through participation budgeting; socially responsible behaviour of the public sector, relationship marketing, creating the competitive advantage and methods of market research.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 8 329,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
ADC | Smart specialization for smart spatial development: innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia. 2017 New York : Elsevier, 2017. ISSN 0038-0121 |
ADM | Nostalgic sentiment and cultural and creative industries in regional development: a Slovak case study. 2015 Poznań : Bogucki, 2015. ISSN 0137-477X |
AFC | How to involve citizens actively into the development of local municipality?. 2015 Seaford : Regional Studies Assocation, 2015. ISBN 978-1-897721-51-3 |
AFD | Road transport infrastructure in Slovakia and Poland. How to strengthen territorial cohesion?. 2016 Praha : Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-291-7 |
AFD | Rail transport infrastructure in Slovakia and Poland - does it help for restoring trans-border territorial structures in central and Eastern Europe?. 2016 Praha : Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-291-7 |
ABC | From tourism space to a unique tourism place through a conceptual approach to building a competitive advantage. 2015 s. l. : Emerald Group Publishing Limited, 2015. ISBN 978-1-78441-940-0 |
AEC | Universities and their role in the development of multicultural environment. 2016 Paris : L´Harmattan, 2016. ISBN 978-2-343-08247-9 ISSN 2257-3690 |
ADM | Peculiarities of corporate social responsibility development in the monotowns in post-communist countries. 2016 Bingley : Emerald Group Publishing, 2016. ISSN 1747-1117 |
AEC | Building Košice European capital of culture: towards a creative city?. 2017 Cham : Springer, 2017. ISBN 978-3-319-26876-7 |
AFC | Strategies of creative potential development in the cities. 2016 Aalborg : EuroMed Press, 2016. ISBN 978-9963-711-43-7 |
AFC | The power of communities in smart urban development. 2016 Amsterdam : Elsevier, 2016. ISSN 1877-0428 |
AFD | Problems and perspectives in communication of citizens and local municipalities in the Slovak Republic. 2016 Banská Bystrica : Filozofická fakulta UMB, 2016. ISBN 978-80-557-1188-1 |
ADF | How to strength the relationships of the local municipalities with the stakeholders?. 2017 Trenčín : Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne, Fakulta sociálno-ekonomických vzťahov, 2017. ISSN 1336-3727 |
BCI | Vaňová, Anna (33%); Vitálišová, Katarína (34%); Borseková, Kamila (33%); Nagyová, Ľudmila (0%); Kožiak, Radoslav (0%): Place marketing, public and nonprofit marketing: case studies. Belianum - Banská Bystrica . 2017. 100s. |
BCI | Vaňová, Anna (33%); Vitálišová, Katarína (34%); Borseková, Kamila (33%); Nagyová, Ľudmila (0%); Kožiak, Radoslav (0%): Place marketing. Belianum - Banská Bystrica 2017. 98s. |
AFD | The role of creative industries in the economy of the Slovak Republic. 2017 Banská Bystrica : Matej Bel University, Faculty of economics, 2017. ISBN 978-80-557-1335-9 |
AFC | Living lab as a new approach to the smart and creative spatial development. 2016 Łódź : Wydawnictwo Społecznej akademii Nauk, 2016. ISBN 978-83-64971-22-8 |
AFC | Strategies of creative potential development in the cities. 2016 Aalborg : EuroMed Press, 2016. ISBN 978-9963-711-43-7 |
AFC | Creative industries and the micropolitan city as an alternative to the Mega-City: a solution to the demographic crisis in Central Europe. 2016 Brno : Mendelova univerzita, 2016. ISBN 978-80-7509-459-9 |
AFD | Problems and perspectives in communication of citizens and local municipalities in the Slovak Republic. 2016 Banská Bystrica : Filozofická fakulta UMB, 2016. ISBN 978-80-557-1188-1 |
AFC | How to involve citizens actively into the development of local municipality?. 2015 Seaford : Regional Studies Assocation, 2015. ISBN 978-1-897721-51-3 |
BCI | Угрюмова А.А., Савельева М.В. МАРКЕТИНГ ТЕРРИТОРИЙ. Учебник и практикум для академического бакалавриата. 2017. 381 с. Твердый переплет. ISBN 978-5-534-04517-8. |
AEC | Modeling Innovation and Sustainability in Tourism via Competitive Advantage and Collaboration: Building Smart Tourism Destination on Olkhon Island in Baikal Lake. In: Dias A., Salmelin B., Pereira D., Dias M. (eds) Modeling Innovation Sustainability and Technologies. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. 2018 |
Replications
Category Name | Specific name |
---|---|
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Smart specialization for smart spatial development: innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia / Kamila Borseková, Anna Vaňová, Katarína Vitálišová. In Socio-economic planning sciences : international journal of public sector decision-making. - New York : Elsevier, 2017. - ISSN 0038-0121. - Vol. 58, special issue (June 2017), pp. 39-50. [BORSEKOVÁ, Kamila (34%) - VAŇOVÁ, Anna (33%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (33%)] - Článok je evidovaný v databáze Scopus a WoS |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Smart specialization for smart spatial development: innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia / Kamila Borseková, Anna Vaňová, Katarína Vitálišová. In Socio-economic planning sciences : international journal of public sector decision-making. - New York : Elsevier, 2017. - ISSN 0038-0121. - Vol. 58, special issue (June 2017), pp. 39-50. [BORSEKOVÁ, Kamila (34%) - VAŇOVÁ, Anna (33%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (33%)] - Článok je evidovaný v databáze Scopus a WoS |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Smart specialization for smart spatial development: innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia / Kamila Borseková, Anna Vaňová, Katarína Vitálišová. In Socio-economic planning sciences : international journal of public sector decision-making. - New York : Elsevier, 2017. - ISSN 0038-0121. - Vol. 58, special issue (June 2017), pp. 39-50. [BORSEKOVÁ, Kamila (34%) - VAŇOVÁ, Anna (33%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (33%)] - Článok je evidovaný v databáze Scopus a WoS |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Smart specialization for smart spatial development: innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia / Kamila Borseková, Anna Vaňová, Katarína Vitálišová. In Socio-economic planning sciences : international journal of public sector decision-making. - New York : Elsevier, 2017. - ISSN 0038-0121. - Vol. 58, special issue (June 2017), pp. 39-50. [BORSEKOVÁ, Kamila (34%) - VAŇOVÁ, Anna (33%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (33%)] - Článok je evidovaný v databáze Scopus a WoS |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Smart specialization for smart spatial development: innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia / Kamila Borseková, Anna Vaňová, Katarína Vitálišová. In Socio-economic planning sciences : international journal of public sector decision-making. - New York : Elsevier, 2017. - ISSN 0038-0121. - Vol. 58, special issue (June 2017), pp. 39-50. [BORSEKOVÁ, Kamila (34%) - VAŇOVÁ, Anna (33%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (33%)] - Článok je evidovaný v databáze Scopus a WoS |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | ADM Nostalgic sentiment and cultural and creative industries in regional development: a Slovak case study / Kamila Borseková, David Austin Cole, Katarína Petríková, Anna Vaňová. In Questiones geographicae. - Poznań : Bogucki, 2015. - ISSN 0137-477X. - Vol. 34, no. 2 (2015), pp. 53-63. [BORSEKOVÁ, Kamila (25%) - COLE, David Austin (25%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (25%) - VAŇOVÁ, Anna (25%)] |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | ADM Nostalgic sentiment and cultural and creative industries in regional development: a Slovak case study / Kamila Borseková, David Austin Cole, Katarína Petríková, Anna Vaňová. In Questiones geographicae. - Poznań : Bogucki, 2015. - ISSN 0137-477X. - Vol. 34, no. 2 (2015), pp. 53-63. [BORSEKOVÁ, Kamila (25%) - COLE, David Austin (25%) - VITÁLIŠOVÁ, Katarína (25%) - VAŇOVÁ, Anna (25%)] |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
vedecké sympózium | Profesor Peter Nijkamp na Ekonomickej fakulte Univerzity Mateja Bela 3. a 4. novembra 2015 | http://www.ef.umb.sk/index.asp?uid=84&aid=1142 |
medzinárodný workshop | medzinárodné vedecké podujatie za účasti svetových, európskych a slovenských vedeckých kapacít na tému inteligentných miest a kľúčovú rolu inteligentných ľudí v nich | http://www.ef.umb.sk/index.asp?uid=84&aid=1245 |
sekcia na medzinárodnej konferencii | prezentovanie výsledkov projektu a jeho význam pre budúcu spoluprácu vo výchove zahraničných študentov aj z Univerzity Reims | http://www.etap.umb.sk/index.php/conference-progamme/ |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.