Základy koučovania v manažmente – inovácia obsahu a spôsobu výučby predmetu, vysokoškolská učebnica a metodické texty
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Základy koučovania v manažmente – inovácia obsahu a spôsobu výučby predmetu, vysokoškolská učebnica a metodické texty
Project name (English): Basics of coaching in management – innovation of the content and form of teaching the subject, university textbook and methodological texts
Start of project: 2014
End of project: 2016
Condition of project: Ukončený
Project number: 028PU-4/2014
Project leader: doc. PaedDr. Zuzana Birknerová, PhD., MBA
University: Prešovská univerzita v Prešove
Department: Fakulta manažmentu, ekonomiky a obchodu
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Naše výskumy priniesli v tejto oblasti veľa zaujímavých zistení a poznatkov. Vo výskumoch sme sa zameriavali na návrh a overenie vlastnej pôvodnej metodiky zameranej na hodnotenie koučingu, ako vzdelávacej metódy. Navrhli a overili sme dve pôvodné metodiky. PRVÝ DOTAZNÍK umožňuje na báze faktorovej analýzy (použitá bola metóda Principal Component Analysis s Varimax rotáciou) identifikovať tri faktory, cez ktoré je táto forma koučingu posudzovaná: 1. Kognície – poznatky a vedomosti o koučingu, proces vzdelávania, informácie o koučingu (Cronbachova Alpha – 0,822), 2. Kompetencie – efektívnosť a výkon manažérskej práce, podpora ostatných manažérskych kompetencií (CronbachovaAlpha – 0,705), 3. Sociálny kontext – zásah do súkromia ľudí, špeciálna príprava koučov, motivácia zamestnancov (CronbachovaAlpha – 0,602). Výskum bol realizovaný na vzorke 267 respondentov (z toho 121 mužov a 146 žien). Extrahované faktory vysvetľujú 40.276 % variancie, pričom je možné konštatovať, že toto percento vysvetlenej variancie extrahovanými faktormi je akceptovateľné, a preto bolo možné uvedené faktory obsahovo špecifikovať. Jednotlivé položky dotazníka boli posudzované na 5 – bodovej škále Likertovho typu (1 – určite nie, 5 – určite áno). Cieľom výskumu bolo tiež prezentovať zistenia, ktoré sme získali pri aplikácii spomínaného pôvodného dotazníka zameraného na posudzovanie koučingu, ako vzdelávacej metódy študentmi manažmentu v kontexte dotazníka zameraného na zisťovanie sociálnej inteligencie MESI (Frankovský, Birknerová, 2014). Analýza získaných údajov potvrdila podstatné psychometrické parametre metodiky MESI, ktorá zisťuje faktory manipulácia, empatia a sociálna iritabilita, ako aj dotazníka posudzovania koučingu. Korelačná analýza súvislostí medzi faktormi sociálnej inteligencie a faktormi posudzovania koučingu potvrdila existenciu vybraných významných súvislostí medzi faktorom empatia sociálnej inteligencie a ukazovateľmi kognície a sociálny kontext.
ADM: BIRKNEROVÁ, Z., FRANKOVSKÝ, M., ZBIHLEJOVÁ, L. 2015. Analysis of Links between Opinions on Coaching and Social Intelligence of Management Students. In Asian Social Science; Vol. 11, No. 22; 2015. ISSN 1911-2017. E-ISSN 1911-2025.
Z hľadiska rodových rozdielov sme v našich výskumoch zisťovali tiež štatisticky významné rozdiely vo vnímaní úrovne koučingu a názorov študentov manažmentu na koučing, ako na metódu pregraduálneho vzdelávania. Cieľ výskumu bol zameraný na zistenie existencie štatisticky významných rodových rozdielov vo vnímaní úrovne koučingu. Výskumnú vzorku tvorili vysokoškolskí študenti 2. ročníka Fakulty manažmentu na Prešovskej univerzite v Prešove, ktorí absolvovali vyučovací predmet: „Základy koučovania v manažmente podniku“. Celkovo sa na výskume zúčastnilo 267 respondentov. Vo výskume sme administrovali dotazník na hodnotenie koučingu, ako vzdelávacej metódy (Birknerová, Frankovský, Zbihlejová, 2015). Prostredníctvom Mann-Whitneyho U-testu sme zisťovali štatistickú významnosť rodových rozdielov medzi študentmi a študentkami Fakulty manažmentu v posudzovaní koučingu. Ženy ako aj muži vnímajú rovnako poznatky, vedomosti, informácie o koučingu, ako podporu manažérskych kompetencií prostredníctvom koučingu, tiež špeciálnu prípravu koučov a motiváciu zamestnancov prostredníctvom koučingu. Znamená to, že koučing vnímajú ženy aj muži rovnako, ako prínos v osobnostnom rozvoji, ako spôsob zvyšovania efektívnosti manažérskej práce, ako formu zvyšovania úrovne poznávania a chápania ľudí, aj efektívnosti riadenia medziľudských vzťahov. Samotné očakávania a predstavy študentov a študentiek manažmentu o koučingu, ako metóde efektívneho riadenia interpersonálnych vzťahov sa vo vnímaní koučingu rodovo nelíšia. Vzhľadom k daným výsledkom je možné aj na základe predchádzajúceho výskumu od Birknerovej a Frankovského (2014) konštatovať, že názory na koučing ako na metódu vzdelávania sa nelíšia vzhľadom na rodové rozdiely tak manažérov z praxe, ako aj budúcich manažérov.
ADF: LORINCOVÁ, T., BIRKNEROVÁ, Z., LELKOVÁ, A. 2016. Komparácia rodových rozdielov vo vnímanej úrovni koučingu ako používanej metódy budúcich manažérov. In Ecoletra.com – Scientific eJournal, Vol. 2, 2016/ 03, s. 76-82. ISSN 2377-9848.
DRUHÝ PÔVODNÝ DOTAZNÍK bol zostavený za účelom posudzovania koučingu. Výskumným cieľom bolo overenie pôvodnej, autorskej metodiky posudzovania koučingu (PK). Uvedená metodika bola navrhnutá a overovaná za účelom rozšírenia možností zisťovania faktorov posudzovania koučingu v pracovnom procese a pozostáva z 18 položiek. Jednotlivé položky boli formulované na základe analýzy rozhovorov o koučingu v manažérskej práci s 50 respondentmi. V dotazníku boli naformulované uzavreté položky s 5 bodovou odpoveďovou škálou Likertovho typu (1 – rozhodne nie, 5 – rozhodne áno). Výskumnú vzorku tvorilo 248 študentov Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove. Z tohto počtu 160 študentov (64,5%) absolvovalo predmet „Základy koučovania v manažmente podniku“ a 88 študentov (35,5%) tento predmet nemali zahrnutý vo svojom študijnom pláne, teda daný predmet neabsolvovali. Faktorovou analýzou, na základe výsledkov KMO testu – 0,855, resp. Bartletovho testu Sphericity - Approx. Chi-Square = 1456, významnosť 0,000, bola použitá metóda Principal Component s Varimax rotáciou. Následne boli extrahované a špecifikované štyri faktory, ktoré charakterizujú koučing v pracovnom procese, ktoré vysvetľujú celkom 52% variancie. Extrahované faktory posudzovania koučingu je možné obsahovo špecifikovať ako 1. Úspech - rast, úspech, produktivita, zisk firmy (Cronbachova Alpha – 0, ,773), 2. Vzťahy - zlepšenie pracovných vzťahov a atmosféry vo firme (Cronbachova Alpha – 0, ,733), 3. Rozhodovanie - nástroj pri firemnom rozhodovaní, hľadanie alternatív na riešenie, riešenie sporov (Cronbachova Alpha – 0, ,683), 4. Výkon - zefektívnenie pracovného výkonu, riešenie problémov, poskytovanie spätnej väzby (Cronbachova Alpha – 0, ,679). Výsledky prezentovanej analýzy svedčia o vysokej konzistencii extrahovaných faktorov v rámci metodiky PK ako celku. Následne boli analyzované rozdiely v posúdení týchto faktorov medzi uvedenými dvoma skupinami študentov manažmentu. Výsledky analýz potvrdili významné rozdiely v posúdení extrahovaných faktorov posudzovania koučingu. Študenti, ktorí absolvovali predmet „Základy koučovania v manažmente podniku“ pozitívnejšie hodnotili pôsobenie špecifikovaných faktorov koučingu ako efektívneho manažérskeho nástroja. Uvedené zistenie súvisí s nevyhnutnosťou využívať aktívne metódy v rámci štúdia a zvládania metódy koučingu.
AFC: BIRKNEROVÁ, Z., FRANKOVSKÝ, M., ZBIHLEJOVÁ, L., BIRKNER, M. 2016. Assessment of coaching as an effective managerial tool. In Psychology and psychiatry, sociology and healthcare, education: Social sciences & arts SGEM 2016: book 1, vol. I. Sofia: STEF92 Technology, 2016, p. 577-584. ISBN 978-619-7105-70-4.
Description of original results of the project in English
Our research brought many new interesting pieces of information in this area. In this research we focused on the proposal and verification of an own original methodology aimed at evaluation of coaching as a teaching method. We proposed and verified two original methodologies. On the basis of a factor analysis (Principal Component Analysis with Varimax rotation), the FIRST QUESTIONNAIRE enables identification of three factors by means of which this form of coaching is assessed: 1. Cognition – findings and knowledge about coaching, the process of education, information about coaching (Cronbach’s Alpha – 0.822), 2. Competences – effectiveness and performance in managerial work, support of other managerial competences (Cronbach’s Alpha – 0.705), 3. Social context – interference in people’s privacy, special preparation of coaches, motivation of employees (Cronbach’s Alpha – 0.602). The research was conducted on a sample of 267 respondents (121 men and 146 women). The extracted factors explain 40.276 % of variance, whereas it may be concluded that this percentage of variance explained by the extracted factors is acceptable and therefore it was possible to specify the given factors according to their content. The individual questionnaire items were evaluated on a 5-point Likert scale (1 – certainly no, 5 – certainly yes). The research objective was also to present the findings acquired by application of the aforementioned original questionnaire aimed at evaluation of coaching as a teaching method by the management students in the context of the questionnaire aimed at detection of social intelligence – MESI (Frankovský, Birknerová, 2014). Analysis of the acquired data confirmed the essential psychometric parameters of the MESI methodology which detects the factors of manipulation, empathy and social irritability, as well as the questionnaire for evaluation of coaching. A correlation analysis of the links between the social intelligence factors and the coaching evaluation factors confirmed the existence of the selected significant correlations between the social intelligence factor of empathy and the indicators of cognition and social context.
ADM: BIRKNEROVÁ, Z., FRANKOVSKÝ, M., ZBIHLEJOVÁ, L. 2015. Analysis of Links between Opinions on Coaching and Social Intelligence of Management Students. In Asian Social Science; Vol. 11, No. 22; 2015. ISSN 1911-2017. E-ISSN 1911-2025.
From the perspective of gender differences, we also searched in our research for statistically significant differences in the perception of coaching and opinions of the management students on coaching as a method of pre-gradual education. The research objective was to detect the existence of statistically significant gender differences in perception of coaching. The research sample consisted of the second-grade university students (sophomores) at the Faculty of Management of University of Prešov in Prešov, who had previously passed the subject titled “Basics of coaching in business management”. The total number of research participants was 267. The utilized research method was the questionnaire for evaluation of coaching as a teaching method (Birknerová, Frankovský, Zbihlejová, 2015). By means of the Mann-Whitney U-test the statistical significance of gender differences in evaluation of coaching between the male and female students of the Faculty of Management was detected. Women and men have the same perception of findings, knowledge, and information about coaching, support of managerial competences by means of coaching, also the special preparation of coaches and motivation of employees by means of coaching. It means that coaching is perceived in a same manner by women and men as a contribution to personal development, as a means of increasing effectiveness of managerial work, as a form of increasing the level of knowledge acquisition and understanding of people, and effectiveness of human relations management. Expectations and ideas of the male and female management students about coaching as a method of effective interpersonal relations management are not gender specific in perception of coaching. Regarding the acquired results and on the basis of the previous research by Birknerová and Frankovský (2014) it is possible to conclude that opinions on coaching as a teaching method do not differ in terms of gender differences either among the practicing managers or the future managers.
ADF: LORINCOVÁ, T., BIRKNEROVÁ, Z., LELKOVÁ, A. 2016. Komparácia rodových rozdielov vo vnímanej úrovni koučingu ako používanej metódy budúcich manažérov. In Ecoletra.com – Scientific eJournal, Vol. 2, 2016/ 03, s. 76-82. ISSN 2377-9848.
The SECOND ORIGINAL QUESTIONNAIRE was composed in order to evaluate coaching. The research objective was to verify an original author’s methodology for assessment of coaching (AC). This methodology was proposed and verified in order to expand the possibilities of detecting the factors of evaluation or assessment of coaching in the work process and it contains 18 items. The individual items were formulated on the basis of an analysis of interviews with 50 respondents about coaching in managerial work. The questionnaire contains closed items evaluated on a 5-point Likert scale (1 – definitely no, 5 – definitely yes). The research sample consisted of 248 students of the Faculty of Management of University of Prešov in Prešov. Out of this number, 160 students (64.5%) had previously passed the subject titled “Basics of coaching in business management” and 88 students (35.5%) had not included this subject in their study plans, thus they had not passed it. By means of a factor analysis and based on the results of the KMO test – 0.855 and the Bartlett’s Sphericity test – Approx. Chi-Square = 1456, sig. = 0.000, the method of Principal Components with Varimax rotation was used. Four factors characterizing coaching in the work process and explaining the total of 52% of variance were subsequently extracted and specified. The extracted factors of coaching assessment may be specified according to their content as 1. Success – growth, successfulness, productivity, profits of the company (Cronbach’s Alpha – 0.773), 2. Relationships – improvement of work relations and corporate climate (Cronbach’s Alpha – 0.733), 3. Decision-making – a tool in corporate decision-making, searching for alternative solutions, dispute resolution (Cronbach’s Alpha – 0.683), 4 – Performance – making the work process more effective, problem solving, providing feedback (Cronbach’s Alpha – 0.679). Results of the presented analysis support the high consistency of the extracted factors within the AC methodology as a whole. Subsequently, the differences in evaluation of these factors between the given two groups of management students were analyzed. Results of these analyses confirmed the significant differences in evaluation of the extracted factors of coaching assessment. Those students, who had passed the subject of “Basics of coaching in business management”, assessed the influence of the specified factors of coaching as an effective managerial tool more positively. These findings relate to the inevitability to use the active methods as part of the studies and management of the coaching methods.
AFC: BIRKNEROVÁ, Z., FRANKOVSKÝ, M., ZBIHLEJOVÁ, L., BIRKNER, M. 2016. Assessment of coaching as an effective managerial tool. In Psychology and psychiatry, sociology and healthcare, education: Social sciences & arts SGEM 2016: book 1, vol. I. Sofia: STEF92 Technology, 2016, p. 577-584. ISBN 978-619-7105-70-4.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 9 652,35 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
BCI | Birknerová, Zuzana (90%); Timková, Eva (5%); Filipová, Alžbeta (5%); Frankovský, Miroslav (0%); Kentoš, Michal (0%): Úvod do koučovania ako modernej metódy vzdelávania v manažmente. 2014 |
FAI | Birknerová, Zuzana (100%); Kentoš, Michal (0%); Hrbáčková, Karla (0%): Koučovanie ako metóda vzdelávania v manažmente. 2014 |
AED | Birkner, Martin (50%); Birknerová, Zuzana (50%); Kentoš, Michal (0%); Hrbáčková, Karla (0%): Koučovanie v prostredí školy, pedagóg v roly kouča. 2014 Prešov : Bookman, 2014. ISBN 978-80-8165-070-3 |
AED | Birknerová, Zuzana (34%); Frankovský, Miroslav (33%); Lajčin, Daniel (33%): Súvislosť medzi sociálnou inteligenciou a názormi na koučing. 2014 Prešov : Fakulta manažmentu, 2014. ISBN 978-80-8165-070-3 |
AFC | Birknerová, Zuzana (30%); Karahuta, Miroslav (30%); Zbihlejová, Lucia (30%); Kažimírová, Lucia (10%): Názory mladých lídrov na neformálne vzdelávanie. 2014 Hradec Králové : Magnanimitas, 2014. ISBN 978-80-87952-04-7 |
ADM | Birknerová, Zuzana (34%); Frankovský, Miroslav (33%); Zbihlejová, Lucia (33%): Analysis of links between opinions on coaching and social intelligence of management students. 2015 ISSN 1911-2017 |
ADF | Birknerová, Zuzana (50%); Frankovský, Miroslav (50%): Vnímanie firemného vzdelávania a motivácia zamestnancov vzdelávať sa. 2015 ISSN 1337-0510 |
AFC | Frankovský, Miroslav (20%); Birknerová, Zuzana (20%); Štefko, Róbert (20%); Zbihlejová, Lucia (20%); Zahatňanská, Mária (20%): Possibilities of determining the effectiveness of corporate training. 2015 [Dublin] : Infonomic society, 2015. ISBN 978-1-908320-59-9 |
AFC | Birknerová, Zuzana (25%); Frankovský, Miroslav (25%); Štefko, Róbert (25%); Zbihlejová, Lucia (25%); Klacmer Calopa, Marina (0%); Aleksic, Ana (0%): Gender and age specifications of assessing lifelong education in organizations. 2015 ISSN 1849-7535 |
AED | Birknerová, Zuzana (50%); Birkner, Martin (45%); Šebeš, Pavol (5%); Leščišin, Jozef (0%); Rajnoha, Rastislav (0%): Súvislosť medzi výkonovou motiváciou, plánovaním času a prokrastináciou v pracovnom procese. 2015 Prešov : Bookman, 2015. ISBN 978-80-8165-090-1 |
ADE | Birknerová, Zuzana (25%); Frankovský, Miroslav (25%); Zahatňanská, Mária (25%); Zbihlejová, Lucia (25%): Differences in evaluation of corporate training from the viewpoint of the work position and sector. 2016 ISSN 1742-4712 |
ADF | Lorincová, Tatiana (34%); Birknerová, Zuzana (33%); Lelková, Anna (33%): Komparácia rodových rozdielov vo vnímanej úrovni koučingu ako používanej metódy budúcich manažérov. 2016 ISSN 2377-9848 |
AED | Birknerová, Zuzana (50%); Birkner, Martin (50%); Bednárová, Lucia (0%); Gallo, Peter (0%): Efektívne rozvíjanie manažérskych zručností prostredníctvom koučingu a motivácie. 2016 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2016. ISBN 978-80-555-1591-5 |
AFC | Birknerová, Zuzana (25%); Frankovský, Miroslav (25%); Zbihlejová, Lucia (25%); Birkner, Martin (25%): Assessment of coaching as an effective managerial tool. 2016 Sofia : STEF92 Technology, 2016. ISBN 978-619-7105-70-4 ISSN 2367-5659 |
AFC | Frankovský, Miroslav (25%); Birknerová, Zuzana (25%); Zbihlejová, Lucia (25%); Lelková, Anna (25%): Social intelligence of teachers and coping with demanding situations in teaching practice. 2016 ISSN 2146-7242 |
ACB | Birknerová, Zuzana (100%): Základy koučovania v manažmente podniku. Prešov: Bookman, s.r.o. 2016. 87 s. ISBN 978-80-8165-170-0. |
BCI | Birknerová, Zuzana (50%); Birkner, Martin (50%): Základy koučovania – metodické texty. Prešov: Bookman, s.r.o. 2016. 75 s. ISBN 978-80-8165-173-1. |
FAI | Birknerová, Zuzana (50%); Frankovský, Miroslav (50%) (Eds.): Identifikácia a rozvoj sociálneho a psychického potenciálu. Zborník recenzovaných štúdií z vedeckého seminára. Prešov: Bookman s.r.o., 2016, 161 s. ISBN 978-80-8165-169-4. |
ADF | Birknerová, Zuzana (100%): Posudzovanie prvkov koučingu v manažérskej práci In Exclusive journal : economy and society and environment. Vol. 4, no. 3 (2016), s. 159-167. ISSN 1339-0260. |
Replications
Category Name | Specific name |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Birknerová, Zuzana (90%); Timková, Eva (5%); Filipová, Alžbeta (5%); Frankovský, Miroslav (0%); Kentoš, Michal (0%): Úvod do koučovania ako modernej metódy vzdelávania v manažmente. 2014 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Birknerová, Zuzana (90%); Timková, Eva (5%); Filipová, Alžbeta (5%); Frankovský, Miroslav (0%); Kentoš, Michal (0%): Úvod do koučovania ako modernej metódy vzdelávania v manažmente. 2014 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Birknerová, Zuzana (90%); Timková, Eva (5%); Filipová, Alžbeta (5%); Frankovský, Miroslav (0%); Kentoš, Michal (0%): Úvod do koučovania ako modernej metódy vzdelávania v manažmente. 2014 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Birknerová, Zuzana (34%); Frankovský, Miroslav (33%); Zbihlejová, Lucia (33%): Analysis of links between opinions on coaching and social intelligence of management students. 2015 ISSN 1911-2017 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
WORKSHOP K PROJEKTU: Základy koučovania v manažmente – inovácia obsahu a spôsobu výučby predmetu | pozvánka na prvý jednodňový workshop pri príležitosti riešenia grantu KEGA 028PU-4/2014. Stretnutie sa uskutočnilo dňa 27. júna 2014 | http://www.unipo.sk/public/media/25884/pozvanka%20workshop%20KEGA.pdf |
WORKSHOP: Zahryznite sa do príležitosti - využitie koučovania a koučovacieho prístupu v praxi | pozvánka na workshop realizovaný v Košiciach Hotel Golden Royal dňa 12.03.2015 - hosť workshopu doc. PaedDr. Zuzana Birknerová, PhD., MBA (KMP FM PU) | http://koucingomkuspechom.sk/wp-content/uploads/2015/09/Workshop-Zahryznite-sa-do-pr%C3%ADle%C5%BEitosti.pdf |
Vedecký seminár a nadviazanie spolupráce Katedry manažérskej psychológie Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove | správa o realizovanom podujatí - vedeckom seminári realizovanom dňa 14.6.2016 pod záštitou KMP FM PU | http://www.unipo.sk/public/media/25816/kp001.pdf |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.