Zavedenie elektronického vzdelávania cudzích jazykov na základe multimediálnych výučbových materiálov na Technickej univerzite vo Zvolene
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Zavedenie elektronického vzdelávania cudzích jazykov na základe multimediálnych výučbových materiálov na Technickej univerzite vo Zvolene
Project name (English): Implementation of electronic education of foreign languages based on multimedia teaching materials at the Technical University in Zvolen
Start of project: 2014
End of project: 2016
Condition of project: Ukončený
Project number: 013TU Z-4/2014
Project leader: Mgr. Jaroslava Štefková, PhD.
University: Technická univerzita vo Zvolene
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Počas trvania projektu sme vytvorili niekoľko sád elektronických testov pomocou UIS zameraných na všeobecný jazyk resp. gramatiku ale aj na odborný jazyk a špecializované odbory. Pedagógovia tvoriaci testy neudávali extrémnu časovú náročnosť pri tvorbe testu. časová náročnosť sa znižuje s opakovanou tvorbou testov. Z pohľadu ich tvorcov a užívateľov môžeme zhrnúť nasledovné:
- Jazykové zručnosti testované pomocou elektronických testov zahŕňajú gramatiku, kompetentnosť čítania s porozumením a faktické jazykové odborné znalosti (slovná zásoba, konkrétne odborné informácie), čiastočne písanie. Netestujú písanie, počúvanie a ústnu interakciu a písanie ako zručnosť.
- Na dosiahnutie reliability je potrebné zabezpečiť autorizáciu testu formou písania testu v počítačových učebniach Technickej univerzity, kde sme narazili na problém kapacitného a hardvérového vybavenia učební. Pre externých študentov je táto podmienka založená na iba vzájomnej dôvere. Ďalší aspekt reliability testu vyžaduje vytvoriť databázu testových otázok, ktorá pracuje podľa pravidla, čím je viac študentov, tým musí byť databáza väčšia.
- Najvhodnejší formát testových otázok sa javí výber z možností (eliminácia študentských preklepov a rôznych foriem písania napr. krátke a dlhé tvary, veľké písmená). Tento formát testových otázok vyžaduje najmenšiu ďalšiu pozornosť pedagóga pri opravovaní testu, teda test môže byť objektívne a korektne vyhodnotený počítačom. Ostatné formáty v jazykových testoch sú dopĺňanie, priraďovanie, dichotomická odpoveď a slovná odpoveď. Funkcionalita UISu ponúka širokú škálu testových otázok a nastavení testu pre dosiahnutie najlepšieho výkonu.
- Hlavné výhody elektronického testovania boli označené úspora času pri opravovaní, okamžitý výsledok, prepojenosť testovania s skupinami študentov a školskou administratívou a nastaviteľnosť testovacích podmienok. Z pohľadu študentov je to okamžitý výsledok a pohodlie písania testu z domu udávaná predovšetkým externými študentmi, ktorí nemusia cestovať veľké vzdialenosti kvôli testovaniu.
Multimediálne podpory sa ukázali ako časovo veľmi náročné a vyžadujúce počítačové zručnosti. Tvorba multimediálnej podpory je nahrádzaná inými nástrojmi na tvorbu a doručenie elektronického didaktického materiálu. Hoci funkcionalita UISu obsahuje vhodné nástroje na tvorbu, celkovo sa tvorba elektronických podpôr neujala, pokiaľ nie je inak podmienená. Na Technickej univerzite je využívanie elektronických podpôr nie systematické. Zatiaľ ide o ojedinelé a skôr pionierske prípady.
Vedecká monografia na tému Pedagóg ako facilitátor jazykového testovania, predstavuje analýzu situácie na Slovensku a koncepciu jazykového testovania, či papierového alebo elektronického, z pohľadu pedagóga ako tvorcu a hodnotiteľa elektronických jazykových testov zameraných na odborný jazyk. Na Slovensku ešte táto oblasť nie je dostatočne zmapovaná.
Konferencie uskutočnené na Ústave cudzích jazykov počas trvania projektu poskytli diskusné fórum na stále aktuálnu problematiku e-learningu a potenciálu pedagogického využitia elektronického vzdelávania a testovania na vysokých školách.Dôležitým aspektom konferencií bolo vytvorenie kontaktov medzi učiteľmi na technických vysokých školách na Slovensku a v Čechách.
Description of original results of the project in English
During the project duration we created several sets of electronic tests via UIS focusing on general language or grammar and on language for specific purposes as well. The teachers creating tests did not state extreme time consumption. The time consumption improves with practicing the test creation. From the viewpoint of authors and administrators of tests it can be summarised as follows:
The language skills tested by these electronic tests include grammar, specific content knowledge and understanding i.e. the tests test reading comprehension skill and partially writing. They do not test listening comprehension, speaking and writing as a language skill.
Reliability of tests can be achieved by authorisation of the access to the tests by writing the test in computer classrooms in school. Doing so we encountered problem of capacity and hardware equipment in the classrooms. For external students the authorisation is based on the mutual trust.
Another aspect of reliability of tests is a sufficient pool of test questions which works according the rule the more students, the bigger pool of the test questions should be.
The most suitable format of tests was found out the multiple choice (due to elimination of students´ typing errors and different forms of writing – e.g. short and long forms, capital letters). This form requires the least consequent attention of the teacher, that means can be assessed solely by the computer. Other used test formats include filling, matching, true-false format and verbal answer. The UIS offers wide variety of test formats and setting the various parameters of testing assisting the teacher for the best form of testing.
- The main advantage of electronic tests stated by teachers is time saving and objectivity when assessing. From the students point of view it is immediate acknowledgement of the test result, comfort when writing the test from home stated especially by the external , part time students who do not have to travel to school for writing the individual test.
The electronic learning aids have appeared as very time and computer skill demanding. The creation of electronic learning aids is substituted by other tools to create and deliver electronic study materials. Although the functionality of UIS contains suitable tools for creation of electronic learning aids, it has not taken roots if it is not conditioned otherwise e.g. by the command of the superior or the authorities of the school. The use of electronic learning aids at the Technical University is not systematic. It concerns rather sporadic and pioneer cases mostly.
The monography named Teacher as a facilitator of language testing shall present the analysis of the situation at Slovak universities and concept of language testing whether paper and pencil or electronic , from the viewpoint of a teacher as a creator and assessor of language tests focused on language for specific purposes. This area of knowledge is not sufficiently covered by the technical literature.
The conferences undertaken by the Institute of Foreign Languages formed a space for discussions on the issue of e-learning and its potential for the use within the language teaching at universities. An important effect of the conferences was meeting the teacher counterparts from other technical universities.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 17 125,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AED | Štefková, Jaroslava (50%); Ľupták, Marek (50%): Využitie informačných technológií na skvalitnenie vzdelávania cudzích jazykov - vzdelávací projekt. 2014 Bratislava : Vydavateľstvo Ekonóm, 2014. ISBN 978-80-225-3984-5 |
AED | Slančík, Martin (50%); Vyhnáliková, Zuzana (50%): Tvorba testovacieho modulu v Univerzitnom informačnom systéme na Technickej univerzite vo Zvolene. 2014 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2014. ISBN 978-80-228-2680-8 |
BEF | Potkány, Marek (50%); Ľupták, Marek (50%): Analýza využívania e-learningu pri vzdelávaní cudzích jazykov na Technickej univerzite vo Zvolene. 2014 Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2014. ISBN 978-80-8152-209-3 |
BEF | Búryová, Dominika (34%); Štefková, Jaroslava (33%); Vyhnáliková, Zuzana (33%): Univerzitný informačný systém (UIS) ako prostriedok zefektívnenia vyučovacieho procesu na vysokej škole. 2014 Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2014. ISBN 978-80-8152-209-3 |
AEC | Štefková, Jaroslava (70%); Veverková, Darina (10%); Slováková, Ivana (20%): Evaluation of architecture of scientific and technical abstracts written in English. 2015 ISSN 2336-3347 |
AED | Štefková, Jaroslava (50%); Balážová, Žaneta (50%): E-learning na univerzite - formy praktického použitia. 2015 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2015. ISBN 978-80-228-2797-3 |
AFC | Štefková, Jaroslava (50%); Potkány, Marek (50%): Využitie testovacej funkcionality Univerzitného informačného systému vo výučbe na Technickej univerzite vo Zvolene. 2015 Hradec Králové : Nakladatelství Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-615-5 |
AFC | Potkány, Marek (50%); Štefková, Jaroslava (50%): Comparison of possibilities of creating and administering didactic tests in an electronic environment of e-learning module support at the Technical University in Zvolen. 2015 Ufa : Ufimskij gosudarstvennyj aviacionnyj techničeskij universitet, 2015. ISBN 978-5-4221-0772-8 |
AED | Danihelová, Zuzana (50%); Machula, Vladimír (50%): Zvyšovanie úrovne kvality teoretickej prípravy rozhodcov pre leteckú akrobaciu pomocou elektronického vzdelávania. 2015 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2015. ISBN 978-80-228-2797-3 |
AED | Veverková, Darina (50%); Danihelová, Zuzana (50%): Recenzia: MyGrammarLab, intermediate B1/B2 with key. 2015 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2015. ISBN 978-80-228-2797-3 |
AFC | Danihelová, Zuzana (50%); Balážová, Žaneta (50%): Webové aplikácie ako prostriedok zvyšovania motivácie a kvality výučby cudzích jazykov. 2014 Hradec Králové : Magnanimitas, 2014. ISBN 978-80-87952-05-4 |
AED | Danihelová, Zuzana (50%); Veverková, Darina (50%): Motivácia k autonómnemu vzdelávaniu v cudzom jazyku na Technickej univerzite vo Zvolene. 2016 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2016. ISBN 978-80-228-2895-6 |
AEC | Danihelová Z. - Veverková D.: Motivácia k učeniu sa cudzích jazykov na prvom stupni základnej školy. In Evropské pedagogické fórum 2016 : sborník příspěvkôu z mezinárodní konference VI. Hradec Králové : Magnanimitas, 2016. ISBN 978-80-87952-16-0 |
FAI | Veverková, Darina (40%); Danihelová, Zuzana (35%); Ľupták, Marek (25%); Baranová, Elena (0%); Kolečáni Lenčová, Ivica (0%); Štulajterová, Alena (0%): Aplikované jazyky v univerzitnom kontexte III. 2016 |
ADN | Veverková, Darina (100%): Typology of activities focused on reading skills from the English for specific/technical purposes field. 2016 ISSN 1337-8384 |
AED | Deáková, Veronika (100%): Učebné materiály pre študijné odbory lesníctva a drevárstva používané na výučbu odborného nemeckého jazyka na Technickej univerzite vo Zvolene a v lesníckej a drevárskej praxi. 2016 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2016. ISBN 978-80-228-2895-6 |
GII | Deáková V.: Deutsch fur die Holzwirtschaft - Nemčina pre drevárstvo.(posluchové materiály - CD). ( v tlači, vyjde v januári 2017) ISBN 978-80-228-2923-6 |
AED | Balážová, Žaneta (100%): Informačné a komunikačné technológie ako súčasť života seniorov. 2016 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2016. ISBN 978-80-228-2895-6 |
AFC | Balážová Žaneta. (100%): Vplyv vzdelávania seniorov na kvalitu ich života - Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2016. Reflexe pedagogiky a psychologie. Hradec Králové: MAGNANIMITAS 6. vyd. 2016. ISBN 978-80-87952-16-0 |
AFD | Balážová Žaneta (100%): ERASMUS + program – priestor pre interkultúrny dialóg medzi študentmi všetkých vekových kategórií In Zborník príspevkov k medzinárodnej vedeckej konferencie Cudzie jazyky a kultúry v teórii a praxi (21.-22.4.2016) Katedra európskych kultúrnych štúdií na UMB v Banskej Bystrici ( v tlači) |
AEC | Štefková Jaroslava (100%): Príprava učebných materiálov podporených multimediálnymi aktivitami na Technickej univerzite vo Zvolene. CASALC Review (v tlači, vyjde v 2017/ 1. a 2. číslo) (ISSN 1804-9435). |
AFC | Štefková Jaroslava (100%): E-learning vo vyučovaní cudzích jazykov očami študentov a pedagógov. In Zborník k vedeckej konferencii CIZÍ JAZYK V AKADEMICKÉM A PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ, Univerzita obrany, Brno, Česká republika (v tlači, vyjde 2017) |
AAB | Štefková Jaroslava (100%): Pedagóg ako facilitátor jazykového testovania. Vydavateľstvo Technickej univerzity vo Zvolene, 2017. str. 78. ISBN: 978-80-228-2924-3 |
FAI | Ľupták, Marek (50%); Štefková, Jaroslava (50%); Pokrivčáková, Silvia (0%); Chovancová, Katarína (0%): Aplikované jazyky v univerzitnom kontexte - didaktika, terminológia, preklad. 2014 |
AED | Slováková, Ivana (50%); Polakovič, Peter (50%): Zvyšovanie efektívnosti vyučovania pomocou elektronického vzdelávania. 2016 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2016. ISBN 978-80-228-2895-6 |
BAB | Slováková, Ivana (30%); Polakovič, Peter (40%); Brtková, Jarmila (30%); Greguš, Michal (0%); Vojtechovský, Jaroslav (0%): Dôležitosť digitálneho vzdelávania v kontexte elektronickej participácie ako faktoru ovplyvňujúceho život súčasného človeka. 2016 ISSN 1339-3782 |
AFD | Polakovič P. - Slováková I. - Hennyeyová K.: E-government as a reason for increase digital literacy of citizens in the current concept of global e-democracy in the European Union. In 16th International Scientific Conference Globalization and Its Socio-Economic Consequences. University of Žilina. 2016 ISBN 978-80-8154-191-9 |
AEC | Veverková D.: E-learningová podpora pri rozvíjamí čitateľskej kompetentnosti študentov . In Od text k prekladu X, Praha (v tlači) |
ADM | Kampf, Rudolf (5%); Potkány, Marek (40%); Krajčírová, Lucia (40%); Marcineková, Katarína (15%): Life cycle cost calculation and its importance in vehicle acquisition process for truck transport. 2016 ISSN 0469-6255 |
ADM | Potkány, Marek (60%); Stasiak-Betlejewska, Renata (1%); Kováč, Róbert (1%); Gejdoš, Miloš (38%): Outsourcing in conditions of SMEs - the potential for cost savings. 2016 ISSN 2081-7452 |
AFC | Potkány M. (100%) - Potenciál e-learning v prezenčnej forme štúdia na TUZVO. 2016 Hradec Králové : Nakladatelství Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-615-5 |
AEC | Štefková Jaroslava (100%):Teaching Technical English at the Technical University in Zvolen. In Proceedings of the conference TEACHING FOREIGN LANGUAGES AND ADDRESSING THE SPECIFIC NEEDS OF HIGHER EDUCATION STUDENTS, September 15th -17th, 2016, Wrocław, Poland (v tlači) |
AFD | Štefková Jaroslava (100%): Postoj pedagógov k elektronickému vzdelávaniu na Technickej univerzite vo Zvolene. In Zborník ku konferencii UNIFOS 2016, Banská Bystrica. (v tlači) |
AED | Deáková, Veronika (100%): Čím nás (ne)prekvapia médiá vo vyučovacom procese?. 2015 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2015. ISBN 978-80-228-2797-3 |
GII | Búryová Dominka (100%): Príručka k UIS ku sekcii testy a testovanie, 80 minút, ISBN 978-80-228-2914-4 ( v tlači ) |
AED | Danihelová, Zuzana (50%); Balážová, Žaneta (50%): Motivácia ako faktor vplývajúci na kvalitu vyučovania. 2014 Zvolen : Technická univerzita vo Zvolene, 2014. ISBN 978-80-228-2680-8 |
FAI | Veverková, Darina (34%); Danihelová, Zuzana (33%); Ľupták, Marek (33%); Gajdáčová Veselá, Katarína (0%); Kolečáni Lenčová, Ivica (0%): Aplikované jazyky v univerzitnom kontexte - elektronická podpora vzdelávania. 2015 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Školenia o IKT | 2 školenia (á 4 hod) na používanie počítačovej techniky, softwaroch a funkcionalitách operačného programu Windows 2011 | link nedostupný |
Školenie o elektronických publikačných databázach | Školenie orientované na vstup, vyhľadávanie a prácu s elektronickými databázami - ScienceDirect, Springer a iné. | link nedostupný |
Konferencia 2014 | Konferencia CUDZIE JAZYKY A ODBORNÉ VZDELÁVANIE V UNIVERZITNOM KONTEXTE" | http://www.tuzvo.sk/sk/organizacna_struktura/dalsie_organizacne_sucasti/ustav_cudzich_jazykov/vedeckovyskumnacinnost/vedeckovyskumnacinnost.html |
Konferencia 2015 | Konferencia APLIKOVANÉ JAZYKY A ELEKTRONICKÁ PODPORA VZDELÁVANIA | http://www.tuzvo.sk/sk/organizacna_struktura/dalsie_organizacne_sucasti/ustav_cudzich_jazykov/vedeckovyskumnacinnost/vedeckovyskumnacinnost.html |
Konferencia 2016 | Konferencia SÚČASNÉ TRENDY VO VÝUČBE CUDZÍCH JAZYKOV NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH | http://www.tuzvo.sk/sk/organizacna_struktura/dalsie_organizacne_sucasti/ustav_cudzich_jazykov/vedeckovyskumnacinnost/vedeckovyskumnacinnost.html |
Školenie o testovacej funkcionalite UISu | Školenie o praktickom využití testovacej funkcionality UISu pod vedením odborníkov z spoločnosti IS4U,návrhárov systému UIS | http://www.tuzvo.sk/files/Rektorat/PR/casopis-tuzvo/casopis_1-2016_web.pdf |
Školenie o tvorbe elektronických podpôr v UISe | školenie o vytváraní, a spojení podpory a skupiny študentov v UISe | link nedostupný |
Školenie o testovaní jazykov | Prednáška a workshop o nových trendoch v jazykovom testovaní pre pracovníkov ÚCJ | PhDr. Mária Šikolová, PhDr. Natália Mocková, Univerzita obrany, Centrum jazykového vzdelávaní, Brno |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.