Nový model efektívnych študentských praxí s využitím sprevádzania (counselling) v rodinách so špecifickými sociálnymi problémami
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Nový model efektívnych študentských praxí s využitím sprevádzania (counselling) v rodinách so špecifickými sociálnymi problémami
Project name (English): New Model of Effective Student Practice Using Counselling in the Families with Specific Social Problems
Start of project: 2014
End of project: 2016
Condition of project: Ukončený
Project number: 010TTU-4/2014
Project leader: prof. PhDr. Mária Šmidová, PhD.
University: Trnavská univerzita v Trnave
Department: Teologická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Cieľom projektu ako aplikovaného výskumu bolo vytvorenie nového konkrétneho modelu kvalitne pripravených a efektívnych skúsenostne-formačných sústredení pre študentov, ktoré sa opierajú o prenos získaných poznatkov do praxe v autentickom (nie simulovanom) životnom a pracovnom prostredí, nácvikom špecifických sociálnych a komunikačných zručností a rozvíjaním profesných kompetencií študentov s využitím najnovších vedeckých poznatkov pri konzistentnom interdisciplináronom prístupe.
Tento nový model študentských praxí spočíva v systematickej vedeckej príprave a organizovaní spoločných interakčných trojdňových pobytov študentov, učiteľov a rodín s deťmi so špecifickými potrebami. Praktická príprava študentov pri uvedených pobytoch vychádza z teoretických základov prístupu sprevádzania (counseling) ako formy sociálnej práce, v interakcii a synergii teoretických poznatkov zo sociálnej práce, pastorálnej teológie, kresťanskej filozofie a psychológie. Tieto teoretické východiská sa synergicky aplikujú pri praktickom získavaní spôsobilosti a zručností študentov v prostredí identickom s ich budúcim zamestnaním, na ktoré sa počas štúdia pripravujú. Inovatívnosť modelu prípravy študentov, bližšie charakterizovanom vo vytvorenom manuáli, spočíva najmä v širšom interdisciplinárnom využití aktuálnych teoretických poznatkov v praxi, vo vysoko efektívnej forme a obsahu praxe približujúcej sa maximálne reálnej situácii v zamestnaní po absolvovaní štúdia a v prístupe spočívajúcom v zdôraznení dôležitosti starostlivosti o všetkých členov rodiny, ktorej jeden člen prežíva sociálne problémy.
Description of original results of the project in English
The aim of the project as applied research was creating a new model of effective student practices, which rely on the transfer of already acquired theoretical knowledge into practice in authentic work-like circumstances, practicing students’ specific social and communication skills and competences using latest scientific knowledge in the consistent interdisciplinary approach.
This new model of student practice, is based on systematic scientific training and organization of intensive three-day interaction sessions of students, teachers and families with children with special needs.The preparation of students for these sessions will be based on the theoretical knowledge of the “counseling” aproach, as a form of social work, and interaction and synergy of theoretical knowledge in social work, pastoral theology, Christian philosophy and psychology.These theoretical resources are applied synergistically in practical acquisition of desired skills and competences of students in an environment identical to their future profession, for which they are trained during their studies.The novelty of this new model of student practice, described in published manual, lies mainly in the broad interdisciplinary use of current theoretical knowledge in practice, in a highly effective form and content of such practice approaching as much as possible the real situation and requirements of the profession after graduation and in the approach emphasizing the importance of taking care of all the members of the family in which one member is experiencing social problems.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 36 113,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
GII | Šmidová, Mária (100%): Metodická príručka k efektívnej študentskej praxi. 2016 |
AAB | Šmidová, Mária (100%); Dobríková, Patricia (0%); Krupa, Slavomír (0%): Využitie sprevádzania v sociálnej práci. 2015 |
FAI | Šmidová, Mária (100%); Krupa, Slavomír (0%); Dobríková, Patricia (0%): Tréning dobrovoľníkov na sprevádzanie ľudí so špecifickými potrebami. 2015 |
AFB | Šmidová, Mária (100%): Counseling - nová metóda v príprave dobrovoľníkov pri pomoci ľuďom so špecifickými potrebami. 2015 Trnava : Dobrá kniha, 2015. ISBN 978-80-7141-969-3 |
GII | West, Daniel J. (0%); Šmidová, Mária (0%); Žuffa, Jozef (0%); Šmidová, Mária (100%); Csontos, Ladislav (0%); Dobríková, Patricia (0%): Counselling a nové perspektívy sociálnej práce. 2014 |
AFF | Šmidová, Mária (100%): Couseling v pomoci rodinám. 2014 Trnava : Dobrá kniha, 2014. ISBN 978-80-7141-899-3 |
AFF | Žuffa, Jozef (100%): Rozvoj zručností v sprevádzaní. 2014 Trnava : Dobrá kniha, 2014. ISBN 978-80-7141-899-3 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Internetová stránka o projekte KEGA 010TTU-4/2014 s názvom "Nový model efektívnych študentských praxí s využitím sprevádzania (counselling) v rodinách so špecifickými sociálnymi problémami" | Na stránke sú uvedené princípy projektu, popis jednotlivých efektívnych študentských praxí, fotografie z praxí, pozvánky, programy a výstupy z workshopov a konferencií, ktoré boli realizované v rámci projektu. Taktiež tu návštevníci nájdu videomanuál counselingu. | http://tftu.sk/counseling |
Konferencia "Sprevádzanie v sociálnej práci" priniesla skúsenosti zo zahraničia | Správa o Medzinárodnej konferencii "Sprevádzanie v sociálnej práci" na internetovej stránke Teologickej fakulty Trnavskej univerzity. | http://tftu.sk/sk/konferencia-sprev-dzanie-v-soci-lnej-pr-ci-priniesla-sk-senosti-zo-zahrani-ia |
Sprevádzanie v sociálnej práci | Zostrih z Medzinárodnej konferencie "Sprevádzanie v sociálnej práci" | https://www.youtube.com/watch?v=IuRO565VQGo |
Videomanuál | Tréningový videomanuál, vytvorený riešiteľmi za aktívnej spoluúčasti študentov. | https://www.youtube.com/embed/1C0jTD8GnN8 |
"Archa prijatia v náručí študentov a pedagógov" | Článok v univerzitnom časopise UNIVERSITAS TYRNAVIENSIS o 1. zrealizovanej efektívnej študentskej praxi v dňoch 29. - 31.5. 2015. Autorka - Petronela Lesanská | http://www.truni.sk/sites/default/files/kultura/casopis-tu_3-2015_kor2.pdf |
"Dvadsiatka študentov sa v Rodinkove učila, ako efektívne pomáhať" | Článok o priebehu 2. zrealizovanej efektívnej praxi v dňoch 3. - 5.12.2015, zverejnený na stránke Tlačovej agentúry Konferencie biskupov Slovenska. Autorka - Mária Šmidová | https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20151214028 |
"Teologická fakulta TU asistovala rodinám s deťmi s Downovým syndrómom" | Článok o priebehu 3. zrealizovanej efektívnej praxi v dňoch 17.-19. júna 2016, zverejnený na stránke Tlačovej agentúry Konferencie biskupov Slovenska. Autorka - Mária Šmidová | https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20160627022 |
"Skúsenosti s counselingom zo zahraničia" | Článok v univerzitnom časopise UNIVERSITAS TYRNAVIENSIS o realizácii medzinárodnej vedeckej konferencie "Sprevádzanie v sociálnej práci". | http://www.truni.sk/sites/default/files/kultura/univer-tyrn-3-2016_na_web.pdf |
"Ako pomôcť rodičom s deťmi s downovým syndrómom " | Článok v univerzitnom časopise UNIVERSITAS TYRNAVIENSIS o priebehu 3. zrealizovanej efektívnej praxi v dňoch 17.-19. júna 2016. Autorka - Marianna Hamarová. | http://www.truni.sk/sites/default/files/kultura/univer-tyrn-3-2016_na_web.pdf |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.