Interaktívna výučba analytickej chémie
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Interaktívna výučba analytickej chémie
Project name (English): Interactive learning of analytical chemistry
Start of project: 2014
End of project: 2015
Condition of project: Ukončený
Project number: 030UK-4/2014
Project leader: prof. RNDr. Milan Hutta, CSc.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Prírodovedecká fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Pre potreby vzdelávania v oblasti analytickej chémie bola vytvorená multimediálna učebnica s názvom "Analytická chémia z pohľadu riešenia spoločenských potrieb a problémov" autorského kolektívu prof. RNDr. Milan Hutta, CSc., doc. RNDr. Radoslav Halko, PhD., doc. RNDr. Marián Masár, PhD., RNDr. Andrea Vojs Staňová, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Góra, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Bodor RNDr. Mária Chalányová, CSc. (VKS IIa), ktorá vytvára motivujúci a zrozumitelný môstik medzi odbornými vysokoškolskými učebnicami, učebnými textami a populárnymi zdrojmi spoločensky zaujímavých informácií s poukazovaním na nezastúpiteľnú ulohu analytickej chémie a všeobecne chémie v našich životoch. Okrem definícií toho, čo je analytická chémia a chemická analýza, sa diskutujú aj také témy - čo robí (1) súbor tematických častí z oblasti „klasických" metód analytickej chémie, ako sú napríklad titračné a elektroanalytické metódy,
(2) súbor tematických častí z oblasti spektrálnych analytických metód,
(3) súbor tematických častí z oblasti moderných chromatografických metód,
(4) súbor tematických častí z oblasti moderných vysokoúčinných elektroseparačných metód,
(5) súbor prípadových štúdií vychádzajúcich z bežne dostupných informácií z každodenného života spoločnosti.
Urobený bol výber audiovizuálnych súborov (fotografie, video, animácie) a scenár k súboru modelových príkladov pre názornejšie a lepšie pochopenie jednotlivých blokov skupinou študentov. Účinnosť inovatívneho prístupu k vzelávaniu v oblasti techník, metód a stratégií analytickej chémie aplikovanej na riešenie každodenných problémov našej spoločnosti bola overovaná 4 semestre v prednáškach, na seminároch a cvičeniach z analytickej chémie a tiež v predmete Princípy merania chemických látok pre biológov. Vzhľadom na to, že začiatkom roku 2015 bola publikovaná veľmi dobrá "klasická" vysokoškolská učebnica autorov J. Labuda, I. Špánik, P. Tarapčík, S. Hrouzková, V. Vrábel, E. Benická, K. Hroboňová, J. Sádecká, E. Beinrohr, T. Liptaj: Analytická chémia, Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2014 s rozsahom 665 strán textu a čiernobielych schém a obrázkov, reagovali sme na túto skutočnosť zväčšením podielu motivačnej zložky, prierezového chápania vzťahov rôznych súčastí spločnosti a názornosti v našej učebnici. Učebnica v sebe integruje všetky línie v podobe multimediálneho
CD/DVD nosiča a otvorenej platformy na webovej stránke Katedry analytickej chémie Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave (http://www.analytika.sk), ktorá je voľne prístupná a bude ako ukážkový podklad aj pre iných uživateľov (učitelia škôl, doktorandi, študenti, žiaci, pracovníci praxe, napr.kontrolných laboratórií) priebežne aktualizovaná na báze nových problémov nových publikovaných problémov spoločnosti a nových poznatkov. Vytvorená multimediálna učebnica "Analytická chémia z pohľadu riešenia spoločenských potrieb a problémov" v rozsahu 290 strán s overenými a funkčnými linkami je prílohou tejto záverečnej správy.
Description of original results of the project in English
For the needs of education in the field of analytical chemistry was created multimedia textbook entitled " Analytical Chemistry in terms of addressing societal needs and problems " by authors prof. RNDr. Milan Hutta, CSc., doc. RNDr. Radoslav Halko, PhD., doc. RNDr. Marián Masár, PhD., RNDr. Andrea Vojs Staňová, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Góra, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Bodor RNDr. Mária Chalányová, CSc. (VKS IIa), which creates a motivating and understandable bridge between professional higher education textbooks, teaching materials and popular sources of socially interesting information suggesting the irreplaceable role of analytical chemistry and general chemistry in our lives. In addition to the definitions of what is analytical chemistry and chemical analysis are discussed such topics - what does
( 1 ) a set of thematic sections of the "traditional " methods of analytical chemistry such as titration and electroanalytical methods,
( 2 ) a set of basic themes in the field of spectral analysis methods,
( 3 ) a set of basic themes in the field of modern chromatographic methods ,
(4 ) a set of thematic sections in the area of advanced high-performance electroseparation methods
(5 ) A set of case studies based on readily available information from everyday society.
Made was the selection of audiovisual files (photos, video , animation ) and script to set a model example for more visual and better understanding of each block by group of students . The effectiveness of an innovative approach to educaion of techniques , methods and strategies of analytical chemistry applied to solve everyday problems of our society was verified during four semesters of lectures, seminars and exercises in analytical chemistry and also in the subject The principle of measurement of chemical substances for biologists. Given that early 2015 was published very good " classic" university textbook by authors J. Labuda, I. Špánik, P. Tarapčík, S. Hrouzková, V. Vrábel, E. Benická, K. Hroboňová, J. Sádecká, E. Beinrohr, T. Liptaj: Analytická chémia, Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2014 having 665 text pages and numerous black-and-white graphs and figures, we have responded to this fact by increasing the proportion of motivating elements supporting transversal understanding of the relationship of various components and companies to clarity in our textbook. The textbook integrates all the lines in a multimedia CD / DVD and an open platform on the website of the Department of Analytical Chemistry, Faculty of Comenius University in Bratislava (http://www.analytika.sk ), which is freely accessible and will , as a leading base also for other users (teachers school graduates, students , pupils , staff of control labs). It will be continuously updated based on the new challenges of the new published issues of society and new knowledge. Created multimedia textbook "Analytical Chemistry in terms of addressing societal needs and problems " in extent of 290 pages with proven and functional internet links is attached to this final report.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 8 513,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Vysokoškolská multimediálna učebnica \\\\\\\"Analytická chémia z pohľadu riešenia spoločenských potrieb a problémov\\\\\\\" | Integrovaná multimediálna učebnica, množstvo interaktívnych podkladov, zdrojov, overených internetových odkazov. | www.analytika.sk |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).