Tvorba a aplikácia programov primárnej prevencie problémov s návykovými látkami u rómskych žiakov
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Tvorba a aplikácia programov primárnej prevencie problémov s návykovými látkami u rómskych žiakov
Project name (English): Development and application of primary drug prevention programs for Romany children
Start of project: 2014
End of project: 2016
Condition of project: Ukončený
Project number: 009PU-4/2014
Project leader: prof. PaedDr. Jozef Liba, PhD.
University: Prešovská univerzita v Prešove
Department: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Pripravili sme, realizovali, verifikovali a evalvovali účinnosť modelových programov zdravotno-výchovnej intervencie implikujúcich primárnu prevenciu problémov s návykovými látkami u rómskych žiakov - kognitívne ukazovatele, socio-afektívne ukazovatele, konatívne ukazovatele (nekonzumenstký prístup). Komplexná a kritická analýza zisteného bola východiskom pre prípravu a publikovanie vysokoškolskej učebnice „Výchova k zdraviu v školskej edukácii“; terminologického a výkladového slovníka „Zdravie, drogy, drogová prevencia“ a ďalších relevantných publikačných výstupov prevažne v zahraničných zborníkoch a časopisoch. Výsledky výskumu sme prezentovali na viacerých zahraničných a domácich vedeckých konferenciách, pritom viaceré poznatky a skúsenosti majú (budú mať) relevantný výstup v implementácii do prozdravotnej edukácie základných škôl v regióne so signifikantným zastúpením rómskych žiakov. Rovnako pri koncipovaní inovatívneho obsahu výchovy k zdraviu v pregraduálnej a postgraduálnej príprave v rámci učiteľských študijných programov.
Originálne výsledky riešenia projektu:
- kreovanie, realizácia, verifikácia a evalvácia modelových programov zdravotne výchovnej intervencie implikujúcich primárnu prevenciu problémov s návykovými látkami signifikantne podporí prozdravotné ciele a stratégie školskej edukácia rómskych žiakov a tým aj ciele spoločnosti;
- modifikovanie a inovovanie štruktúry výchovy k zdraviu v pregraduálnej a postgraduálnej príprave učiteľov (ucelená koncepcia prozdravotných preventívnych prístupov a stratégií) účinne podporí uvedený okruh edukačného pôsobenia, ako aj spoluprácu s ďalšími na výchove participujúcimi zložkami spoločnosti (školy, poradenské zariadenia a inštitúcie, externí spolupracovníci), osobitne s rómskou rodinou.
Uvedené výsledky sú o to významnejšie, že ide o žiakov nezriedka pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia, kde kombinácia nepriaznivých faktorov limituje uspokojovanie základných biologických, psychických a sociálnych potrieb, čím sa predikujú problémy už na začiatku školskej dochádzky. Dôsledky sociálnej, kultúrnej, výchovnej a jazykovej inkompatibility sa môžu prejaviť vo fyzickom, mentálnom a emocionálnom zaostávaní, v sociálnej a výchovnej maladjustácii s prejavmi, akými sú, napr. nevypočitateľné a agresívne správanie, neslušné vyjadrovanie, účelové klamanie, záškoláctvo, , skoré kontakty s alkoholom, fajčenie a iné spoločensky nežiaduce prejavy. Konštatujeme, že etiológia uvedených skutočností má svoj pôvod a dôvod v rodinnom prostredí. Ide o fenomén identifikácie detí so správaní rodiny, komunity. Riešenie socializačného, adjustačného a edukačného problému rómskych žiakov tak preberá škola ako predpoklad (záruka) cieľavedomého, premysleného a komplexného informatívneho a formatívneho pôsobenia, kde je základnou edukačnou stratégiou kontinuálna podpora a rozvíjanie potencionalít jednotlivca. V plnej miere to platí o výchove k zdraviu ako súčasti školskej edukácie, ktorá je svojim obsahom univerzálnou prevenciou zdravotných a sociálno-patologických problémov rómskych žiakov.
Description of original results of the project in English
We prepared, implemented, verified and evaluated the effectiveness of health-education intervention programs focused on primary prevention of drug-addiction in Romany pupils – cognitive parameters, socio-affective parameters, conative parameters (non-consumer approach). A critical analysis of our findings served as a basis for a monograph “Education to health at schools”, a terminological dictionary “Health, drugs, drug prevention”, and research papers mostly published in proceedings and journals abroad. The research results presented at a number of national and international conferences will be implemented in primary school education in our region that is characterized by a significant proportion of Romany pupils. In addition, they will be integrated in the education to health within undergraduate and postgraduate teacher training programs.
Original results of the Project:
-Verification and evaluation of development, implementation, verification and evaluation of health-education intervention programs, focused on primary prevention of drug-addiction in Romany pupils, will mean a significant support to pro-health objectives and strategies of school education and, consequently, to the overall objectives of the society.
- Modification and innovation of the structure of the undergraduate and postgraduate teacher training programs aimed at the education to health (comprehensive conception of preventive pro-health inputs) will effectively support this area of education as well as co-operation with other institutions participating in education (schools, consultation institutes and institutions, external collaborators) and, especially, with the Romany family.
The importance of our results is underlined by the fact that the majority of pupils in question come from a socially disadvantaged environment where a combination of adverse factors imposes serious limits upon the satisfaction of elementary biological, psychical and social needs. This is projected onto problems in the early stages of school attendance. The consequences of social, cultural, educational and linguistic incompatibility can be manifested in physical, mental and emotional handicaps, in social and educational maladjustment, including manifestations like unpredictable and aggressive behaviour, indecent speech habits, calculated lies, truancy, early consumption of alcohol, smoking and other socially undesired forms of behaviour. The etiology of this situation stems from the family environment in which children identify themselves with the way of life of their parents and their community in general. The relevant socialization, adjustment and education problems of Romany pupils must be therefore responded by school that is expected to guarantee systematic, purposeful and comprehensive information and formation oriented education. The fundamental education strategy in these circumstances is continuous support and development of an individual’s talents. Education to health is an integral part of school education as universal prevention of health problems and social-pathological problems of Romany pupils.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 14 483,44 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
ACB | LIBA, J. 2016. Výchova k zdraviu v školskej edukácii. Prešov: PF, PU, 244 s. ISBN 978-80-555-1612-7 |
BAB | LIBA, J. 2016. Zdravie, drogy, drogová prevencia. Terminologický a výkladový slovník. Prešov, PF,PU, 112 s. ISBN 978-80-555-1556-4 |
AED | LIBA, J. 2014. Faktory účinnosti výchovy k zdraviu rómskych žiakov. In: Zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou „História, súčasnosť a perspektívy vzdelávania na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove“. Prešov: PU, 2014, s. 487-492. ISBN 978-80-555-1237-2 |
AED | LIBA, J. 2015. Kompetencie učiteľa v prozdravotnej edukácii. In: Zborník z medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie „Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť“. Prešov: FHPV, PF, PU, 2015. S. 19 – 24. ISBN 978-80-971450-4-0 |
AEC | LIBA, J. 2014. Príprava učiteľov primárneho stupňa vzdelávania a výchova k zdraviu. In: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmlodszych. Lublin: Katolicki Universytet Lubelski Jana Pawla II, s. 113 – 118. ISBN 978-83-7702-919-0 |
AEC | LIBA, J. – BARNA, M. 2014. Výchova k zdraviu v primárnej edukácii. In: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmlodszych. Lublin: Katolicki Universytet Lubelski Jana Pawla II, s. 25 - 30. ISBN 978-83-7702-919-0 |
AEC | LIBA, J. – PETRASOVÁ, A. 2015. Supporting disadvantaged romany pupils by all-day education. In: The journal of humanities of the DHEE – Pereyaslav-Khmelnytskyi Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda „Higher education od Ukraine in the context of integration to european educational space“, 2015, s. 394-403 ISBN 978-617-7009-28-2 |
AEC | PETRASOVÁ, A. - LIBA, J. 2015. Celodenný výchovný systém v procese podpory komunikačných zručností žiakov z marginalizovaných rómskych komunít. In: Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie „Edukacja. V kregu mowy, jezyka i komunikacji“. Kielce: Staropolskia szkola wyžsza – wydzial pedagogiczny i Pracownia logopedyczna universytetu opolskiego, 2015 – v tlači |
AEC | LIBA, J. 2015. Evalvácia projektu inkluzívnej edukácie – Prined. XVIII. Medzinárodná vedecká konferencia „SICIALIA 2015“. Možnosti uplatnění sociálního pedagoga/siciální pedagogiky v současné společnosti. Hradec Králové: PdF, UHK, s. 86 - 95 ISBN 978-80-7435-655-1 |
AEC | BERNATOVÁ, R. – LIBA, J. 2015. Výchova k zdraviu v primárnej edukácii a digitálne technológie. In: Annales Paedagogicae Nova Sandes – Presoves VI., Nowy Sacz: WSZ, 2015, s. 83 – 91 ISBN 978-83-63196-86-8 |
AEC | PETRASOVÁ, A.: 2015.Predpoklady inkluzívneho vzdelávania na Slovensku. Wybrane problemy edukacji i profilaktyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym = Selected problems education and prevention of early school children. Opole : Wydawnictwa Wyzszej szkoly zarzadzania i administracji w Opolu, 2015. 978-83-62683-72-7 |
AEC | PETRASOVÁ, A. 2015 Sonda do reálneho života základnej školy. Dilemy inkluzívneho procesu v edukácii so zameraním na socializáciu osôb so špeciálnymi potrebami: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej multiodborovej konferencie 17.-18. september 2015 Prešov. Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2015. 978-80-555-1423-9 |
AEC | LIBA, J. 2016. ,,Health-related knowledge development in Romany pupils'' In: Journal of Preschool and Elementary School Education. 2016, No.10 ISSN 2084-7998– v tlači |
AEC | LIBA, J. 2016. Výchova k zdraviu v školskej edukácii na Slovensku In: Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie „70 ve zdraví“ Brno: Pedagogická fakulta, Masarykovej univerzity, 2016 – v tlači. |
AEC | PETRASOVÁ, A. 2016, A. Vzdelávaním k inklúzii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít. Zborník príspevkov z elektronickej medzinárodnej vedeckej konferencie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2016. ISBN 978-80-555-1573-1 |
AEC | PETRASOVÁ, A.: A story of a school in šarišské michaľany or from segregation to inclusive education. Vocational training some problems and contexts. Chelm: Panstwowa Wysza Szkola, 2016. ISBN: ISBN: 978-83-61149-67-5 |
AEC | LIBA, J. 2016. Basic education in the prevention of socio-pathological phenomena of Roma children (Primárne vzdelávanie v profylaxii sociálno-patologických javov u rómskych žiakov). In: Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie “Education and brain, brain and education“. Krakov: Impuls, 2016, s. 53 – 60 ISBN 978-837- 850- 91- 65 |
AEC | LIBA, J. 2016. Výchova k zdraviu v štruktúre učiteľskej prípravy. In: Vedecký zborník „Vzdelávanie a spoločnosť“ Prešov: Prešovská univerzita (Slovensko); Berdiansk: Štátna pedagogická univerzita (Ukrajina), 2016, s – v tlači |
BAB | KOCHOVÁ, H. - DUBAYOVÁ, T. 2015. Mentor ako facilitátor procesu inklúzie žiakov z rómskeho prostredia. In Dilemy inkluzívneho procesu v edukácii so zameraním na socializáciu osôb so špeciálnymi potrebami. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity. s. 202 - 208. ISBN 978-80-555-1423-9 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.