Podpora kvality vyučovania tvorbou materiálov prepojených na učebnice fyziky

Basic informations

TOP PROJECT

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Podpora kvality vyučovania tvorbou materiálov prepojených na učebnice fyziky

Project name (English): Supporting the quality of education by material creation connected with physics textbooks

Start of project: 2013

End of project: 2015

Condition of project: Ukončený

Project number: 130UK-4/2013

Project leader: doc. PaedDr. Klára Velmovská, PhD.

University: Univerzita Komenského v Bratislave

Department: Fakulta matematiky, fyziky a informatiky

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Dominantným postupom v nových učebniciach z fyziky je stratégia empirického poznávania. Učebnice majú v zásade odlišnú celkovú štruktúru, ako aj prístup k zavádzaniu pojmov ako učebnice z predchádzajúcej koncepcie. Z toho dôvodu je učiteľom potrebné poskytnúť metodické usmernenia.

V rámci projektu sme vypracovali konkrétne materiály na podporu vyučovania fyziky pre učiteľov ZŠ a gymnázií v tlačenej aj digitálnej podobe. Výskumom realizovaným dotazníkovou metódou sme zistili bližšiu špecifikáciu požiadaviek učiteľov fyziky na metodické materiály – požiadavky na témy, obsah a formu. Výsledky prieskumu sme zohľadnili pri zostavovaní metodických materiálov. Časť materiálov je využiteľná priamo vo vyučovacom procese na základnej škole a gymnáziu. Materiály obsahujú aj konkrétne postupy pri príprave a realizácii experimentov z učebníc doplnené fotografiami. Ich súčasťou je aj ukážka možných výsledkov meraní a riešení žiackych projektov. Pre učiteľov fyziky sme organizovali aj vzdelávacie stretnutia, na ktorých sme formou dielní realizovali experimenty realizovateľné na vyučovaní fyziky a spracované vo vytvorených materiáloch.

Ambíciou projektu bolo skvalitniť prípravu budúcich učiteľov, ako aj učiteľov z praxe vybaviť potrebnými zručnosťami a kompetenciami tak, aby boli schopní efektívne pracovať s učebnicami fyziky. Pre študentov učiteľstva fyziky sme pripravili vysokoškolskú učebnicu, ktorá obsahuje experimenty v súlade s dnes platnými učebnicami pre ZŠ a gymnáziá rozpracované nielen po obsahovej, fyzikálnej a materiálnej stránke, ale najmä z didaktického hľadiska.

Naplnenie tohto cieľa sme dosiahli aj doplnením materiálno-technického zabezpečenia učební novými modernými pomôckami, prístrojmi a zariadením. V tomto vzorovom laboratóriu sme uskutočnili niekoľko vzdelávacích semináre pre učiteľov z praxe.

Všetky materiály vytvorené v rámci projektu sú umiestnené na stránke projektu e-fyzika.ddp.fmph.uniba.sk.

Description of original results of the project in English

The dominant approach in the new physics textbooks is the strategy of empirical understanding. The textbooks are basically different than the textbooks from the previous conception - in overall structure, as well as in the approach to the concept formation. For this reason, it is necessary to provide the teachers with methodological guidance.

Within the project, we developed specific materials to support the teaching of physics for teachers at elementary and high schools in both printed and digital form. In research conducted by questionnaire method, we determined some more detailed specification of the physic teachers’ requirements on methodological materials - requirements for topics, content and form. The survey results were taken into account in the elaboration of methodological materials. Several of the materials are directly usable in the educational process at an elementary school and high school.

Materials also contain specific procedures in the preparation and implementation of the textbook experiments, supplemented with photographs. There are also some of the possible results of measurements and expected solutions of students' projects. We have also organized a number of training for in-service physics teachers at which we conducted experiments (in the form of workshops) applicable in physics education process and those elaborated in the prepared materials.

The ambition of this project was to improve the training of both the pre-service but also the in-service teachers, and provide them with the necessary skills and competencies, so they will be able to work effectively with physics textbooks. The textbook for students of physics teaching was prepared, which includes experiments in accordance with currently used textbooks for elementary and secondary schools. These are elaborated not only in content, physical and material aspect but primarily from the didactic point of view.

The fulfilment of this objective was achieved also by complementing the current material-technical equipment of classrooms with new and modern teaching tools, devices and furnishings. In this model laboratory, we have carried out several training seminars for in-service physics teachers.

All materials elaborated within the project are placed on the website of the project e-fyzika.ddp.fmph.uniba.sk.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 18 448,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
ABC VELMOVSKÁ, K., BARTOŠOVIČ, L. Developing critical thinking skills in physics classes In Critical Thinking: Theories, Methods and Challenges. New York : NOVA, 2015. ± 27 s. ISBN 978-1-63484-349-2. – v tlači.
ACB Velmovská, Klára (70%); Lapitková, Viera (30%); Horváth, Peter (0%); Velanová, Michaela (0%): Pokusy pre učiteľa fyziky. 2015
ADE Velmovská, Klára (100%): What knowledge do Slovak students and primary education teachers have about the movements of celestial bodies?. 2013 ISSN 1804-7106
ADF Velmovská, Klára (100%): Vstupné vedomosti študentov bakalárskeho štúdia na FMFI UK v Bratislave v úlohe zadanej formou experimentu. 2014. ISSN 1335-4981
ADM Velmovská, Klára (100%): Physics mistakes in movies or the possibility of developing critical thinking in physics education. 2014. ISSN 0124-5481
AED Velmovská, Klára (100%); Portik, Milan (0%); Doušková, Alena (0%): Pojem ''sila'' na prvom stupni základnej školy. 2013 Prešov : Pedagogická fakulta PU, 2013. ISBN 978-80-555-0994-5
AFC Velmovská, Klára (100%); Birta-Székely, Noémi (0%); Szasz, Judit (0%): Kritikus gondolkodás és a fizika oktatása. 2015 Kolozsvár : [s.n.], 2015. ISBN 978-973-0-18967-4
AFC Vanyová, Monika (100%); Birta-Székely, Noémi (0%); Szasz, Judit (0%): A gyakorlati tevékenység egyik módja az általános iskolások grafikus műveltségének növelésére. 2015 Kolozsvár : [s.n.], 2015. ISBN 978-973-0-18967-4
AFC Demkanin, Peter (20%); Bartošovič, Lukáš (80%): Physics teacher's creative approach to digital technology - exploring the projectile motion. 2014 Valencia : Universitat Politecnica de Valencia, 2014. ISBN 978-84-9048-272-8
AFC VELMOVSKÁ, K. VANYOVÁ, M. A konstruktív megközelítés és kritikus gondolkodás fejlődése. In: Curriculum Outcomes of Contemporary Education. Subotica, 2015. – v tlači.
AFC HORVÁTH, P. HORVÁTHOVÁ, M. Pokusy a aktivity z geometrickej z optiky. In: Dílny heuréky. Náchod, 2015. – v tlači
AFC HURTUKOVÁ, P. Metodický materiál ako podpora vyučovania fyziky na základnej škole. Práca ŠVOČ. Košice : UPJŠ, 2015. – v tlači.
AFD Velmovská, Klára (100%); Krupa, Dalibor (0%); Kireš, Marián (0%): Rozvíjanie kritického myslenia žiakov pomocou stratégie EUR a jej aplikácia na vyučovanie fyziky. 2015 Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2015. ISBN 978-80-97450-3-3
AFD Vanyová, Monika (100%); Krupa, Dalibor (0%); Kireš, Marián (0%): Možnosti rozvoja grafickej gramotnosti na hodinách fyziky. 2015 Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2015. ISBN 978-80-97450-3-3
AFD DEMKANIN, P. Physics education in Slovakia, intended, implementing and achieved curriculum – higher secondary education. In: Zborník Didfyz 2014, Nitra : Fakulta prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa, 2014. – v tlači
AFD BARTOŠOVIČ, L., VELMOVSKÁ, K. Virtuálne laboratórne cvičenie, alebo Fyzika pre nefyzikov. In: Tvorivý učiteľ fyziky VIII. 2015. 15 s. – v tlači.
AFD GERGEĽOVÁ, B., VELMOVSKÁ, K. , DEMKANIN, P. Nemusíme byť kamaráti na to, aby sme dokázali spolupracovať. In: Tvorivý učiteľ fyziky VIII. 2015. – v tlači.
BAB VELMOVSKÁ, K., VANYOVÁ, M., HODOSYOVÁ, M. Fyzika pre 6. ročník základnej školy a 1. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. Príručka pre učiteľa. Bratislava : FMFI UK, 2015. s. 218. ISBN 978-80-8147-034-9. publikácia má aj elektronickú podobu ISBN 978-80-8147-035-6.
BDE Velmovská, Klára (100%): Astronómia na 1. stupni základnej školy. 2013 ISSN 1211-1511
BDE Bartošovič, Lukáš (50%); Velmovská, Klára (50%): O tvorivom hľadaní hmotnosti (ne)obyčajnej plastovej guľôčky. 2015 ISSN 1805-7705
BDF Horváthová, Martina (100%): Od modelu laparoskopického prístroja k jeho fyzikálnej podstate - úplnému odrazu. 2013 ISSN 1337-7795
BDF Bartošovič, Lukáš (50%); Demkanin, Peter (50%): Každá fyzikálna úloha má dve strany - odbornú a jazykovednú. 2014 ISSN 1337-7795
BDF Útla, Jana (100%): Príjem vody rastlinou. 2014 ISSN 1337-7795
BDF Velmovská, Klára (50%); Bartošovič, Lukáš (50%): Od výstrelu dela k rozvoju kritického myslenia. 2014 ISSN 1337-7795
BDF Vanyová, Monika (95%); Pišút, Ján (5%): Čo majú spoločné červené slede, ryža a fyzika?. 2014 ISSN 1337-7795
BEE Horváthová, Martina (100%): Jednoduché pokusy s optickými vláknami. 2013 Hradec Králové : Nakladatelství Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-372-7
BEE Velmovská, Klára (100%); Hubeňák, Josef (0%); Volf, Ivo (0%): Experimenty so zvukom. 2013 Hradec Králové : Nakladatelství Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-372-7
BEE Velmovská, Klára (100%): Fyzikálne pojmy v hudobnej akustike. 2014 Olomouc : Slovanské gymnázium, 2014. ISBN 978-80-7329-402-1
BEE Horváth, Peter (50%); Horváthová, Martina (50%): Demonštrácie a žiacke aktivity z optiky. 2014 Olomouc : Slovanské gymnázium, 2014. ISBN 978-80-7329-402-1
BEF Figurová, Mária (0%); Krupa, Dalibor (0%); Kireš, Marián (0%); Ješková, Zuzana (0%): Patrí téma „globálne otepľovanie“ do vyučovania fyziky na slovenských gymnáziách?. 2013 Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013. ISBN 978-80-971450-0-2
BEF Gergeľová, Bianka (50%); Velmovská, Klára (50%); Krupa, Dalibor (0%); Kireš, Marián (0%); Ješková, Zuzana (0%): Skupinová práca žiakov gymnázia, vedenie žiakov k takejto práci prostredníctvom metodických materiálov. 2013 Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013. ISBN 978-80-971450-0-2
BEF Velmovská, Klára (100%); Krupa, Dalibor (0%); Kireš, Marián (0%); Ješková, Zuzana (0%): Žiacky plánovací experiment - jednoduchý hudobný nástroj z plastovej trubice. 2013 Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013. ISBN 978-80-971450-0-2
BEF Velmovská, Klára (50%); Horváth, Peter (50%); Lapitková, Viera (0%); Demkanin, Peter (0%); Vanyová, Monika (0%); Velmovská, Klára (0%): Šoltésove dni 2012 a 2013. 2013
GII Vanyová, Monika (100%): Vzdelávací program STEM. 2013 ISSN 1337-7795
GII Velmovská, Klára (100%): Milí čitatelia. 2014 ISSN 1337-7795

Replications

Category Name Specific name
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch VELMOVSKÁ, K. Kritikus gondolkodás és fizika oktatása. In: Tudás - Tanulás - Szabadság 2014 : [1.] vyd., Kolozsvár : [s.n.], 2015. s. 65-71. ISBN 978-973-0-18967-4.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch VELMOVSKÁ, K. Rozvíjanie kritického myslenia žiakov pomocou stratégie EUR a jej aplikácia na vyučovaní fyziky. In: Tvorivý učiteľ fyziky VII. Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2015. s. 253-262. ISBN 978-80-97450-3-3.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch VELMOVSKÁ, K. Rozvíjanie kritického myslenia žiakov pomocou stratégie EUR a jej aplikácia na vyučovaní fyziky. In: Tvorivý učiteľ fyziky VII. Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2015. s. 253-262. ISBN 978-80-97450-3-3.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch GERGEĽOVÁ, B., VELMOVSKÁ, K. Skupinová práca žiakov gymnázia, vedenie žiakov k takejto práci prostredníctvom metodických materiálov. In: Tvorivý učiteľ fyziky VI. Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013, s. 96-113. ISBN 978-80-971450-0-2.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch VELMOVSKÁ, K. Žiacky plánovací experiment – jednoduchý hudobný nástroj z plastovej trubice. In: Tvorivý učiteľ fyziky VI. Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013, s. 281-288. ISBN 978-80-971450-0-2.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch VELMOVSKÁ, K. Žiacky plánovací experiment – jednoduchý hudobný nástroj z plastovej trubice. In: Tvorivý učiteľ fyziky VI. Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013, s. 281-288. ISBN 978-80-971450-0-2.

Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)

Output name Description of output Link
web stránka projektu V rámci projektu bola vytvorená web stránka, na ktorej sú umiestnené všetky materiály, ktoré boli v rámci riešenie projektu vypracované. Niektoré materiály sú prístupné až po zadaní hesla, ktoré je poskytnuté učiteľom bezplatne po odoslaní mailu. e-fyzika.ddp.fmph.uniba.sk

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter