Implementácia globálneho rozvojového vzdelávania do edukačného procesu na ekonomických fakultách
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Implementácia globálneho rozvojového vzdelávania do edukačného procesu na ekonomických fakultách
Project name (English): Implementation of Global Development education into education process at faculties of economics
Start of project: 2012
End of project: 2014
Condition of project: Ukončený
Project number: 006SPU-4/2012
Project leader: doc. Mgr. Eva Pechočiaková Svitačová, PhD.
University: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Department: Fakulta ekonomiky a manažmentu
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Implementácia globálneho rozvojového vzdelávania (GRV) do edukačného procesu na ekonomických je nanajvýš aktuálna, nakoľko študentov týchto fakúlt je potrebné upozorňovať na globálny rozmer problémov v ekonomike ako i v ostatných sférach spoločnosti. GRV plní na ekonomických fakultách viacero dôležitých úloh, ktoré súvisia s prípravou ľudského kapitálu na prax v novom globálnom ekonomickom a spoločenskom prostredí. Na tieto úlohy okrem iného upozorňuje vedecká monografia - Globálne výzvy pre vzdelávanie ekonómov, ktorá je určenávšetkým budúcim, ale i súčasným ekonómom, ktorí sa už aktívne zapájajú do procesov vzdelávania a práce v novom globálnom ekonomickom prostredí, a tiež študentom ekonomických fakúlt, ktorí majú záujem rozširovať svoje poznatky o javoch a procesoch, ktoré sa vyskytujú v tomto prostredí. Výsledky realizovaného potvrdili, že globálna a rozvojová problematika doposiaľ nie je na ekonomických fakultách systematicky zaraďovaná do edukačného procesu a jedným z cieľov výskumu bolo navrhnúť aktuálnejší systém globálneho rozvojového vzdelávania pre tieto fakulty. Ten má absolventom umožniť získať ďalšie potrebné vedomosti, sociálne zručnosti či spôsobilosti pre ich profesijnú kariéru v rôznych ekonomických organizáciách v Európe a vo svete. Riešitelia projektu navrhujú niektoré zmeny v obsahu vzdelávania i vo formách vzdelávania a explikujú najvhodnejšie spôsoby implementácie GRV do kurikula na ekonomických fakultách. V súlade s aktuálnymi výzvami pre vzdelávanie ekonómov, ktorí budú pôsobiť v novom globálnom ekonomickom a spoločenskom prostredí, GRV na ekonomických fakultách má zahŕňať témy, ktoré majú oboznamovať budúcich absolventov napríklad s globálnymi problémami, rizikami a hrozbami, s ktorými sa môžu v praxi stretávať a ktoré môžu ohrozovať nielen rozvoj globálnej ekonomiky ale i ľudskú civilizáciu. Súčasne ich majú motivovať nachádzať aj cesty a nástroje ako ich riešiť. Viaceré z týchto tém obsahuje aj nová učebnica Globálne rozvojové vzdelávanie pre ekonómov, určená študentom ekonomických univerzít a fakúlt, ale i ekonómom v praxi. Za najvhodnejšie formy začlenenia globálneho rozvojového vzdelávania do edukačného procesu na ekonomických fakultách sú v súčasnosti pokladané formy - zdôrazňovanie globálnej dimenzie v témach jednotlivých predmetoch a prierezovosť globálnych tém v jednotlivých predmetoch. Uvedené formy je vhodné dopĺňať aj inými nepravidelnými formami vzdelávania (napríklad prednášky, školenia, semináre, wokshopy, diskusie a pod.,), ktoré ponúkajú niektoré nadácie a združenia. Proces vyučovania predpokladá vytvoriť demokratické, spravodlivé a humánne prostredie, a výber rôznych spôsobov výučby a vyučovacích metód, ktoré vyžadujú aktivitu študentov. V tejto súvislosti vznikla vysokoškolská učebnica pre pedagógov VŠ s ekonomickým zameraním: Globálne rozvojové vzdelávanie na ekonomických fakultách,ktorá je vypracovaná vzhľadom na inovovaný obsah GRV na ekonomických fakultách a navrhuje používanie vhodných výchovnovzdelávacích foriem, metód a didaktických pomôcok pri výučbe GRV.Systematickejšia implementácia GRV na ekonomických fakultách prispeje k internacionalizácii vzdelávania, a zároveň umožní posilňovať zodpovednosť ekonómov za hospodársky, politický, sociálny a kultúrny vývoj sveta, ako aj za udržateľnosť životného prostredia v lokálnom i globálnom meradle.
Description of original results of the project in English
Implementation of global development education (GDE) into the educational process at economic faculties is very recent as it is necessary to focus students’ attention on the global dimension of the economic problems as well as on other spheres of the society. GDE fulfils several important roles at the economic faculties, and these are connected with the preparation of the human capital for the practice within the new global economic and social environment. Besides the others, the scientific monograph – Global Challenges for Education of Economists – focuses on those roles, and it is aimed for all the future and current economists who have been actively involved in the educational processes and work in the new global economic environment, as well as for the students of economic faculties who are interested in broadening their knowledge with the phenomena and processes occurring in this environment.The results of the realized events confirmed that the global and developmental problems have not been systematically covered in the educational process, and of the aim of the research was to suggest more actual system of the global development education for these faculties. Thus the graduates are able to achieve other necessary knowledge, social skills or competences for their professional career in different economic organizations in Europe and in the world. Project coordinators suggest some changes in the content of education, also in the forms of education and explain the most convenient ways of GDE implementation into the curriculum of economic faculties. Pursuant to the actual challenges for education for economists who are going to work in the new global economic and social environment. GDE at economic faculties should cover the topics which shall introduce for example the global problems, risks and threats which future graduates can face in their practice. These problems can threaten not only the development of global economy but also the human civilisation. At the same time, they should motivate them to find also the ways and Instruments how to solve them. Majority of those topics are covered in the textbook Global Development Education for Economists, which is aimed for the students of economic universities and faculties as well the economists in the practice. Emphasizing the global dimension in the topic of certain subjects and cross-curriculum of global topics in certain topics are currently considered to be the most appropriate forms of GDE implementation in the educational process.These forms are necessary to be added with other irregular forms of education (for example lectures, workshops, trainings, seminars, discussions, etc.) which are offered by some organisations and associations. The process of education assumes to create democratic, fair and human environment and the choice of different ways of education and educational methods require activity of students. In this connection the university textbook named: Global Development Education at Faculties of Economy was created and that is collaborated with the perspective of the innovated content of GDE at economic faculties and suggests the use of appropriate educational forms, methods and didactic means within GDE. More systematic GDE at economic faculties contributes towards the internationalization of education and at the same time it enables strengthening the responsibility of economists for the economic, political, social and cultural development of the world as well as for the sustainability of environment in the local and global dimension.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2012 | 3 368,00 | 0,00 |
Drawn in year 2013 | 2 378,00 | 0,00 |
Drawn in year 2014 | 2 661,00 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 8 407,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AFD | Svitačová, Eva (50%); Pechočiak, Tomáš (50%): Prínos globálneho rozvojového vzdelávania k príprave ľudského kapitálu pre golbálnu ekonomiku. 2012 Košice 1 : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2012. ISBN 978-80-89496-08-2 |
AFD | Svitačová, Eva (100%): O etike v ekonomike. 2012 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2012. ISBN 978-80-552-0792-6 |
AFD | Moravčíková, Danka (50%); Barát, Pavol (50%): Ako môžu sociálne a ekonomické vedy komunikovať: výzvy pre interdisciplinárny výskum. 2012 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2012. ISBN 978-80-552-0792-6 |
AFC | Moravčíková, Danka (34%); Hanová, Martina (33%); Adamičková, Izabela (33%): Quo Vadis, Rural youth...?. 2012 Brno : Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7375-642-0 |
AFD | Zaťková, Tímea (100%): Vyučovacie štýly účastníkov kurzu vysokoškolskej pedagogiky 2011-2013 realizovaného na SPU v Nitre. 2012 Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2012. ISBN 978-80-8105-373-3 |
ADF | Svitačová, Eva (100%): Globálne rozvojové vzdelávanie na ekonomických fakultách. 2013 Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, mládeže a telovýchovy, ISSN 1335-5864 |
AED | Zaťková, Tímea (50%); Svitačová, Eva (50%): Globálne rozvojové vzdelávanie a jeho implementácia v edukačnom procese vysokých škôl. 2013 Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2013. ISBN 978-80-8105-448-8 |
BDE | Svitačová, Eva (34%); Mravcová, Anna (33%); Zaťková, Tímea (33%): Globálne rozvojové vzdelanie - cesta ku globálnemu občianstvu a zodpovednému pôsobeniu na globálnom trhu. 2013 Brno : Mendelova univerzita v Brně, ISSN 1804-526X |
AED | Svitačová, Eva (100%): Nové požiadavky na ľudský kapitál v globálnej ekonomike a globálne rozvojové vzdelávanie. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
AED | Porubčan, Peter (100%): Globalizácia a politika. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
AED | Mravcová, Anna (100%): Miesto a význam globálneho občianstva v globálnom rozvojovom vzdelávaní na vysokých školách s ekonomickým vzdelávaním. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
AFD | Mravcová, Anna (100%): Význam globálneho vzdelávania v pohľade na environmentálnu krízu. 2013 Bratislava : Slovenská technická univerzita, 2013. ISBN 978-80-227-4043-2 |
AED | Hupková, Daniela (50%); Rajčániová, Miroslava (50%): Globálne rozvojové vzdelávanie vo výučbe ekonomických predmetov. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
AED | Rovný, Patrik (100%): Implementácia globálneho rozvojového vzdelávania do výučby predmetov na Katerde marketingu FEM SPUv Nitre. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
AED | Paluchová, Johana (100%): Udržateľný marketing v globálnom rozvojovom vzdelávaní. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
AED | Zaťková, Tímea (100%): Globálna výchova ako predpoklad implementácie globálneho rozvojového vzdelávania do procesu vysokoškolskej výučby. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
AED | Zaťková, Tímea (50%); Svitačová, Eva (50%): Globálne rozvojové vzdelávanie a jeho implementácia v edukačnom procese vysokých škôl. 2013 Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2013. ISBN 978-80-8105-448-8 |
AED | Zaťková, Tímea (100%): Hodnoty súčasnej mládeže v kontexte globálneho rozvoja vzdelávania. 2013 Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2013. ISBN 978-80-8105-448-8 |
ADF | Svitačová, Eva (100%): Sloboda a nová sloboda vo svetovom hospodárstve. 2013 Bratislava : Fakulta medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity v Bratislave, ISSN 1336-1562 |
AFD | Mravcová, Anna (100%): Euroobčianstvo a jeho miesto vo výchove súčasnej spoločnosti. 2013 Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2013. ISBN 978-80-558-0433-0 |
AFC | Moravčíková, Danka (50%); Adamičková, Izabela (50%): Education for rural development and agribusiness in post-socialist Slovakia : development and challenges. 2013 Podgorica : Mediterranean University, 2013. |
AED | Pechočiak, Tomáš (100%): Globálne rozvojové vzdelávanie a matematika. 2013 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2013. ISBN 978-80-552-1087-2 |
ADF | Svitačová, Eva (100%): Nová sloboda v globálnej ekonomike. 2013 Banská Bystrica : Ekonomická fakulta, ISSN 1335-7069 |
AAB | Svitačová, Eva (34%); Mravcová, Anna (33%); Šeben Zaťková, Tímea (33%); Danek, Ján (0%); Manda, Vladimír (0%): Globálne výzvy pre vzdelávanie ekonómov. 2014 |
AFD | Svitačová, Eva.Aktuálne výzvy pre globálne rozvojové vzdelávanie na ekonomických fakultách .: Actual appeals for global development education at faculties of economics. In Inovácie v ekonomickom vzdelávaní. Bratislava. 2014. ISBN 978-80-225-3960-9. |
AFC | Svitačová, Eva (100%): Formovanie multikultúrnych kompetencií a globálnych zručností pomocou Kurzu vysokoškolskej pedagogiky na technických univerzitách. 2014 Brno : Mendelova univerzita, 2014. ISBN 978-80-7509-001-0 |
AFG | Mravcová, Anna (100%): The issue of global citizenship and the ways of its implementation into the educational process in the preparing of future economists. 2014 Brno : Mendel University, 2014. ISBN 978-80-7509-129-1 |
AFD | Svitačová, Eva (100%): Etické výzvy pre globálnu ekonomiku. 2014 Košice : Filozofická fakulta UPJŠ,, 2014. ISBN 978-80-8152-101-0 |
AFD | Mravcová, A. Globálne občianstvo a jeho význam v príprave budúcich učiteľov výchovy k občianstvu.Global citizenship and its importance in preparation of the future teachers of education for citizenship. In Občan a dnešok´14. Nitra. 2014. s. 41--47. ISBN 978-80-558-0669-3. |
ADF | Svitačová, E.-Mravcová, A. Globálne rozvojové vzdelávanie na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre. In Academia. Roč. 25, č. 2-3 (2014), s. 60--68. ISSN 1335-5864. |
ACB | Svitačová, Eva - Cenker, Michal - Lajdová, Zuzana - Mravcová, Anna - Moravčíková, Danka - Paluchová, Johana - Pechočiak, Tomáš - Porubčan, Peter - Rajčániová, Miroslava - Rovný, Patrik - Badalyan, Gohar:Globálne rozvojové vzdelávanie pre ekonómov.1. vyd. Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2014. 241 s. ISBN 978-80-552-1234-0 (brož.). |
ADE | Svitačová, Eva (50%); Mravcová, Anna (50%): Implementation of global development education into the curriculum at the Faculty of economics and management, Slovak university of agriculture. 2014 London : University of London, ISSN 1756-526X |
AED | Mravcová, Anna (100%): Miesto a význam výchovy globálnemu občianstvu vo vysokoškolskom vzdelávaní. 2014 Košice : Technická univerzita, 2014. ISBN 978-80-553-1838-7 |
GII | Svitačová, E. Mravcová, A.O globálnom vzdelávaní na Univerzite v Londýne.In Poľnohospodár. Roč. 58, č. 13-14 (2014), s. 13--14. ISSN 1336-2909. |
AED | Svitačová, Eva (50%); Mravcová, Anna (50%): Reflexia globálneho rozvojového vzdelávania na príklade ekonomicky profilovaných študijných smerov. 2014 Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2014. ISBN 978-80-552-1225-8 |
AED | Svitačová, Eva (50%); Pechočiak, Tomáš (50%): Výzvy v novom globálnom ekonomickom a spoločenskom prostredí pre globálne rozvojové vzdelávanie na ekonomických fakultách. 2014 Košice : Technická univerzita, 2014. ISBN 978-80-553-1838-7 |
AFC | Šeben Zaťková, Tímea (100%): Higher education pedagogy at Slovak university of agriculture - new trends in university teachers preparation. 2014 Sofia : STEP92 Technology, 2014. ISBN 978-619-7105-24-7 ISSN 2367-5659 |
AFC | Šeben Zaťková, Tímea (100%): Vysokoškolská výučba a globálne rozvojové vzdelávanie. 2014 Brno : Mendelova univerzita, 2014. ISBN 978-80-7509-001-0 |
ACB | Šebeň –Zaťková, Tímea, Pechočiak, Tomáš, Rovný Patrik, Palúchová, Johana, Lajdová Zuzana, Cenker, Michal. Globálne rozvojové vzdelávanie na ekonomických fakultách. 1. vyd. Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2014. 107s. ISBN 978-80-552-1266-1(CD). |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
webová stránka | Webová stránka obsahuje informácie o projekte (ciele projektu, cieľová skupina, výstupy projektu, plánované realizačné výstupy projektu). Medzi prílohami sú zaradené: odkazy na: pozvánky na diskusné pracovné workshopy, zborník Globálne rozvojové vzdelávanie v edukačnom procese na ekonomických fakultách, vysokoškolská učebnica pre pedagógov: Globálne rozvojové vzdelávanie na ekonomických fakultách a prípadové štúdie k vysokoškolskej učebnici: Globálne rozvojové vzdelávanie pre ekonómov. | http://spu.fem.uniag.sk/fem/konferencie-seminare-fem/workshop-globalne-rozvojove-vzdelavanie-na-ekonomickych-fakultach |
diskusný workshop: Globálne rozvojové vzdelávanie na ekonomických fakultách, 19. 9. 2013 | Na tento diskusný workshop boli prizvaní viacerí pedagógovia z vybraných ekonomických fakúlt. | http://spu.fem.uniag.sk/fem/konferencie-seminare-fem/workshop-globalne-rozvojove-vzdelavanie-na-ekonomickych-fakultach |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele.