Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií II – alternatívne a doplňujúce učebné programy z matematiky pre základné školy v zmysle cieľov nového štátneho vzdelávacieho programu a zvyšovanie matematickej gramotnosti podľa dopadov PISA
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií II – alternatívne a doplňujúce učebné programy z matematiky pre základné školy v zmysle cieľov nového štátneho vzdelávacieho programu a zvyšovanie matematickej gramotnosti podľa dopadov PISA
Project name (English): Enhancing key mathematical competencies II – alternative and additional study programs in mathematics for primary schools in sense of aims of new national educational programme and enhancing of mathematical literacy according to impacts of PISA research
Start of project: 2012
End of project: 2014
Condition of project: Ukončený
Project number: 015UKF-4/2012
Project leader: RNDr. Attila Komzsík, PhD.
University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Department: Fakulta stredoeurópskych štúdií
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Riešenie projektu KEGA 015 UKF-4/2012 je zameraný na zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií v zmysle štátneho vzdelávacieho programu a matematickej gramotnosti podľa PISA. Projekt je pokračovaním projektu KEGA 3/7001/09, v rámci ktorého sa výskum realizoval v 5. a 6. ročníku. Originálnosť projektu spočíva v tom, že výskum sa uskutočňuje s rovnakým zameraním postupne, vo všetkých ročníkoch druhého stupňa základných škôl, v rámci riešeného projektu teda v 7., 8. a 9. ročníku na tej istej výskumnej vzorke, ktorú tvorí približne osemsto žiakov z 30 škôl, rozdelených na experimentálne a kontrolné školy. Originálnym výsledkom riešenéhoprojektu je vytvorenie 142 problémových úloh, ich odskúšanie vo vyučovacom procese a vyhodnotenie výsledku vyučovania. Problémové úlohy boli vytvorené tak, aby rozvíjali schopnosti a zručnosti žiakov používať matematické vedomosti pri nastolení, sformulovaní a riešení problémov reálneho života, dokázalizdôvodňova a interpretovať ich riešenia. Vytvorené nové učebné materiály boli začlenené do vyučovania matematiky pri nezmenených školských programoch, čo je zárukou možnosti širšieho uplatnenia týchto doplňujúcich učebných materiálov. Výskumy ukázali, že žiaci experimentálnych tried pri riešení úloh zasadených do reálneho života dosahovali štatisticky významne lepšie výsledky ako žiaci kontrolných tried. Hlavným výstupným výsledkom projektu je zbierka problémových úloh v tlačenej aj v elektronickej podobe pre 5. až 9. ročník základných škôl pod názvom Matematika. Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií žiakov základných škôl. Zbierka problémových situácií bežného života, ktorá obsahuje úlohy vytvorené počas riešenia projektu.
Description of original results of the project in English
The KEGA 015UKF-4/2012 project is focused on increasing key mathematical competences in terms of the national education programme and mathematical literacy according to PISA. The project is the continuation of the previous project KEGA 3/7001/09 within which a study was carried out in 5th and 6th grade. The originality of the project lies in the research that was carried out with the same focus in all classes at the second stage of primary schools gradually; in the 7th, 8th and 9th grades taking part in the project the focus is on the same sample where about eight hundred students of thirty schools had been divided into groups such as experimentalists and controllers.Original project results are the preparation of 142 problem tasks, their trial in the education process and the evaluation of its results. Problem tasks have been prepared in the way to develop pupils´ mathematical skills and abilities and to use them in solving real life problems and consequently to give reasons and interpret their solutions. The created new teaching materials have been integrated to Mathematics teaching without any changes in school programs. This is the guranty of wide use possibilities of these subsidiary teaching tools. Studies have shown that students in experimental classes have achieved statistically much better results at solving tasks implemented into the real life than those in control groups. The main outcome of the project is a collection of problem solving tasks in both printed as well as in electronic form for 5th to 9th class in primary schools under the title Mathematics. Development of Key Competencies in Mathematics for Primary School Pupils. Collection of Problems in Common Life Situations (Matematika. Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií žiakov základných škôl. Zbierka problémových situácií bežného života) which contains tasks created during the course of the project.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2012 | 10 226,37 | 0,00 |
Drawn in year 2013 | 11 985,46 | 0,00 |
Drawn in year 2014 | 13 317,17 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 35 529,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AED | Pšenáková, Ildikó (50%); Szabó, Tibor (50%): Využitie programu GEOGEBRA pri tvorbe interaktívnych matematických úloh. In: Education for Information and Knowledge Based Society = Vzdelávanie pre informačnú a vedomostnú spoločnosť. Komárno: UJS, 2012, S. 143-150. ISBN 978-80-8122-064-7. |
AFD | Cafiková, Kristína (70%); Fulier, Jozef (30%): Nemá písaná komunikácia v podobe plagátu . In: Acta Mathematica 15 : zborník príspevkov z X. nitrianskej matematickej konferencie organizovanej Katedrou matematiky FPV UKF v Nitre dňa 13. septembra 2012 / Ondrej Šedivý, Dušan Vallo, Kitti Vidermanová. - Nitra : UKF, 2012. - ISBN 978-80-558-0135-3, S. 57-62. |
ADE | Vancsó, Ödön (45%) - Komzsík, Attila (35%) - Csapodi, Csaba (20%): Comments on the Remaining Velocity Project with reports of school-exoperiments. In: Teaching Mathematics and Computer Science, 2012, vol. 10, no. 1, p. 230-233. ISSN 1589-7389. |
AFD | Vrábel, Peter (34%) - Krčmárová, Monika (33%) - Hrešková, Anna (33%): Exressions with variables and equations in elementary school through solving of real-life problems. In: Šedivý, O. et.al (ed.): Acta Mathematica 16: zborník príspevkov z 11. nitrianskej matematickej konferencie. Nitra: UKF, 2013, s. 230-236. ISBN 978-80-558-0365-4. |
AED | Szabó, Tibor (50%) - Pšenáková, Ildikó (50%): Advantages of using interactive mathematical tasks in education. In: Angyalosi, G. et. al. (ed.): Interdisciplinary Research in Humanities. Nitra : UKF, 2013, p. 499-504. ISBN 978-80-558-0284-8. |
AFD | Kmeťová, Mária (100%): Konštrukčné úlohy o minimálnych vzdialenostiach. In: Šedivý, O. et. al. (ed.): Slovné a konštrukčné úlohy ako prostriedok k rozvoju logického myslenia: zborník vedeckých prác. Nitra: UKF, 2013, s. 35-40. ISBN 978-80-558-0238-1. |
BEE | Csáky, Antal (50%) - Cafiková, Kristína (50%): Matematikai kompetenciák fejlesztése a szlovákiai alapiskolákban fejlesztése a szlovákiai alapiskolákban. In: Új kihívások a felsőoktatásban és a pedagógusképzésben: III. Trefort Ágoston Szakmai Tanárképzési Konferencia Tanulmánykötet, Budapest 21. november 2013. Budapešť: Óbudai Egyetem, 2013, s. 261-269. ISBN 978-615-5018-90-9. |
AED | Csáky, Antal (50%) - Cafiková, Kristína (50%): Rôzne variácie Einsteinovej logickej hádanky a ich riešenie pomocou neverbálnej písanej komunikácie. In: Šedivý, O. et. al. (ed.): Slovné a konštrukčné úlohy ako prostriedok k rozvoju logického myslenia: zborník vedeckých prác. Nitra: UKF, 2013, s. 19-28. ISBN 978-80-558-0238-1. |
AFD | Lednický, Lukáš (100%): Super edge-magic total labelling of some classes of graphs. In: Šedivý, O. et.al (ed.): Acta Mathematica 16: zborník príspevkov z 11. nitrianskej matematickej konferencie. Nitra: UKF, 2013, s. 137-141. ISBN 978-80-558-0365-4. |
AFD | Cafiková, Kristína (50%) - Reichelová, Michaela (50%): Solution of Fermi´s problem with help of placemat method. In: Šedivý, O. et.al (ed.): Acta Mathematica 16: zborník príspevkov z 11. nitrianskej matematickej konferencie. Nitra: UKF, 2013, s. 44-49. ISBN 978-80-558-0365-4. |
AFD | Fulier, Jozef (100%): On one interesting class of peano type functions of several variables I. In: Šedivý, O. et.al (ed.): Acta Mathematica 16: zborník príspevkov z 11. nitrianskej matematickej konferencie. Nitra: UKF, 2013, s. 62-67. ISBN 978-80-558-0365-4. |
AFD | Fulier, Jozef (100%): On one interesting class of peano type functions of several variables II. In: Šedivý, O. et.al (ed.): Acta Mathematica 16: zborník príspevkov z 11. nitrianskej matematickej konferencie. Nitra: UKF, 2013, s. 68-75. ISBN 978-80-558-0365-4. |
BCB | Žitný Rastislav (11%) - László Béla (5%) - Vrábelová Marta (7,5%) - Vrábel Peter (7,5%) - Pavlovičová Gabriela (7,5%) - Nagyová Lehocká Zuzana (7,5%) - Švecová Valéria (7,5%) - Záhorská Júlia (7,5%) - Barcíková Eva (7,5%) - Benická Patrícia (7,5%) - Kóšová Mária (7,5%) - Rybanský Ľubomír (7,5%) - Szabó Tibor (7,5%) - Uhrinová Eva (7,5%): Matematika. Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií žiakov základných škôl: zbierka problémových situácií z bežného života pre 6. ročník. Nitra: UKF, 2012. 100 s. ISBN 978-80-558-0030-1. |
AFD | Kóšová, Mária (34%) - Szabová, Edita (33%) - Uhrinová, Eva (33%): Statistical processing of the outcoming test results of seventh grade of primary school of KEGA 015 UKF - 4/2012 project. In: Šedivý, O. et.al (ed.): Acta Mathematica 16: zborník príspevkov z 11. nitrianskej matematickej konferencie. Nitra : UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0365-4 |
ADF | Rybanský, Ľubomír (50%)- Kóšová, Mária (50%): Meranie zmeny úrovne matematických kompetencií žiakov v priebehu času. In: Forum statisticum slovacum, 2013, roč. 9, č. 3, s. 104-109. ISSN 1336-7420. |
AFD | Csáky, Antal (100%): Intresting Graphs and Diagrams in the Teaching of Mathematics. In: Hudec, M. et.al. (ed.): Scientia Iuvenis: Book of Scientific Papers from 14th international scientific conference of PhD. students, young scientists and pedagogues. Nitra : UKF, 2013, p. 353-358. [CD-ROM]. ISBN 978-80558-0390-6. |
AFC | Cafiková, Kristína (50%) - Csáky, Antal (50%): Einsteinova hádanka riešená na základnej škole pomocou neverbálnej písanej komunikácie. In: Studentská vědecká konference 2012: věda má budoucnost. Ostrava : Ostravská univerzita, 2013, s.1-4. ISBN 978-80-7368-966-7. |
BCB | Kóšová, Mária (11%)- Uhrinová, Eva (11%)- Rybanský, Ľubomír (11%)- Vrábelová, Marta (12%)- Kobzová, Ľubica (8%)- Lukačovičová, Anna (5%)- Šúthová, Martina (3%)- Schreiberová, Jana (2%)- Devečková, Eva (5%)- Benková, Katarína (5%)- Vargicová, Želmíra (5%)- Lučeničová, Katarína (12%)- Sviteková, Veronika (10%): Zbierka úloh zo štatistickej gramotnosti. Bratislava: Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, 2013. 46 s. [1,025 AH]. ISBN 978-80-89638-07-9. |
BCB | Žitný, Rastislav (36%)- László, Béla (4%)- Benická, Patrícia (4%)- Galbavá, Monika (4%)- Halama, Filip (4%)- Lednický, Lukáš (4%)- Pavlovičová, Gabriela (4%)- Rybanský, Ľubomír (4%)- Szabová, Edita (4%)- Šunderlík, Ján (4%)- Švecová, Valéria (4%)- Uhrínová, Eva (4%)- Vrábel, Peter (4%)- Vrábelová, Marta (4%)- Nagyová Lehocká, Zuzana (4%)- Szabó, Tibor (4%)- Kóšová, Mária (4%): Matematika. Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií žiakov 7. ročníka základných škôl. Nitra: UKF, 2013. 84 s. [CD-ROM]. ISBN 978-80-558-0248-0. |
ADE | Nagyová Lehocká, Zuzana (100%): Döntéseket hozni nem mindig egyszerű. In: Matematika tanítása, 2012, roč. 20., č. 2, s. 18-20. ISSN 1216-6650 |
AFD | Vrábel, Peter (50%) - Vrábelová, Marta (50%): . I-convergence and I-continuity of the fuzzy number-valued functions. In: Šedivý, O. et.al: Acta Mathematica 16: zborník príspevkov z 11. nitrianskej matematickej konferencie. Nitra: UKF, 2013, s. 237-242. ISBN 978-80-558-0365-4. |
ABC | László, Béla (100%): The Implementation of the Bologna Reform Policies in Slovakia. In: The Bologna Process in Central and Eastern Europe. Wiesbaden: Springer, 2014, P. 257-283 [1,18 AH]. ISBN 978-3-658-02332-4. |
AED | Csaky, Antal (33%) – László, Béla (34%) – Komzsík, Attila (33%): Az elemi átalakítások szerepéről az oktatásban. In: Science for Education - Education for Science: zborník z 3. ročníka medzinárodnej konferencie, Nitra 26. - 27. apríla 2013. Nitra: UKF, 2014, s. 327-335. ISBN 978-80-558-0555-9. |
BCB | Fulier, Jozef – Komzsík, Attila – Kmeťová, Mária – László, Béla – Nagyová Lehocká, Zuzana - Rybanský, Ľubomír – Vrábel, Peter – Vrábelová, Marta – Žitný, Rastislav: Matematika. Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií žiakov základných škôl. Zbierka problémových úloh bežného života. Nitra: UKF, 2014. 229 s. ISBN 978-80-558-0664-8. |
AAB | Fulier, Jozef – Vrábelová, Marta - Vrábel, Peter – Kmeťová, Mária – Rybanský, Ľubomír – Nagyová Lehocká, Zuzana – Kóšová, Mária – Uhrinová, Eva – Lednický, Lukáš – Csáky, Antal: Zvyšovanie matematických kompetencií žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania (ISCED 2). Všeobecné otázky a výsledky pedagogického experimentu. Nitra: UKF, 2014. 164 s. ISBN: 978-80-558-0728-7 |
BCB | Fulier, Jozef - Komzsík, Attila - Žitný, Rastislav: Matematika. Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií žiakov 8. ročníka základných škôl. Zbierka problémových úloh bežného života. Nitra: UKF, 2014. 98 s. ISBN: 978-80-558-0616-7 |
BCB | Fulier, Jozef - Komzsík, Attila - Žitný, Rastislav: Matematika. Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií žiakov 9. ročníka základných škôl. Zbierka problémových úloh bežného života. Nitra: UKF, 2014. 67 s. ISBN 978-80-558-0663-1 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Kongres ICME 12 | Aktívna účasť s príspevkom ,,Identification of learningsituationsduringprospectiveteachers studentteaching in twocountries,, | http://www.icme12.org/ |
Nitrianska matematická konferencia | Aktívna účasť s príspevkom ,,Interdisciplinaryteaching of mathematics and science in Slovakia - pilot study | http://www.ukf.sk/archivkonferencii/ 2490-13-9-2012--- X--nitrianska-matematickakonferencia |
The History of Mathematics as an Important Part of Mathematical Education | 13th International scientific conference of PhD. students and young scientists and pedagogues, 19. - 20. 9. 2012, UKF Nitra | http://conferences.ukf.sk/ index.php/phdconf/ phdconf2012 |
Rozvoj matematickej gramotnosti v oblasti náhodnosť | Dizertačná práca, Kóšová M., 2014 | Link nie je dostupný |
Stochastické modely reálnych situácií | Dizertačná práca, Rybanský Ľ., 2013 | Link nie je dostupný |
VRÁBELOVÁ, M. – RYBANSKÝ, Ľ. 2014. Prehľad o výsledkoch výstupných testov projektov KEGA 015 UKF – 4/2012. (33 s.) | Kapitoly do pripravovanej odbornej publikácie, 2014 | Link nie je dostupný |
KÓŠOVÁ, M. – RYBANSKÝ, Ľ. – UHRINOVÁ, E. – VRÁBELOVÁ, M. 2014. Tvorba úloh z tematického okruhu Kombinatorika, pravdepodobnosť, štatistika (16 s.) | Kapitoly do pripravovanej odbornej publikácie, 2014 | Link nie je dostupný |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.