Modelové programy pohybových aktivít zacielených na prevenciu a odstraňovanie civilizačných chorôb u adolescentov

Basic informations

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Modelové programy pohybových aktivít zacielených na prevenciu a odstraňovanie civilizačných chorôb u adolescentov

Project name (English): Model programmes of activities focusing on the prevention and remedy of lifestyle diseases in adolescents

Start of project: 2011

End of project: 2013

Condition of project: Ukončený

Project number: 029UKF-4/2011

Project leader: prof. PaedDr. Jaromír Šimonek, PhD.

University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Department: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Čiastkový cieľ č. 1: Meraním vývinových zmien funkčných svalových porúch (svalovej nerovnováhy a držania tela) sme dospeli k potvrdeniu pozitívneho vplyvu vytvoreného cieleného programu s využitím dýchacích cvičení, uvoľňovacích cvičení, naťahovacích cvičení bez náčinia, s overballmi a s fitbalmi, posilňovacích cvičení bez náčinia, s overballmi a s fitbalmi, cvičení na úpravu pohybových stereotypov a cvičení Pilates na úpravu svalovej nerovnováhy a držania tela. Kompenzačné cvičenia boli zamerané hlavne na ovplyvňovanie a  úpravu svalovej nerovnováhy, zlepšenie posturálneho stereotypu a návyku vzpriameného držania tela, na uvoľnenie, natiahnutie skrátených svalov, posilnenie oslabených svalov, úpravu pohybových stereotypov, kde jedným z nich bol stereotyp dýchania. Balančné cvičenia boli zamerané na obnovenie a udržanie svalovej rovnováhy a aktiváciu hlbokého stabilizačného systému a cvičenia Pilates Institute.  Cvičenia pomohli zlepšiť funkčný stav pohybového systému u sledovaných detí a mládeže. Pohybové programy prispeli k významnému zníženiu funkčných porúch pohybového systému. Pomocou zisťovania stavu chodidla sme zistili súvis medzi stavbou chodidla a nadhnotnosťou a obezitou.

Čiastkový cieľ č. 2: Výsledkom monitoringu sme  dospeli k nasledovným záverom: Výskyt nadhmotnosti a obezity sa každým rokom zvyšuje. Deti a dospelí nemajú záujem o vykonávanie pohybových aktivít. Je potrebné vytvoriť pohybové programy, ktoré ich motivujú k pohybovým aktivitám. Vytvorili sme diferencované pohybové programy vhodné pre všetky vekové kategórie a obe pohlavia.

Čiastkový cieľ č. 3: Na základe zistených poznatkov sme zistili, že predložený programy rozvoja agility a odrazovej výbušnosti sú efektívne a odporúčame ich uplatnenie nielen v oblasti budovanie športovej výkonnosti ale aj v školskej TV vo zvyšovaní úrovne podmieňujúcich pohybových schopností rôznych športoch.

Čiastkový cieľ č. 4: Pohybové programy aplikované v oblasti outdoorových aktivít mali pozitívny dopad na zvýšenie pohybovej výkonnosti. Potvrdilo sa, že nové materiálne vybavenie úzko súvisí s modernizáciou výučby a je neodmysliteľnou súčasťou modreného učiteľa ako aj možnosti používania nových trendov vo výučbe. 

Čiastkový cieľ č. 5: Na základe prieskumného sledovania možno konštatovať, že v oblasti psychomotoricky majú učitelia primárneho vzdelávania značné rezervy a v problematike nemajú celkom jasno. Je to na škodu veci, napríklad ak sa jedná o prevenciu porúch zdravia, edukačný a reedukačný proces alebo rehabilitáciu, či ich diagnostickú funkciu. Prostredníctvom realizácie pychomotorických hier a činností nemáme možnosť osobnosť dieťaťa iba spoznávať, ale ju aj ovplyvňovať, čím môžeme prispieť k riešeniu obtiažných situácií. Pozitívnym zistením prieskumného sledovania je pre nás skutočnosť, že oslovení učitelia primárneho vzdelávania prejavili o problematiku veľký záujem a chuť si doplniť zistené rezervy. Psychomotorické hry a cvičenia môže realizovať každý, kto je v tomto obore školený. Keďže sa nejedná o nový a neznámy druh cvičenia, môže sa tejto činnosti venovať učiteľ, vychovávateľ, ktorý sa bude danou problematikou zaoberať. Je preto veľmi dôležité, aby sa učitelia neustále zdokonaľovali v tejto problematike, aby vyhľadávali nové informácie, postrehy o psychomotických hrách, aby si uvedomovali účinnosť spomínaných hier a neustále ich zaraďovali do svojich vyučovacích procesov nielen na hodinách telesnej výchovy, ale ich   na všetkých ostatných predmetoch, či už ide o matematiku, hudobnú výchovu, slovenský jazyk a podobne. V praxi záleží na učiteľovi, aby aktivitu, alebo hru prispôsobil v zmysle psychomotoriky. Častokrát postačí hlasová modulácia, menej autoritatívne vystupovanie učiteľa. Žiaci by mali mať počas cvičenia dostatočný priestor k samotnému prejavu, rozhodovaniu, fantázii, aby mohli rozvíjať a uplatniť svoju osobnosť. Práve u detí v mladšom školskom veku má veľký význam psychomotorika pre poznávanie seba samého z hľadiska psychických a fyzických schopností. Je nie len hravá a zábavná, ale chráni pred sebeckosťou, rozvíja vzájomné vzťahy, schopnosť vcítiť sa v pocity druhých a pomáhať im. Dieťa získava prostredníctvom pohybových a motorických aktivít rôzne poznatky v súvislosti s okolitým svetom, kognitívne skúsenosti a motorické zručnosti.

Čiastkový cieľ č. 6:  Prieskumným sledovaním sme zistili, že učitelia chápu význam pohybových hier vo vyučovacom procese. Spravidla ich zaraďujú do vyučovania aj mimo hodín telesnej výchovy (najčastejšie do predmetov hudobná výchova, slovenský jazyk a matematika). Ďalej sme zistili, že prostredníctvom pohybových hier realizujú rozvíjanie pozornosti a pamäti učitelia na sledovaných školách. Veľmi dôležitým zistením bol aj výsledok skúmania zaraďovania pohybových hier ako motivačných činiteľov vo vyučovaní. Sú im blízke aj kľúčové kompetencie ako predstavivosť a tvorivosť, ktoré prostredníctvom nich rozvíjajú. Najčastejšie učitelia využívajú pohybové hry v úvodnej časti vyučovacej hodiny ako spôsob motivácie žiakov. Prostredníctvom nich vzbudzujú u žiakov záujem o učivo, motivujú do učebnej činnosti a upriamujú ich pozornosť. Avšak, je dôležité spomenúť, že práve pomocou pohybových hier vo vyučovacom procese sa rozvíja aj telesná stránka osobnosti. Na základe zistení sme dospeli k záveru, že učitelia spravidla narábajú s vlastnými vytvorenými zásobníkmi pohybových hier a aktivizačných cvičení. Tieto im pomáhajú flexibilne reagovať na vzniknuté bariéry počas vyučovacieho procesu.

Description of original results of the project in English

Partial aim No. 1: By measuring developmental changes in functional muscular disorders (muscular imbalance and body posture) we came to the conclusion that there is a positive impact of the aimed programme of exercises using breathing exercises, relaxation exercises, stretching exercises with and without equipment (overball, fitball, bosu), strengthening exercises, exercises focusing on the correction of motor stereotypes, and Pilates exercises focusing on the correction of muscular imbalance and body posture. Compensation exercises were focused mainly on influencing and correction of muscular imbalance, improvement of postural stereotypy and the habit of erected body posture, on the relaxation, stretching of shortened muscles, strengthening of weakened muscles, correction of movement stereotypes, where one of them was breathing stereotype. Balancing exercises were focused on the renewal and maintenance of muscular balance, as well as activation of the deep stabilization system and Pilates Institute exercises.  These exercises helped to improve functional state of the motor system in the observed children and youth. Motor programmes contributed to the significant decrease in functional disorders of the motor system. By means of observing the state of the sole we found out that there is a direct relationship between the state of the sole and the incidence of obesity and overweight in adolescents and young adults.

Partial aim No. 2: Monitoring has brought the following results: Incidence of overweight and obesity has been increasing every year. Children as well as adults show poor interest in movement programmes and activities. It is inevitable to create and offer new attractive programmes of exercises and games, which would motivate people to go in for motor activities. We created differentiated motor programmes suitable for all age and gender categories.

Partial aim No. 3: Based on the research we found out that the verified programmes of development of motor abilities (agility, speed, acceleration, speed-strength abilities and coordination abilities) are effective and we recommend to apply them in practice in schools and sport training.

Partial aim No. 4: Motor programmes applied in the sphere of outdoor activites showed positive impact on the increase in motor performance. It has been proved that new attractive and motivating equipment is closely connected with the modernization of educational process and forms an inseparable part of the teacher´s educational work. 

Partial aim No. 5: Based on the survey we can state that in the sphere of psychomotorics teachers in primary education show huge reserves and showed minimum knowledge of the issues. This prevents from efficient prevention of health disorders, educational and re-educational processes or rehabilitation, or their diagnostic function. By means of application of pychomotoric games and activites we get to know the pupil´s personality as well as influence it, thus contributing to the solution of difficult situations in school. A very positive aspect of our research is the finding that teachers were interested in our programmes and that they were active in completing the gaps in the expected professional knowledge. Psychomotoric games and exercises can be applied by everyone who is trained in this area. Since it is not a new and unknown kind of exercises, this activity can be realized by every teacher after an intensive training programme. It is thus very important that teachers improve in the raised topic, that they look for new information, that they realize the importance of psychomotoric games and exercises for children and knew the impact of exercises on optimal development of a child´s personality. These exercises can be implemented in all types of lessons: physical education, maths, music education, language education, etc. It depends on the teacher, who can use voice modulation and less authoritarian behaviour. Childen should have sufficient space for exercises, they should make decisions, use their fantasy, develop their creativity, thus enhancing their personality. The meaning of psychomotorics is the most important for the younger school age. Children get new experience by means of movement and motor activities in terms of an outer environment, cognitive experience and motor skills.

Partial aim No. 6: By means of a survey we found out that teachers understand the meaning of movement games in educational process. They frequently implement them in the process also at other activities and subjects at school They use these games for the enhancement of attention and memory. The motivating potential of movement games was also found significant. They develop also key competences of children, such as imagination and creativity. Movement games are most freauently used for the motivation of children at the beginning phase of lessons. Teachers attract attention of children focusing on the subject taken at the lessons. It is inevitable to mention that movement games contribute also to the development of physical fitness of children.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2011 4 825,00 0,00
Drawn in year 2012 10 932,00 0,00
Drawn in year 2013 7 950,00 0,00
Pumped for the entire period of the project 23 707,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AFD AFD Broďáni, Jaroslav (100%): Pohybový program zameraný na rozvoj rýchlosti a odrazovej výbušnosti. 2011 Banská Bystrica : UMB, 2011. ISBN 978-80-89090-97-6
AED AED Czaková, Natália (80%); Fifiková, Michaela (20%): Športovo-rekreačné aktivity žiakov SŠ vo voľnom čase. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-962-4
BDF BDF Czaková, Natália (50%); Kanásová, Janka (50%): Využitie strečingu v školskej telesnej a športovej výchove. 2010 ISSN 1337-7809
AED AED Chebeň, Dušan (100%); Cabadaj, Martin (0%): Program pohybových aktivít na zníženie telesnej hmotnosti žiakov II. stupňa základných škôl. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-962-4
AFC AFC Horička, Pavol (100%): Relationship between Intelligence and the Level of Motor learning. 2011 Zagreb : University of Zagreb, 2011. ISBN 978-953-317-013-8
AED AED Kalinková, Mária (100%): Turistika vo voľnom čase detí a mládeže. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-962-4
AED AED Šutka, Vladimír (34%); Kalinková, Mária (33%); Rigó, Ladislav (33%): Vplyv výživy a pohybových aktivít na zdravie stredoškolskej mládeže. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-962-4
AED AED Kanásová, Janka (50%); Šimončičová, Lenka (50%): Kompenzačné cvičenia ako prostriedok odstraňovania svalovej nerovnováhy u školskej populácie. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-915-0
BDF BDF Kanásová, Janka (100%): Speedminton - kombinácia raketových športov. 2011 ISSN 1337-7809
AFC AFC Kanásová, Janka (50%); Bukovcová, Eva (50%): Zmeny v držaní tela u vysokoškoláčiek pôsobením Pilates Institute. 2011 Ostrava : Tribun EU, 2011. ISBN 978-80-7399-129-6
ADF ADF Šimonek, Jaromír (70%); Koprdová, M. (30%): The impact of non-traditional games on the changes in the level of coordination abilities of primary school pupils. 2011 ISSN 1338-0974
AFG AFG Šimonek, Jaromír (100%): Effectiveness of the programme of non-traditional games on the changes in coordination abilities in primary school pupils. 2011 Oradea : University of Oradea, 2011. ISBN 978-606-10-0133-0
AED AED Šimonek, Jaromír (100%): Záujem/nezáujem absolventov učiteľstva telesnej a športovej výchovy o učiteľské povolanie. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-962-4
BDF BDF Šimonek, Jaromír (100%): Osvojovanie pádov ako prostriedok prevencie školských úrazov. 2011 ISSN 1337-7809
BCB BCB Šimonek, Jaromír (30%); Halmová, Nora (30%); Veisová, Mária (30%); Felix, Karol (10%): Metodická príručka telesnej výchovy pre materské školy a I. Stupeň základných škôl. 2011
AEC AEC Šimonek, Jaromír (34%); Halmová, Nora (33%); Kanásová, Janka (33%): From perfomance-oriented to competence-based physical education curriculum in Slovakia. 2011 Zagreb : Tiskarna Zelina, 2011. ISBN 978-953-95082-8-7
AED AED Šimonek, Jaromír (25%); Halmová, Nora (25%); Czaková, Natália (25%); Kanásová, Janka (25%): Physical Activity of Female Adolescents in a Year-Long Cycle. 2011 Topoľčianky : END, 2011. ISBN 978-80-89324-07-1
AED AED Šimonek, Jaromír (100%); Skripko, Anatoly (0%); Strešková, Elena (0%): Vplyv cvičení na bosu na úroveň rovnováhových schopností detí. 2012 Bratislava : STU, 2012. ISBN 978-80-227-3724-1
AED AED Kalinková, Mária (100%): Využitie psychomotorických hier a cvičení v primárnom vzdelávaní. 2012 Nitra : UKF, 2012. ISBN 978-80-558-0148-3
AED AED Kalinková, Mária (100%): Využitie pohybových hier v medzipredmetových vzťahoch v primárnom vzdelávaní. 2012 Nitra : UKF, 2012. ISBN 978-80-558-0148-3
AFC AFC Šimonek, Jaromír (100%): Body core and balance techniques for the development of balance ability . 2012 Split : University of Split, 2012. ISSN 1847-0149
AFC AFC Šimonek, Jaromír (100%): Changes in the level of agility and kinesthetic differentiation in young soccer players. 2012 Barcelona : University of Catalunya, 2012. ISBN 978-84-9729-314-3
BAB BAB Šimonek, Jaromír (100%): Hry, cvičenia a súťaže na rozvoj pohybovej koordinácie detí. 2012
BAB BAB Halmová, Nora (100%): Ako si udržať kondíciu a vytvarovať postavu (aerobik, činky, dynaband, fitlopta). 2012
BDE BDE Šimonek, Jaromír (100%): Leisure in Slovakia. 2012 ISSN 2062-6436
BDF BDF Šimonek, Jaromír (100%): Pohybová koordinácia detí a možnosti jej ovplyvňovania v školskej TŠV – časť I.. 2012 ISSN 1337-7809
BDF BDF Broďáni, Jaroslav (100%): Pohyb a pobyt v prírode - vybrané outdoorové činnosti I.. 2011 ISSN 1337 -7809
BDE AFC Krajčovič, Jaroslav (100%): Rozvoj kondičných schopností u 10 - 14 ročných žiakov vplyvom úpolových cvičení. 2012 Ostrava : Tribun EU, 2012. ISBN 978-80-263-0248-3
AED AED Czaková, Natália (34%); Paška, Ľubomír (33%); Maníková, Veronika (33%): Rozvoj koordinačných schopností u žiakov SPgŠ v Levoči cvičeniami s gymnastickým obsahom. 2012 Nitra : UKF, 2012. ISBN 978-80-558-0148-3
BDF BDF Czaková, Natália (100%): Metodický rad nácviku stojky na rukách. 2012 ISSN 1337-7809
BDF BDF Horička, Pavol (50%); Šmíd, Pavel (50%): Technika a metodika basketbalových prihrávok. 2012 ISSN 1337-7809
AFC AFC Horička, Pavol (100%): Diferencie v úrovni motorického učenia detí ZŠ z hľadiska pohlavia a veku. 2012 Brno : Tribun EU, 2012. ISBN 978-80-263-0248-3
BDF BDF Kanásová, Janka (80%); Solvesterová, Mária (20%): Balančné cvičenia pre aktiváciu hlbokého stabilizačného systému II.. 2012 ISSN 1337-7809
BDF BDF Kanásová, Janka (100%): Naťahovacie cvičenia na obnovenie svalovej rovnováhy II.. 2013 2013. ISSN 1337-7809
BDF BDF Paška, Ľubomír (100%): Metodika základných spôsobov odbitia vo volejbale. 2013 ISSN 1337-7809
BDF BDF Czaková, Natália (100%): Metodický rad nácviku premetu bokom. 2013 2013. ISSN 1337-7809
BDF BDF Horička, Pavol (100%): Uvoľňovanie hráča s loptou v basketbale. 2013 2013. ISSN 1337-7809
BDF BDF Horička, Pavol (100%): Základy techniky a biomechaniky basketbalovej streľby. . 2013 2013. ISSN 1337-7809
BDF BDF Nemčeková, Henrieta (50%); Broďáni, Jaroslav (50%): Pohyb a pobyt v prírode – organizácia túry a hry na snežniciach. 2013 2013. ISSN 1337-7809
ADE ADE Šimonek, Jaromír (100%): Speed and coordination improvement by means of agility training at school P.E. lessons. 2013 2013. ISSN 1840-3662
AEC AEC Šimonek, Jaromír (100%); Martinković, Snežana (0%); Stamatović, Milovan (0%): Development of Speed and Coordination by Means of Agility Training at School P.E. Lessons. 2012 Užice : Teachers´Training Faculty, 2012. ISBN 978-86-6191-012-8
AED AED Libuša, Dominik (50%); Šimonek, Jaromír (50%); Pupiš, Martin (0%); Krška, Peter (0%): Rozvoj agility vo futbale. 2013 Nitra : UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0385-2
AED AED Šimonek, Jaromír (100%); Felix, Karol (0%); Jedlička, Jaroslav (0%): Sú pojmy agilta a rýchlostné schopnosti totožné ?. 2013 Nitra : SPU, 2013. ISBN 978-80-552-1080-3
AFG AFG Šimonek, Jaromír (100%): Attitudes of Slovak Female Adolescents to Their Health. 2013 Praha : UK, 2013.
AFH AFH Libuša, Dominik (50%); Šimonek, Jaromír (50%): Development of agility in soccer. 2013 Bratislava : END, 2013. ISBN 978-80-89324-12-5
BAB BAB Šimonek, Jaromír (100%): Modelový program rozvoja rovnováhových schopností. 2013
BAB BAB Šimonek, Jaromír (100%): Rozvoj kinesteticko-diferenciačných schopností v programoch školskej telesnej a športovej výchovy. 2013
BAB BAB Šimonek, Jaromír (100%): Využitie lopty pri rozvoji pohybovej koordinácie detí. 2013
BDF BDF Šimonek, Jaromír (100%): Niekoľko poznámok k chápaniu pojmu agilita. 2013 ISSN 1335-2245
BAB BAB Šimonek, Jaromír (10%); Halmová, Nora (6%); Kanásová, Janka (6%); Broďáni, Jaroslav (6%); Šutka, Vladimír (6%); Horička, Pavol (6%); Krajčovič, Jaroslav (6%); Kalinková, Mária (6%); Chebeň, Dušan (6%); Czaková, Natália (6%); Paška, Ľubomír (6%); Matejovičová, Barbora (6%); Vondráková, Mária (6%); Tománková, Kristína (6%); Schlarmannová, Janka (6%); Hranková, Monika (6%); Bartík, Pavol (0%); Chovanová, Erika (0%): Modelové programy pohybových aktivít zacielených na prevenciu a odstraňovanie civilizačných chorôb u adolescentov. 2013
ADC ADE Tománková, Kristína (50%); Matejovičová, Barbora (20%); Vondráková, Mária (10%); Kopecký, Miroslav (10%); Jankechová, Natália (10%): Vybrané uhlové miery chodidla v populácii žien vo veku adultus I.. 2012 2012. ISSN 1804-1876
AFD AFD Krajčovič, Jaroslav (100%): Plávanie. 2012 Banská Bystrica : UMB, 2012. ISBN 978-80-89183-87-6
BEE BEE Kalinková, Mária (100%): Netradičný obsah telovýchovného procesu v primárnej edukácii. 2013 Ostrava : OU, 2013. ISBN 978-80-263-0505-7
AFH AFH Horička, Pavol (80%); Sedliaková, Lenka (20%): The Development of Agility of Player in Basketball. 2013 Bratislava : END, 2013. ISBN 978-80-89324-12-5
AFG AFG Horička, Pavol (60%); Paška, Ľubomír (40%): The effectiveness of plyometric exercises in development of jumping explosiveness in sports games. 2013 Iowa : Cerar Falls, 2013. ISBN 13 978-1-881516-09-5

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter