Manipulačné a virtuálne geometrické modelovanie v príprave učiteľov pre primárne matematické vzdelávanie.
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Manipulačné a virtuálne geometrické modelovanie v príprave učiteľov pre primárne matematické vzdelávanie.
Project name (English): Manipulatives and Virtual Manipulatives in the Mathematics Education of Elementary Teachers
Start of project: 2011
End of project: 2013
Condition of project: Ukončený
Project number: 028UK-4/2011
Project leader: prof. PaedDr. Katarína Žilková, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt s názvom Manipulačné a virtuálne geometrické modelovanie v príprave učiteľov pre primárne matematické vzdelávanie (KEGA 028UK-4/2011) sa zaoberal problematikou efektívnosti a miery využívania manipulačných aktivít vo vyučovaní matematiky v rámci primárneho vzdelávania a v príprave učiteľov pre primárne vzdelávanie. V priebehu riešenia projektu vzniklo 30 publikačných výstupov, z ktorých sú 3 knižné publikácie. Monografia s názvom Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní hodnotí teoretické prístupy a prináša vlastné empirické výsledky jednak o význame matematického modelovania a manipulácií v primárnom vzdelávaní, ale aj o úrovni poznatkov z geometrie budúcich učiteľov pre primárne vzdelávanie. E-learningový kurz s názvom Manipulačná geometria je elektronickým vysokoškolským učebným textom určeným pre študentov učiteľstva primárneho vzdelávania, ktorý okrem tradičných textových a obrazových materiálov obsahuje množstvo interaktívnych a dynamických apletov, animácií a videí. Počas riešenia projektu vznikli a boli obhájené dve kvalifikačné práce. Z dôvodu popularizácie a diseminácie najnovších poznatkov z využívania haptických aj virtuálnych manipulácií v primárnom matematickom vzdelávaní sa zorganizovali 3 odborné školiace semináre pre našich aj zahraničných študentov učiteľstva pre primárne vzdelávanie a učiteľov elementárnej matematiky.
Description of original results of the project in English
The Project called Manipulatives and Virtual Manipulatives in the Mathematics Education of Elementary Teachers (KEGA 028UK-4/2011) dealt with issues of efficiency and utilization rate of manipulation activities in teaching of mathematics within primary education and teachers preparation for primary education. During the project 30 publications were published, out of which 3 were books. The publication titled Theory and Practice of Geometric Manipulations in Primary Education evaluates theoretical approaches and brings its own empirical results not only about the importance of mathematical modeling and manipulation in primary education, but also about the knowledge level of prospective geometry teachers in primary education. E-learning course called Manipulating Geometry is an electronic textbook for university students of primary education pedagogy, which in addition to traditional text and picture materials also contains a number of interactive and dynamic applets, animations and videos. Two qualifying works were defended during the project. There were three special training seminars organized due to popularization and dissemination of latest findings in use of haptic and virtual manipulations in primary math education for our students and for foreign teachers of primary education and for elementary education of math.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2011 | 1 660,00 | 0,00 |
Drawn in year 2012 | 4 555,00 | 0,00 |
Drawn in year 2013 | 2 045,00 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 8 260,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AFC | AFC Žilková, Katarína (100%): Poznatkové defekty v učive o mnohouholníkoch a možnosti ich korekcií prostredníctvom digitálnych technológií. 2011 Plzeň : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7043-992-0 |
AFC | AFC Ficová, Lucia (70%); Žilková, Katarína (30%): Charakteristika hry Quarto s akcentom na špecifiká matematiky v primárnom vzdelávaní. 2011 Plzeň : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7043-992-0 |
ADE | ADE Žilková, Katarína (75%); Vallo, Dušan (25%): Non-traditional Approaches to Selected Stereometric Problems through DGS. 2011 ISSN 1933-2823 |
AFC | AFC Židek, Oliver (100%): Siete niektorých hranatých telies. 2011 Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-7043-992-0 |
ADF | ADF Repiská, Lucia (100%): Ohodnotená kocka v úlohách zameraných na podporu rozvoja priestorovej predstavivosti. 2011 Prešov : Metodické centrum Prešov, ISSN 1335-7794 |
AED | AED Žilková, Katarína (100%): Convex quadrilaterals and their properties in the training of teachers for primary education. 2011 Bratislava : Comenius University Press, 2011. ISBN 978-80-223-3085-5 |
DAI | DAI Žilková, Katarína (100%): Manipulačné a virtuálne modelovanie v príprave učiteľov pre primárne matematické vzdelávanie. 2011 |
AED | AED Židek, Oliver (100%): Dipyramídy a deltoédry zobrazované pomocou softvéru Poly. 2011 Trnava : Trnavská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-8082-514-0 |
AED | AED Repiská, Lucia (100%): Úlohy o vybraných mnohostenoch s ohodnotenými stenami. 2011 Trnava : Trnavská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-8082-514-0 |
AFC | AFC Žilková, Katarína (100%); Beránek, Jaroslav (0%); Blažková, Růžena (0%); Brincková, Jaroslava (0%); Klenovčan, Pavel (0%); Laitochová, Jitka (0%); Novák, Bohumil (0%); Partová, Edita (0%); Stopenová, Anna (0%); Rygał, Grażyna (0%); Uhlířová, Martina (0%); Vaňurová, Milena (0%); Zdráhal, Tomáš (0%); Židek, Oliver (0%): Štúdium symetrií v kaleidoskope. 2012 Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3048-5 |
AED | AED Žilková, Katarína (100%): Mnohouholníkové výplňové manipulácie v príprave učiteľov pre preprimárne a primárne matematické vzdelávanie. 2011 Trnava : Trnavská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-8082-514-0 |
AFC | AFC Židek, Oliver (100%): Deltaéder nie je deltoéder. 2012 Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3048-5 ISSN 0862-9765 |
AFC | AFC Repiská, Lucia (100%): Skladačky typu IQ a ich didaktické možnosti aplikácie v matematike. 2012 Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3048-5 ISSN 0862-9765 |
AFC | AFC Ficová, Lucia (100%); Beránek, Jaroslav (0%); Blažková, Růžena (0%); Brincková, Jaroslava (0%); Klenovčan, Pavel (0%); Laitochová, Jitka (0%); Novák, Bohumil (0%); Partová, Edita (0%); Stopenová, Anna (0%); Rygał, Grażyna (0%); Uhlířová, Martina (0%); Vaňurová, Milena (0%); Zdráhal, Tomáš (0%); Židek, Oliver (0%): Prirodzené čísla trochu (ne) špecificky v matematickej edukácii. 2012 Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3048-5 |
AEC | AEC Ficová, Lucia (100%); Krauze-Sikorska, Hanna (0%); Bílek, Martin (0%): Využitie matematických hier v poznávaní dieťaťa. 2012 Krakow : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. ISBN 978-83-7271-756-6 |
AFC | AFC Židek, Oliver (50%) - Repiská, Lucia (50%): Representation of deltohedra by the means of ICT. In: Proceedings of International Conference Presentation of Mathematics `12. Liberec : Technická univerzita, 2012, S. 101 |
AFA | AFA Žilková, Katarína (100%); Finik, Václav (0%); Mlýnek, Jaroslav (0%): Key factors of dynamic geometry system modeling. 2012 Liberec : Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-868-7 |
AFD | AFD Ficová, Lucia (50%); Žilková, Katarína (50%); Bednarkowa, Wiga (0%); Belásová, Ľudmila (0%): Mentálne mapy ako prostriedok integrácie obsahu primárneho matematického vzdelávania. 2012 Prešov : Prešovská univerzita, 2012. ISBN 978-80-555-0664-7 |
AFF | AFF Žilková, Katarína (100%): Geometry in a virtual environment - the recent challenge for teacher and student. 2012 Žilina : Edis, 2012. ISBN 978-80-554-0550-6 |
AFK | AFK Žilková, Katarína (100%): The importance and Preferences of GeoGebra in Math education of teachers in Slovakia. 2012 Novi Sad : University of Novi Sad, 2012. |
AFD | AFD Žilková, Katarína (100%); Fulier, Jozef (0%); Chvalina, Jan (0%): Významné atribúty systému GeoGebra z pohľadu učiteľov matematiky. 2013 Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2013. ISBN 978-80-558-0365-4 |
AFD | AFD Žilková, Katarína (100%); Hanzel, Pavol (0%); Ishikawa, Akihiro (0%): Dilemy v tvorbe e-kurzu Manipulačná geometria. 2013 Prešov : Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-555-0765-1 |
AED | AED Žilková, Katarína (100%); Hanzel, Pavol (0%); Pech, Pavel (0%): Vplyv vzdelávania učiteľov na mieru využívania dynamických geometrických systémov v matematickej edukácii. 2013 Žilina : Žilinská univerzita v EDIS, 2013. ISBN 978-80-554-0704-3 |
ACB | ACB Žilková, Katarína (90%); Židek, Oliver (10%): Manipulačná geometria [online]. 2013, Bratislava : Univerzita Komenského, 2013. ISBN 978-80-223-3313-9. |
ADF | ADF Žilková, Katarína (60%); Židek, Oliver (40%). Dienesov logický blok – zaznávaná alebo zabudnutá pomôcka na rozvíjanie matematických predstáv. (po recenznom konaní - v tlači). Ružomberok 2013 |
AFG | AFG Žilková, Katarína (100%). Prednosti a riziká vzdelávania prostredníctvom e-learningového kurzu Manipulačná geometria. 2013. (DidMatTech, v recenznom konaní) |
AAA | AAA Žilková, Katarína (100%): Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. - 1. vyd. - Praha : Powerprint, 2013. - 115 s. ISBN 978-80-87415-84-9 |
DAI | DAI Repiská, Lucia (100%): Špeciálne konvexné a nekonvexné mnohosteny v školskej praxi. TU v Trnave, Trnava: 2012. Dizertačná práca. |
Replications
Category Name | Specific name |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | AFC Žilková, Katarína (100%): Poznatkové defekty v učive o mnohouholníkoch a možnosti ich korekcií prostredníctvom digitálnych technológií. 2011 Plzeň : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7043-992-0 |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | AFC Žilková, Katarína (100%): Poznatkové defekty v učive o mnohouholníkoch a možnosti ich korekcií prostredníctvom digitálnych technológií. 2011 Plzeň : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7043-992-0 |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | AFC Žilková, Katarína (100%): Poznatkové defekty v učive o mnohouholníkoch a možnosti ich korekcií prostredníctvom digitálnych technológií. 2011 Plzeň : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7043-992-0 |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | AFC Žilková, Katarína (100%): Štúdium symetrií v kaleidoskope. 2012 Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3048-5 |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | AFC Žilková, Katarína (100%): Štúdium symetrií v kaleidoskope. 2012 Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3048-5 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | AFD Žilková, Katarína (50%) - Ficová, Lucia(50%): Mentálne mapy ako prostriedok integrácie obsahu primárneho matematického vzdelávania. = Mental maps as a means of integration of primary mathematical. In: Komplexnosť a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii [elektronický zdroj]. – Prešov : Prešovská univerzita, 2012. - S. 237-243 [CD-ROM]. - ISBN 978-80-555-0664-7 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | ACB Žilková, Katarína (90%); Židek, Oliver (10%): Manipulačná geometria [online]. 2013, Bratislava : Univerzita Komenského, 2013. ISBN 978-80-223-3313-9. |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Manipulačná geometria [online]. | E-learningový kurz pre študentov Učiteľstva pre predprimárne a primárne vzdelávanie. Heslo pre hosťovský prístup: ManGeo99 | https://moodle.uniba.sk/moodle/moodle13/enrol/index.php?id=205 |
Manipulačná činnosť s využitím skladačky IQ Box. | Odborný didaktický seminár. | 26. marec 2012, PdF TU v Trnave. |
Využitie manipulačných techník vo vyučovaní matematiky primárneho vzdelávania. | Medzinárodný odborný seminár. | 18. apríl 2012, UK v Bratislave (školiace pracovisko Modra). |
Význam didaktickej hry a manipulačných aktivít pri riešení matematických úloh. | Workshop pre učiteľov a žiakov ZŠ. | 30. november 2012 ZŠ a MŠ Jána Ámosa Komenského, Hubeného 25, Bratislava. |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.