Tvorba rámcového kurikula (špecificky zameraného vzdelávacieho programu) základnej školy s hudobno-estetickou profiláciou
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Tvorba rámcového kurikula (špecificky zameraného vzdelávacieho programu) základnej školy s hudobno-estetickou profiláciou
Start of project: 2008
End of project: 2010
Condition of project: Ukončený
Project number: 3/6003/08
Project leader: doc. PaedDr. Libor Fridman, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Tvorba vzdelávacích programov školy s rozšíreným vyučovaním hudobnej výchovy a kurikulárny princíp hudobnej edukácie predpokladajú v edukačnej praxi nový, komplexný, systémový a odborne veľmi dôsledný prístup. Projekt na základe výskumnej analýzy hudobného edukačného prostredia i analýzy vzťahu a postavenia jeho subjektových determinantov, ale aj tvorivého prínosu kolektívu riešiteľov prináša jednak komplexný odborný pohľad na problematiku kurikulárneho prístupu v hudobnej edukácii a naznačuje typológiu a viacdimenzionálnosť (koncepčnú divergentnosť) takýchto vzdelávacích programov a prináša vedecké, odborné i praktické - špecifické poznatky, námety, návody, pomôcky pri tvorbe a realizácii školských vzdelávacích programov s hudobno-estetickou profiláciou.
Na základe záverov 2 projektovo zrealizovaných medzinárodných vedeckých konferencií, ako aj množstva (30) publikovaných výstupov (od vedeckej monografie, cez zborník príspevkov, až po vedecké a odborné štúdie v domácich a zahraničných publikáciách) možno konštatovať, že projekt konzekventne naplnil svoje vytýčené ciele v rámci témy a zamerania.
Výsledky projektu sa stanú nielen pomôckou pri tvorbe a realizácii konkrétnych vzdelávacích programov školy s rozšíreným vyučovaním hudobnej výchovy a hudobno-estetickou profiláciou, významným aktuálnym odborným materiálom v oblasti hudobnej didaktiky a didaktiky umeleckých predmetov a napomôžu pri rozširovaní školských vzdelávacích programov základných škôl na Slovensku s hudobno-estetickou profiláciou.
Description of original results of the project in English
Development of educational programs, schools with extended teaching of music education and curricular principles Music Education in educational practice suggest a new, comprehensive, systematic and consistent approach very professionally. Project based on research analysis of music educational environment and analysis of the relationship and that of his subjektových determinants, but also the creative team of investigators contribution brings both an insight into complex issues of curriculum approach to music education of and suggests a multi-dimensional typologies (conceptual divergence) such educational programs and provides scientific, professional and practical - the specific knowledge, ideas, guides, aids in creating and implementing educational programs with school-musical aesthetic profile.
Based on the findings of 2 Project implemented international scientific conferences, as well as the quantity (30) published outputs (from a scientific monograph, through proceedings contributions to scientific and technical studies in domestic and foreign publications) can be stated that the project very rigorously fulfill the goals set out svoje within its topic and focus (creation).
Project results will become not only helpful in the formulation and implementation of specific educational programs, schools with extended teaching of music and music-aesthetic profiling, significant current study materials for music teaching methodology and didactics of art objects, but it will help, we believe in expanding programs with extended teaching of music in Slovak schools.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2008 | 2 185,09 | 2 987,45 |
Drawn in year 2009 | 5 320,21 | 0,00 |
Drawn in year 2010 | 8 869,63 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 16 374,93 | 2 987,45 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AAB | FRIDMAN, L., AŠENBRENEROVÁ, I.: Modernizácia hudobnej edukácie vo vzdelávacích programoch základných a stredných škôl v SR a ČR. Vedecká monografia. Banská Bystrica: PF UMB, 2010, 9AH, ISBN 978-80-8083-958-1 |
FAI | FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. ISBN 978-80-557-0021-2 |
ABD | ŠKRABAN, T.: Interaktívna tabuľa ako prostriedok na zefektívnenie vyučovania hudobnej náuky na základných umeleckých školách. In: FRIDMAN, L., AŠENBRENEROVÁ, I.: Modernizácia hudobnej edukácie vo vzdelávacích programoch základných a stredných škôl v SR a ČR. Vedecká monografia. Banská Bystrica: PF UMB, 2010, s. 11. ISBN 978-80-8083-958-1 |
AFD | GOLIAŠOVÁ, K.: Projekt spolupráce základných umeleckých škôl a základných škôl v rámci Európskej únie. In: FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. 6 str., ISBN 978-80-557-0021-2 |
AFD | VRÁBĽOVÁ, Ľ.: Dispozičný potenciál hudobnej percepcie v biologickom vývine dieťaťa. In: FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. ISBN 978-80-557-0021-2 |
AFD | VRÁBĽOVÁ, Ľ. – HEDEROVÁ, L.: Regionálna výchova v hudobnej edukácii v sekundárnom vzdelávaní. In: FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. ISBN 978-80-557-0021-2 |
ABD | VRÁBĽOVÁ, Ľ.: Využitie zážitkovej metódy pri formovaní začiatkov uvedomelého vokálneho prejavu žiakov. In: FRIDMAN, L., AŠENBRENEROVÁ, I.: Modernizácia hudobnej edukácie vo vzdelávacích programoch základných a stredných škôl v SR a ČR. Vedecká monografia. Banská Bystrica: PF UMB, 2010, s. 11. ISBN 978-80-8083-958-1 |
AFD | ŠRAMKOVÁ, M.: Kvalitatívne prístupy výskumu vybraných problémov hudobnej edukácie. In: FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. ISBN 978-80-557-0021-2 |
ABD | ŠRAMKOVÁ, M.: Význam použitia psychodramatických a muzikoterapeutických techník pri realizácii hudobných činností a ich vplyv na rozvoj sociálnych komunikačných kompetencií. In: FRIDMAN, L., AŠENBRENEROVÁ, I.: Modernizácia hudobnej edukácie vo vzdelávacích programoch základných a stredných škôl v SR a ČR. Vedecká monografia. Banská Bystrica: PF UMB, 2010, s. 11. ISBN 978-80-8083-958-1 |
AFD | ŠPILÁK, P: Využitie interaktívnej tabule v predmete hudobná náuka na ZUŠ. In: FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. ISBN 978-80-557-0021-2 |
AFD | GAŠPAR, I.: IKT ako súčasť hudobnej edukácie na Katedre hudobnej výchovy Pedagagogickej fakulty, UMB v Banskej Bystrici. In: FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. ISBN 978-80-557-0021-2 |
AFC | FRIDMAN, L.: Informačný a zvukový smog a estetické vnímanie hudby. Zborník z medzinárodnej konferencie Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe V. Ústí nad Labem : UJEP, 2010, s. 8. ISBN 978-80-7414-225-3 |
AFD | FRIDMAN, L.: Koncepcia vzdelávacieho programu základnej školy s hudobno-estetickou profiláciou. Zborník In: FRIDMAN, L., GAŠPAR, I. (eds.): Hudobná edukácia a vzdelávacie programy. Zborník z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie. Banská Bystrica : PF UMB 2010. ISBN 978-80-557-0021-2 |
AFC | ŠRAMKOVÁ, M.: Použitie improvizačnej metódy pri hre na detské hudobné nástroje v rámci muzikoterapeutického pôsobenia hudby. Zborník príspevkov z konferencie českých a slovenských doktorandov a pedagógov hudobného vzdelávania Teorie a praxe hudební výchovy. Praha : UK PDF, 2009, s. 180. ISBN 978-80-7290-422-8 |
AFD | JABBOUR, P.: Rozšírené vyučovanie hudobnej výchovy vo Francúzsku ako inšpirácia pre základné hudobné vzdelávanie na Slovensku. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Kultúra – umenie – vzdelávanie. Banská Bystrica: PF UMB, 2009, s. 22. ISBN 978-80-8083-755-6 |
AFC | FRIDMAN, L: Didaktické aspekty elektronického hudobného vzdelávania – e-learningu v kontexte tvorby študijných a vzdelávacích programov. Zborník z medzinárodnej konferencie Aktuální otázky současné hudebně výchovné teórie a praxe IV. Ústí nad Labem : UJEP 2009, s.8. ISBN 978-80-7414-134-8 |
AFD | FRIDMAN, L: Problematika vzdelávacích programov s hudobnou profiláciou. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Kultúra – umenie – vzdelávanie. Banská Bystrica : PF UMB, 2009, s. 20. ISBN 978-80-8083-755-6 |
AFC | FRIDMAN, L.: Determinanty formovania vkusu v hudobnej edukácii. Zborník príspevkov z konferencie českých a slovenských doktorandov a pedagógov hudobného vzdelávania Teorie a praxe hudební výchovy. Praha : UK PDF, 2009, s. 138. ISBN 978-80-7290-422-8 |
BDF | FRIDMAN, L.: Hudobná edukácia a školské vzdelávacie programy. Pedagogické rozhľady, roč. 18, č. 3/2009, s. 14. ISSN 1335-0404 |
AFC | FRIDMAN, L.: Kompetencie učiteľov hudobnej výchovy v súčasnom školskom systéme. Zborník príspevkov z konferencie Kontexty hudební pedagogiky III. Praha : UK PDF, 2009, s. 33-38. ISBN 978-80-7290-323-8 |
AFA | LANGSTEINOVÁ, E: Aktuálne otázky školskej hudobnej výchovy v Maďarskej republike. Zborník z medzinárodnej konferencie Aktuální otázky současné hudebně výchovné teórie a praxe IV. Ústí nad Labem: UJEP 2009, s.17. ISBN 978-80-7414-134-8 |
AFA | LANGSTEINOVÁ, E.: Čo prinesie školská reforma pre slovenskú hudobnú výchovu. Zborník príspevkov z konferencie Kontexty hudební pedagogiky III. Praha : UK PDF, 2009, s. 64-68. ISBN 978-80-7290-323-8 |
BDF | JABBOUR, P.: Príprava učiteľov hudby materských a základných škôl vo Francúzsku. Múzy v škole, roč. 13, č. 3-4, 2008, s. 26. ISSN 1335-1605 |
GII | Gašpar, I. – Fridman, L.: Radostné muzicírovanie 2. Zborník piesní a skladieb pre školské hudobné súbory. Banská Bystrica: PF UMB (publikácia vyšla s podporou MŠ SR v rámci projektu KEGA č.3/6003/08). ISBN 978-80-8083-957-4 |
GII | Fridman, L. – Špilák, P.: Radostné muzicírovanie 1. Zborník piesní a skladieb pre školské hudobné súbory. Banská Bystrica: PF UMB (publikácia vyšla s podporou MŠ SR v rámci projektu KEGA č.3/6003/08). ISBN 978-80-8083-956-7 |
BDF | FRIDMAN, L: Kompetencie učiteľov hudobnej výchovy a vzdelávacie programy. Múzy v škole, 1/2008, str. 5, ISSN 1335-1065 |
GII | LANGSTEINOVÁ, E. – MANICOVÁ, E. – FELIX, B.: Učebné osnovy hudobnej výchovy. In: Štátny vzdelávací program, www.statpedu.sk, Nižšie sekundárne vzdelávanie (vlastné 60 %), máj 2008 |
GII | LANGSTEINOVÁ, E. – MANICOVÁ, E. – FELIX, B.: Učebné osnovy hudobnej výchovy. In: Štátny vzdelávací program, www.statpedu.sk, Primárne vzdelávanie (vlastné 60 %), máj 2008 |
GII | LANGSTEINOVÁ, E.: Čo prinesie školská reforma slovenskej hudobnej výchove? Referát na konferencii s medzinárodnou účasťou „Kontexty hudební pedagogiky III, na tému Hudobný pedagóg v meniacich sa podmienkach výchovy a vzdelávania. 24.-27.9. 2008 |
GII | FRIDMAN, L (Ed. et al.): Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Kultúra – umenie – vzdelávanie. Banská Bystrica : PF UMB, 2009, ISBN 978-80-8083-755-6 |
BDF | Hrnčiarová, Ž.: Hudobno-dramatický projekt pre materské školy Spievajúci drak. In: Múzy v škole 1/2008, str. 25-27, ISSN 1335-1605 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
WEB stránka Medzinárodnej vedeckej konferencie Hudobná edukácia a vzdelávacie programy | Webová stránka bola k dispozícii od mája 2010 do konca septembra 2010. | www.hudobnaedukacia.sk |
Čarovný svet hudby - prototyp multimediálneho programu hudobnej edukácie pre vzdelávacie programy s RVHV | Prototyp bol vytvorený na zistenie, analýzu a využitie možností moderného multimediálneho spracovania obsahu hudobnej edukácie v prezentačnom dynamickom programe. | http://www.pdf.umb.sk/~lfridman/prototyp/ |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.