Prípadovosť ako vzdelávacia metóda v aplikovaných etikách
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Prípadovosť ako vzdelávacia metóda v aplikovaných etikách
Project name (English): The Case Study as an Educational Method in Applied Ethics
Start of project: 2009
End of project: 2011
Condition of project: Ukončený
Project number: 3/7369/09
Project leader: prof. PhDr. Daniela Fobelová, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Metóda prípadovosti sa v súčasnosti stala významným nástrojom rozvoja aplikovaných etík. Táto metóda je účinnejšou nielen oproti tradičnej „teoretickej" metóde, t.j. posudzovania morálneho problému na základe relevantných etických teórii a princípov, ale aj oproti kvantitatívnej empirickej analýze. Je účinnejšia aj z hľadiska priblíženia sa k praxi - k tzv. živým morálnym problémom. Jej didaktický a tréningový efekt je evidentný z hľadiska sugestívnosti, motivačnej funkcie, participačnej účasti zúčastnených, osvojenia si morálnej pozície v rozhodovaní a pod. V prípadových štúdiách používaných v aplikovaných etikách sa kladie akcent na morálnu povahu príbehu. Preto jej súčasť tvorí identifikácia etického problému, jeho konkrétnosť, spôsob jeho vyjadrenia a pod. Dôležitou súčasťou tvorby prípadových štúdii je uplatnenie kontextualizmu. Riešenie projektu vyústilo do návrhu základného modelu tvorby prípadových štúdii (ako etických dilem). Využiteľnosť metódy prípadovosti ako súčasť výskumu v aplikovaných etikách. Ponúka tiež nové možnosti pri povinnej praxi študentov, ako vhodná a účinná tréningová metóda v rôznych oblastiach profesionálnej praxe.
Description of original results of the project in English
The case study method has become an important tool for recent advancement of applied ethics. This method is more efficient either than the traditional "theoretical" one, i.e. assessment of a moral problem based on relevant ethical theories and principles, or than the quantitative empirical analysis. It is also more effective in terms of closeness to practice - to so-called live moral issues. Its teaching and training effect is visible from the perspective of vividness, motivational function, stakeholder participatory involvement, acquisition related to moral decision-making positions, etc. The case studies used in applied ethics put the accent on their story moral character, its specificity, mode of its expression, etc. An important part of creating the case studies is application of contextualism. Project solution resulted in the design of the basic model for creating the case studies (as ethical dilemmas). Usefulness of the case study method as a part of research in applied ethics offers new opportunities in mandatory student experience. This training method is also appropriate and effective in various areas of professional practice.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2009 | 8 248,00 | 0,00 |
Drawn in year 2010 | 5 532,00 | 0,00 |
Drawn in year 2011 | 5 738,00 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 19 518,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
ABC | FOBELOVÁ, D. Studium przypadku jako metoda edukacyjna v etykach stosowanych. In: Studium przypadku – zastosowanie – etyka. In: Studium przypadku – zastosowanie – etyka. Katowice, 2011. Instytut Filozofii Universytetu Slaskiego, Polsko, ISBN 978-83-927336-4-5 S.81-101. |
ABC | FOBEL, P. Znaczenie studium przypadku w etyce stosowanej. In: Studium przypadku – zastosowanie – etyka. In: Studium przypadku – zastosowanie – etyka. Katowice: Instytut Filozofii Universytetu Slaskiego, Polsko, 2011. ISBN 978-83-927336-4-5 S.7-30. |
ABC | VINCÚR, B. Moźliwości aplikacji wybranych koncepcji etyki w studium przypadku, Branislav Vincúr. In.: Studium przypadku – zastosowanie – etyka, zost. Prof. PhDr. Pavel Fobel; rec. prof. dr. hab. Krzystof Wieczorek, doc. PhDr. Vladimír Ďurčík, PhD. – 1. vyd. – Instytut Filozofii Uniwersytetu Ślaskiego w Katowiciach, 2011. – ISBN. 978-83-927336-4-5 S.53 – 79. |
ABC | ŚLECZEK-CSAKON, D. Bioetyka jako etyka stosowana (polskie doświadcsenia i dyskusje). In.: Studium przypadku – zastosowanie – etyka, pod red.. Prof. PhDr. Pavel Fobel; rec. prof. dr. hab. Krzystof Wieczorek, doc. PhDr. Vladimír Ďurčík, PhD. – 1. vyd. – Instytut Filozofii Uniwersytetu Ślaskiego w Katowiciach, 2011. – ISBN. 978-83-927336-4-5 S.103 – 127. |
ABC | KIEPAS, A. Studium przypadku i jego rola w tradycyjnej i najnowszej filozofii techniky. In.: Studium przypadku – zastosowanie – etyka, zost. Prof. PhDr. Pavel Fobel; rec. prof. dr. hab. Krzystof Wieczorek, doc. PhDr. Vladimír Ďurčík, PhD. – 1. vyd. – Instytut Filozofii Uniwersytetu Ślaskiego w Katowiciach, 2011. – ISBN. 978-83-927336-4-5 S.129 – 152. |
ABD | FOBELOVÁ, D. Prípadová štúdia ako vzdelávacia metóda v aplikovaných etikách.. In: Prípadovosť – aplikácia – etika. Banská Bystrica, FHV UMB, 2011 ISBN 978-80-557-0213 S.83-100. |
ABD | VINCÚR, B. Relavancia etiky cností pre aplikovanú etiku. s.153 - 159, In.: Mladá veda 2009, Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2009. – ISBN 978-80-8083-860-7 |
ABD | VINCÚR, B. Možnosti aplikácie vybraných koncepcií etiky v prípadových štúdiách, Branislav Vincúr. In Prípadovosť – aplikácia – etika, zost. prof. PhDr. Pavel Fobel; rec. prof. dr. hab. Krzystof Wieczorek, doc. PhDr. Vladimír Ďurčík, PhD. – 1. vyd. – Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2011. – ISBN 978-80-557-0213-1. – S.55 – 81. |
ABD | KIEPAS, A. Štúdium prípadovosti a jeho úloha v tradičnej a modernej filozofii techniky z perspektívy postmoderny. In: Prípadovosť – aplikácia – etika. Banská Bystrica, FHV UMB, 2011 ISBN 978-80-557-0213 S.127-149. |
ABD | ŚLECZEK-CSAKON, D. Bioetika ako aplikovaná etika (Poľské skúsenosti a komentáre). In: Prípadovosť – aplikácia – etika. Banská Bystrica, FHV UMB, 2011 ISBN 978-80-557-0213 S.101-125. |
ABD | GUITCHEVA, G. Akademická etika, jej podstata a špecifiká, Gana Guitcheva. In Akademická etika. Tvorba a implementácia etického kódexu, zost. Gana Guitcheva ; rec. Daniela Fobelová, Helena Janotová. - Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2011. - ISBN 978-80-557-0215-5. - S. 9-36. |
AEC | FOBELOVÁ, D. Hodnota domova a dobrý život. In:. Věda, filosofie, metodologie : sborník k osmdesátým pátým narozeninám Ladislava Tondla. - Praha: Filosofia, 2009. - ISBN 978-80-7007-288-2. - S. 139-144. |
AED | FOBELOVÁ, D. Kultúra ako model morálky a humanity. In.: Cestami filozofie, Nitra: Kulturologická spoočnosť v Nitre, 2009. - ISBN 978-80-969481-8-5. - S. 45 - 49. |
AEC | FOBEL, P, FOBELOVÁ , D. Praktische Rationalität als Voraussetzung eines guten Lebens / Pavel Fobel, Daniela Fobelová. In: Topoi der Rationalität Technizität - Medialität - Kulturalität : Beiträge der internationalen Tagung 26. - 28. September 2008 in Potsdam / ed. Gerhard Banse, Andrzej Kiepas, Nicanor Ursua. - Berlin : Verlagsgruppe Dr. Wolfgang Weist, 2010. - ISBN 978-3-89626-877-8. - S. 209-218. |
AEC | FOBEL, P., FOBELOVÁ, D., ĎURČÍK, V.: Zrównowažone źycie jako wyzwanie dla edukacji i etyki. In: Zrównowažony rozwój – ponadnarodowo. Berlin: Edition Sigma, 2010. ISBN 978-3-89404-608-8. s. 189-195 |
AEC | FOBELOVÁ, D., FOBEL, P., ĎURČÍK, V: Nachhaltiges Leben als Herausforderung für Bildung und Ethik. In: Nachhaltige Entwicklung – transnational. Sichten und Erfahrungen aus Mitteleeuropa. Berlin: Edition Sigma, 2011. ISBN 978-3-89404-586-9. s. 197-203 |
AED | FOBEL, P. Aplikovaná etika ako akademická a praktická perspektíva. In Aplikovaná etika vo vzdelávaní a praxi / zost. Pavel Fobel ; rec. Andrzej Kiepas, Helena Janotová. - 1. vyd. - Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2010. ISBN 978-80-8083-970-3. S. 11-21. |
AED | FOBELOVÁ, D. Riešenie etického a kultúrneho pluralizmu metódou prípadovosti. In Aplikovaná etika vo vzdelávaní a praxi / zost. Pavel Fobel ; rec. Andrzej Kiepas, Helena Janotová. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2010. - ISBN 978-80-8083-970-3. - S. 65-78. |
AED | VINCÚR, B. Aplikovaná etika a jej empiricko-kontextualistické východiská. In Aplikovaná etika vo vzdelávaní a praxi / zost. Pavel Fobel ; rec. Andrzej Kiepas, Helena Janotová. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2010. - ISBN 978-80-8083-970-3. - S. 101-112. |
AED | VINCÚR, B. Aplikovaná etika a jej historický a aplikačný aspekt. In Acta Facultatis Humanisticae Universitatis Matthiae Belii Neosoliensis: historické vedy, filozofia a etika: zborník vedeckých štúdií učiteľov a doktorandov Fakulty humanitných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. - Banská Bystrica: FHV Univerzity Mateja Bela, 2010. - ISBN 978-80-557-0037-3. - S. 191-196. |
AED | FOBEL, P. Teória aplikovaných etík v doktorandskom štúdiu v odbore etika, s. 124-160. In: Aplikovaná etika vo vedeckej príprave doktorandov, Fakulta humanitných vied UMB, Banská Bystrica 2011 ISBN 978-80-557-0247-6 |
AED | FOBEL, P.: Aplikovaná etika v súčasnosti a možnosti etickej expertízy. In: Aplikovaná etika a profesionálna prax, ed. Daniela Fobelová, rec. Jitka Oravcová, Andrzej Kiepas, 2011. ISBN 978-80-557-0217-9 S.11-2I. |
AED | FOBEL, P.: 2011. K počiatkom vzdelávania etických expertov na Slovensku. In: Cestami filozofie. Nitra: Kulturologická spoločnosť v Nitre, 2009. ISBN 978-80-969481-8-5 S.40-44. |
AED | FOBEL, P.: 2011. Ethical millieu as a Prerequisite for The Development of Slovakia. . In: Resources of the Slovak republic as a factor of development strategies in European and global space.. Bratislava: Ekonóm, 2011. ISBN 978-80-225-3204-4. s. 413-431. |
AED | FOBELOVÁ, D., FOBEL, P. Metodológia a metodika vedeckej práce v doktorandskom štúdiu v odbore etika, s. 161-205. In: Aplikovaná etika vo vedeckej príprave doktorandov, Fakulta humanitných vied UMB, Banská Bystrica 2011. ISBN 978-80-557-0247-6 |
AED | FOBELOVÁ, D. Význam prípadovosti v príprave aplikovaných etikov. In: Aplikovaná etika a profesionálna prax, ed Daniela Fobelová, rec. Jitka Oravcová, Andrzej Kiepas, 2011. - S.49-55. ISBN 978-80-557-0217-9 |
AED | GUITCHEVA, G. Etika verejnej správy na Slovensku / Gana Guitcheva. In Etika a politika, ed. Vasil Gluchman ; rec. Cyril Diatka, Petr Jemelka. - Prešov : Prešovská univerzita, Filozofická fakulta, 2011. - S. 307-310. |
AED | GUITCHEVA, G. Teória a prax akademickej etiky. In: Aplikovaná etika a profesionálna prax, ed Daniela Fobelová, rec. Jitka Oravcová, Andrzej Kiepas, 2011. - S.145- 150. ISBN 978-80-557-0217-9 |
AED | VINCÚR, B. Metóda uváženej rovnováhy v aplikovanej etike. In: Aplikovaná etika a profesionálna prax, ed Daniela Fobelová, rec. Jitka Oravcová, Andrzej Kiepas, 2011. - S.175-183. ISBN 978-80-557-0217-9 |
ABD | FOBEL, P. Význam prípadovosti pre aplikovanú etiku. In: Prípadovosť – aplikácia – etika. Banská Bystrica: FHV UMB, 2011 ISBN 978-80-557-0213 S.7-28. |
DAI | VINCÚR, B. Koherentizmus a kontextualizmus ako metodické paradigmy v aplikovanej etike |
Replications
Category Name | Specific name |
---|---|
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | FOBEL, P. 2010. Aplikovaná etika ako akademická a praktická perspektivná. In: Aplikovaná etika vo vzdelávaní a praxi. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela Banská Bystrica. 2010. s. 11 -22. ISBN 978-80-8083-970-3. |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | FOBEL,P. – FOBELOVÁ, D – ĎURČÍK, V.: 2011. Zrównowažone źycie jako wyzwanie dla edukacji i etyl. In: Zrównowažony rozwój – ponadnarodowo. Berlin: Edition Sigma, 2011. ISBN 978-3-89404-608-8, s. 189-195 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | FOBEL, D, 2010. Aplikovaná etika ako akademická a praktická perspektivná. In: Aplikovaná etika vo vzdelávaní a praxi. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela Banská Bystrica. 2010. s. 11 -22. ISBN 978-80-8083-970-3. |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.