Obsahová reforma a modernizácia vyučovania cudzích jazykov na základných a stredných školách: Vytváranie podmienok pre efektívne uplatňovanie metodiky CLIL

Basic informations

TOP PROJECT

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Obsahová reforma a modernizácia vyučovania cudzích jazykov na základných a stredných školách: Vytváranie podmienok pre efektívne uplatňovanie metodiky CLIL

Start of project: 2008

End of project: 2010

Condition of project: Ukončený

Project number: 3/6308/08

Project leader: prof. PaedDr. Silvia Pokrivčáková, PhD.

University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Department: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Cieľom projektu bolo sprístupniť praxujúcim učiteľom cudzích jazykov a študentom učiteľských študijných programov najaktuálnejšie informácie a skúsenosti s metodikou CLIL, a to s osobitným zameraním na oblasť základného a stredného školstva, kde dosiaľ nie je vybudovaná tradícia integrovaného vyučovania cudzích jazykov a kde uplatnenie metodiky CLIL nebolo teoreticky ani metodicky spracované. Výstupy projektu sa dlhodobo uplatnia nielen ako vedecké a odborné zdroje pre kontinuálne a celoživotné vzdelávanie učiteľov, ale aj ako konkrétne metodické materiály prispôsobené a okamžite použiteľné v slovenských podmienkach (pozri súbor 12 metodických príručiek pre CLIL na 1. stupni ZŠ). Výstupmi projektu sú 3 vedecké monografie publikované v zahraničí (v Českej republike a Francúzsku), 4 monografie publikované na Slovensku, niekoľko desiatok vedeckých a odborných štúdií publikovaných v zahraničných a domácich časopisoch a publikáciách, ako aj 5 recenzovaných monotematicky zameraných zborníkov. Riešiteľský kolektív v spolupráci so zahraničnými partnermi (z Českej republiky, Francúzska a Maďarska) zorganizoval 5 medzinárodných  vedeckých konferencií a desiatky metodických seminárov a workshopov pre učiteľov.  

Description of original results of the project in English

The main objective of the project was to provide in-practice teachers and teacher trainees by latests knowledge and experience related to CLIL methodology, with the special attention paid to primary and secondary education. The project results are usable both as sources for continual and life long education of teachers and as ready-made teaching materials adapted for and tried in conditions of the Slovak school system (see the set of 12 methodological handbooks how to use CLIL at primary schools). The results of the project include: 3 scientific monographs published abroad (the Czech Republic, France), 4 monographs published in Slovakia, dozens of studies published in scientific and professional journals, as well as 5 reviewed monothematic proceedings. The project team in cooperation with partners from the Czech Republic, Hungary and France organized 5 international conferences and dozens of methodological workshops for teachers.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2008 5 012,00 0,00
Drawn in year 2009 5 173,00 0,00
Drawn in year 2010 5 369,00 0,00
Pumped for the entire period of the project 15 554,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AAA POKRIVČÁKOVÁ, S. et al.: Cudzie jazyky a kultúry v modernej škole. Brno: Masarykova univerzita, 2009a. ISBN 978-80-210-4974-1.
AAA POKRIVČÁKOVÁ, S. a kol.: Modernization of Teaching Foreign Languages: CLIL, Inclusive and Intercultural Education. Brno: MU, 2010.
AAA MELUŠOVÁ, E. - BENČIČ, S. - JAMBOROVÁ, D. (ed.): Brána jazykov k ľuďom otvorená II: La porte des langues s'ouvre aux hommes II: Ianua ad Linguas Hominesque Reserata II. Paris : Asiathèque - Maison des Langues du Monde, 2009. ISBN 978-2-91525596.
AAB POKRIVČÁKOVÁ, S. a kol.: CLIL, plurilingvizmus a bilingválne vzdelávanie. Nitra: ASPA, 2008. 66 s. ISBN 978-80-969641-2-3
AAB POKRIVČÁKOVÁ S. (ed.): Inovácie a trendy vo vyučovaní cudzích jazykov u žiakov mladšieho školského veku. Nitra: UKF, 2008. 185 s. ISBN 978-80-8094-417-9.
AAB POKRIVČÁKOVÁ, S. Modern Teacher of English. Nitra: ASPA, 2010. ISBN 978-80-969641-6-1.
AAB ŽEMBEROVÁ, I.: Teaching English Through Children´s Literature. Nitra: ASPA, 2010b. ISBN 978-80-89477-02-9.
ABC BENČIČ, S.: Pojmoslovie interkultúrnej komunikácie pre výchovu a prax. In: Benčič, S., Melušová, E. (eds.): Ianua ad Linguas Hominesque Resetata II. Prais: INALCO, 2009. ISBN 978-2-91525596.
ABC HORVÁTHOVÁ, B.: Aspekty metodiky CLIL vo vyučovaní cudzieho jazyka pomocou e-learningu spojené s rozvojom učebných stratégií študentov. In: Pokrivčáková, S. (ed.): Cudzie jazyky a kultúry v modernej škole. Brno: Masarykova univerzita, 2009a, s. 107-141. ISBN 978-80-210-4974-1.
ABC POKRIVČÁKOVÁ, S.: Vyučovanie cudzích jazykov v triedach s integrovanými žiakmi (žiaci so špeciálnymi edukačnými potrebami a žiaci s poruchami učenia). Pokrivčáková, S. (ed.): Cudzie jazyky a kultúry v modernej škole. Brno: Masarykova univerzita, 2009b, s. 29-42. ISBN 978-80-210-4974-1.
ABC POKRIVČÁKOVÁ, S., MENZLOVÁ, B., FARKAŠOVÁ, E.: Building Conditions for Effective Application of CLIL Methodology in Slovakia, In: Pokrivčáková, S. a kol.: Modernization of Teaching Foreign Languages: CLIL, Inclusive and Intercultural Education. Brno: MU, 2010, s. 9-22.
ABC REID, E.: Kurikulárna reforma na Slovensku – Interkultúrne aspekty výučby anglického jazyka v pedagogickej dokumentácii. In: Pokrivčáková, S. (ed.): Cudzie jazyky a kultúry v modernej škole. Brno: Masarykova univerzita, 2009a, s. 41-62. ISBN 978-80-210-4974-1. s 41-42.
ABC REID, E.: Culture - an Inevitable Part of a Foreign Language Teaching. In: Pokrivčáková, S. a kol.: Modernization of Teaching Foreign Languages: CLIL, Inclusive and Intercultural Education. Brno: MU, 2010, s. 195-215.
ABC STRANOVSKÁ, E., Horváthová, B.: Cognitive Activities and Cultural Education. In: Pokrivčáková, S. a kol.: Modernization of Teaching Foreign Languages: CLIL, Inclusive and Intercultural Education. Brno: MU, 2010, s. 169-194.
ABC VALÁBIK, D.: Mozgovo kompatibilné vyučovanie cudzích jazykov. In: Benčič, S., Melušová, E. (eds.): Ianua ad Linguas Hominesque Resetata II. Prais: INALCO, 2009b, s. 136-159. ISBN 978-2-91525596-6.
ABC WINKLEROVÁ, L.: Children´s Songs in teaching English as a Foreign Language by CLIL or HDEE. In: Pokrivčáková, S. (ed.): Cudzie jazyky a kultúry v modernej škole. Brno: Masarykova univerzita, 2009a. ISBN 978-80-210-4974-1.
ABC WINKLEROVÁ, L.: Reflexia axiologických princípov obdobia schematizmu vo vybraných detských periodikách a ich interkultúrny dopad na detského čitateľa. In: Benčič, S., Melušová, E. (eds.): Ianua ad Linguas Hominesque Resetata II. Prais: INALCO, 2009b, s. 181-216. ISBN 978-2-91525596-6.
ABC ŽEMBEROVÁ, I.: Detská literatúra v rozvoji interkultúrnej kompetencie. In: Benčič, S., Melušová, E. (ed.): Ianua ad Linguas Hominesque Resetata II. Prais: INALCO, 2009a, s. 262-285. ISBN 978-2-91525596-6.
ABD FILO, J.: IKT v cudzojazyčnom vzdelávaní mladších žiakov. In: Pokrivčáková S. (ed.): Inovácie a trendy vo vyučovaní cudzích jazykov u žiakov mladšieho školského veku. Nitra: UKF, 2008, s. 160-170. ISBN 978-80-8094-417-9.
ABD POKRIVČÁKOVÁ, S.: Zvyšovanie motivácie mladších žiakov do učenia sa cudzieho jazyka prostredníctvom integrovaného vyučovania. In: Pokrivčáková S. (ed.): Inovácie a trendy vo vyučovaní cudzích jazykov u žiakov mladšieho školského veku. Nitra: UKF, 2008, s. 55-66. ISBN 978-80-8094-417-9.
ABD ŽEMBEROVÁ, I.: Teaching Language through Literature in Young Learners´ Classroom. In: Pokrivčáková S. (ed.): Inovácie a trendy vo vyučovaní cudzích jazykov u žiakov mladšieho školského veku. Nitra: UKF, 2008, s. 139-159. ISBN 978-80-8094-417-9.
AEC POKRIVČÁKOVÁ, S.: Stories and Narratives in Integrated Foreign Language Learning (CLIL). In: Collins, R., Němec, M. (eds).: Stories and Narratives in Foreign Language Teaching. Brno: MU, 2009c, s. 12 - 39. ISBN 978-80-210-4861-4.
AEC REID, E., STRANOVSKÁ, E., HORVÁTHOVÁ, B.: Možnosti edukácie nadaných detí na Slovensku. In: Talent a nadání ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 16, ISBN 978-80-210-5274-1.
AEC ŽEMBEROVÁ, I.: Stories in Language Teaching. In: Collins, R., Němec, M. (eds).: Stories and Narratives in Foreign Language Teaching. Brno: MU, 2009c, s. 33 - 40. ISBN 978-80-210-4861-4.
AED DEJAEGHER, D. – POKRIVČÁKOVÁ, S.: Vzdelávanie učiteľov ZŠ v oblasti cudzích jazykov ako predpoklad uplatňovania Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách. In: In: Pokrivčáková, S. – FILO, J. (eds.): Cudzie jazyky v škole 5. Nitra: UKF, 2008, s. 17-21. ISBN 978-80-8094-416-2.
AED FILO, J.: The Issue of Creativity in Foreign Language Education. In: Pokrivčáková, S. – Filo, J. (eds.): Cudzie jazyky v škole 5. Nitra: UKF, 2008, s. 237-242. ISBN 978-80-8094-416-2.
AED HORVÁTHOVÁ, B.: Využitie učebných stratégií pri osvojovaní si cudzieho jazyka v klasickom vyučovaní. In: Veselá, K. (ed.): Cudzie jazyky v škole 6. Nitra: UKF, 2009c, s. 38 - 45. ISBN 978-80-8094-549-7.
AED KUKLOVÁ, M. – MALÁ, E.: Experimentálne overovanie bilingválnej formy výučby na primárnom stupni vzdelávania. In: Pokrivčáková, S. – Filo, J. (eds.): Cudzie jazyky v škole 5. Nitra: UKF, 2008, s. 110-111. ISBN 978-80-8094-416-2.
AED REID, E.: Using authentic materials as an effective method of language learning accompanied with intercultural understanding. In: Veselá, K. (ed.): Cudzie jazyky v škole 6. Nitra: UKF, 2009b, s. 90-94. ISBN 978-80-8094-549-7.
AED STRANOVSKÁ, E.: Psycholingvistické aspekty vo vyučovaní cudzích jazykov. In: Osobnosť v kontexte kognícií, emocionality a motivácií II. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, s. 607-615. ISBN 978-80-89236-93-0
AED VALÁBIK, D.: Neurodidaktika a jej uplatnenie vo výučbe cudzích jazykov vo vyučovaní cudzích jazykov. In: Pokrivčáková, S., Filo, J. (eds.): Cudzie jazyky v škole 5. Nitra: UKF, 2008a, s. 151-153. ISBN 978-80-8094-416-2.
AED VALÁBIK, D.: Učenie versus osvojovanie si vedomostí pri výučbe cudzích jazykov. In: Pokrivčáková, S., Filo, J. (eds.): Cudzie jazyky v škole 5. Nitra: UKF, 2008b, s. 112-113. ISBN 978-80-8094-416-2.
ADE HORVÁTHOVÁ, B.: Stratégie rozvíjania receptívnych zručností počúvanie a čítanie v e-learningu. Media 4u Magazine. 1/2009b, s. 23-25. ISSN 1214-9187.
ADF REID, E.: Kurikulum a kurikulárna reforma jazykového vzdelávania na Slovensku. In: XLinguae.eu / A Trimestrial European Scientific Language Review. ISSN 1337-8384, Vol. 2, No. 2 (2010), p. 6.
ADF STRANOVSKÁ, E.: Perspektívy psycholingvistiky a pragmalingvistiky vo vyučovaní cudzích jazykov. In: XLinguae.eu/A Trimestrial European Scientific Language Review. ISSN 1337-8384, Vol. 2, No. 1 (2010), p. 27-32.
ADF VALÁBIK, D.: Emocionalizácia vyučovania. X-linguae/A Trimestrial European Scientific Language Review. ISSN 1337-8384, Vol. 2, No 4 (2009a), s. 12 - 19.
ADF ŽEMBEROVÁ, I.: Alternatívne metódy vo vyučovaní britských historických reálií. In Notes. ISSN 1336-1651, 2008, roč. 10, č. 3 (2009b), s. 30-33.
FAI POKRIVČÁKOVÁ, S., FILO, J. (eds.): Cudzie jazyky v škole 5. Nitra: UKF, 2008. ISBN 978-80-8094-416-2.
FAI VESELÁ, K. (ed.): Cudzie jazyky v škole 6. Nitra: UKF, 2009a. ISBN 978-80-8094-549-7.
FAI VESELÁ, K. (ed.): Cudzie jazyky a kultúry v škole 7. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-775-0.
FAI ŽEMBEROVÁ, I. - VESELÁ, K. (eds.): Foreign Languages and Cultures 2009. Nitra: UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-539-8.
FAI ŽEMBEROVÁ, I. (ed.): Foreign Languages and Cultures 2010. Nitra: UKF, 2010a. ISBN 978-80-8094-716-3.
GHG Prírodoveda pre 1. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-757-6
GHG Prírodoveda pre 2. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-758-3
GHG Prírodoveda pre 3. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-750-0
GHG Prírodoveda pre 4. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-760-6
GHG Informatika pre 1. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-761-3
GHG Informatika pre 2. ročník. Nitra: UKF, 2010 ISBN 978-80-8094-762-0
GHG Informatika pre 3. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-763-7
GHG Informatika pre 4. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-764-4
GHG Matematika pre 1. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-765-1
GHG Matematika pre 2. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-766-8
GHG Matematika pre 3. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-767-5
GHG Matematika pre 4. ročník. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-768-2
ACD POKRIVČÁKOVÁ, S.: Obsahovo integrované učenie sa cudzieho jazyka (CLIL) na 1. stupni ZŠ. In: Straková, Z. - Cimermanová, I.(eds.): Učiteľ cudzieho jazyka v kontexte primárneho vzdelávania. Prešov : PU, 2010, s. 99-121. ISBN 978-80-555-0232-8.

Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)

Output name Description of output Link
web stránka webová stránka pre učiteľov partnerských základných a stredných škôl s informáciami, diskusným fórom a metodickými materiálmi www.amos.ukf.sk

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter