E-LEARNINGOVÁ PODPORA VÝCHOVY K ZDRAVIU V EDUKÁCII RÓMSKYCH ŽIAKOV PRIMÁRNEJ ŠKOLY

Basic informations

TOP PROJECT

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): E-LEARNINGOVÁ PODPORA VÝCHOVY K ZDRAVIU V EDUKÁCII RÓMSKYCH ŽIAKOV PRIMÁRNEJ ŠKOLY

Project name (English): E-LEARNING SUPPORT OF THE EDUCATION TO HEALTH AIMED AT ROMANY PRIMARY-SCHOOL PUPILS

Start of project: 2009

End of project: 2011

Condition of project: Ukončený

Project number: 3/7082/09

Project leader: prof. PaedDr. Jozef Liba, PhD.

University: Prešovská univerzita v Prešove

Department: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Projekt KEGA 3/7082/09 „E-learningová podpora výchovy k zdraviu v edukácii rómskych žiakov primárnej školy" si kládol za cieľ prezentovať a inovatívne podporiť zdravotnú dimenziu edukačného procesu. Išlo  nám o kontinuálnu, intencionálnu analýzu a prezentáciu poznanej edukačnej reality a následnú tvorbu a overenie primeraných motivačne signifikantných foriem a metód, tu elektronického zdravotno-preventívneho intervenčného programu implementovaného do školskej edukácie. Argumentujeme výsledkami cieľavedomej teoretickej, empirickej a výskumnej participácie pri projektovaní zdravotno-preventívneho edukačného rámca s cieľom prekonať limitujúce faktory, ktoré inhibujú úsilie dosiahnuť pozitívnu zmenu v oblasti podpory zdravia a prevencie sociálno-patologických javov u rómskych detí. V intenciách uvedeného uvádzame:

 V taxonómii učiteľských kompetencií narastá význam a opodstatnenosť informačných kompetencií (informačná gramotnosť, počítačová gramotnosť). Ide o relevantný prostriedok efektívnej edukácie, ktorý nie je bezprostredne viazaný na kontaktnú edukačnú realitu.
 Konštatujeme potrebu kreovania, overovania a realizovania inovatívnych foriem podporujúcich edukačné úsilie primárnej školy. Jednou z možností je uplatnenie multimediálnej platformy slúžiacej ako účinné prostredie pre univerzálnu prevenciu zdravotných problémov a sociálno-patologických javov.
 Realizácia edukačných podporných programov je okrem školskej výučby možná a potrebná aj v rámci záujmových aktivít organizovaných školou vo voľnom čase.
 Atraktivita uvedeného prístupu pozitívne koreluje s kognitívnymi ukazovateľmi rómskych žiakov a prispieva k zníženiu negatívnych zdravotných a konzumentských prístupov.

Description of original results of the project in English

The project KEGA 3/7082/09 „E-learning support of the education to health aimed at Romany primary-school pupils" pursued the presentation and innovative support of the health dimension within the education process. Our analysis was continuous and targeted, based on the reflection of the state-of-the-art in the field of education. The project identified and verified significant motivating forms and methods, in particular, electronic health-preventing intervention programs integrated into the school-education process. The research outcomes reflect systematic theoretical and empirical efforts, and are embedded in a well-defined health-prevention education framework. The main objective was to eliminate the factors preventing the educational workers from achieving positive changes in the field of health and in preventing social-pathological phenomena in Romany children. The most important conclusions of our research are as follows:
 The taxonomy of teacher's skills becomes dominated by Information Technologies (information systems, computer technology). They are a relevant instrument for effective education independent of specific education conditions and circumstances.
 We find it necessary to create, verify and introduce progressive forms of education at primary schools. One of the possibilities is the application of the multimedia platform as an effective environment for universal prevention of health problems and social-pathological phenomena - electronic programs of health-educating intervention (2 CD-ROMs).
 The application of education-supporting programs can also be used in interest-oriented free-time activities organized by schools as well as in the undergraduate training system designed for the future primary school teachers.
 This approach is highly attractive and correlates with both cognitive and affective parameters of Romany children. At the same time, it contributes to the reduction of negative health-related and consumption-oriented approaches.

 

 

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2009 2 534,33 0,00
Drawn in year 2010 3 282,42 0,00
Drawn in year 2011 3 488,79 0,00
Pumped for the entire period of the project 9 305,54 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AAB LIBA, J. 2010. Výchova k zdraviu. Prešov: PU, 260 s ISBN 978-80-555-0070-6
ADF LIBA, J. 2010. E-learning ako inovatívna edukačná metóda výchovy k zdraviu. In: Technológia vzdelávania, XVIII, 2010, č. 4, s. 10 – 13. ISSN 1335-003X
AED LIBA, J. 2009. Zdravotno-preventívna kompetencia v profesiograme učiteľa primárnej školy. In: Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou „Príprava učiteľov v procese školských reforiem“. Prešov: PF, PU, 2009, s. 624 – 630 ISBN 978-80-555-0024-9
AEC LIBA, J. 2010. Elektronicky podporovaná edukácia vo výchove k zdraviu rómskych žiakov. In: Annales Paedagogicae III. Nova Sandes – Presoves. Nowy Sacz: Instytut Pedagogyczny, Prešovská univerzita, 2010, s. 144 – 148. ISBN 978-83-60822-84-5
AFH LIBA, J. 2009. Zdravotno-preventívna kompetencia v profesiograme učiteľa primárnej školy. In: Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou „Príprava učiteľov v procese školských reforiem“. Prešov: PF, PU, 2009, s. 93 ISBN 978-80-555-0014-0
BED LIBA, J. 2011. Drogová prevencia u romských žiakov. In: Zborník referátov Centrum pedagogicko-psychologického poradenství Svidník, 2011, s. 51 – 55 ISBN 978-80-970789-1-1
EDI MUŽÍK, V. 2011. In: Komenský, 136, č. 1, 2011, s. 36, ISSN 0323-0449 - recenzia vedeckej monografie: LIBA, J. 2010. Výchova k zdraviu. Prešov: PU, 2010 259 s. ISBN ISBN 978-80-555-0070-6
EDI BRTKOVÁ, M. 2010. In: na PULZE, III, č. 1, 2010, s. 38, ISSN 1337.9208 - recenzia vedeckej monografie LIBA, J. 2010. Výchova k zdraviu. Prešov: PU, 2010 259 s. ISBN ISBN 978-80-555-0070-6
ABD PETRASOVÁ, A. 2011. Obsahová a procesuálna stránka výchovno-vzdelávacieho procesu. In: Odpovede na otázky (de)segregácie rómskych žiakov vo vzdelávacom systéme na Slovensku. Bratislava, Nadácia otvorenej spoločnosti, 2011, s. 99-113, ISBN 978-80-970143-7-7. PETRASOVÁ, A (2011). The Content and Process of Education. In: Answers to Questions on (de)Segregation of Roma Students in Slovak Education System. Bratislava, Nadácia otvorenej spoločnosti, 2011, s. 99-113, ISBN 978-80-970143-7-7. [100 %]
ADF PETRASOVÁ, A. 2010. Model profesijných štandardov multikultúrnej výchovy pre učiteľov ZŠ. Príloha NOTES. In: NOTES, Zborník z konferencie Inovácie v škole 2009., ročník XI, jeseň 2010. ISSN: 1336-1651.
AED PETRASOVÁ, A. 2010. Realizácia multikultúrnej školy v základných a stredných školách. In: Cesta ku vzdelaniu – Way to Education. Zborník príspevkov z celoslovenskej konferencie o vzdelávaní. Zvolen, 2010. ISBN: 978-80-970452-0-3 . [100 %]
BAB PETRASOVÁ, A. 2009. Kriticky mysliaci učiteľ – tvorca kvality školy. (Sprievodca zavádzaním štandardov). 2. rozšírené vydanie. Prešov, Rokus, 2009, 136 s., ISBN 978-80-89055-88-3.
AFA KANCÍR, J. 2009. Neformaľnoje obrazovanije i vospitanije na fone obščestennych izmenenij v Jevrope. Naukovyj časopis naciaľnoho pedahohičnoho universytetu imeni M.O. Drahomanova: serija 5: pedahohični nauky: realiji ta perspektyvy. - vypusk 16 (2009), s. 85-89
AFC KANCÍR, J. 2009. E-learning ako súčasť dištančného vzdelávania. Nauczyciel wczesnej edukacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Oploskiego, 2009. ISBN 978-83-7395-357-4. - s. 93-100
AFB KANCÍR, J. 2010. Elektronické didaktické testy ako prostriedok preverovania vlastivedných vedomostí žiakov 3. ročníka základných škôl. Integrácia teorie a praxe didaktiky jako determinant modernej školy. Zborník príspevkov z konferencie, FF UPJŠ v Košiciach,2010.
AED LIBA, J. 2009. Profesijné kompetencie učiteľa v procese štrukturovania prozdravotných záujmov žiakov primárnej školy. In: Medzinárodná vedecká konferencia „ Záujmová činnosť žiakov – stav, problémy, trendy. Prešov: FHPV, PU, 2009. ISBN 978-80-8068-961-2
AED LIBA, J. 2009. Možnosti e-learningu v procese výchovy k zdraviu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. In: Vedecká konferencia s medzinárodnou učasťou „Rozvoj a perspektívy pedagogiky a vzdelávania učiteľov“. Prešov: FHPV, MPC, 2009 , s. 106 – 110 ISBN 978-80-555-0064-5
AED LIBA, J. 2010. Prevencia problémov s návykovými látkami v kontexte prípravy učiteľov primárnej školy. In: Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie „ Integrácia teórie a praxe didaktiky ako determinant kvality modernej školy“. Košice: FF, UPJŠ, 2010, s. 107 – 112 ISBN 978-80-7097-843-6
AED LIBA, J. 2010 Profylaxia drogových problémov u rómskych detí. In: zborník príspevkov z odborného seminára „Stop drogám v našom meste“. Spišská Nová Ves: CPPP a P, 2010, s.11 – 15. ISBN 978-80-970559-5-0
AFB KANCÍR,J., TIMČÍKOVÁ,A. 2011. Komparácia printových a elektronických didaktických testov z vlastivedy pre 3. ročník základných škôl. Acta Paedagogicae. Annus VII. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Presoviensis, 2011, ISBN 978-80-555-0376-9, s. 42-51
ADF PETRASOVÁ (2011): Multikultúrna výchova v škole. Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, vydanie 1. ISBN: 978-80-555-0362-2, 2011
ADF PETRASOVÁ, A. a kol.: Innovative Ways for Motivating Adults for Learning. Romania, RWCT. ISBN: 978-973-8973-34-3. [20 %]
BAB PETRASOVÁ, A. 2009. Kriticky mysliaci učiteľ – tvorca kvality školy. (Reflexia z overovania a z avádzania inovačných stratégií). 2. vydanie. Práca je prístupná na CD nosiči. Prešov, Rokus, 2009, 83 s., ISBN 978-80-89055-89-0.

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter