Napĺňanie kultúrnych potrieb znevýhodnených skupín prostredníctvom muzikoterapeutických a etnopedagogických prístupov v umeleckom vzdelávaní
Basic informations
TOP PROJECT
Thematic area: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia
Project name (Slovak): Napĺňanie kultúrnych potrieb znevýhodnených skupín prostredníctvom muzikoterapeutických a etnopedagogických prístupov v umeleckom vzdelávaní
Project name (English): Project Executing Cultural Needs of Disadvantaged Groups through Music Therapy and Ethno-Educational Approaches in Art Education
Start of project: 2010
End of project: 2011
Condition of project: Ukončený
Project number: 476-028KU-4/2010
Project leader: PaedDr. Martina Krušinská, PhD.
University: Katolícka univerzita v Ružomberku
Department: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt rozvíja teóriu a prax muzikoterapie a etnopedagogiky v hudobnom vzdelávaní na Slovensku ako nástrojov pedagogickej inklúzie. Riešitelia projektu postulujú nasledovné východiská ako paradigmy hudobného vzdelávania otvárajúceho sa pre ontologický a antropologický rozmer v hudobno-pedagogickom prostredí: V hudobno-pedagogických východiskách sú v kultúrno-antropologickom kontexte špecifikované princípy inšpirované charakteristickými znakmi ľudovej tvorby slovenskej, resp. východoeurópskej proveniencie. Tieto sú uvádzané v kontexte tendencií hudobného vzdelávania súčasnosti. Okrem už spomínaného princípu vlastnej aktivity - tvorivosti, je pre prax a teóriu výchovy k hudbe zdôrazňovaný princíp procesuálnosti a podnetného prostredia, ktoré bohatosťou hudobných aktivít predstavovalo v minulosti prirodzený zdroj hudobného vychovávania. Z aktívneho »múzickeho prístupu« (prostredia) vychádza princíp vnímania - rozlišovania a selektovania, zdôrazňujúci smerovanie k vnímaniu reality »vyšších - zrelších (hudobných) tvarov«. Princíp celostnosti a historickej kontinuity poukazuje na prirodzenú spätosť človeka s jeho hudobným vyjadrením a s prostredím, do ktorého sa narodil. Princíp kolektívnosti a komunity akcentuje kolektívnu, resp. skupinovú prácu s možnosťou individualizovaného prístupu vo výchove k hudbe a hudbou.
Za hudobno-terapeutické východiská sú považované v ontologickom kontexte priestor a čas, umožňujúce základnú orientáciu osoby vzhľadom na jej proces individuácie, ktorý pozostáva z dialektiky diferenciácie a integrácie časopriestorových fenoménov v psychike. V muzikoterapii je zmena individuačného štádia podporovaná diferenciáciou a integráciou hudobných štruktúr počas hudobnej recepcie, improvizácie, elementárnej kompozície a interpretácie. Princíp prítomnosti upriamuje pozornosť na autentický kontakt s hudobným a sociálnym časopriestorom, z ktorého sa rodí inšpirácia k zmene. O aktivátoroch muzikoterapeutického diania - vízii a nádeji, bez ktorých by nenastala zmena v obsahoch psychiky, upovedomuje princíp výhľadu a náhľadu. Základným zdrojom tvorby osobnej identity je vzťah. Naň odkazuje princíp vzťahovania sa, poskytujúci hudobno-vzťahové podmienky istoty a bezpečia vďaka symbolickému, projektívnemu a tranzitívnemu náboju esteticky nosnej hudby. Muzikoterapeutická práca s trvaním a napätím, štrukturujúca hudobné prvky do zmysluplných celkov, analogicky podnecuje štrukturovanie nediferencovaných a neintegrovaných psychických obsahov, čo dosvedčuje princíp tvarovania.
Uvedené teoretické východiská aplikujú riešitelia projektu v cykle hudobno-výchovných a hudobno-terapeutických modulov (tvorivé dielne) integrujúcich zdroje ľudovej tvorby a identity človeka.
Description of original results of the project in English
In musical-pedagogical foundations in cultural-anthropological context are specified the principles inspired by characteristic features of Slovak folk production, or Eastern European production respectively. These are introduced in the context of tendencies towards contemporary musical education. Besides the mentioned principal of own activity - creativity, it is also the stressed principle, especially for the practice and theory of music, of process and incentive environment, which presents a natural source of musical education, due to the richness of musical activities. From an active, "musical approach" (environment) stems the principle of perception - differentiation and selection, emphasizing a trend towards the perception of the reality of "higher" - more mature (musical) shapes. The principle of wholeness and the historical continuity points out the natural connection of humans with their natural musical expression and the environment, in which they were born. The principle of collectivism and community emphasizes the collective or group work respectively, with the possibility of an individualistic approach towards education to and by music.
Foundations of musical-therapy are ontologically speaking space and time, enabling fundamental orientation of people regarding their process of individualization, which consists of the dialectics of differentiation and the integration of space-time phenomena in the psychic. In musical therapy, the change of individualistic stage is supported by the differentiation and integration of musical structures during musical reception, improvisation, elementary composition and interpretation. The principle of now is concerned with the authentic contact with the musical and social space-time, from which the inspiration towards change is born. Principles of outlook and lookout, point out the activators of musical-therapeutic events - vision and hope, without which no psychic change would be possible. Basic source of production of personal identity is relationship. It is referred to by the principle of relating to, giving musical-relational conditions of safety and security thanks to symbolic, projective and transitive charge of aesthetically primary music. Musical-therapeutic work with constant pressure, structuring musical elements into meaningful units, analogically incites structuring of undifferentiated and disintegrated psychic contents, which supports the principle of shaping.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2010 | 3 509,69 | 0,00 |
Drawn in year 2011 | 8 129,31 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 11 639,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
ABD | GAJDOŠÍKOVÁ ZELEIOVÁ, J. 2010. Hudobno-výchovný a hudobno-terapeutický proces pri práci s archetypálnosťou ľudovej piesne. 29 NS. In KRUŠINSKÁ, M. (ed.): Zborník z konferencie Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní, konanej 25.-26.2.2010 v Ružomberku. Verbum : KU v Ružomberku. s.35-50. ISBN 978-80-8084-540-7. |
ABD | KRUŠINSKÁ, M. 2011. Výchova k hudbe detí predškolského veku s uplatnením muzikoterapeutických prístupov. 29 NS. In G. ZELEIOVÁ, J. (ed.): Inkluzívne trendy v hudobnej pedagogike - expresívno-terapeutické prístupy [CD-ROM]. 2011. ISBN 978-80-8082-491-4. |
ABD | PEJŘIMOVSKÁ, J. 2011. Muzikoterapie metody geneapé jako specifická cesta k sobě a k druhým. 31 NS. In G. ZELEIOVÁ, J. (ed.): Inkluzívne trendy v hudobnej pedagogike – expresívno-terapeutické prístupy [CD-ROM]. 2011. ISBN 978-80-8082-491-4. |
ABD | ZELEIOVÁ G., J. Dynamika procesuálnosti v muzikoterapii. 29 NS. In G. ZELEIOVÁ, J. (ed.): Inkluzívne trendy v hudobnej pedagogike – expresívno-terapeutické prístupy [CD-ROM]. 2011. ISBN 978-80-8082-491-4. |
ACB | KRUŠINSKÁ, M. – ZELEIOVÁ G., J. 2011. Hudobno-výchovné a hudobno-terapeutické moduly. Podnety z tvorivých dielní akcentujúcich zdroje ľudovej tvorby a osobnej identity. 4+6 AH. Ružomberok: Verbum PdF KU v Ružomberku, 184 s. ISBN 978-80-8084-765-4. |
AEC | PROCHÁZKOVÁ, M. 2009. Kultivovanie speváckeho prejavu študentov v študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika prostredníctvom hudobno-dramatických projektov In: SLAVÍKOVÁ, M. a kol. (ed.): Teorie a praxe hudební výchovy. Sborník příspěvků z konference českých a slovenských doktorandů a pedagogů hudebního vzdělávání v Praze v roce 2009. Praha: KHV PF Karlovej univerzity v Prahe. s.69-73. ISBN 978-80-7290-422-8. (Zborník vyšiel v máji 2010) |
ADD | BOŠELOVÁ, M. 2010. Rozvíjanie etnopedagogických tém na Pedagogickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku v oblasti výtvarného umenia. In KRUŠINSKÁ, M. (ed.): Zborník z konferencie Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní, konanej 25.-26.2.2010 v Ružomberku. Verbum: KU v Ružomberku. s.9-14. ISBN 978-80-8084-540-7. |
AED | KRUŠINSKÁ, M. 2010. Teória a prax výchovy k hudbe v etnopedagogickom kontexte: Východiská – princípy – ciele – aplikácia. In KRUŠINSKÁ, M. (ed.): Zborník z konferencie Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní, konanej 25.-26.2.2010 v Ružomberku. Verbum: KU v Ružomberku. s.97-110. ISBN 978-80-8084-540-7. |
AED | PEJŘIMOVSKÁ, J. 2010. Hudba jako jemný facilitátor sdílení medzilidských hodnot. In KRUŠINSKÁ, M. (ed.): Zborník z konferencie Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní, konanej 25.-26.2.2010 v Ružomberku. Verbum: KU v Ružomberku. s.133-146. ISBN 978-80-8084-540-7. |
AED | PROCHÁZKOVÁ, M. 2011. Skvalitňovanie vokálno-technických spôsobilostí študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky prostredníctvom hlasových cvičení. 17 NS. In G. ZELEIOVÁ, J. (ed.): Inkluzívne trendy v hudobnej pedagogike – expresívno-terapeutické prístupy [CD-ROM]. 2011. ISBN 978-80-8082-491-4. |
AED | PROCHÁZKOVÁ, M. 2010. Hudobné záujmy a spevácka skúsenosť študentov 1.ročníka v študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika na PF KU v Ružomberku – analýza a interpretácia výsledkov dotazníkového prieskumu. In: PROCHÁZKOVÁ, M. (ed.): Nové trendy v hudobnej výchove a vzdelávaní: Zborník z doktorandskej konferencie konanej v rámci Týždňa vedy na PF KU v Ružomberku. Ružomberok: PF KU. s 190-203. ISBN 978-80-8084-541-4. |
AED | PROCHÁZKOVÁ, M. 2011. Skvalitňovanie speváckych schopností študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky prostredníctvom piesňového repertoáru In: MEDŇANSKÁ, I. (ed.): De Musica II. Zborník Katedry hudby Inštitútu hudobného a výtvarného umenia Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove. Prešov: FF PU v Prešove. s. 132-140. ISBN 978-80-555-0423-0. |
AED | PROCHÁZKOVÁ, M. 2011. Kvalitatívny výskum speváckych schopností študentov Predškolskej a elementárnej pedagogiky na PF KU v Ružomberku. In: PROCHÁZKOVÁ, M. (ed.): Musica et educatio II. – Zborník príspevkov z konferencie doktorandov v Ružomberku 2010. Ružomberok: Verbum. s. 118-124. ISBN 978-80-8084-696-1. |
AFD | BOŠELOVÁ, M.: Čo nájdeš doma?. In: Materská škola a svet okolo nás: Zborník príspevkov z Celoslovenského odborného seminára s medzinárodnou účasťou. Ružomberok. vyd.: Spoločnosť pre predškolskú výchovu, 2010. ISBN: 978-80-970391-0-3.s.141-146. |
AFH | GAJDOŠÍKOVÁ ZELEIOVÁ, J. 2010. Hudobno-výchovný a hudobno-terapeutický proces pri práci s archetypálnosťou ľudovej piesne. In KRUŠINSKÁ, M. – RUSKO, P. (ed.): Zborník abstraktov z konferencie Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní, konanej 25.-26.2.2010 v Ružomberku. Verbum : KU v Ružomberku. s.9-10. ISBN 978-80-8084-540-7. (Abstrakty sú súčasť vyššie uvedeného zborníka Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní) |
AFH | PEJŘIMOVSKÁ, J. 2010. Hudba jako jemný facilitátor sdílení medzilidských hodnot. In KRUŠINSKÁ, M. – RUSKO, P. (ed.): Zborník abstraktov z konferencie Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní, konanej 25.-26.2.2010 v Ružomberku. Verbum : KU v Ružomberku. s.18. ISBN 978-80-8084-540-7. (Abstrakty sú súčasť vyššie uvedeného zborníka Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní) |
FAI | doktorandskej konferencie konanej v rámci Týždňa vedy na PF KU v Ružomberku. Ružomberok: Verbum. 303 s. ISBN 978-80-8084-541-4. |
FAI | G. ZELEIOVÁ, J. (ed.): Inkluzívne trendy v hudobnej pedagogike – expresívno-terapeutické prístupy [CD-ROM]. 2011. ISBN 978-80-8082-491-4. |
FAI | PROCHÁZKOVÁ, M. (ed.) 2011. Musica et educatio II. Zborník príspevkov z konferencie doktorandov v Ružomberku 2010. Ružomberok: Verbum. 199 s. ISBN 978-80-8084-696-1. |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
vedenie tvorivej dielne | BOŠELOVÁ, M. Čo nájdeš doma? Tvorivá dielňa (5 hodín) v rámci odborného seminára Materská škola a svet okolo nás. Ružomberok, 23.-24.4. 2010. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | BOŠELOVÁ, M. Výšivka na zjedenie. Tvorivá dielňa (5 hodín) v rámci Výročného kolokvia ACISE. PF KU Ružomberok, 7.4.2010. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | BOŠELOVÁ, M. Tvorivá dielňa Remeslo má zlaté dno pre študentov a pedagógov (10 hodín). Ružomberok,l PF KU 24.-25.3.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | BOŠELOVÁ, M. Tvorivá dielňa v rámci tvorivých dielní Dotyk krásy (10 hodín). Banská Štiavnica 18.-20.2.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. Vedenie tvorivej dielne integrujúcej prvky ľudovej kultúry (14 hodín) v rámci ďalšieho vzdelávania Tvorivé dotyky s umením pre učiteľov hudby. ZUŠ v Kežmarku 11.-13.2.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. Vedenie hudobno-tvorivej dielne (20 hodín) integrujúcej prvky hudobno-pedagogickej koncepcie C.Orffa a slovenský ľudový hudobno-slovesno-pohybový materiál. CVČ v Žiline 20.-21.3.2010. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. Vedenie hudobno-tvorivej dielne (10 hodín) integrujúcej prvky hudobno-pedagogickej koncepcie C.Orffa a slovenský ľudový hudobno-slovesno-pohybový materiál. CVČ v Žiline 25.4.2010. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. Vedenie hudobno-tvorivej dielne (20 hodín) integrujúcej prvky hudobno-pedagogickej koncepcie C.Orffa a slovenský ľudový hudobno-slovesno-pohybový materiál. CVČ v Žiline 29.-30.5.2010. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. Vedenie hudobno-tvorivej dielne (10 hodín) integrujúcej prvky hudobno-pedagogickej koncepcie C. Orffa a prvky archetypálnej ľudovej kultúry: Príprava na medzinárodný orffovský festival. CVČ v Žiline 17.6.2010. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. – BOŠELOVÁ, M. Vedenie hudobno-výtvarnej dielne (20 hodín). PF KU v Ružomberku 9.-11.9.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. – GAJDOŠÍKOVÁ ZELEIOVÁ, J. Vedenie hudobno-tvorivej dielne (20 hodín) integrujúcej muzikoterapeutické a etnopedagogické prístupy v inkluzívnom vzdelávaní. CVČ v Žiline 26.- 27.6.2010. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. – PROCHÁZKOVÁ, M. Vedenie tvorivej dielne Remeslo má zlaté dno (10 hodín) pre študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky zameranej na integrovanie detí zo znevýhodnených skupín. PF KU v Ružomberku 18.-19.3.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | KRUŠINSKÁ, M. – PROCHÁZKOVÁ, M. Vedenie tvorivej dielne Remeslo má zlaté dno (10 hodín) pre študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky zameranej na integrovanie detí zo znevýhodnených skupín. PF KU v Ružomberku 5.-6.4.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | PEJŘIMOVSKÁ, J. – G. ZELEIOVÁ, J. – KRUŠINSKÁ, M. Vedenie muzikoterapeutickej dielne I (16 hodín). CVČ v Žiline 1.-3.4.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | PEJŘIMOVSKÁ, J. – G. ZELEIOVÁ, J. – KRUŠINSKÁ, M. Vedenie muzikoterapeutickej dielne II (17 hodín). CVČ v Žiline 29.4.-1.5.2011. | www.muzikoterapia.eu |
vedenie tvorivej dielne | PEJŘIMOVSKÁ, J. – G. ZELEIOVÁ, J. - KRUŠINSKÁ, M. Vedenie muzikoterapeutickej dielne III (17 hodín). CVČ v Žiline 13.-15.5.2011. | www.muzikoterapia.eu |
realizácia výchovného koncertu | HATRÍK, J. (BENKOVSKÁ, M. – KRUŠINSKÁ, M. spolupráca.) Výchovný koncert Melódia nad zlato integrujúci deti zo ŠZŠ v Ružomberku. PF KU v Ružomberku 15.4.2011. | www.muzikoterapia.eu |
realizácia výchovného koncertu | KRUŠINSKÁ, M. – PROCHÁZKOVÁ, M. (vedenie). Remeslo má zlaté dno I: Výchovný koncert spojený s tvorivou dielňou študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky PF KU integrujúci deti zo znevýhodnených skupín (slabozraké a nevidiace deti), Levoča 17.5.2011. | www.muzikoterapia.eu |
realizácia výchovného koncertu | KRUŠINSKÁ, M. – PROCHÁZKOVÁ, M. (vedenie). Remeslo má zlaté dno II: Výchovný koncert spojený s tvorivou dielňou študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky PF KU integrujúci deti zo znevýhodnených skupín (rómske deti), Levoča 17.5.2011. | www.muzikoterapia.eu |
realizácia výchovného koncertu | PROCHÁZKOVÁ, M. a študenti PF KU. Rozprávka o krčahu – spevohra pre deti s využitím orffovských nástrojov. Materské centrum Nevedko. Ružomberok 5.5.2010. | www.muzikoterapia.eu |
vystúpenie v zahraničí | KRUŠINSKÁ, M. (vedenie). Slnko nad Rozsutcom: Vystúpenie študentov PF KU integrujúce prvky ľudovej kultúry regiónov Slovenska. Medzinárodný orffovský festival v Stochove pri Prahe 18.-20.6.2010. | FALTÝNEK, V. 2010. Nový festival podporuje orffovskou hudbu v Česku. In Portál českého rozhlasu. [online]. Aktualizované 9.7. 2010. Dostupné na http://www.radio.cz/clanek/129130 |
ďalšie vzdelávanie | GAJDOŠÍKOVÁ ZELEIOVÁ, J. Absolvovanie vzdelávacieho programu Muzikoterapie v edukační praxi – akreditovaného MŠMT č. 7758/2008-25-198. | http://www.muzikoterapie.cz/aktuality/2-muzikoterapie-v-edukacni-praxi-emt |
ďalšie vzdelávanie | KRUŠINSKÁ, M. Absolvovanie vzdelávacieho programu Muzikoterapie v edukační praxi – akreditovaného MŠMT č. 7758/2008-25-198. | http://www.muzikoterapie.cz/aktuality/2-muzikoterapie-v-edukacni-praxi-emt |
absolvovanie supervízie | GAJDOŠÍKOVÁ ZELEIOVÁ, J. Absolvovanie 30 hodín supervízie CZMTA v dňoch: 27.2.2011, 27.3.2011, 8.5.2011, Integrační centrum v Prahe. | www.muzikoterapia.eu |
absolvovanie supervízie | KRUŠINSKÁ, M. Absolvovanie 30 hodín supervízie CZMTA v dňoch: 27.2.2011, 27.3.2011, 8.5.2011, Integrační centrum v Prahe. | www.muzikoterapia.eu |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).