Trhové vzťahy v potravinovej vertikále živočíšnych produktov

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Trhové vzťahy v potravinovej vertikále živočíšnych produktov

Start of project: 2010

End of project: 2010

Condition of project: Ukončený

Project number: 472-026SPU-4/2010

Project leader: Dr.h.c. prof. Ing. Peter Bielik, PhD.

University: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre

Department: Fakulta ekonomiky a manažmentu

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

 

Analýza dopytu a ponuky poľnohospodárskych a potravinárskych produktov je nenahraditeľnou súčasťou pri rozhodovaní spotrebiteľov, poľnohospodárskych prvovýrobcov, spracovateľov, obchodníkov a vlády. V poslednom období významne rastie záujem o analýzu spotrebiteľského správania sa v súvislosti so zmenami relatívnych cien, príjmovej úrovne a s ohľadom na rozdiely v spotrebe medzi jednotlivými sociálnymi skupinami obyvateľov.

 

Predkladaná monografia sa zameriava na analýzu a komparáciou vývoja dopytových vzťahov jednotlivých sociálnych skupín domácností v Slovenskej republike v oblasti živočíšnych produktov. Monografické dielo je rozdelené na viaceré časti. Prvá časť je založená na všeobecnej analýze trhu s jednotlivými druhmi mäsa v SR. Za sledované obdobie rokov 1993 až 2010 boli analyzované stavy kategórií hovädzieho dobytka, ošípaných a hydiny. Ďalej bola vykonaná analýza produkcie a priemernej spotreby jednotlivých druhov mäsa u obyvateľov SR. Ďalšou časťou je hĺbková analýza spotreby jednotlivých druhov mäsa na úrovni individuálnych sociálnych skupín domácností SR so zameraním sa na podiel výdavkov jednotlivých skupín domácností na konkrétne druhy mäsa, vývoj spotreby mäsa u jednotlivých skupín domácností za sledované obdobie rokov 1993 až 2010.

 

Nosnou časťou projektu je kvantifikácia dopytových funkcií pre hovädzie, bravčové a hydinové mäso, ktoré sú zamerané na skúmanie vzťahu spotreby zvoleného druhu mäsa a faktorov ovplyvňujúcich spotrebiteľské správanie. Metodologickým základom projektu je konštrukcia a kvantifikácia ekonometrických modelov dopytu po hovädzom, bravčovom a hydinovom mäse na makroekonomickej úrovni. Dôležitou súčasťou analýzy dopytu a spotrebiteľského správania sú koeficienty elasticít. V monografii sa zameriavame na výpočet koeficientov priamej (vlastnej) cenovej, nepriamej (krížovej) cenovej elasticity a príjmovej elasticity dopytu.

 

Sledovanie a analýza spotrebiteľského správania na úrovni individuálnych domácností a následná komparácia vplyvu faktorov na rozhodovanie sa spotrebiteľa s celospoločenskou úrovňou nám dáva predpoklady k dôkladnému pochopeniu determinantov spotrebiteľského chovania vybraných príjmových skupín v SR. 

 

Description of original results of the project in English

 

The monograph is oriented on analysis and comparison the demand relations development of individual household social groups in the Slovak Republic in field of animal products. The monograph is divided into multiple parts. The first part is based on the general analysis of individual meat kinds markets in the Slovak Republic during analysed period 1993 – 2010. Next part deals with deep analysis of individual meat kinds consumption on the level of the households groups with orientation on meat expenditures shares and meat consumption development of individual household groups during period 1993 – 2010.

The principal part of the project is demand function quantification for beef, pork and poultry meat based on investigation of the relation between selected meat consumption and factors influencing the consumers’ behaviour. The methodologically basis is construction and quantification of econometric models of beef, pork and poultry meat demand on the macroeconomic level. Important parts of the demand analysis are the elasticity coefficients. In the monograph we estimate coefficients of price, cross price and income demand elasticity.

Analysis of the consumers’ behaviour at the individual households’ level and comparison with factors influencing consumers’ decision-making with the aggregate level gives prerequisites to detailed understanding of consumers’ behaviour determinants.

 

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2010 1 660,00 0,00
Pumped for the entire period of the project 1 660,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
ADE Hupková Daniela –– Bielik Peter, 2010. „Changing Food Consumption Patterns – the Case of Meat Consumption in Slovakia“ In: Delhi Business Review, Vol. 11, No. 1, (January-June 2010), Society for Human Transformation & Research, Delhi, India, ISSN 0972-22X
AAB Bielik Peter - Hupková Daniela, 2010. "Trhové vzťahy v potravinovej vertikále živočíšnych produktov", SPU v Nitre, 2010, ISBN 978-80-552-0435-2

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele.

Filter

Filter