Prírodoveda v appletoch a logických oporách (pre výučbu na ZŠ)
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Prírodoveda v appletoch a logických oporách (pre výučbu na ZŠ)
Project name (English): Natural science in the applets and logical supports for education in the primary school
Start of project: 2010
End of project: 2011
Condition of project: Ukončený
Project number: 200-030PU-4/2010
Project leader: doc. RNDr. Renáta Bernátová, PhD.
University: Prešovská univerzita v Prešove
Department: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Cieľom projektu bolo vytvoriť súbor elektronických logických opôr a appletov z prírodovedného a environmentálneho učiva primárnej školy a overiť ich využitie v pedagogickej praxi prostredníctvom pedagogického experimentu. Pri tvorbe logických opôr a appletov sme sa snažili o zobrazenie systému logickej štruktúry prírodovedného učiva (t. j. o vizualizáciu množiny logických oporných bodov v učive a väzieb medzi nimi). Pedagogický experiment sme realizovali v 2., 3. a 4. ročníku primárnej školy na výskumnej vzorke 398 žiakov mladšieho školského veku v druhom polroku školského roka 2010/2011. V experimentálnej skupine bola na vyučovacích hodinách prírodovedy aplikovaná počítačom podporovaná výučba s využitím logických opôr a appletov. Výsledky pedagogického experimentu ukázali, že medzi výkonom žiakov experimentálnej a kontrolnej skupiny vo výstupnom didaktickom teste z prírodovedy pre 2., 3. a 4. ročník je štatisticky významný rozdiel na hladine významnosti 0,05. Z porovnania výsledkov ďalej vyplýva, že aj rozdiely v úspešnosti riešenia subtestov (subtest 1 - obsahujúci úlohy na zapamätanie poznatkov, subtest 2 - obsahujúci úlohy na porozumenie poznatkom) medzi experimentálnou a kontrolnou skupinou sú štatisticky významné.
Description of original results of the project in English
The aim of the project was to create logical set of electronic mainstays and applets from natural science and environmental curriculum of the primary school and verify their use in the teaching practice through pedagogical experiment. In the process of creation logical mainstays and applets we displayed the system of logical structure of natural science curriculum (visualization of the set of logical clues in the curriculum and links between them). Pedagogical experiment was realized in the 2nd, 3rd and 4th grade of primary school on sample of 398 pupils in the young school age in the school year 2010/2011. The lessons were applied with teaching supported by computers on the experimental group with using logical mainstays and applets. Results of the pedagogical experiment have shown that in the pupil's performance achieved in the final didactic test from natural science subjects for the 2th, 3th and 4th grade of primary school is statistically significant difference between experimental and control group at the significance level of 0,05. Having compared the results further, we can see that also the differences in the success rate when taking subtests (subtest 1 - contains testing tasks to memorize knowledge, subtest 2 - contains testing tasks for comprehension of knowledge) between experimental and control group are statistically significant.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2010 | 2 745,21 | 0,00 |
Drawn in year 2011 | 3 283,79 | 0,00 |
Pumped for the entire period of the project | 6 029,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AEC | Bernátová, Renáta: Z badaň nad wspólczesnymi trendami w nauczaniu dzieci na pierwszym stopniu edukacji (w klasach I – IV) w szkole podstawowej na Slowacji. In Dziecko-uczeň w systemie edukacyjnym – terazniejszošč i przysztošč. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersystetu Pedagogicznego, 2010, s. 140 – 148. ISBN 978-83-7271-592-0. |
AEC | Bernátová, Renáta: Prírodoveda v logických oporách a appletoch pre žiakov primárnej školy. In Edukacja Technika – Informatyka – wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej, rocznik naukowy nr. 2/2011 czešč 2, s. 159 -165. Rzeszów: Wydawnictwvo Oswiatowe FOSZE, 2011. ISSN 2080-9069. |
AEC | Bernát Milan – Bernátová, Renáta: How things work in Java applets and flash animation? In Edukacja Technika – Informatyka – wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej, rocznik naukowy nr. 2/2011 czešč 2, s. 152 -158. Rzeszów: Wydawnictwvo Oswiatowe FOSZE, 2011. ISSN 2080-9069. |
AED | Bernátová, Renáta: Prírodoveda pre 1. stupeň základnej školy v logických oporách. In Acta Paedagogicae, annus VII. Prešov: PF PU, 2011, s. 12 – 19. ISBN 978-80-555-0376-9. |
AED | Bernátová, Renáta – Vrábľová - Roháľová, Lenka: Využívanie počítačovej techniky vo vyučovacom procese primárnej školy. In Acta Paedagogicae, annus VII. Prešov: PF PU, 2011, s. 20 – 28. ISBN 978-80-555-0376-9. |
AFD | Bernátová, Renáta - Bernát, Milan: Výučba prírodných a technických predmetov a virtuálne vizualizovaný systém logickej štruktúry učiva. In: zborník z konferencie Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania konanej 6.- 7. 9. 2010 vo Veľkej Lomnici. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 2010, s. 90 - 96. ISBN 978-80-557-0071-7. |
AFD | Bernát Milan – Bernátová, Renáta: Visualization Objectives in Education and their implementation using Java applets and Flash animations. In Odborová didaktika – interdisciplinárny dialóg – zborník z konferencie. Ružomberok: VERBUM, vydavateľstvo KU, 2011, s. 10- 14, 20.10. 2011. ISBN 978-80-8084-791-3. |
AFD | Bernátová, Renáta: O počítačovej vizualizácii systému logickej štruktúry prírodovedného učiva primárnej školy. In UNINFOS 2011. Zborník príspevkov z konferencie. Prešov: PU v Prešove, 2011. 7.- 9. 9. 2011, s. 21 – 24. ISBN798-80-970-970-0-0. |
AFD | Vrábľová – Roháľová, Lenka: IKT v edukácii detí predškolského veku. In Perceptuálno- motorické učenie sa v predprimárnej edukácii v kontexte súčasnej kurikulárnej reformy – zborník z konferencie. Prešov: Pedagogická fakulta PU v Prešove a Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu, 2010, s. 342 – 348. ISBN 978-80-555-0208-3. |
AFG | Bernátová, Renáta: Computer Visualization of Natural Science Educational Contents for Primary School Pupils. In 4th International Conference for Theory and Practice in Education. Society and Education. 9.-11. June 2011, BUDAPESŤ. Association of Educational Sciences Budapest, Hungary, s. 40. ISBN 978-963-88422-9-9. |
AFD | Kancír, Ján - Timčíková, Adriana: Hodnotenie vlastivednej edukácie žiakov prostredníctvom štandardizovaných didaktických testov. In Geografia Cassoviensis, roč. IV, 2/2010, Ústav geografie PrF UPJŠ Košice,s. 41 – 44. ISSN 1337 – 6748 |
AEC | Kancír, Ján.: Ujednolicne testy edukacyjne - skutecznym srodkiem w diagnozowaniu efektywnosci nauczania dzieci. In Dziecko - uczen w systemie edukacyjny terazniejszosc i przyszłosc. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010, s. 164 – 171. ISBN 978-83-7271-592-0 |
AFD | Kancír, Ján: Elektronické didaktické testy ako prostriedok preverovania vlastivedných vedomostí žiakov 3. ročníka základných škôl. In Integrácia teórie a praxe didaktiky ako determinant modernej školy. Zborník príspevkov z konferencie, s. 294-297. FF UPJŠ v Košiciach, 2010. ISBN 978-80-7097-843-6. |
AED | Kancír, Ján - Timčíková, Adriána: Komparácia printových a elektronických didaktických testov z vlastivedy pre 3. ročník základných škôl. In Acta Paedagogicae. Annus VII. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Presoviensis, 2011, s. 42 – 51. ISBN 978-80-555-0376-9. |
ADF | Kancír, Ján: Environmentálna a regionálna výchova v kontexte kurikulárnej transformácie. In Geografia Cassoviensis, roč. V, 1/2011, Ústav geografie PrF UPJŠ Košice, s. 37 – 41. ISSN 1337 – 6748. |
AEC | Bernátová, Renáta: Prípravná etapa pedagogického experimentu realizovaného vo vyučovacom predmete prírodoveda. In Annales Paedagogicae Nova Sandes – Presoves IV. Nowy Sacz: Panstwowa Wysza Szkola Zawodowa w Nowym Saczu, 2011 (v tlači). |
AEC | Bernátová, Renáta – Bernát, Milan: Flash animations and Java applets in Natural science in primary schol. In Annales Paedagogicae Nova Sandes – Presoves IV. Nowy Sacz: Panstwowa Wysza Szkola Zawodowa w Nowym Saczu, 2011 (v tlači). |
AFD | Bernátová, Renáta: Digitálne technológie a prírodovedné vzdelávanie detí predškolského veku. In Manažment a marketing trvalo udržateľného rozvoja z pohľadu predprimárneho vzdelávania – zborník príspevkov z konferencie. Prešov: OMEP, MŠ SR, PF PU, 2011 (v tlači). |
AFC | Bernátová, Renáta: Computer visualization of the system of the logical structure of natural science curriculum for pupils of younger school age attending primary level of education. In zborník príspevkov z on-line konferencie Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 2011 (v tlači). |
AFC | Bernátová, Renáta – Vadašová, Bibiána: Práca s počítačom detí mladšieho školského veku v domácom prostredí. In zborník príspevkov z on-line konferencie Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 2011 (v tlači). |
AFC | Kochová, Hedviga – Bernátová, Renáta – Palková, Veronika: Aplikácia informačno-komunikačných technológií do edukačného procesu prírodovedy na 1. stupni základnej školy. In zborník príspevkov z on-line konferencie Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 2011 (v tlači). |
AFC | Vrábľová Roháľová, Lenka: Využite edukačného softvéru na 1. stupni základných škôl. In zborník príspevkov z on-line konferencie Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 2011 (v tlači). |
AFD | Bernátová, Renáta: Prírodovedné didaktické počítačové hry a dieťa predškolského veku. In zborník príspevkov z konferencie Hra v predprimárnej edukácii. Prešov: PF PU, MŠ SR, OMEP, 2011 (v tlači). |
AFD | Bernátová, Renáta: Informačné a komunikačné technológie v edukácii primárnej školy. In Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov - zborník z konferencie. Prešov: PU v Prešove, PF a FHPV, 2011 (v tlači). |
AFD | Bernát, Milan: How to work things around us (in the computer models)? In Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov zborník z konferencie. Prešov: PU v Prešove, PF a FHPV, 2011 (v tlači). |
AFD | Bernát, Milan: Visualization of the principles presented models and their application in teaching. In Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov zborník z konferencie. Prešov: PU v Prešove, PF a FHPV, 2011 (v tlači). |
ADE | Bernát, Milan ̶ Bernátová, Renáta: Computer graphics and how things work in world around us. In Journal of Technology and Information Education. Olomouc: UP, Pedagogická fakulta (v tlači). |
AFD | Bernát, Milan - Bernátová, Renáta: Digital technologies and how things work in world around us. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania, zborník z konferencie konanej 6. a 7. septembra 2011 hotel AGRO Veľká Lomnica. Banská Bystrica: UMB. Pedagogická fakulta (v tlači). |
AFD | Kochová, Hedviga – Bernátová, Renáta: IKT a ich aplikácia v prírodovede na 1. stupni základnej školy. In zbornik abstraktov zo sympózia Strategický význam inovácii v edukačnej praxi. Nitra: UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-774-3 |
AFD | Kochová Hedviga: Počítač - môj kamarát. In zborník z konferencie Perceptuálno- motorické učenie sa v predprimárnej edukácii v kontexte súčasnej kurikulárnej reformy. Prešov: Pedagogická fakulta PU v Prešove a Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu, 2010. ISBN 978-80-555-0208-3 |
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Účasť na domácej konferencii: Manažment a marketing trvalo udržateľného rozvoja z pohľadu predprimárneho vzdelávania. OMEP, MŠ SR, PF PU, 13. – 14. jún 2011 Teplý vrch | Renáta Bernátová: Digitálne technológie a prírodovedné vzdelávanie detí predškolského veku. | - |
Účasť na domácej konferencii: UNINFOS 2011. PU v Prešove. Združenie EUNIS Slovensko, 7. – 9. 9. 2011 Prešov | Renáta Bernátová: O počítačovej vizualizácii systému logickej štruktúry prírodovedného učiva primárnej školy. | - |
Účasť na medzinárodnej vedecko-odbornej on-line konferencii: Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 15. – 17. 11. 2011. | Renáta Bernátová: Computer visualization of the system of the logical structure of natural science curriculum for pupils of younger school age attending primary level of education. | http://www.ntvv.upol.cz/konference/ |
Účasť na medzinárodnej vedecko-obdbornej on -line konferencii:Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 15. – 17. 11. 2011. | Renáta Bernátová – Bibiána Vadašová: Práca s počítačom detí mladšieho školského veku v domácom prostredí. | http://www.ntvv.upol.cz/konference/ |
Účasť na medzinárodnej vedecko-obdbornej on -line konferencii:Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 15. – 17. 11. 2011. | Hedviga Kochová – Renáta Bernátová – Veronika Palková: Aplikácia informačno-komunikačných technológií do edukačného procesu prírodovedy na 1. stupni základnej školy. | http://www.ntvv.upol.cz/konference/ |
Účasť na medzinárodnej vedecko-obdbornej on -line konferencii:Nové technológie ve vzdělávání – vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: PF, 15. – 17. 11. 2011. | Lenka Vrábľová Roháľová: Využite edukačného softvéru na 1. stupni základných škôl. | http://www.ntvv.upol.cz/konference/ |
Účasť na domácej konferencii: Hra v predprimárnej edukácii. Prešov: PF PU, MŠ SR, OMEP. 1. – 2. 12. 2011. | Renáta Bernátová: Prírodovedné didaktické počítačové hry a dieťa predškolského veku. | - |
Účasť na domácej konferencii: Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov. Prešov: PU v Prešove, PF a FHPV. 24.- 25.11.2011. | Renáta Bernátová: Informačné a komunikačné technológie v edukácii primárnej školy. | - |
Účasť na domácej konferencii: Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov. Prešov: PU v Prešove, PF a FHPV. 24.- 25.11.2011. | Milan Bernát: Visualization of the principles presented models and their application in teaching. | - |
Účasť na domácej konferencii: Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov. Prešov: PU v Prešove, PF a FHPV. 24.- 25.11.2011. | Milan Bernát: How to work things around us (in the computer models)? | - |
Účasť na domácej konferencii: Integrácia teórie a praxe didaktiky ako determinant modernej školy. Košice: FF UPJŠ. 4. -5. 11.2010. | Ján Kancír: Elektronické didaktické testy ako prostriedok preverovania vlastivedných vedomostí žiakov 3. ročníka základných škôl. | - |
Účasť na domácej konferencii: Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi. Nitra: PF UKF. 5. 10.2010. | Hedviga, Kochová – Renáta, Bernátová: IKT a ich aplikácia v prírodovede na 1. stupni základnej školy. | - |
Prírodoveda v logických oporách a appletoch (pre výučbu na ZŠ) | Edukačný balík logických opôr a appletov zverejnený v kurze Prírodoveda s didaktikou - LMS Moodle Pedagogická fakulta PU v Prešove | http://moodle.pf.unipo.sk/course/view.php?id=449 |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).