Analýza hudobno-pedagogických systémov a koncepcií v kontexte súčasnej tvorby skladateľov pre deti a mládež.

Basic informations

TOP PROJECT

Thematic area: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia

Project name (Slovak): Analýza hudobno-pedagogických systémov a koncepcií v kontexte súčasnej tvorby skladateľov pre deti a mládež.

Project name (English): Analysis of musical and educational systems and concepts in context of contemporary composers for children and youth.

Start of project: 2010

End of project: 2011

Condition of project: Ukončený

Project number: 026-018PU-4/2010

Project leader: doc. PaedDr. Zuzana Sláviková, PhD.

University: Prešovská univerzita v Prešove

Department: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Vedecká monografia členiek riešiteľského tímu Zuzany Slávikovej a Kataríny Fuchsovej "Kreativita a integrácia v umeleckej edukácii" rieši problematiku kreativity a integrácie v kontexte aktuálnych problémov filozofie výchovy a aktuálneho diskurzu z oblasti psychológie osobnosti. Osobitne sa venuje percepčnému modelu Juraja Hatríka, ktorý je na Slovensku ojedinelý svojho druhu. Tento model je teoreticky definovaný a jeho vplyv je výskumne overovaný  na vybraných charakteristikách detskej osobnosti. V publikácii je uvádzaný  popis výskumu s analýzou a interpretáciou výsledkov.

Publikácia môže slúžiť ako študijný materiál pre všetky stupne hudobno-pedagogického vzdelávania.

Vedecká monografia  členky riešiteľského tímu Miroslavy Blažekovej „Orffov  Schulwerk. Princípy a adaptácia." - sa zaoberá jednou z najvýznamnejších hudobno-pedagogikých koncepcií 20. storočia - Schulwerkom Carla Orffa a Gunild Keetmanovej, ktorá je v tejto chvíli na Slovensku najpodrobnejšou štúdiou o koncepcii, ktorá sa v našich podmienkach často interpretuje skratkovito, neúplne a skreslene. Predstavuje základné hudobno-didaktické dielo, ktoré významne prispeje k úplnejšiemu poznaniu modernej európskej hudobnej pedagogiky a vyplní informačné vákuum v rozsahu, v akom to doteraz na Slovensku ešte nebolo urobené. Očakávame, že publikácia bude mať širokospektrálne využitie, od učiteľov na všetkých stupňoch hudobného vzdelávania, v rámci ich prípravy na učiteľských fakultách, tiež v nových formách kontinuálneho vzdelávania, v elementárnej inštrumentálnej praxi až po  rôzne druhy a formy hudobných projektov.

Zuzana Sláviková je spoluautorkou odbornej publikácie (30%) „O počutí a počúvaní hudby", spolu s Janou Hudákovou a Tatianou Pirníkovou. Vo svojej štúdii „Emócie v umeleckom vnímaní" podáva prehľad výskumov, teórií, či pohľadov na prítomnosť a úlohu emócií pri vnímaní umeleckého diela, predovšetkým hudby, z rôznych hľadísk (estetického, psychologického, biologického, muzikologického a hudobno-pedagogického), uvádza  historický náčrt hudobno-teoretických prístupov v západnom umení, charakterizuje emócie vyjadrené rôznymi subjektami (skladateľ, interpret, anonymný poslucháč), rieši problematiku vzťahu emocionálneho a kognitívneho. Súčasťou publikácie je DVD záznam z pracovného workshopu „Do príbehu vstúp...putovanie za rozprávkou". Videozáznam bol realizovaný so študentmi hudobnej pedagogiky na VŠMU, s deťmi bratislavskej základnej školy a tiež s deťmi z kežmarskej ZUŠ, ktoré tvorili experimentálnu vzorku nášho výskumu.

V rámci riešenia grantového projektu vznikol zborník „De Musica II", ktorého editorkou je Irena Medňanská. V sekcii „Hudobná pedagogika", ktorá je rozsahom najväčšia, sú príspevky troch členov riešiteľského tímu (Irena Medňanská, Zuzana Sláviková a Katarína Fuchsová), ktoré obsaho

 

Description of original results of the project in English

 

 

Scientific monograph of the project team members - Zuzana Sláviková a Katarína Fuchsová: „Creativity and integration in artistic education"  deals with issues of creativity and integration in the context of current problems of philosophy education and current discourse in the field of personality psychology. Specifically devotes perceptual model by Juraj Hatrík, which is unique in its kind in Slovakia. This model is theoretically defined and its impact is research verified on selected characteristics of children´s personality. The publication is reffered to a description of the research, analysis and interpretation of results.

The publication can serve as study material for all levels of musical - pedagogical education.

Scientific monograph of the project team member Miroslava Blažeková -„Orffov Schulwerk Principles and adaptation „- deals with one of the most important musical-pedagogical concepts of 2Oth century - Schulwerk by Carl Orff and Gunid Keetman, which is at this moment in Slovakia the most detailed study about the concept, which  in our conditions is often interpreted abridged, incompleted and biased. It represents a fundamental musical -  didactic work that will significantly contribute to a more complete knowledge of modern European music pedagogy and complete information vacuum in the extent to which so far in Slovakia has not been made yet. We expect that this publication will have broad applications from teachers at all levels of music education,within the scope of their preparation at teaching faculties, also in new forms of continuing education, in elementary instrumental practice and various types to  forms of musical projects.

Zuzana Sláviková is co-author of special/professional publication(30%) - „The hearing and listening to music", along with Jana Hudáková and Tatiana Pirniková. In her study „ Emotions in artistic perception" gives an overview of researches, theories or insights into the presence and role of emotions in the perception of a work of art, especially music, from different perspectives ( aestetic,psychological, biological, musicological and musical-pedagogical), mentions a historical sketch of music-theoretical approaches in Western art , characterizes emotions expressed by different subjects ( composer, performer,anonymous listener), solves problems of the relationship-emotional and cognitive. DVD is a part of the publication - recording  from the workshop „Enter the story...wandering for a story ." Video recording was conducted with students of music pedagogy VŠMU(Music education for Performing Arts Bratislava), with children of Bratislava Primary school and also with children from Kežmarok Music school, that formed an experimental sample of our research.

Anthology „De Musica II" was originated within the scope of the grant project , whose editor is Irena Medňanská.In the section „Music Education", which is the largest scale, there are the contributions of the three members of the research team (Irena Medňanská, Zuzana Sláviková a Katarína Fuchsová).

 

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2010 2 036,00 0,00
Drawn in year 2011 4 163,00 0,00
Pumped for the entire period of the project 6 199,00 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AFD SLÁVIKOVÁ, Z. O umení na rozhraní dvoch svetov. In: Zborník z vedeckej konferencie „Nový humanizmus – výzva pre univerzitu.“Badín : Kňažský seminár sv. Fr. Xaverského, 2010, s.230-235, ISBN 978-80-88937-45-6.
AFC SLÁVIKOVÁ. Z.: Učiteľ spevu v súčasnom období pedagogických premien. In: Zborník príspevkov z česko-slovenskej doktorandskej konferencie „Teorie a praxe hudební výchovy.“Praha : PF UK, 2009, s. 83 – 85. ISBN 978-8072904228
AAB SLÁVIKOVÁ, Z.: Emócie v umeleckej percepcii. (kapitola vo vedeckej monografii, 2 AH, 30%) In: HUDÁKOVÁ, J.: O počutí a počúvaní hudby. Prešov : Súzvuk, 2011, ISBN 978-80-555-0068-3 (v tlači)
AAB SLÁVIKOVÁ, Z. – FUCHSOVÁ, K.: Kreativita a integrácia v umeleckej edukácii. Prešov : Súzvuk, 2011 (pripravované do tlače)
AED SLÁVIKOVÁ, Z.: Niekoľko marginálií k filozofickému pozadiu fenoménu integratívnosti.In: Zborník túdií “STUDIA SCIENTIAE ARTIS I.” Hudba a umenia (Vzájomné vzťahy a prieniky v kontexte intermediality a integrácie), Prešov : FF PU, 2011, s. 131-138. Ed. S. Kopčáková. ISBN 978-80-555-0379-0.
AED SLÁVIKOVÁ, Z. – FUCHSOVÁ, K.: Kreativita a integrácia ako základné princípy hudobnej edukácie. In: Zborník Katedry hudby Inštitútu hudobného a výtvarného umenia Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove „De Musica II“. Prešov : FF PU, 2011, s. 149-160. Ed. I. Medňanská. ISBN 978-80-555-0423-0.
AFA MEDŇANSKÁ, I. 2010: Doktorandské štúdium v hudobnej pedagogike na Slovensku a v Poľsku. In: Teorie a praxe hudobní výchovy. Sborník príspěvku z konference českých a slovenských doktorandu a pedagogu hudebního vzdělávaní v Praze v r. 2009. Str.-18, ISBN 9 788072904228
AED MEDŇANSKÁ, I. 2010: Nové možnosti ďalšieho vzdelávania učiteľov hudby v kontexte s návrhom o pedagogických zamestnancoch. In: Etnopedagogické a muzikoterapeutické paradigmy v hudobnej pedagogike. Elektronický zborník príspevkov z rovnomenného sympózia ISBN 978-80-8084-441-7
AFF MEDŇANSKÁ, I. 2010: Možnosti uchovávania hudobného folklóru vo formách kontinuálneho vzdelávania. In. Zborník abstraktov Skutočný rozmer ľudového umenia a kultúry. Str.17. Katolícka univerzita v Ružomberku ISBN 978-80-8084-540-7
AFD MEDŇANSKÁ, I. 2010: K problematike doktorandského štúdia v odbore 1.1.10 Didaktika hudby (Didaktika hudobnej edukácie) na Slovensku. In: Nové trendy v hudobnej výchove a vzdelávaní. Zborník príspevkov z doktorandskej konferencie konanej v rámci Týždňa vedy v novembri 2009. Katolícka univerzita v Ružomberku 2010: ISBN 978-80-8084-541-4, str. 7 – 13.
AEC MEDŇANSKÁ, I. 2011: Masters and Doktoral Degree Studies in Music Education in the Slovak Republik and Poland. In: Music Inside and Outside the School. Baltische Studien zur Erziehungs-und Sozialwissenschaft. Frankfurt nad Mohanom: Peter Lang GmbH. s.297-303, ISBN 978-3-631-60933-0
AFG MEDŇANSKÁ, I. 2011: Continuity of Folk Music Tradition in Standard and After-School Education and in Music Education Studies in Slovak Republik. In: Music and Music Education within the context od socio-cultural changes. Proceedings of the 18th EAS congres 26-29. april 2010. Bolu, Turecko ISBN 605615572-2 str. 326-331,
AFG MEDŇANSKÁ, I. 2011: New schol reform in Slovakia and its Reflection in Music education. In: 19 th. Conference ISME European Conference. (Gdaňsk) Abstrakt príspevkov, str. 82-84
AFG MEDŇANSKÁ, I. 2011: In: 19 th. Conference ISME European Conference. (Gdaňsk) Comparative study od music education in Visegrad countries, Abstrakt príspevkov, str. 108-110
AEC MEDŇANSKÁ, I. 2011: Hudobná pedagogika v systematike hudobnej vedy. In: Aktuální trendy hudební psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky, hudební výchovy V. Mezinárodní vebový zborník hudební výchovy, katedra hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010 č.2, s.232-252 ISSN 1802-6540
ADF MEDŇANSKÁ, I. 2011: Motivácia, prístup a realizácia doktorandského štúdia – podnety a skúsenosti z praxe. In: Musica et educatio II. Zborník príspevkov z konferencie doktorandov v Ružomberku v r. 2010. Ružomberok: Verbum, vydavateľstvo Katolíckej univerzity , ISBN 978-80-8084-696-1 s. 20-32
AED MEDŇANSKÁ, I. 2011: Prierez „Dejinami hudobného vzdelávania od antiky po súčasnosť“ nemeckého hudobného pedagóga Karla Heinza Ehrenfortha. In: De Musica II. Zborník Katedry hudby, Inštitútu hudobného a výtvarného umenia, Prešovskej univerzity v Prešove. S.50-87, ISBN 978-80-555-0423-0
FAI MEDŇANSKÁ, I. 2011 (ed.) De Musica II. Zborník Katedry hudby, Inštitútu hudobného a výtvarného umenia, Prešovskej univerzity v Prešove. Acta facultatis Philosophicae Universitatis Prešoviensis. 352 s. ISBN 978-80-555-0423-0
EDI MEDŇANSKÁ, I.,SLÁVIKOVÁ, Z.: 2011: Balcárová Božena: Integratívna hudobná výchova v predprimárnej a primárnej edukácii. Recenzia na publikáciu. In: Pedagogické rozhľady, odborno-metodický časopis, 2/2011, Metodicko-pedagogické centrum, str.28 ISSN 1335-0404
AAB FUCHSOVÁ, K. - SLÁVIKOVÁ, Z.: Kreativita a integrácia v umeleckej edukácii. Prešov : Súzvuk, 2011 (pripravované do tlače)
AED FUCHSOVÁ, K. - SLÁVIKOVÁ, Z.: Kreativita a integrácia ako základné princípy hudobnej edukácie. In: Zborník Katedry hudby Inštitútu hudobného a výtvarného umenia Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove "De Musica II". Prešov : FF PU, 2011, s. 149-160. Ed. I. Medňanská. ISBN 978-80-555-0423-0.

Replications

Category Name Specific name
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Učiteľ hudby na prahu 21. storočia. Prešov: Matúš music, 2000.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: O zmysle krásy a umeleckej tvorivosti. In: Verbum, časopis pre kresťanskú kultúru. Roč. XXX, 2009, č. 2, s. 59 – 64. ISSN 1210-1605.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: O zmysle krásy a umeleckej tvorivosti. In: Verbum, časopis pre kresťanskú kultúru. Roč. XXX, 2009, č. 2, s. 59 – 64. ISSN 1210-1605.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Prežívať, premýšľať, tvoriť…(Kapitola vo vedeckej monografii) In: Pirníková, T.: Sny-Projekty-Dozrievanie. Prešov: Súzvuk, 2005, s. 146-159. ISBN 80-89188-07-9
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ. Z.: Umelecká výchova a jej miesto v službe nového humanizmu. In: Zborník z vedeckej konferencie „Nový humanizmus v univerzitnej praxi.“Badín : Kňažský seminár sv. Fr. Xaverského, 2009, s. 111 – 116. ISBN 978-80-88937-41-8.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Niekoľko marginálií k filozofickému pozadiu fenoménu integratívnosti. In: Zborník túdií “STUDIA SCIENTIAE ARTIS I.” Hudba a umenia (Vzájomné vzťahy a prieniky v kontexte intermediality a integrácie), Preov : FF PU, 2011, s. 131-138. Ed. S. Kopčáková. ISBN 978-80-555-0379-0.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch SLÁVIKOVÁ, Z.: Integratívna umelecká pedagogika. Prešov : PF PU, 2008.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch MEDŇANSKÁ, I. Koncepcia polyestetickej výchovy Wolfganga Roschera a jej adaptácia v hudobnopedagogikej praxi na Slovensku. In: Slovenská hudba, revue pre hudobnú kultúru, č. 2, rok 2007, ročník XXXIII, str. 245-255.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch MEDŇANSKÁ, I. 2009: Kongres EAS v Talline 1.- 4.07.2009 Akademia hudby Tallin: 1/ Aktívna prezentácia výsledkov projektu meNEt ME v 20 štátoch Európy 2/ Aktivity Visegradskeho hudobného týmu. 3/ Študentské fórum národná koordinátorka za SK Na prácu Ireny Medňanskej, ako zástupcu vedúceho vo vyšehrádskom hudobnom tíme.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch [4] NECHALOVÁ, Ľubica 2010: Reminiscencie na sympózium Cantus Choralis Slovaca 2010. Ohlas na vystúpenie Ireny Medňanskej v bloku hlavných referátov na tému: Detská zborová tvorba slovenských skladateľov v rokoch 1945-1990. In: Múzy v škole 3-4 2010, ISSN 1335-1605, s.57

Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)

Output name Description of output Link
Účasť na konferencii SLÁVIKOVÁ, Z.: Vedecká konferencia „Nový humanizmus – výzva pre univerzitu“, konaná dňa 6. – 7. septembra 2010 v Badíne. Rada pre mládež a univerzity KBS. Referát na tému : O umení na rozhraní dvoch svetov. Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Účasť na konferencii SLÁVIKOVÁ, Z.: Vedeckopedagogický seminár s medzinárodnou účasťou „Hudba a umenia v interdisciplinárnom diskurze“, konaný dňa 12. Októbra 2010 v Prešove. Inštitút estetiky a vied o umení a kulturológie FF PU v Prešove. Referát na tému: Niekoľko marginálií k filozofickému pozadiu fenoménu integratívnosti. Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Účasť na konferencii SLÁVIKOVÁ, Z.: Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou Týždeň vedy a techniky na PF PU „Cesty poznania – cesty k poznaniu“, konaná dňa 6. 12. 2010 v Prešove. Pedagogická fakulta PU v Prešove. Analýza hudobno-pedagogických systémov a koncepcií v kontexte súčasnej tvorby skladateľov pre deti a mláfež. Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Hudobno-pedagogické fórum 6 MEDŇANSKÁ, I. 2010: Aktuálne hodnoty ľudovej kultúry a umenia vo vzdelávaní. Referát na tému: Možnosti uchovávania hudobného folklóru vo formách kontinuálneho vzdelávania. Katolícka univerzita v Ružomberku 25-23.02.2010 MEDŇANSKÁ, I. 2010: Úvodný referát na 6. Prešovskom hudobno-pedagogickom fóre 6.- 7.10.2010 MPC r.p. Prešov Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Hudobno-pedagogické fórum 7 MEDŇANSKÁ, I. 2011: Úvodný referát: K uplynulým ročníkom prešovského hudobno-pedagogického fóra. Umelecká pedagogika v systematike hudobnej pedagogiky. Účasť na Prešovskom hudobno-pedagogickom fóre 7. 13.-14.10.2011, MPC Prešov Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Účasť na konferencii MEDŇANSKÁ, I. 2011: Detská zborová tvorba jubilujúcich slovenských skladateľov. Alexanvdra Moyzesa, Andreja Očenáša, Zdenka Mikulu, Juraja Hatríka, Vladimíra Godára a Iris Szegyove. Konferencia v ráímci BHS 6.-7.12.2011 Unverzitná knižnica Bratislava Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Účasť na zahraničnej konferencii MEDŇANSKÁ, I. 2010: Kongres EAS v Bolu 25.04.-2.05.2010 Univerzita Bolu/ Turecko Referát na tému: Folk Music Tradition in schol and non-School Education and in Music Teacher Studies in Slovakia. 29.04.2010 Moderovanie workshopu Wolfganga Martina Stroh – 28.04.2010 Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Účasť na zahraničnej konferencii MEDŇANSKÁ, I. 2010: Medzinárodná vedecká konferencia: Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. Referát na tému: Strategia zbliźania pojec is systemów ksztalcenia w Europie. 27.05.2010 + moderovanie sekcie č. 4 W kregu teoprii p praktyki edukacyjnej dla kultury wspólistnenia spolecznego. Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Účasť na zahraničnej konferencii MEDŇANSKÁ, I. 2011: Kongres EAS v Gdaňsku 18.05.-22.05.2011 Akademia muzyczna Gdaňsk-PL. Prednesené referáty: Comparative study od music education in Visegrad countries, + moderovanie sekcie New schol reform in Slovakia and its Reflection in Music education + moderovanie sekcie (v bulletine z kongresu) MEDŇANSKÁ, I. 2011: Medzinárodná doktorandská konferencia. Zamyslenie sa nad poslaním doktorandského štúdia v Didaktike hudby v SR.PF UK Praha 2.11-5.11.2011 Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.
Účasť na domácej konferencii SLÁVIKOVÁ, Z. : Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou "Fenomén premeny v zmení pre deti a mládež", konaná dňa 13. - 14. októbra 2011. Pedagogická fakulty v Prešove. referát na tému: fenomén premeny v kontexte filozofie výchovy. Informácie o tomto výstupe nie sú oficiálne dostupné na internete.

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter