Implementácia edukačných digitálnych hier do vzdelávacieho procesu na základných školách

Basic informations

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Implementácia edukačných digitálnych hier do vzdelávacieho procesu na základných školách

Project name (English): Implementation of educational digital games into the educational process in primary schools

Start of project: 2024

End of project: 2026

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 027UCM-4/2024

Project leader: Mgr. Tomáš Farkaš, PhD.

University: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Department: Fakulta masmediálnej komunikácie

Project annotation in Slovak language

Hlavným cieľom tohto projektu je tvorba metodologických príručiek, ktoré by sa využívali v rámci vzdelávacieho procesu. Kľúčovým okruhom záujmu je oblasť edukačných digitálnych hier, teda hier špecificky tvorených aj na to, aby boli využívané v rámci konkrétnych predmetov (dejepis, matematika, biológia, geografia..). Projekt sa bude svojou náplňou zameriavať primárne na základné školy. Cieľovou skupinou, na ktorú sa bude obsah tohto konceptu zameriavať, budú pedagógovia. Tvorba príručiek je iba jednou súčasťou tohto projektu. Zámerom je taktiež tvorba profesionálnych vzdelávacích workshopov pre pedagógov. Ich náplňou nebude iba práca s danými príručkami či návod na to, ako takéto materiály využiť v rámci vzdelávacieho procesu, ale aj snaha rozšíriť všeobecnejšie povedomie o digitálnych hrách z odborného hľadiska. To okrem iného zahŕňa schopnosť vedieť hry na dostatočnej odbornej úrovni analyzovať z hľadiska ich spracovania, herných mechaník, príbehu, grafickej či auditívnej stránky a podobne. Zámerom bude taktiež zvyšovanie hernej, resp. digitálnej gramotnosti, nakoľko aj hry, ktoré nie sú primárne vytvárané so zámerom edukovať, majú často vzdelávací potenciál. V počiatočnej fáze bude jedným z cieľov aj uskutočnenie výskumu, výsledkom ktorého by malo byť vyhodnotenie toho, akým spôsobom a na akej úrovni sa na Slovensku využívajú edukačné digitálne hry na školách v súčasnosti, ako je takáto výučba implementovaná, akým spôsobom je nastavené hodnotenie a aké výsledky takýto prístup prináša. Na základe tohto výskumu budú následne špecifickejšie prispôsobené nasledujúce fázy projektu. Jedným z čiastkových cieľov tohto projektu bude aj vytvorenie návrhu metodologického postupu, ktorý by bol aplikovateľný na základných školách v rámci štandardného vzdelávacieho procesu. Výsledky tohto projektu pochopiteľne nebudú zamerané iba na pedagógov základných škôl. Keďže v posledných rokoch významným spôsobom neustále rastie popularita digitálnych hier u čoraz mladších detí, cieľom je vytvoriť predpoklady na to, aby z takéhoto projektu ťažili následne aj rodičia a samotné deti. V konečnom dôsledku veríme, že tento projekt prispeje k zlepšeniu kvality vzdelávania a posilneniu vzdelávacieho procesu na základných školách prostredníctvom využitia edukačných digitálnych hier. Taktiež podporí pedagógov v adaptácii nových technológií a metód a poskytne im prostriedky na efektívnejšie využitie digitálnych hier v rámci výučby. Výsledky projektu majú potenciál prispieť k širšiemu povedomiu o výhodách digitálnych hier vo vzdelávacom procese, čo môže viesť k zlepšeniu výsledkov študentov a ich záujmu o vzdelávanie.

Project annotation in English language

The main objective of this project is the creation of methodological manuals to be used in the educational process. The key area of interest is the field of educational digital games, i.e. games specifically designed to be used in specific subjects (history, mathematics, biology, geography...). The project will focus mainly on primary schools. The target group for the content of this project will be teachers. The production of the handbooks is only one part of this project. The intention is also to create professional training workshops for teachers. These will not only include working with the manuals or guidance on how to use such materials in the educational process, but also an effort to raise awareness of digital games more generally from a professional perspective. This includes, among other things, the ability to be able to analyse games at a sufficiently professional level in terms of their design, game mechanics, story, graphical or auditory aspects and so on. The aim will also be to increase gaming or digital literacy, as even games that are not primarily designed to educate often have educational potential. In the initial phase, one of the objectives will be to conduct research, the result of which should be an evaluation of how and at what level educational digital games are currently used in schools in Slovakia, how such teaching is implemented, how assessment is set up and what results such an approach produces. Based on this research, the next phases of the project will then be tailored more specifically. One of the sub-objectives of this project will be the development of a proposal for a methodological approach that would be applicable in primary schools as part of the standard educational process. Of course, the results of this project will not only be aimed at primary school teachers. As the popularity of digital games among younger and younger children has been growing steadily in recent years, the aim is to create the preconditions for such a project to subsequently benefit parents and children themselves. Ultimately, we believe that this project will contribute to improving the quality of education and strengthening the educational process in primary schools through the use of educational digital games. It will also support educators in adapting new technologies and methods and provide them with the means to use digital games more effectively in their teaching. The results of the project have the potential to contribute to a wider awareness of the benefits of digital games in the educational process, which can lead to improved student achievement and interest in learning.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 6 204,00 0,00

Filter

Filter