Implementácia moderných metód a foriem výučby v oblasti trvalo udržateľnej mobility v dodávateľských reťazcoch
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Implementácia moderných metód a foriem výučby v oblasti trvalo udržateľnej mobility v dodávateľských reťazcoch
Project name (English): Implementation of modern methods and forms of teaching in the field of sustainable mobility in supply chains
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 033ŽU-4/2024
Project leader: prof. Ing. Jozef Majerčák, PhD., CSc.
University: Žilinská univerzita v Žiline
Department: Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov
Project annotation in Slovak language
Projekt "Implementácia moderných metód a foriem výučby v oblasti trvalo udržateľnej mobility v dodávateľských reťazcoch" má veľkú aplikačnú a edukačnú potrebu.
V dnešnej dobe, kedy sa kladie čoraz väčší dôraz na udržateľnosť, je nevyhnutné, aby sme sa zameriavali aj na trvalo udržateľnú mobilitu v oblasti dopravy či už nákladnej alebo osobnej. Tento projekt je zameraný na inováciu vzdelávania progresívnymi nástrojmi a to vo forme vypracovania metodických postupov, ktoré budú aplikované vo vyučovacom procese, kde bude implementovaná metodika do vyučovacieho procesu jednak pre študentov denného ale aj externého štúdia v študijných odboroch na vysokých školách v predmetoch logistika a distribúcia. Táto metodika by mohla byť využitá aj v prostredí podnikateľskom, kde by sa stanovili základne atribúty orientácie v tejto zatiaľ ešte nie celkom koncepčne ujasnenej problematike distribučných reťazcov s cieľom zefektívnená ich procesov a s ohľadom najmä na vyhodnocovanie vplyvu tretej úrovne dodávateľských reťazcov, t j oblasti komplexných reťazcov - úrovne 3. Je to oblasť, ktorá ešte nie je legislatívne a metodický pokrytá legislatívou EÚ. V tejto oblasti legislatívy sa v súčasnosti veľmi intenzívne pripravujú záväzne predpisy a ich konečná implementácia do hodnotenia hospodárskej činnosti podnikov, ktorá bude od roku 2025 záväzná pre toto hodnotenie dodávateľských reťazcov v rámci hospodárskej politiky každého podniku. Preto je potrebná byť pripravený a primerané zorientovaný v tejto problematike a tu vidíme potrebu zdôrazniť aj edukačný proces na školách v tejto oblasti a poskytnúť študentom metodologický aparát na zvládnutie týchto požiadaviek legislatívy v praxi. Na základe prieskumov môžeme jednoznačne konštatovať, že podnikateľská prax si to bude vyťahovať a akceptovať usmernenia, ako vyhodnocovať dodávateľské reťazce.
Správne riadenie a optimalizácia dodávateľských reťazcov môže pomôcť znížiť množstvo odpadu a emisií skleníkových plynov v dôsledku zbytočných dopravných pohybov a neefektívneho nakladania s materiálmi. Moderné metódy a formy výučby by mohli pomôcť zlepšiť vedomosti študentov a profesionálov v oblasti udržateľnej mobility a dodávateľských reťazcov. Vzhľadom na to, že trvalo udržateľná mobilita je aktuálnou a dôležitou témou, by tento projekt mohol prispieť k zvýšeniu záujmu o túto oblasť a k motivácii ďalších študentov a profesionálov venovať sa tejto problematike.
Tento projekt ma ambíciu byť nápomocný pre objasňovanie potreby novej dopravnej politiky v rámci EU aj z pohľadu zjavných interpretačných nejasnosti, ktoré sú dnes v tejto oblasti celkom zrejme. Bude to prehľadný nástroj na pochopenie ako riešiť túto problematiku nie len v rámci štúdia na vysokej škole ale aj pre praktickú aplikáciu v podmienkach praxe. Preto sme vytvorili aj riešiteľský kolektív nie len z odborníkov na Žilinskej univerzite, ale budeme spolupracovať aj s odborníkmi z Univerzity v Pardubiciach, Dopravnej fakulty Jana Pernera a Vysokej školy logistiky z Přerova. Výber riešiteľov zaručuje fundované hodnotenie a nastavenie procesov v súlade s odporučenými metodikami, ktoré sa v súčasnosti len pripravujú v rámci EÚ. Okrem týchto spolupracujúcich škôl budeme spolupracovať aj so zástupcami praxe, najmä v oblasti železničnej dopravy a vodnej dopravy. Tak isto máme dohodnutú spoluprácu s európskou agentúrou ERA.
Účelom preto toho projektu je poskytnúť aktuálne a komplexne informácie v oblasti dodávateľských reťazcov aj s dôrazom na možné sociálno- ekonomické dôsledky regulácie v kontexte trvalo udržateľnej mobility a snahou o znižovanie emisií uhlíka a závislosti na energetických zdrojoch fosílnych palív a prechod na inovatívne formy dopravy. Tak isto budeme aktívne vyhľadávať novinky a zaujímavosti v tejto oblasti v rámci EÚ a doplňovať o nové prípadové štúdie a výberové prednášky pre študentov odborníkov z praxe v učebných odboroch na vysokých školách, predovšetkým na Fakulte PEDAS. Očakávame že dopĺňanie študijných programov a tieto nanajvýš aktuálne problémy súčasnosti budú oživením a skvalitnením vzdelávania dopravných odborníkov v študijných odboroch doprava a dopravné služby. Tým dôjde aj k zatraktívneniu vzdelávania odborníkov v tejto oblasti.
Project annotation in English language
The project "Implementation of modern methods and Forms of Teaching in the Field of sustainable mobility in supply chains" has a great application and educational need.
Nowadays, when more and more emphasis is being placed on sustainability, it is essential that we also focus on sustainable mobility in the field of transport, whether freight or passenger transport. This project is aimed at innovating education with progressive tools in the form of developing methodological procedures that will be applied in the teaching process, where the methodology will be implemented in the teaching process for both full-time and part-time students in the fields of study at universities in the subjects of logistics and distribution. This methodology could also be used in a business environment, where the basic attributes of orientation in this not yet fully conceptualized issue of distribution chains would be established in order to streamline their processes and, in particular, to evaluate the impact of the third-level of supply chains, i.e. the area of complex chains - level 3. This area is not yet covered by EU legislation and methodology. In this area of legislation, binding regulations and their final implementation in the assessment of the economic activity of enterprises are currently being worked on very intensively. They will be binding for this supply chain assessment as of 2025, as part of the economic policy of each enterprise. Therefore, it is necessary to be prepared and adequately oriented on this issue, and here we see the need to emphasize also the educational process in schools in this area and to provide students with a methodological apparatus to master these requirements of the legislation in practice. Based on surveys, we can clearly state that business practice will pick up on this and accept guidelines on how to evaluate supply chains.
Proper management and optimisation of supply chains can help reduce waste and greenhouse gas emissions due to unnecessary transport movements and inefficient material handling. Modern methods and forms of teaching could help to improve the knowledge of students and professionals in the field of sustainable mobility and supply chains. Given that sustainable mobility is a topical and important issue, this project could contribute to increasing interest in this field and motivate other students and professionals to pursue this topic.
This project has the ambition to be instrumental in clarifying the need for a new transport policy within the EU, also in view of the apparent interpretative ambiguities that are quite evident in this field today. It will be an insightful tool for understanding how to deal with this issue not only in the context of study at university but also for practical application in terms of practice. That is why we have created a team of researchers not only from experts at the University of Žilina, but we will also cooperate with experts from the University of Pardubice, the Jan Perner Transport Faculty and the University of Logistics from Přerov. The selection of the researchers guarantees an informed evaluation and the setting up of processes in accordance with the recommended methodologies, which are currently only being developed within the EU. In addition to these cooperating schools, we will also cooperate with practitioners, especially in the field of rail transport and water transport. We have also agreed to cooperate with the European Agency ERA.
The purpose of the project is therefore to provide up-to-date and comprehensive information in the field of supply chains, also with an emphasis on the possible socio-economic implications of regulation in the context of sustainable mobility and efforts to reduce carbon emissions and dependence on fossil fuel energy sources and to shift to innovative forms of transport. We will also actively seek out news and interesting developments in this field within the EU and complement them with new case studies and selected lectures for student practitioners in teaching disciplines at universities, especially at the PEDAS Faculty. We expect that complementing the curricula and these highly topical issues of today will revitalise and improve the education of transport professionals in transport and transport services. This will also make the education of professionals in this field more attractive.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 3 564,00 | 0,00 |