Inovatívne vzdelávanie a rozvoj spotrebiteľskej, informačnej a mediálnej (SIM) gramotnosti u mladých dospelých v európskom priestore

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Inovatívne vzdelávanie a rozvoj spotrebiteľskej, informačnej a mediálnej (SIM) gramotnosti u mladých dospelých v európskom priestore

Project name (English): Innovative education and development of consumer, information, and media (CIM) literacy among young adults in European context

Start of project: 2024

End of project: 2026

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 023UKF-4/2024

Project leader: doc. Mgr. Györgyi Janková, PhD.

University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Department: Filozofická fakulta

Project annotation in Slovak language

Našou dlhodobou víziou je vypracovať koncept zvyšovania spotrebiteľskej gramotnosti nielen na úrovniach školy a rodiny, ale najmä prostredníctvom mediálnej marketingovej komunikácie, spoločenskej zodpovednosti firiem, vzdelávania študentov najmä, ale nielen odboru komunikačné a mediálne štúdiá. 

Cieľom projektu je nielen vytvorenie základného teoretickej koncepcie ale aj aplikačného rámca zvyšovania spotrebiteľskej, informačnej a mediálnej gramotnosti (SIM) u mladých dospelých v európskom priestore na jednej strane a nový prístup prípravy budúcich odborníkov na komunikáciu na strane druhej. Príprava budúcich odborníkov rešpektujúca aktuálne najmodernejšie prístupy spoločensky zodpovednej komunikácie (CSR)  má ideu a zámery formovať  hodnotový systém budúcich pracovníkov komunikačných agentúr a to tak, aby v budúcnosti, v čase keď budú sami realizovať kampane, boli zodpovední a s rešpektom k zraniteľným skupinám (deti, seniori). Sústreďuje sa na prípravu novej, lepšej generácie marketérov, ktorí rešpektujú spotrebiteľa a vytvárajú empaticky zodpovedné kampane. Obe stratégie zamerané ako na (mladého)prijímateľa tak i (budúceho) tvorcu kampaní tak môžu synergicky akcelerovať výsledné efekty cieleného rozvoja SIM. A to prostredníctvom zmeny spotrebiteľských návykov, postojov a zvýšenia informovanosti, ktoré sú nevyhnutné pre schopnosť človeka žiť a fungovať v súčasnej materiálnej, na spotrebu orientovanej spoločnosti. Ide o kľúčový prvok, od ktorého závisí schopnosť mladých ľudí zorientovať sa v súčasnom spotrebiteľskom prostredí, ktorého výsledkom by mala byť udržateľná a etická spotreba. Vzdelávaním segmentu sa vytvorí vhodný predpoklad u budúcich marketingových manažérov pre vytváranie nového smeru spoločenskej zodpovednosti firiem a inovatívneho prístupu v tvorbe marketingových komunikátov na báze socializačnej, vzdelávacej a informačnej funkcii médií. 

Realizácia projektu pozostáva z niekoľkých základných pilierov. V prvom rade sa zameriava výskum úrovne spotrebiteľskej, informačnej a mediálnej (SIM) gramotnosti študentov.  Paralelne sa skúmajú a identifikujú znaky socializačnej, vzdelávacej a informačnej úrovne spoločensky zodpovednej marketingovej komunikácie a komunikátov, aj so zameraním na aspekt najnovších technologických pokrokov, ktoré môžu tvorbu týchto kampaní ovplyvniť (najmä AI a aktuálne dynamicky sa rozvíjajúci  ChatGPT). Uvedené bude  kontextované s rozvojom kreatívnych schopností a s tým i súvisiaceho kritického myslenia všetkých participantov. V ďalšej fáze sa projekt venuje spracovaniu koncepcie zvyšovania kompetencií SIM, s dôrazom na pedagogické účely vysokoškolského štúdia, ako inovácie študijného programu a ako návrhu predmetu do zaradenia študijných plánov vybraných odborov mediálnych štúdií.  Štvrtým pilierom projektu je overenie efektivity koncepcie u cieľových skupín mladých dospelých a skupiny vysokoškolských študentov príslušného zamerania.

Project annotation in English language

Our long-term vision is to develop a concept for increasing consumer literacy not only at the school and family levels but primarily through media marketing communication, corporate social responsibility, and educating students, especially in the field of communication and media studies.

The project's goal is not only to create a basic theoretical concept but also an application framework for increasing consumer, information, and media literacy (CIM) among young adults in european context on the one hand, and a new approach to preparing future communication professionals on the other. The preparation of future professionals that respect the most modern approaches to socially responsible communication (CSR) has the idea and intention of shaping the value system of future communication agency workers in such a way that they will be responsible and respectful of vulnerable groups (children, seniors) when they themselves carry out campaigns in the future. The focus is on preparing a new, better generation of marketers who respect the consumer and create empathetically responsible campaigns. Both strategies aimed at both the (young) recipient and (future) creator of campaigns can synergistically accelerate the resulting effects of targeted CIM development. This is achieved through changing consumer habits, attitudes, and increasing information, which are necessary for a person's ability to live and function in today's materialistic, consumption-oriented society. It is a crucial element on which the ability of young people to navigate the current consumer environment depends, the result of which should be sustainable and ethical consumption. Educating this segment creates a suitable prerequisite for future marketing managers to create a new direction of corporate social responsibility and an innovative approach to creating marketing communications based on the socializing, educational, and information functions of media.

The implementation of the project consists of several basic pillars. Firstly, it focuses on researching the level of consumer, informational, and media literacy (CIM) of students. In parallel, the characteristics of socialization, education, and information levels of socially responsible marketing communication and communicators are examined and identified, with a focus on the latest technological advancements that may influence the creation of these campaigns (especially AI and the currently dynamically developing ChatGPT). This will be contextualized with the development of creative abilities and related critical thinking of all participants. In the next phase, the project focuses on developing the concept of enhancing CIM competencies, with an emphasis on pedagogical purposes of university studies, innovation of study programs, and designing a subject to be included in the study plans of selected fields of media studies. The fourth pillar of the project is to verify the effectiveness of the concept among the target groups of young adults and groups of university students in the relevant field of study.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 6 508,00 0,00

Filter

Filter